Citat:
Hur skulle ni uttrycka er åsikt om Tonys och resten av gängets intelligensnivå? I synnerhet Tonys. Jag uppfattar honom ändå som relativt smart. Chris däremot, verkar helt bombad, och kanske därför som han är så impulsiv och aggressiv.
Vilka har läshuvud och vilka är en produkt av gatan, om man gör det lättare att diskutera mer kategoriskt. Hur tycker ni att de diskuterar överlag och framlägger sina åsikter? Min åsikt är att makten och familjekontrollen är väl viktigare än logiken.
Vilka har läshuvud och vilka är en produkt av gatan, om man gör det lättare att diskutera mer kategoriskt. Hur tycker ni att de diskuterar överlag och framlägger sina åsikter? Min åsikt är att makten och familjekontrollen är väl viktigare än logiken.
Jag tror att man får skilja på "smart" (som i bildad, akademiskt skolad mening) och "streetsmart". Du nämner det själv. Någonting som förekommer frekvent är ju att de i Tonys gäng och även Lupertazzi-familjen felanvänder ord och uttrycker sig på ett sätt som tyder på att de må vara smarta enligt "gatans" (det kriminella livets) regler, men långt ifrån akademiskt skolade eller ens utbildade alls. Det framkommer i s. 5 att Paulie hoppade av skolan efter nionde klass, Tony tog sig med nöd och näppe in på college men hoppade av efter en och en halv termin.
Så för att gå in på att vara smart i en kriminell kontext så finns det vissa som står ut:
- Carmine Lupertazzi Sr är en extremt affärsorienterad, effektiv och saklig ledare. Jag skulle säga att han är en av de smartaste av de kriminella karaktärerna i hela serien. Han kan spelreglerna från sin höga position och ända ner till gatan och agerar sällan i affekt när det kommer till affärsrelaterade saker.
- Johnny Sack är smart och utnyttjar t. ex. Paulie för att få information om Tonys förehavanden. (Paulie, å andra sidan, är smart på ett väldigt gatunära sätt; han fungerar möjligtvis som capo, men inte högre, och saknar i grund och botten ett utstuderat och användbart strategiskt tänk som behövs för att klättra högre; vi får flera gånger se exempel på hur han betraktar sig själv som en fotsoldat snarare än en ledare)
Johnny Sacks svaghet är att han tenderar att agera i stark affekt, särskilt när det kommer till hans fru och familj/närstående och då inte kan hålla samma sakliga position till affärerna som Carmine Sr utan prioriterar privata angelägenheter över rent affärsmässiga sådana. Anthony Imperiale, Ginnys bror, svarar - när Johnny är döende och frågar hur han kommer att bli ihågkommen på gatan - att det negativa är att många uppfattade honom som lite väl "trigger happy" efter Carmine Sr's död. "Gud förbjude att någon skulle befinna sig i en sådan situation", (parafras) säger Johnny. Det handlade om att det inte fanns någon utsedd efterträdare efter Carmines död och här agerade John Sacrimoni impulsivt och affektivt genom att knäppa folk till höger och vänster och andra saker som var ett direkt resultat av att han hade svårt att hantera hela situationen.
De här sticker ut. Chrissy hade nog, utan sin relation till Tony, inte ens tagit sig in i maffian och klättrat till att bli invigd och sedan (tillförordnad) capo. Att han klarade sig i sex säsonger på sin kombination av en högst basal förståelse för de mest grundläggande delarna av gatans spelregler och i övrigt ambitioner som stretade bort från det kriminella livet samt upprepade intellektuella felsteg och många känslomässiga utbrott, är ett mirakel som kan tillskrivas ren tur och sin nära relation till Tony.