2019-11-17, 22:10
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
det är det ingen som tror på. Iaf ingen av bankerna i vart fall.
SEB erbjöd nyligen 1,2% bunden ränta på alla bindningstider upp till 10 år.

Och banken lurar du inte...

Inte hört talas om igelkotten?

http://cornucopia.cornubot.se/2016/05/riksbanken-tror-alltid-pa-hogre-rantor.html

Den här gången är det annorlunda, riksbanken måste höja i närtid. Eller menar du om det kommer en ekonomisk kris så ser vi -3% reporänta?
2019-11-17, 22:22
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Så du menar att de flesta frivilligt väljer att bo hemma?

Det är förmodligen inte så många svenskar som bor hemma utan det är mångkulturen som gör det. Hos dem är det fullt normalt. Demografin är sån att det syns på hela rikets svar vad mångkulturen gör.

Svenskar som bor hemma "länge" gör det för att de är dagdrivare.
2019-11-17, 23:37
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är förmodligen inte så många svenskar som bor hemma utan det är mångkulturen som gör det. Hos dem är det fullt normalt. Demografin är sån att det syns på hela rikets svar vad mångkulturen gör.

Jag har hört om svenskar som huserar ensamkommande mot betalning. ~20k per månad och individ.

Man förstår att det demonstrerades.
2019-11-17, 23:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg

Jag bodde själv hemma tills jag var 25 år, men det var inte för att jag var dagdrivare, utan för att spara ihop pengar till en egen bostadsrätt.

Sen jobbade mina föräldrar utomlands, så jag hade inget riktigt behov att flytta egentligen heller, då jag mest fick vara hemma och ifred ändå.
2019-11-17, 23:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Den här gången är det annorlunda, riksbanken måste höja i närtid. Eller menar du om det kommer en ekonomisk kris så ser vi -3% reporänta?

Det säger dom varje gång, men får senare rätta sig. Inflationen är bara på 1,5% medan inflationsmålet är 2%. Då kan man inte göra tvärtemot all ekonomisk teori och höja reporäntan i ett sådant läge.

Jag vet inte hur många ggr jag blivit hotad med räntehöjningar och att nu ska det minsann krascha.

Tur att jag aldrig lyssnar...

Frågan är vad du har för kostnader i din hyresrätt medan du väntar på kraschen som aldrig kommer...
2019-11-18, 00:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Det är mer korrekt att tala om bostadsojämlikhet än bostadsbrist. För bostäder finns det. För den som har obegränsade ekonomiska resurser. Eller åtminstone en god ekonomi. Däremot finns det inte prisvärda bostäder för låg- och medelinkomsttagare.
Man måste inte ha obegränsade resurser. 7 av 10 bor i ägt boende och klarar sig alldeles utmärkt. Att det saknas prisvärda bostäder stämmer inte riktigt heller. Problemet är oftast att det antingen saknas en riktig anställning eller en kontantinsats. Men även det har inte så mkt med bostadsbrist att göra egentligen. Utan snarare penga/arbetsbrist.

Citat:
Folk i övre medelålder och gamla bor i rymliga villor medans unga, nyanlända och ensamstående flyttar runt mellan olika små och dyra andrahandsboenden.
ja det är faktiskt ganska ojämlikt, men det har heller inte så mkt med bostadsbrist att göra. Bostad brukar alltid lösa sig för den som skaffar sig ett fast jobb. Och har man inte det kan man såklart uppleva "bostadsbrist". Men det är mer en känsla än faktisk brist.

Citat:
Det finns forskning som säger att det skulle funnits flera tusen fler bostäder om vi skulle haft marknadsekonomi på bostadsmarknaden.
Det tror inte jag. Men det hade garanterat funnits fler tillgängliga bostäder. Och framförallt fler hyresrätter att hyra i förstahand.

Citat:
Samtidigt som det finns forskning om att folk undviker påbörja utbildningar och tackar nej till jobb pga bostadsfrågan och att detta har negativa effekter på tillväxten.
Det tror jag också är kraftigt överdrivet. Om man verkligen vill plugga så fixar man ett boende på ett eller annat sätt. Sen får man inte vara så kräsen med boendet heller. När jag pluggade i Lund blev jag erbjuden studentboende direkt i Rosengård. Det är 2 mils pendling = helt normalt i sthlm. Men inte ok för bortskämda studenter i Lund, som bara kan bo precis intill campus.

Citat:
Så nog har vi bostadsbrist men den ser nog lite annorlunda ut än vad du tror.
Det är mer upplevd bostadsbrist än faktiskt bostadsbrist. Då kan vi ju säga att det är xxxx-brist på allt man inte har råd med eller kan köpa för stunden.
2019-11-18, 12:54
Medlem
Citat:
Det är mer korrekt att tala om bostadsojämlikhet än bostadsbrist. För bostäder finns det. För den som har obegränsade ekonomiska resurser. Eller åtminstone en god ekonomi. Däremot finns det inte prisvärda bostäder för låg- och medelinkomsttagare.

