2019-05-29, 22:25
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
Hur skulle ni uttrycka er åsikt om Tonys och resten av gängets intelligensnivå? I synnerhet Tonys. Jag uppfattar honom ändå som relativt smart. Chris däremot, verkar helt bombad, och kanske därför som han är så impulsiv och aggressiv.

Vilka har läshuvud och vilka är en produkt av gatan, om man gör det lättare att diskutera mer kategoriskt. Hur tycker ni att de diskuterar överlag och framlägger sina åsikter? Min åsikt är att makten och familjekontrollen är väl viktigare än logiken.

Jag tror att man får skilja på "smart" (som i bildad, akademiskt skolad mening) och "streetsmart". Du nämner det själv. Någonting som förekommer frekvent är ju att de i Tonys gäng och även Lupertazzi-familjen felanvänder ord och uttrycker sig på ett sätt som tyder på att de må vara smarta enligt "gatans" (det kriminella livets) regler, men långt ifrån akademiskt skolade eller ens utbildade alls. Det framkommer i s. 5 att Paulie hoppade av skolan efter nionde klass, Tony tog sig med nöd och näppe in på college men hoppade av efter en och en halv termin.

Så för att gå in på att vara smart i en kriminell kontext så finns det vissa som står ut:

- Carmine Lupertazzi Sr är en extremt affärsorienterad, effektiv och saklig ledare. Jag skulle säga att han är en av de smartaste av de kriminella karaktärerna i hela serien. Han kan spelreglerna från sin höga position och ända ner till gatan och agerar sällan i affekt när det kommer till affärsrelaterade saker.

- Johnny Sack är smart och utnyttjar t. ex. Paulie för att få information om Tonys förehavanden. (Paulie, å andra sidan, är smart på ett väldigt gatunära sätt; han fungerar möjligtvis som capo, men inte högre, och saknar i grund och botten ett utstuderat och användbart strategiskt tänk som behövs för att klättra högre; vi får flera gånger se exempel på hur han betraktar sig själv som en fotsoldat snarare än en ledare)

Johnny Sacks svaghet är att han tenderar att agera i stark affekt, särskilt när det kommer till hans fru och familj/närstående och då inte kan hålla samma sakliga position till affärerna som Carmine Sr utan prioriterar privata angelägenheter över rent affärsmässiga sådana. Anthony Imperiale, Ginnys bror, svarar - när Johnny är döende och frågar hur han kommer att bli ihågkommen på gatan - att det negativa är att många uppfattade honom som lite väl "trigger happy" efter Carmine Sr's död. "Gud förbjude att någon skulle befinna sig i en sådan situation", (parafras) säger Johnny. Det handlade om att det inte fanns någon utsedd efterträdare efter Carmines död och här agerade John Sacrimoni impulsivt och affektivt genom att knäppa folk till höger och vänster och andra saker som var ett direkt resultat av att han hade svårt att hantera hela situationen.

De här sticker ut. Chrissy hade nog, utan sin relation till Tony, inte ens tagit sig in i maffian och klättrat till att bli invigd och sedan (tillförordnad) capo. Att han klarade sig i sex säsonger på sin kombination av en högst basal förståelse för de mest grundläggande delarna av gatans spelregler och i övrigt ambitioner som stretade bort från det kriminella livet samt upprepade intellektuella felsteg och många känslomässiga utbrott, är ett mirakel som kan tillskrivas ren tur och sin nära relation till Tony.
Citera
2019-06-04, 07:01
Medlem
GormDenGamles avatar
Huset är till salu!

https://www.dagbladet.no/kjendis/tony-sopranos-hus-er-til-salgs/71146955
Citera
2019-06-05, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Huset är till salu!

https://www.dagbladet.no/kjendis/tony-sopranos-hus-er-til-salgs/71146955
Tycker att vi i tråden kan gå ihop och lägga ett par miljoner var. Sen utgår jag ifrån att vi inte slåss om vem som skall jaga bort björnar, sköta om "the bird feeder", rycka i kylskåpet först eller förstöra flest avlyssnade telefoner. Trädgården sköter Sal Vitro, Father Phil är inte välkommen, varmvattenberedaren kanske behövs bytas igen, poolen borde saneras tack vare Patsy. Bryter man emot husregler så väntar en lång natt i garaget sovandes på världens mest obekväma uppblåsbara madrass. Samtliga utgifter finansieras med kontanter hittat i luftventilationer.
Citera
2019-06-05, 01:18
Medlem
NewDeers avatar
Är det någon annan som kollar på serien på HBO nordic? Visst har de klippt bort en massa scener?
Kan dock inte förstå varför de skulle göra det då det är deras egen serie.

Ett exempel är när Carmela och Tony separerar - då flyttar Tony in på hotell, och beställer en hora, men ångrar sig när hon kommer. Eller om det var för att han var tvungen ut på jobb. Iaf, så finns inte den scenen med, man får inte se honom bo på hotellet alls. Sen en massa småscener som egentligen inte gör mycket till storyn, men jag irriterar mig ändå. Just detaljer är ju Sopranos storhet.
Citera
2019-06-15, 21:26
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Är det någon annan som kollar på serien på HBO nordic? Visst har de klippt bort en massa scener?

Ett exempel är när Carmela och Tony separerar - då flyttar Tony in på hotell, och beställer en hora, men ångrar sig när hon kommer. Eller om det var för att han var tvungen ut på jobb. Iaf, så finns inte den scenen med, man får inte se honom bo på hotellet alls. Sen en massa småscener som egentligen inte gör mycket till storyn, men jag irriterar mig ändå. Just detaljer är ju Sopranos storhet.

