2019-11-26, 13:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Fallet du refererar till faller inte under kategorin hedersmord. Mireille B. hade lämnat Ahmad S. och inlett ett nytt förhållande med en annan man. Det stämmer att han velat förmå henne konvertera till islam, vilket var ett av skälen till att hon lämnade honom, fast motivet till mordet var svartsjuka i kombination med en narcissistisk personlighetsstörning:
https://www.rtl.de/cms/urteil-im-mireille-prozess-ahmad-s-wurde-zu-einer-lebenslangen-freiheitsstrafe-am-landgericht-flensb urg-verurteilt-4289443.html
https://www.faz.net/aktuell/gesellschaft/kriminalitaet/lebenslange-haft-fuer-mord-an-junger-flensburgerin-16025825.html

Jag hävdar inte att det aldrig hänt att någon mördats eftersom de inte velat konvertera. Jag undrar hur vanligt det är att kurdiska klaner utför hedersmord på vita, västerländska kvinnor/flickor av de skäl som flera tagit upp i tråden. Av allt att döma är det ytterst ovanligt, vilket förvisso inte säger någonting om det aktuella fallet. Fast utifrån vad vi vet tyder heller ingenting, inklusive hur (o)vanligt det är med den typen av hedersmord, på att ett sådant motiv skulle vara troligt i det här tragiska fallet.
Självklart är det inte vanligt & med stor sannolikhet inte aktuellt i trådens mordfall.

Detta är mycket enklare. En svartsjuk kurd får för sig att tjejen varit otrogen eller vill göra slut, han slår ihjäl/stryper henne i vredesmod & ringer släkten som hjälper honom att forsla bort liket.

Med mer effektiva metoder (typ waterboarding) så hade dom pratat på en kvart.
Citera
2019-11-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELVA11ELVA
En tjej med hennes utseende ska ha setts i en stadsdel av Linköping i samband med hennes försvinnande. Såg det i en tråd på FB som märkligt nog nu är borttagen igen.

Det är extremt osannolikt att W finns vid liv och håller sig undan frivilligt. Man klarar sig inte utan pengar/kläder/mat/husrum. Dessutom utsätter man inte sin familj eller samhället för sådant lidande. Tycker att det är uppenbart att olika rykten om att man sett Wilma är falska. MGM sitter häktad på sannolika skäl misstänkt för mord; inte för människorov. Man kan ej häkta någon på sannolika skäl för mord utan stark bevisning om att offret mist livet.
Citera
2019-11-26, 13:41
Medlem
Jeanne-d-Arcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinaJagoDu
Tack för snabbkursen men vad eller vilket av detta är relevant till frågan jag ställde/undrade över.SOM VAR ATT 2 PERSONER INTE ÄR LIKA MED KLAN.Vi pratar om 2 st misstänkta/medgärningsmen att då utgå ifrån att detta har med en KLAN och göra när det är 2 personer som är misstänkta låter lite väll långsökt i mitt tycke.Sen som jag sagt innan hade det vart flera personer inblandad så hade dem med säkerhet lämnat efter sig mycket mer spår därför utgår jag ifrån att det ej kan ha vart mer än 2 personer och således finns det inte nån fog eller grund att komma med än fler teorier o fantasier o skräpa ner detta med.

Att det är klanrelaterat betyder inte att hela kulturella släktförgreningar i olika led är involverade i själva mordet och åtgärden efteråt. Det pekar på tankegångar, motiv, erfarenheter med lösningar, kontakter, medhjälp i någon grad på olika sätt och metod. Det förklarar också deras beteende vid anhållan och det ger en indikation på vad sannolikhetsgraden är i olika alternativ.
Att det är klanrelaterat pekar vidare på tystnadskulturen, att vanäran över att tjalla och vara illojal och bli betraktad som en otrogen och smutskasta hela sin klan och i värsta fall riskeras att dödas är värre än samtliga andra alternativ.
Citera
2019-11-26, 13:42
Medlem
liberacions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELVA11ELVA
En tjej med hennes utseende ska ha setts i en stadsdel av Linköping i samband med hennes försvinnande. Såg det i en tråd på FB som märkligt nog nu är borttagen igen.
Ja, dessa vittnesmål har dykt upp. Hon ska även ha synts till i Bollnäs och Uppsala(?). Men nej, hade hon varit vid liv och i frihet så hade hon gett sig tillkänna nu.
Citera
2019-11-26, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Självklart är det inte vanligt & med stor sannolikhet inte aktuellt i trådens mordfall.

Detta är mycket enklare. En svartsjuk kurd får för sig att tjejen varit otrogen eller vill göra slut, han slår ihjäl/stryper henne i vredesmod & ringer släkten som hjälper honom att forsla bort liket.

Med mer effektiva metoder (typ waterboarding) så hade dom pratat på en kvart.

Jag ställer mig kanske inte bakom waterboarding, men i övrigt är vi nog ganska överens om vad som är den mest troliga förklaringen utifrån det lilla vi vet.

Det är faktiskt skönt att polisen för en gångs skull inte läcker en massa uppgifter, trots det stora intresset för målet.
Citera
2019-11-26, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goliat1982
Nja, säger inte att jag har rätt. Men är inte fängelse i ett år eller över skäl för häktning ska kunna genomföras?
Brott mot griftefriden har som högst två år i straffskalan. Alltså dubbelt så mycket.

