Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-04, 15:55
  #193
Medlem
allt.o.ingets avatar
Snacka om ickefråga. Det enda man gjort är att man säger Vitryssland på vitryska istället för att säga det på svenska. Mig veterligen bor vi fortfarande i Sverige och då bör rimligtvis Vitryssland fungera bra. Ska engelsmännen börja säga Sverige istället istället för Sweden?

Är det barn som jobbar på UD? Frågan måste ställas.
Citera
2020-08-09, 20:01
  #194
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Snacka om ickefråga. Det enda man gjort är att man säger Vitryssland på vitryska istället för att säga det på svenska. Mig veterligen bor vi fortfarande i Sverige och då bör rimligtvis Vitryssland fungera bra. Ska engelsmännen börja säga Sverige istället istället för Sweden?

Är det barn som jobbar på UD? Frågan måste ställas.
Det verkar som att UD har helt missat att i princip alla länder heter helt olika på många olika språk.
Om man alltid ska benämna länder som de själva kallar sig borde samtliga länder säga Deutschland om landet vi kallar Tyskland, britterna Germany och fransoserna Allemagne.
Naturligtvis är det inte språkliga skäl som driver UDs agenda utan diplomatiska/politiska.
Citera
2023-08-27, 23:50
  #195
Medlem
Är det Vitryssland själva som vill att man ska kalla dom Belarus eller ud? Un? Fn? Ja menar man hör ju fortfarande på namnet Belarus att det finns ”koppling” till Ryssland. Och det var väl de man ville motverka genom att ändra namnet på landet?

Dessutom så är landets stat ännu närmare Ryssland nu än tidigare särskilt i början på invasionen av Ukraina.
Citera
2023-08-28, 14:44
  #196
Medlem
senhackarens avatar
Jag kommer ändå kalla det där kommunistlandet för Vitryssland.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback