Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-26, 14:02
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkmunk45
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svartryssland

Här är ett alternativt namn de kunnat valt istället.
Nja, både Svartryssland och Rödryssland är ju liksom Vitryssland namn på regioner. Hur hade det gjort någonting bättre? Vitryssarna och UD får gärna kalla landet vad de vill men jag tvivlar starkt på att i princip någon kommer anamma namnet bara för att UD i officiella dokument väljer att ändra sin namngivning.

Om namnet prompt måste ändras föreslår jag Vitrutenien där Rutenien faktiskt betyder just "Rus". Alltså Bela(vit)rus fast på svenska. Vore ungefär 100 gånger rimligare på Svenska.

Annars tror jag det blir lite som Burma. Finns det någon svensk som faktiskt använder namnet Myanmar trots att det heter så numera?
Citera
2019-11-26, 14:50
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Annars tror jag det blir lite som Burma. Finns det någon svensk som faktiskt använder namnet Myanmar trots att det heter så numera?

Jo, det blir väl som med Kina och Taiwan:

UD säger officiellt att "Taiwan är del av Kina."

Men egentligen tycker de flesta svenskar att Taiwan är ett självständigt land.

Och de flesta av oss kallar Taiwan för självständigt land, oavsett vad UD säger
.
Citera
2019-11-26, 16:41
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Jo, det blir väl som med Kina och Taiwan:

UD säger officiellt att "Taiwan är del av Kina."

Men egentligen tycker de flesta svenskar att Taiwan är ett självständigt land.

Och de flesta av oss kallar Taiwan för självständigt land, oavsett vad UD säger
.

Nu är det ju inte ovanligt att man i officiella sammanhang låter länders egna attribut råda... i alla fall när vi talar om nationer som är av nyare dato, eller som tidigare burit koloniala namn. Vore det inte för att Finland har en betydande svensktalande befolkning och en långvarig historisk koppling, skulle vi sannolikt kallat landet Soumi istället.
Resten är en smaksak - i min värld heter det t.ex. fortfarande Ceylon, och det gör det bland en Ceyloneser också.
Citera
2019-11-26, 17:06
Medlem
Citat:
Men slavernas gemensamma ursprung ligger ju i Belarus?
Jo, men ryssars, vitryssars och ukrainares gemensamma och specifika ursprung ligger i Kiev, och det åtskiljer dem från andra slaver, däribland polacker, tjecker, osv.

Citat:
Polen är precis lika slaviskt som Ryssland, kanske till och med mer slaviskt än Ryssland.
Visst, men när jag skrev "slaviskt, inte baltiskt" syftade jag givetvis på kontrasten mot litauerna, som inte är slaver. Att polacker är slaver vet vi alla, men tack ändå.

Citat:
Polens slaviska historia är äldre än Rysslands, just eftersom att slaverna ursprungligen kom från gränsområdet mellan dagens Polen och Belarus.
Och vadå? Skiljelinjen där är ju att polacker är katoliker. Du verkar ha rört ihop det mesta som var klart och tydligt uttryckt i mitt inlägg.

Citat:
Dessutom var Ryssland avsevärt längre del i Mongoliska imperiet, och dess många arvtagarstater, varför rysk kultur påverkats avsevärt mer av östasiatiska diktatoriska politiska traditioner, än vad Polen, Belarus och Ukraina (särskilt västra Ukraina) gjort.
Babbel, babbel, klippt och klistrat. Ryssland har en bättre fungerande demokrati än både Belarus och Ukraina, nästan i paritet med Polens. Källa: verkligheten, men tyck eller tro vad du vill.

Citat:
det östasiatiska inslaget fullständigt dominerar Rysslands politiska kultur.
Skitsnack. Prova att korsa gränsen Ryssland-Kina, sedan gränsen Ryssland-Finland. Skillnaden mellan Ryssland och Kina är oerhört mycket större. Kina har t.ex. världsrekord i antal avrättade per år, medan Ryssland avskaffade dödsstraffet för länge sedan.

Citat:
En kejsare, tsar, eller Kommunistparti-ledare som bestämmer allt, inklusive vad alla medborgarna ska tänka och tycka. Fullständigt totalitära politiska system, med en enda ideologi, som ledaren bestämt, och som föreskriver vad alla undersåtar ska tro och tänka. Undersåtar som ej håller med ledaren, ska utrotas. Som exempelvis under Stalin och Mao.

