Citat:
Ursprungligen postat av
liberacion
Det förutsätter att det finns ett hedersmotiv. Utifrån hela den här tråden, tror jag inte på den förklaringen. Det här är troligtvis ett bråk som har eskalerat och gått fruktansvärt snett.
Rätta mig gärna om jag har fel, men min uppfattning kring hedersrelaterade brott är att det alltid är någon i familjen som tar på sig skulden, dock inte alltid verklig gärningsman. Har dock ingen statistik som backar upp mitt påstående.
OM man åker fast, ja. Men de brukar inte erkänna om de inte behöver. 2008 kastades 8-9 tjejer/kvinnor ut från balkonger i Sverige. Ingen åkte dit. Många döda. En del förlamade. Ingen erkände. Många fler har åkt ut både innan och efter. Ingen dömd.
I Danmark klarar man däremot ut 8 av 9 skammord och dömer oftast mer eller mindre hela släkten till långa straff 10-14 år och livstids utvisning.
Nu vet vi ju inte alls om detta är ett skammord, men med tanke på MGM´s bakgrund, så är det ju tyvärr en sak man får räkna in som möjlig. Eller så är det helt enkelt svartsjuka, dålig impulskontroll plus droger. Men eftersom pappan har en misstanke mot sig, så finns ju skammotivet med som en möjlighet.