2019-11-26, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liberacion
Det är för riskabelt. Det är en MGM som inte finns i något belastningsregister överhuvudtaget. Att han skulle ha kylan att kontakta någon, som i sin tur skulle vara beredd att förvara hennes kropp, är minst sagt otroligt. Det är för stor risk att detta skulle uppdagas. Mest troligt har MGM handlat i panik och gjort sig av med kroppen på enklast tänkbara sätt. Det i sin tur talar för ett irrationellt beteende som gör att det här inte är planerat, och att hon kommer att hittas.

Hade MGM varit så strategiskt lagd att han hade kontaktat folk som skulle förvara en avliden, då hade han också haft en strategi för att komma undan familjens misstankar. Att, som han gjort nu, stoppa huvudet i sanden och inte höra av sig till W:s familj har bara väckt misstankar.

Så nej, jag tror inte för en sekund att det finns något rationellt beteende i detta.

Håller med!! Det är absolut mest troligt att MGM ”råkat” mörda W under ett bråk och sedan ringt någon han litar på till 100% för hjälp (troligtvis pappan alternativt sin bror) De har tillsammans lindat in kroppen i något, burit ner kroppen under natten till en bil, för att sedan dra till någon plats för att dumpa kroppen. Troligtvis har medhjälparen kommit på ett lämpligt ställe, då MGM förmodligen ej kunnat tänka klart. Jag tror hon finns i havet. Förmodligen slängt i henne tillsammans med ett antal stenblock för att hon ej ska flyta upp till ytan inom den närmsta tiden. Alternativt har medhjälparen kontakter (lastbilschaufför ?! ) som tagit med sig kroppen i lastutrymmet och sedan dumpat den typ i Tyskland eller dylikt. Dock måste denna person isåfall varit beredd att offra extremt mkt för att hjälpa MGM och gärningsmannen. Sådan motiv skulle kunna vara heder eller en stor summa pengar.
Citera
2019-11-26, 11:13
Medlem
Goliat1982s avatar
Jag tycker vi spekulerar lite för LITE om vad åklagaren tycks ha för bevis mot MGM.
Det borde ju inte enbart handla om indicier då misstankegraden uppdaterades från skäligen misstänkt till på sannolika skäl misstänk.
Jag tycker det känns som att hon sitter på ett trumfkort.

Tror inte det hade varit några problem att häkta honom som skäligen misstänkt en vecka för att få utredningen att gå framåt.

Något har hon. Frågan är bara vad. Och varför väljer dom att rubricera det som mord och inte människorov??
Citera
2019-11-26, 11:13
Medlem
Kollar runt lite på Google maps. MT bor på Göteborgsv@gen och följer man den vägen mot Vassbo-hållet finns det mycket terräng att dumpa i samt en massa småvägar.
Vet att man sökt där omkring samt till Ljungskile trakten. Detta är väldigt stora markområden med många små vägar.

Från bostaden kommer man snabbt ut i ingenstans och om hon inte är dumpad i något vattendrag så tror jag mycket på att hon kan ha blivit dumpad här någonstans.

Frågan är, huruvida Uddevallabor letar privat på små vägar ensamma eller deltar man endast i arrangerade sök via Fikk eller MPS.
Jag har fått uppfattningen att många söker själva också och har man tillgång till bil och tid över kan man väl ta en runda tillsammans med någon granne eller vän för att kolla av områden som ni anser kan ha relevans i ärendet.

Tillägg; Det är så viktigt att hon hittas nu så fort som möjligt!
Senast redigerad av KSP 2019-11-26 kl. 11:15.
Citera
2019-11-26, 11:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Det är för riskabelt. Det är en MGM som inte finns i något belastningsregister överhuvudtaget. Att han skulle ha kylan att kontakta någon, som i sin tur skulle vara beredd att förvara hennes kropp, är minst sagt otroligt. Det är för stor risk att detta skulle uppdagas. Mest troligt har MGM handlat i panik och gjort sig av med kroppen på enklast tänkbara sätt. Det i sin tur talar för ett irrationellt beteende som gör att det här inte är planerat, och att hon kommer att hittas.

Hade MGM varit så strategiskt lagd att han hade kontaktat folk som skulle förvara en avliden, då hade han också haft en strategi för att komma undan familjens misstankar. Att, som han gjort nu, stoppa huvudet i sanden och inte höra av sig till W:s familj har bara väckt misstankar.