Citat:
Nu är det så att Belarus bett världens stater att kalla landet Belarus. Oavsett vad du tycker om det. Det är INTE svenska UDs påhitt. Det är landet Belarus som själv bett om det.
Källa på det? Men du har iofs en poäng i att Lukasjenko kallar sitt land för Belarus, och det är väl trevligt att UD nu anammar hans språkbruk.
Citera
2019-11-26, 17:10
Medlem
Citat:
Eftersom att Montenegro inte bett oss om att ändra namnet?
Är det brukligt att länder lägger sig i vad andra länder kallar dem? Bra - då föreslår jag att vi omedelbart ber finnjävlarna sluta kalla vårt fina land något så vulgärt som "Ruotsi".
Citera
2019-11-26, 17:23
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kievriket grundades av Rurik dvs dagens Ukraina rent geografiskt.
Ryssland existerade inte då utan uppkom från Moskva och ett furstendöme under mongolisk kontroll.
Så dagens Ryssland är lite av en bluff sett till namnet.
Jesus...Vilken Ukraina? Ordet Ukraina fanns inte förr 1920, ukrainska territorium kallades för Lillryssland.
KuevRus är det fornryska riket som existerade mellan 862 och 1240. Utrikeshandeln utgjorde en viktig del i de rusiska furstendömenas ekonomi. När vikingarna på 800-talet började dra i härnad över haven gick dem genom en internationell farled som fick namnet Austrvegr – Österleden. Via Österleden färdades vikingarna till de stora marknadsplatserna i Novgorod, Konstantinopel och Bagdad. Den ena rutten gick genom floden Dnepr där byggdes handelsplats Kiev. Floden Dnepr förband KievRus med Bysans, Konstantinopel. Den andra rutten gick genom floden Volga till Kaspiska havet.
På 1100-talet under Vladimir Monomach styre tog Smolensk Kievs plats.
Året 1240 kom mongolerna och upplånade Kiev till grunden, det blev slut på KievRus. Mongolernas hordar härjade i hela Ryssland, endast Novgorod undkom förstörelse. Mongolerna härskade över Kiev i hundra år. Efter mongolerna Litauens fursten Algirdas intog Kiev med sin armé 1362 och inlemmade Lillryssland med furstendömet Litauen. Även Vitryssland blivit en del av furstendömet Litauen.
Citera
2019-11-26, 17:58
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
...civilsamhället...dessa organisationer...hbtq-rättigheter...oberoende journalister...jämställdhet...feministiska...hållb ara...
Vilken smörja.

Vitryssland borde ta sig en titt på hur det gick för Sydafrika när Sverige "hjälpte" det landet med ovanstående. Ärligt talat så är frågan om Vitryssland inte har rätt att försvara sig mot den svenska subversionen.
Citera
2019-11-26, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Vilken smörja.

Vitryssland borde ta sig en titt på hur det gick för Sydafrika när Sverige "hjälpte" det landet med ovanstående. Ärligt talat så är frågan om Vitryssland inte har rätt att försvara sig mot den svenska subversionen.

Har vi blivit åthutade att göra Soros jobb nu? Ska svenskarna destabilisera Vitryssland med HBTQ(P)+ radikalfeminism mm.

Kul att Soros drog in finansieringen av Femen när de ville etablera sig i Israel.
Citera
2019-11-26, 18:23
Medlem
volvo 240s avatar
Vilka dumheter, det vore ju som om vi skulle sluta säga Finland och börja säga Soumi.. Vitryssland är helt enkelt vårat namn på Belarus, inte särskilt svårt va?
Citera
2019-11-26, 18:36
Medlem
Proras avatar
Först när det finns ett brett folkligt stöd för att ändra officiella namn på utländska geografiska platser och att ett nytt namn tagit över så bör man från officiellt håll ändra.

Så är, såvitt jag kan se inte fallet t.ex. vad gäller:
Venedig -- Venezia
Köpenhamn -- København
Tyskland -- Deutschland
Grekland -- Hellas

I andra fall har man bytt just eftersom att nya vindar har svept:
Kaliningrad -- Königsberg
Ulricehamn -- Bogesund
Oslo -- Kristiania

Och i ett land med fyra officiella språk vill man inte framhäva någon:
Schweiz -- Helvetia

Men att på ett konstgjort sätt gå in och ändra namnet på Vitryssland officiellt känns väldigt olustigt. Jag kan ge mig fan på att det är stollarna i miljöpartiet som ligger bakom detta.
Citera
2019-11-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Ordet Ukraina fanns inte förr 1920
Ordet har funnits sedan minst 1187, då det första gången dyker upp i skriven text, men det har haft väldigt skiftande betydelser som syftade på olika regioner, och det var inte förrän under 1800-talet som det någorlunda började likna dagens betydelse, och det var inte förrän på 1900-talet som det för första gången officiellt användes som namnet på ett land.
Citera
2019-11-26, 19:05
Medlem
Rus betyder väl de som kommer från Roslagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här