2019-11-15, 14:34
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nu är detta egentligen off-topic och har inget med göra de tre som försvann för över 54 år sedan.

Denna tipp var mycket farlig för människors väl och ve. Ja rent utav livsfarlig. Var en person oförsiktig så fanns det stor risk att kunna bli nerdragen. En person har själv berättat för mig hur h*n verkligen för att ta sig därifrån med livhanken i behåll. Om någon verkligen omkom där känner jag inte till.

Allt som slängdes i vattnet kom sedan genom de stora cementblocken att trycka ner allt skräpet som fanns där ända ner till havsbottnen. Antar att delar från allt detta som slängdes ligger kvar där än idag.

De tre i Dahlsjögänget lär ha känt till denna tipp för de hade tidvis arbetat på Arendalsvarvet som klassningsarbetare. Kan mycket väl ha varit som så att de själva hade besökt tippen och slängt saker?

Det behöver inte vara OT. Kan man få miljövänner att rensa där så kanske man hittar försvunna människor där också? Det finns ju en teoretisk chans att man kan hitta dessa tre försvunna i just denna soptipp.
Citera
2019-11-15, 21:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer att få ligga kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det behöver inte vara OT. Kan man få miljövänner att rensa där så kanske man hittar försvunna människor där också? Det finns ju en teoretisk chans att man kan hitta dessa tre försvunna i just denna soptipp.

Att hitta någon försvunnen person i denna f. d. gamla inofficiella tipp är föga troligt efter att den har varit ur bruk i ca 48 år.

Allt som ligger under dessa stora cementblock har tryckts ner så djupt ner det bara går i dyn och slammet. Nej man skulle inte hitta de tre försvunna där. Bilen och möjligen en av tre, Gay Karlsson, skulle ev. ha kunnat hamnat där efter det ödesdigra datumet den 29 juli 1965. Fast vad skulle finnas kvar den dag som idag är? Inte mycket om ens något.

Dessutom en otroligt dyrbar historia som Göteborgs kommun säkert inte vill betala. Resterna av det som en gång fanns där kommer att få ligga kvar.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-11-15 kl. 22:09.
Citera
2019-11-16, 15:31
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Att hitta någon försvunnen person i denna f. d. gamla inofficiella tipp är föga troligt efter att den har varit ur bruk i ca 48 år.

Allt som ligger under dessa stora cementblock har tryckts ner så djupt ner det bara går i dyn och slammet. Nej man skulle inte hitta de tre försvunna där. Bilen och möjligen en av tre, Gay Karlsson, skulle ev. ha kunnat hamnat där efter det ödesdigra datumet den 29 juli 1965. Fast vad skulle finnas kvar den dag som idag är? Inte mycket om ens något.

Dessutom en otroligt dyrbar historia som Göteborgs kommun säkert inte vill betala. Resterna av det som en gång fanns där kommer att få ligga kvar.

Det lär ju finnas något kvar där. Allt blir inte jord på så kort tid. Angående kostnaden så är det just därför jag föreslår miljövänner gör volontärarbete för att rensa upp där. Miljön och eventuella anhöriga (om lik hittas) kan få ett avslut.
Citera
2019-11-16, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har inget med massförsvinnandet att göra.

Citat:
Det lär ju finnas något kvar där. Allt blir inte jord på så kort tid. Angående kostnaden så är det just därför jag föreslår miljövänner gör volontärarbete för att rensa upp där. Miljön och eventuella anhöriga (om lik hittas) kan få ett avslut.

Hur menar du att ett sådant volontärarbete skulle gå till?

Dessa stora cementblock, okänt antal, som ligger på havsbottnen måste det till ett antal kraftiga lyftkranar som lyfter upp dessa. Även om volontärarbetare skulle hjälpa till så kommer det ändå att kosta enorma summor. Den här tippen är inget unikum. Hur mycket tror du kan finnas kvar där efter ca 48 år i dy och slam?

Finns mängder av andra tippar som kommun och länsstyrelse känner till men p g. a. brist på pengar så kommer inget att göras. Samma sak med f. d. tippen vid Arendalsvarvet. Förresten vem vet vad varvet kan ha dumpat där?

Jag anser fortfarande att detta med miljön och volontärer inte har något som helst med händelserna att göra den 29 juli 1965 och tiden därefter. Här diskuteras Sveriges enda olösta massförsvinnande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-11-16 kl. 21:22.
Citera
2019-11-17, 07:57
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Hur menar du att ett sådant volontärarbete skulle gå till?

Dessa stora cementblock, okänt antal, som ligger på havsbottnen måste det till ett antal kraftiga lyftkranar som lyfter upp dessa. Även om volontärarbetare skulle hjälpa till så kommer det ändå att kosta enorma summor. Den här tippen är inget unikum. Hur mycket tror du kan finnas kvar där efter ca 48 år i dy och slam?

Finns mängder av andra tippar som kommun och länsstyrelse känner till men p g. a. brist på pengar så kommer inget att göras. Samma sak med f. d. tippen vid Arendalsvarvet. Förresten vem vet vad varvet kan ha dumpat där?

Jag anser fortfarande att detta med miljön och volontärer inte har något som helst med händelserna att göra den 29 juli 1965 och tiden därefter. Här diskuteras Sveriges enda olösta massförsvinnande.

Insamling?