Folk i övre medelålder och gamla bor i rymliga villor medans unga, nyanlända och ensamstående flyttar runt mellan olika små och dyra andrahandsboenden.

Det finns forskning som säger att det skulle funnits flera tusen fler bostäder om vi skulle haft marknadsekonomi på bostadsmarknaden. Samtidigt som det finns forskning om att folk undviker påbörja utbildningar och tackar nej till jobb pga bostadsfrågan och att detta har negativa effekter på tillväxten.

Så nog har vi bostadsbrist men den ser nog lite annorlunda ut än vad du tror.

Vilken marknadsekonomi skulle få folk att flytta från sina rymliga villor? Ytterst få vill flytta för de har barn i skolan eller så har de en billig villa som pensionärer. Varje flytt betyder dessutom avbränning på avansen och man får mindre ny bostad för pengarna. Pensionärer har dessutom inte råd att flytta in i de nya pensionärsbostäderna för de kostar multum i insats och avgifter samtidigt de fått inkomsten halverad då de gått i pension.

Alla som bor i villor har i det stora hela jobbat ihop pengarna och ser ingen anledning att minska "ojämlikheten" genom att i princip betala för flytten för att någon ensamstående, ungdom eller kanske ensamkommande ska kunna flytta in. Dessa får skrapa ihop till sitt boende som vanligt folk. Inte fan var det gratis förr heller. Det måste finnas andra bevekelsegrunder då flytt idag är en förlustaffär pga avbränningen.

Jag kan tänka mig att högre räntor skulle få igång flyttkarusellen för då de med höga lån skulle vinna på att skala ned sig. Men så länge de betalar i princip 0-ränta, har jobbet kvar och har en månatlig boendekostnad som ligger på en ok nivå för dem kommer de inte att flytta.

Kanske kan slopande av ränteavdrag och införande av fastighetsskatt få folk att flytta. Det måste finnas någon sorts marknadsincitament för att flytta och jag tror ändå att många skulle bo kvar i sina villor. Det är folks hem vi pratar om. Omgivningar där man är etablerad och har vänner.

Forskning? Bah. Har sett en massa sponsrade enkäter och studier från olika lobbygrupper och kvaliteten på dem är sämre än SCBs skandalösa arbetslöshetsstatistik för i år. Eller så är det något sponsrat snille med en ekonomisk kokbok från förra seklet som skrivit en drapa i stil med att om Adam Smiths teorier stämmer så då borde det vara så här.

Man ska alltid fråga sig vem som betalat "forskningen" och vem som är avsändaren. Lobbyn, intresseorganisationer, banker etc som vill bygga mer, sälja mer, låna ut mer ligger bakom det mesta.
2019-11-18, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det finns lediga bostäder. Det är inte problemet. Kön i Stockholm handlar om hyresbostäder. Sånt som såldes ut för ett antal år sedan. Om man gör sig av med hyresbostäder och inte kapar kön då blir naturligtvis kön längre då fler köar till färre hyresbostäder. Sedan är frågan om att folk inte har pengar. Det är inte bostadsbrist utan brist på pengar.

Folk vill bo gratis och uppenbarligen bor en del ungdomar hemma då det är gratis. De skulle säkerligen flytta in i 5 rummare i Djurgårdsstaden om sådana var gratis. Eller jättebilliga. Vi kan inte dra slutsatsen att det är bostadsbrist av det.

Kön är inte heller något mått på brist. I DN idag intervjuas en tjej som flyttar hem till mamma. Hon har 8 år i kön men vill inte använda sina köår då hon inte har hittat rätt bostad. Alltså inte brist på boende, men på rätt bostad.

Här kan man läsa om gnälliga Frejas vedermödor.

https://www.dn.se/sthlm/26-ariga-freja-fick-flytta-hem-igen/

Det köar massor med folk som ratar bostäder eftersom de inte hittat drömbostaden. Ibland dyker det upp uppgifter om folk som köat i decennier. Har de bott i tält? Nej, de har haft bostad men de har köat för någonting bättre och slår till då något vid Strandvägen dyker upp.

Räknade lite på detta i tidigare inlägg, länkar dem här. Tycker diskussionen är intressant.

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

2019-11-18, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Räknade lite på detta i tidigare inlägg, länkar dem här. Tycker diskussionen är intressant.

Tack, intressanta beräkningar. Ids man googla fram lite siffror så ser man inte att det saknas bostäder. Och snack om dysfunktionell bostadsmarknad är nys sponsrat av närmast sörjande dvs banker, mäklare, bygg- och fastighetsföretag, hyresgästföreningen och andra som lever på boende.
2019-11-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
ja det är faktiskt ganska ojämlikt, men det har heller inte så mkt med bostadsbrist att göra. Bostad brukar alltid lösa sig för den som skaffar sig ett fast jobb. Och har man inte det kan man såklart uppleva "bostadsbrist". Men det är mer en känsla än faktisk brist.