Så nej, jag tror inte för en sekund att det finns något rationellt beteende i detta.
Men när brottet väl är begått, när han har tagit livet av Wilma, då ringer han nån släkting i panik. Släkten ställer förstås upp, man kontaktar lämplig person som tar hand om kroppen. Polisen varken kan eller får göra husrannsakan hos alla släktingar, det krävs brottsmisstanke för det.
Citera
2019-11-26, 11:16
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goliat1982
Jag tycker vi spekulerar lite för LITE om vad åklagaren tycks ha för bevis mot MGM.
Det borde ju inte enbart handla om indicier då misstankegraden uppdaterades från skäligen misstänkt till på sannolika skäl misstänk.

Tror inte det hade varit några problem att häkta honom som skäligen misstänkt en vecka för att få utredningen att gå framåt.

Något har hon. Frågan är bara vad. Och varför väljer dom att rubricera det som mord och inte människorov??

Det har jag också funderat över,som jag ser det så vet åklagaren att Wilma är död
Citera
2019-11-26, 11:17
Medlem
Jeanne-d-Arcs avatar
Sammanfattning av uppgifter från polis, media, tv-program, närstående och bekanta till W eller Mgm.

-Onsdag kväll noterar grannen W i trapphuset på väg ut själv, allt verkade som vanligt och W var uppklädd.
-Torsdag syns hon på orten.
-Torsdag kväll hör en annan granne kraftigt bråk från lägenheten, inflikar att bråk där inte är ovanligt men denna gången var det värre än vanligt, det dunsade och lät som saker kastades omkring så illa att han tänkte gå och säga till, men då blev det plötsligt helt tyst.
-Sen torsdag kväll ska W´s mobil på något sätt ha stängts av i Mgm lägenhet. Härifrån är hon officiellt försvunnen. Varken Mgm eller hans pappa motsäger sig att hon varit där på kvällen. Enligt pappan har de ”tjafsat”.
-Natten mellan torsdag och fredag hör en annan granne tunga och ojämna steg i trapphuset (han trodde någon kunde vara berusad) , gick till slut och öppnade dörren, men då var de redan borta.
-Natten tors-fre. 2 olika vittnen samt hund ska med knappt 1h mellanrum ha uppmärksammat utmärkande udda aktivitet vid en sjö i Ljungskile. Ev fynd har senare hittats på platsen natten till söndag 24/11.
—Fredag, Pappan börjar tillsammans med andra söka W aktivt utan resultat.
-Runt tiden vid försvinnandet har en uppmärksammad skåpbil befunnit sig på en bilskrot med press och bytt ägare enligt inlägg med länkar från TheCallOfKtulu. Byte av plåtar? Annat?
-Mgm har på lördagen (el fredag?) en extraordinär elförbrukning som sticker ut ordentligt.
-Lördag knackar W´s pappa på hos Mgm, det är upptänt men ingen öppnar. Ingen i W´s familj har kunnat nå Mgm efter upprepade försök fredag och lördag.
-Söndag knackar pappa på igen och Mgm öppnar och är utmärkande ”tyken” och ”svart” i sina känslor och sitt sätt. De blir MYCKET oroliga och ringer polisen.
-Söndag får Mgm ett 3 minuters samtal av polisen.
-Måndag går Mgm oberörd till sin timanställning på hemtjänsten, ev lite avvikande i sociala situationer.
-Tisdag morgon blir Mgm anhållen.

När W familj inte fick tag på W hos Msg, såg de en ny ”svart” sida hos honom som chockade dem.
Mgm har i häktet antytt att han vet var W befinner sig, är annars helt oberörd av situationen och är mycket säker på sitt konstaterande - oskyldig till mord.

Msg är häktad på sannolika skäl för mord pga teknisk undersökning och förhörsuppgifter. Polisen är inne på att det finns minst en medhjälpare.

Msg pappa har sagt att de bråkat då å då. Mgm har enligt pappan lovat honom att han inte dödat henne.

Flera i deras omgivning vittnar om en stark svartsjuka hos Mgm, att han besökte henne och uppträdde hotfullt och aggressivt på W´s skola. Han ville att W skulle konvertera till Islam.
Hon gjorde slut samma dag eller dagen innan hon försvann och planerade att lämna honom och åka till sin syster samma dag hon försvann.

En f.d till Mgm uppges ha sett våldsamma tendenser hos Mgm tidigare och oroat sig för att nåt allvarligt en dag skulle hända.
Det ryktas om att han stor i pengaskuld och på någon nivå hanterade droger.
Han är en person med gott självförtroende, är en irakisk import sen ganska många år tillbaka, kurd och muslim. Har körkort, tillgång till bil, ev i första hand en röd ford focus kombi.
Någon har antytt han hade dåligt umgänge och / eller rörde sig i dåliga kretsar.
Han är timanställd på hemtjänsten.