Men om de skulle finnas där (eller på någon liknande soptipp om det finns), så bör skelettet finnas kvar. Hur det ser ut just där är svårt att veta. Men under rätt omständigheter kan det finnas mycket bevarat. Man har ju hittat tusentals år gamla fynd som är välbevarade. Det skulle inte skada av att titta efter om dessa ligger gömda där eller inte. Hur många fler ställen kan man verkligen leta efter 54 år? Hittar man bilen så finns det goda möjligheter att även hitta dem också.
Citera
2019-11-17, 20:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen vet vad som hände med den midnattsblå efter den 29 juli 1965.

Citat:
Insamling?

Men om de skulle finnas där (eller på någon liknande soptipp om det finns), så bör skelettet finnas kvar. Hur det ser ut just där är svårt att veta. Men under rätt omständigheter kan det finnas mycket bevarat. Man har ju hittat tusentals år gamla fynd som är välbevarade. Det skulle inte skada av att titta efter om dessa ligger gömda där eller inte. Hur många fler ställen kan man verkligen leta efter 54 år? Hittar man bilen så finns det goda möjligheter att även hitta dem också.

Jag har förstås inte personligen något emot en insamling men det skulle behövas mycket stora summor.

Nej två av de tre försvunna kom inte att hamna där men jag kan inte bevisa det. Däremot skulle O 18920 ev. ha kunnat hamna där tillsammans med den tredje av de försvunna efter detta mycket omskrivna datum.

Det är riktigt att det har hittats fynd som är väl bevarade efter en mycket lång tid. Frågan är hur mycket som har bevarats här efter ha krossats under stora cementblock? Dessutom tror jag inte att dyn och slammet precis har konserverat den stora mängd av gods som slängdes där.

Hur mycket av den väl omskrivna Volvon skulle ev. finnas kvar idag om den ev. låg på havets botten? Jag vet faktiskt inte.

Det finns förstås många ställen där den midnattsblå skulle kunnat ha hamnat men eftersom ingen vet vad som hände med den försvunna bilen så är det som att leta efter en nål i höstack.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-11-17 kl. 20:09.
Citera
2019-11-18, 10:02
Medlem
Citat:
Jag är säker på att miljövänner gärna ställer upp frivilligt. Kommunen kan vara snälla och stå för fraktkostnader och hyra av lastbil och/eller släp.

Generellt så lämnar man denna typ av platser orörda, men övervakade avseende eventuellt läckage. Börjar man röra i det så ställer man till det rejält. Jämför kvicksilvertunnorna på havsbotten utanför Sundsvall...
Citera
2019-11-18, 14:12
Medlem
448s avatar
Inte läst hela tråden men nån som har chassienummet på denna bil?, komplett modellnummer?

Rubbet!
Senast redigerad av 448 2019-11-18 kl. 14:16.
Citera
2019-11-18, 15:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgifter om den försvunna bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Inte läst hela tråden men nån som har chassienummet på denna bil?, komplett modellnummer?

Rubbet!

Den försvunna midnattsblå Volvon, med modellnummer PV 444 KS, rullade ut från Lundbyverken den 8 mars 1956.

Efter några år på olika ställen i landet så återkom (samme ägare) bilen till Göteborg där den erhöll vakansnummer O 18920. Den 24 juli 1964 köptes bilen av Janne Dahlsjös äldre bror. Genom denne bror kom bilen sedermera att köpas av Janne för 700 kronor. Exakt månad är oklar men lär ha skett någon gång under maj eller juni 1965. Närvarande vid försäljningen var förutom Janne och brodern den senares hustru och svärmor. Dessutom var Kjell-Åke Johansson närvarande. Volvon var fortfarande skriven på den äldre Dahlsjö då den försvann.

Chassinummer: 103956.

Motornummer: 120944.

Volvons registreringsnummer blev förbjudet att någonsin mer användas.
Citera
2019-11-18, 15:14
Medlem
448s avatar
Citat:
Den försvunna midnattsblå Volvon, med modellnummer PV 444 KS, rullade ut från Lundbyverken den 8 mars 1956.

Efter några år på olika ställen i landet så återkom (samme ägare) bilen till Göteborg där den erhöll vakansnummer O 18920. Den 24 juli 1964 köptes bilen av Janne Dahlsjös äldre bror. Genom denne bror kom bilen sedermera att köpas av Janne för 700 kronor. Exakt månad är oklar men lär ha skett någon gång under maj eller juni 1965. Närvarande vid försäljningen var förutom Janne och brodern den senares hustru och svärmor. Dessutom var Kjell-Åke Johansson närvarande. Volvon var fortfarande skriven på den äldre Dahlsjö då den försvann.

Chassinummer: 103956.

Motornummer: 120944.

Volvons registreringsnummer blev förbjudet att någonsin mer användas.

Läs PM - jag har din bil! - står på chassiet en metall skylt 8 65 men årtalet omvänt!
Citera
2019-11-18, 15:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Årtalet omvänt?

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Läs PM - jag har din bil! - står på chassiet en metall skylt 8 65 men årtalet omvänt!

Jag har läst ditt PM och kommer att svara dig.

Vad betyder den här siffran "8"? Den siffran ingår inte i chassinumret. Är årtalet omvänt?
Citera
2019-11-18, 15:24
Medlem
448s avatar
Citat:
Jag har läst ditt PM och kommer att svara dig.

Vad betyder den här siffran "8"? Den siffran ingår inte i chassinumret. Är årtalet omvänt?

Dra så pm jag jag kan sms över bilder varit en midnattsblå pv och plåtskylt anger 8 65.

Kan betyda 8 mars 56 och då är det fullträff.

WOW
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in