Det tror jag också är kraftigt överdrivet. Om man verkligen vill plugga så fixar man ett boende på ett eller annat sätt. Sen får man inte vara så kräsen med boendet heller. När jag pluggade i Lund blev jag erbjuden studentboende direkt i Rosengård. Det är 2 mils pendling = helt normalt i sthlm. Men inte ok för bortskämda studenter i Lund, som bara kan bo precis intill campus.
Vad gäller din kommentar om att bostaden brukar lösa sig för de med fast jobb så finns det en del tveksamheter avseende vad som är hönan och ägget, jag har t.ex fått direkt förfrågan om hur jag tänkt ordna bostad då jag sökt jobb.
Misstänker att du är en flashbackare som utan tvekan hör till den äldre generationen flashbackare och att 2mils pendling innebar 2 mil via bil för en kraftig majoritet av studenterna, nu har det blivit så mycket svårare och dyrare att ta körkort så det är många inklusive jag som inte fixar körkort innan vi ska börja på universitetet, då innebär 2 mils pendling 2 mil via cykel fram och tillbaka varje vardag, det fungerar bra för en ung kropp så länge det är varmt och inte regnar men vi bor ju i Sverige.
2019-11-18, 14:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det finns lediga bostäder. Det är inte problemet. Kön i Stockholm handlar om hyresbostäder. Sånt som såldes ut för ett antal år sedan. Om man gör sig av med hyresbostäder och inte kapar kön då blir naturligtvis kön längre då fler köar till färre hyresbostäder. Sedan är frågan om att folk inte har pengar. Det är inte bostadsbrist utan brist på pengar.

Folk vill bo gratis och uppenbarligen bor en del ungdomar hemma då det är gratis. De skulle säkerligen flytta in i 5 rummare i Djurgårdsstaden om sådana var gratis. Eller jättebilliga. Vi kan inte dra slutsatsen att det är bostadsbrist av det.

Kön är inte heller något mått på brist. I DN idag intervjuas en tjej som flyttar hem till mamma. Hon har 8 år i kön men vill inte använda sina köår då hon inte har hittat rätt bostad. Alltså inte brist på boende, men på rätt bostad.

Här kan man läsa om gnälliga Frejas vedermödor.

https://www.dn.se/sthlm/26-ariga-freja-fick-flytta-hem-igen/

Det köar massor med folk som ratar bostäder eftersom de inte hittat drömbostaden. Ibland dyker det upp uppgifter om folk som köat i decennier. Har de bott i tält? Nej, de har haft bostad men de har köat för någonting bättre och slår till då något vid Strandvägen dyker upp.
Du glömde gruppen som står i kön "utifall att"

Det kostar nästan inget att köa. Du får ingen vettig bostad om du börjar att köa när du behöver en bostad pga att hyresmarknad är så dysfunktionellt. Så stort set alla som bor i sthlm ställer sig i kön när de fyller18 oavsett om de planerar att flytta till en hyresrätt eller inte.
2019-11-18, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du glömde gruppen som står i kön "utifall att"

Det kostar nästan inget att köa. Du får ingen vettig bostad om du börjar att köa när du behöver en bostad pga att hyresmarknad är så dysfunktionellt. Så stort set alla som bor i sthlm ställer sig i kön när de fyller18 oavsett om de planerar att flytta till en hyresrätt eller inte.

Så du menar att det ska finnas vakanta hyreslägenheter med förstahandskontrakt att bara plocka då man vill? Vi hade det en gång i tiden och folk gnällde då också för att de inte fick första hands i innerstan. Vill man få tak över huvudet så finns det rikligt med andrahandslägenheter att hyra. Det är så man bor i flera utländska städer.

I jämförelse med andra länder så har vi besittningsrätt vid förstahandskontrakt som är i princip lika stark som ägandet av en br-lägenhet. Klart att alla vill då ha en lägenhet med besittningsrätt med en hyra som förhandlas fram av hyresgästföreningen och hyresvärden. Varför pynta in insats eller köpeskilling då man kan "få" ungefär detsamma gratis?

Andrahandsmarknaden, olika företagsarrangemang etc är ganska livlig idag om man inte vill köpa. Kolla på Blocket eller andra sajter, exvis Samtrygg här https://www.samtrygg.se/.

SCB har en intressant graf om vakanser i hyresbeståndet. Man ser att när 90-talskrisen slog till då ökade antalet vakanser. Minns inte att det skulle ha byggts hysteriskt då så jag antar att ungdomar flyttade tillbaka till mamma för att övervintra den bistra jobbmarknaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in