Pappan har kopplingar och kontakter till bilverkstad (bilverkstäder/skrotar med press) Även enl.uppgift kontakt till kända muslimska IS-stödjare då en av hans registrerade inneboende kommer från en sån välkänd familj på orten. Pappan vittnas vara dominant i familjekonstellationen och inte särskilt nöjd, ev kluven över förhållandet mellan Mgm och W bl.a eftersom planen om tänkt kusingifte innebär en intäkt på ca 200000kr och av kultur/traditionsskäl. Klankulturen upplevs vara mycket stark i familjen där pappans ord är lag.

En nyreggad skribent gjorde några några inlägg i helgen före pappans anhållande där det uppmanades att den anhålle INTE skulle erkänna NÅGONTING (eftersom han var oskyldig… ).

Någon lade märke till en ev koppling, ev en släkting till Msm som är nyinflyttad till Uddevalla runt Mgm ålder.

Dagen efter att det diskuterades ev spår i bil här på Fb för bortförandet person, stod två bilar i brand på orten.
Citera
2019-11-26, 11:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Skärp er, familjen är enl. vittnen i tråden förvisso muslimer, men inte praktiserande.

Den som var skriven på deras adress som tillhörde någon familj med IS-anhängare kanske inte ville vara del av detta och därför fått hjälp av MGM2 (pappan).

Om vi/ni inte vet, så behöver man ju inte måla upp värsta sharia-familjen....

Som några andra nyligen varit inne på så lär det snarare handla om ett mord i "stridens hetta", kanske p.ga. att MGM är psykopat eller svartsjuk, men det har ju noll och inget att göra med vilken gud man tillber eller hur mycket.

Var kommer uppgifterna om att inneboenden har familj med IS-anhängare?

För det första är det inte inneboenden själv som är IS-anhängare enligt ryktet så varför nämner ni det?

För det andra är troligtvis denna inneboende inte relevant i mordet på W*lma då inget tyder på det i nuläget så varför sprider man rykten som kan ödelägga vederbörandes liv?

Är det inte säkra uppgifter så för inte vidare några falska förödande rykten om en oskyldig människa!
Citera
2019-11-26, 11:20
Medlem
liberacions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men när brottet väl är begått, när han har tagit livet av Wilma, då ringer han nån släkting i panik. Släkten ställer förstås upp, man kontaktar lämplig person som tar hand om kroppen. Polisen varken kan eller får göra husrannsakan hos alla släktingar, det krävs brottsmisstanke för det.
Förklarar fortfarande inte MGM:s irrationella beteende att inte höra av sig till W:s familj och fråga efter henne, att ducka för deras besök och att vara otrevlig. Hade det funnits proffs i sammanhanget, hade han blivit instruerad till att agera på ett sätt för att undanröja misstankar om hans delaktighet. I det här finns det inte en hel drös av människor med insyn i vad som har hänt. Det rör sig om MGM och möjligtvis någon ytterligare person.
Citera
2019-11-26, 11:20
Medlem
Jag tror pappan tillsammans med familj har kört kroppen långväga för att gömma eller bränna.

Föreslår att man undersöker hela närmaste familjens/släktens/vänners ägande fordonsflotta med hund och letar DNA-prov. Och kollar alla deras kortutdrag i jakt på biltvättar och/eller rekondfirmor och till och med bensinstationer efter hyrbil.

Finns då hyrbil så finns också en logg på hur långt man har kört. Och såklart vem som hyrt.

Finns även biltvätt någonstans ger det också såklart utslag om var.
Citera
2019-11-26, 11:22
Medlem
Goliat1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det har jag också funderat över,som jag ser det så vet åklagaren att Wilma är död

Exakt!
Men hur vet dom?
Hittat blid? Filmer?
Vad i hela helvete är det? Jag blir så sjukt frustrerad.....
Citera
2019-11-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goliat1982

Detta funderar jag med på. Tycker att de hittat säkra spår i mgm's lägenhet eftersom mistankegraden höjdes strax efter polisens inspektering dagarna efter gripandet.
Citera
2019-11-26, 11:25
Medlem
Citat:
Förklarar fortfarande inte MGM:s irrationella beteende att inte höra av sig till W:s familj och fråga efter henne, att ducka för deras besök och att vara otrevlig. Hade det funnits proffs i sammanhanget, hade han blivit instruerad till att agera på ett sätt för att undanröja misstankar om hans delaktighet. I det här finns det inte en hel drös av människor med insyn i vad som har hänt. Det rör sig om MGM och möjligtvis någon ytterligare person.

Jag håller inte med där om att man måste vara proffs bara för att hålla på en kropp när familjens heder står på spel. det skulle kunna vara MGM, pappan och kanske en till nära släkting/vän till familjen och kanske den släktingen/vännen håller på kroppen utan att vara proffs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in