Har han transporterat (flyttat) liket är brottsrubriceringen brott mot griftefriden. Således borde han vara misstänkt för skyddande av brottsling OCH brott mot griftefriden. Vilket vi vet att han inte är.

Om brottet har ett MINIMISTRAFF på 2 år, så är det obligatorisk häktning. Ingenting annat!

Om han på uppmaning av sonen flyttat, transporterat och/eller dumpat kroppen, så är det definitivt Skyddande av brottsling. Rekvisitet för Skyddande av brottsling är: "Hjälper den som begått ett brott att undkomma eller genom att undanröja bevis"....och det är det väl inget snack om saken att han gjort, om han begått denna gärningen. Givetvis är brottet, att transportera/flytta ett lik, i sig "Brott mot griftefriden" - Men brottet Skyddande av brottsling är ju ett grövre brott och konsumerar därmed Brott mot griftefriden. Är du med?
Citera
2019-11-26, 13:46
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liberacion
Förklarar fortfarande inte MGM:s irrationella beteende att inte höra av sig till W:s familj och fråga efter henne, att ducka för deras besök och att vara otrevlig. Hade det funnits proffs i sammanhanget, hade han blivit instruerad till att agera på ett sätt för att undanröja misstankar om hans delaktighet. I det här finns det inte en hel drös av människor med insyn i vad som har hänt. Det rör sig om MGM och möjligtvis någon ytterligare person.
I och för sig, men MGM kanske inte kar den självkontroll som behövs. Han är arg, rädd och frustrerad, och handlar inte rationellt.
Citera
2019-11-26, 13:49
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinaJagoDu
Tack för snabbkursen men vad eller vilket av detta är relevant till frågan jag ställde/undrade över.SOM VAR ATT 2 PERSONER INTE ÄR LIKA MED KLAN.Vi pratar om 2 st misstänkta/medgärningsmen att då utgå ifrån att detta har med en KLAN och göra när det är 2 personer som är misstänkta låter lite väll långsökt i mitt tycke.Sen som jag sagt innan hade det vart flera personer inblandad så hade dem med säkerhet lämnat efter sig mycket mer spår därför utgår jag ifrån att det ej kan ha vart mer än 2 personer och således finns det inte nån fog eller grund att komma med än fler teorier o fantasier o skräpa ner detta med.

Klanen existerar på enskild personnivå. Så varje människa i en klan tillhör klanen. Så du har helt enkelt fel. Dessutom kan ingen av oss/er sitta här och avgöra vilka teorier jag/andra i tråden får skriva om.

Detta kan mycket väl vara relevant i detta fall.
Citera
2019-11-26, 13:52
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gtxx81
Men kan inte allt detta tas reda på om det är samtal mellan dom osv?
Samtal mellan släktingar och bekanta är nog ingen grund för husrannsakan eller gripanden. Det kan ju finnas hundra skäl att ringa en kusin eller farbror, det behöver inte bero på att man vill ha hjälp att röja undan en kropp.
Citera
2019-11-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koffras
Viggo

https://instagram.com/viggovonarbin?igshid=16gnrrmximmkt

Tror inte denna person har något med saken att göra, eller...? Näst sista kommentaren på den enda bilden som ligger uppe verkar vara från en annan W*lma bosatt i Uddevalla som är 16 år enligt hennes Insta, kan det ha varit några som blandat ihop saker och ting...?
Citera
2019-11-26, 13:53
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tapenad
En tanke bara...
Om MGM skulle ta bilen ( ensam ) hämta pappsen åka vidare fjällvägarna upp mot Ellenö, man passerar några vattendrag på vägen samt en del broar och kulvertar att dumpa eller gömma ett lik i, tror inte denna vägen är speciellt trafikerad nattetid. Sedan tar han/de bilen förbi Ellenö och 172:an ner mot Uddevalla, svänger in mot Hundklubben och tar sig vidare till den misstänkta brandplatsen vid Dynamitbacken. Som sagt en teori bara...
Så man skulle dra iväg upp till Färgelanda med ett lik och dumpa det där, för att sedan köra till centrala (nåja) Uddevalla för att ställa sig och elda bevis?

Varför då inte slänga bevisen på samma ställe som liket om man nu gjort sig besväret att gömma undan det?
Citera
2019-11-26, 13:55
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zooksa
Hedersmord utförs inom familjen/släkten möjligvis mördad i så fall för att den lille känner sig kränkt, men handlar mer om svartsjuka än folks teorier om hedersmord.

Hedersmord, eller skammord, är ett ofta planerat mord på en familjemedlem eller släkting för att återupprätta familjens, klanens eller gruppens heder, som offret på något sätt anses ha vanärat. Hedersmord och annat hedersvåld är våld i nära relationer som motiveras av hederskultur.

Exakt. Så om W*lma har dumpat MGM, lovat att konvertera och sen ändrat sig eller varit otrogen mot honom, så kan de mycket väl vara så att han vill återupprätta sin "heder".

Och då utför han ett skambrott för att göra detta. Skulle fallet vara sådant att han mördat henne för att han känner sig "kränkt" och utskämd inför familjen/klanen, så är detta ett skammord och inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in