Började nyss se om serien på HBO och inte tänkt på det. Då såg jag ändå serien för första gången för 4-5 år sedan.

Är på sista avsnittet nu och ja serien är duktigt bra. Men efter att nydligen sett the wire (för första gången) är sopranos inte längre lika bra som den var första gången.

Hade helt glömt bort att Tony gör en american history X på Coco i näst sista avsnittet.

Men också oj vilken skillnad på kvalitet det är mellan säsongerna. Första och andra säsongen är guld
Citera
2019-06-15, 21:46
Medlem
Tvonds avatar
Citat:

Såg om hela serien på HBO för inte allt för länge sedan kan varit strax efter Jul och Hotell scenen fanns då med då lär ha varit sista avsnittet säsong 4 Whitecaps om jag kommer ihåg rätt
Citera
2019-07-03, 13:21
Medlem
Hur kan folk ogilla Livia? Helt klockrent spelad. Har stött på många liknande bittra tanter IRL. Även om hon var med relativt lite så känner jag att karaktären var oerhört viktig för serien. Massa återkopplingar till mamman i och med psykoanalysen. Älskade scenerna mellan Junior och Livia.

Aida Turturro är även fantastisk som Janice.
Citera
2019-07-03, 13:23
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Hur kan folk ogilla Livia? Helt klockrent spelad. Har stött på många liknande bittra tanter IRL. Även om hon var med relativt lite så känner jag att karaktären var oerhört viktig för serien. Massa återkopplingar till mamman i och med psykoanalysen. Älskade scenerna mellan Junior och Livia.

Aida Turturro är även fantastisk som Janice.

Livia är en viktig roll. Hon är nästan en "spindel i nätet".
Janice däremot är så jäkla dryg!
Citera
2019-07-03, 14:41
Medlem
Citat:

Janice är ganska vidrig men så välspelad.

Älskar karaktärerna Phil Leotardo och Johnny Sack. Verkar vara rätt många som håller med.

Chrissy är ju ett litet kräk men konstigt nog känner man för honom sedan tycker jag även att han är söt trots sin enorma näsa, unibrow och obefintliga käke. Något med ögonen.
Senast redigerad av LittleBabyNothing 2019-07-03 kl. 14:51.
Citera
2019-07-09, 18:58
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Den scenen som du nämner är jag nästan säker finns på HBO Nordic. Jag såg nämligen om hela serien där nyligen. I femte säsongens avsnitt "The Test Dream", vill jag minnas. Jag vill inte tro att HBO slaktar sitt eget storverk - jag märkte i alla fall inte att scener saknades när jag kollade igenom alla säsonger nyligen.

Notera att du kan blanda ihop sakerna också. Det stora bråket mellan Carmela och Tony där han flyttar ut första gången är i "Whitecaps", sista avsnittet av s. 4. I s. 5 flyttar han slutligen in i det där huset på tomten som fungerar som en liten biograf och flyttar sedan mot slutet av s. 5 - i ovan nämnda avsnitt - in på Plaza, där han beställer en asiatisk prostituerad, har en lång dröm och får besök av Chris som berättar att Tony B (som dyker upp först i s. 5) dödade Billy Leotardo (Phil överlevde, men det här ligger delvis bakom kriget med Lupertazzi-familjen i s. 6) efter att Phil och Billy dödade Angelo Garepe.
Citera
2019-07-09, 23:09
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Det här med Livia som en "spindel i nätet" är intressant. För som jag har berört i tidigare inlägg i den här tråden så försvinner hon relativt tidigt (avsn. 1, s. 3), men hennes närvaro sträcker sig ändå som ett stort nät över hela resten av serien. Hon dyker upp emellanåt. Tony kanaliserar henne flera gånger när han omedvetet upprepar fraser som Livia använde hela tiden, t. ex. "Oh, poor you!" (I ett gräl med Carmela mot slutet av s. 6, om jag minns rätt) På samma sätt så dyker Livia ständigt upp i relationer som Tony har till sina älskarinnor och i terapisamtal med Dr. Melfi. Vilket påminner mig om (parafraserar nu) någonting som Tony sa efter Livias död, att "[...] min mamma är död. Terapin är över nu." Och Melfi svarar att så inte är fallet.

Så även om spindeln i nätet försvann så kastade hon ut ett nät som på explicita och mer eller mindre implicita sätt sträcker sig över hela serien och Tony är alltid i viss mån fast i det här "nätet".
Citera
2019-07-09, 23:59
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Den scenen som du nämner är jag nästan säker finns på HBO Nordic. Jag såg nämligen om hela serien där nyligen. I femte säsongens avsnitt "The Test Dream", vill jag minnas. Jag vill inte tro att HBO slaktar sitt eget storverk - jag märkte i alla fall inte att scener saknades när jag kollade igenom alla säsonger nyligen.

Notera att du kan blanda ihop sakerna också. Det stora bråket mellan Carmela och Tony där han flyttar ut första gången är i "Whitecaps", sista avsnittet av s. 4. I s. 5 flyttar han slutligen in i det där huset på tomten som fungerar som en liten biograf och flyttar sedan mot slutet av s. 5 - i ovan nämnda avsnitt - in på Plaza, där han beställer en asiatisk prostituerad, har en lång dröm och får besök av Chris som berättar att Tony B (som dyker upp först i s. 5) dödade Billy Leotardo (Phil överlevde, men det här ligger delvis bakom kriget med Lupertazzi-familjen i s. 6) efter att Phil och Billy dödade Angelo Garepe.
Du har rätt, jag hade för mig att den scenen kom mycket tidigare i serien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in