Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackstallion
Vad gäller din kommentar om att bostaden brukar lösa sig för de med fast jobb så finns det en del tveksamheter avseende vad som är hönan och ägget, jag har t.ex fått direkt förfrågan om hur jag tänkt ordna bostad då jag sökt jobb.
Misstänker att du är en flashbackare som utan tvekan hör till den äldre generationen flashbackare och att 2mils pendling innebar 2 mil via bil för en kraftig majoritet av studenterna, nu har det blivit så mycket svårare och dyrare att ta körkort så det är många inklusive jag som inte fixar körkort innan vi ska börja på universitetet, då innebär 2 mils pendling 2 mil via cykel fram och tillbaka varje vardag, det fungerar bra för en ung kropp så länge det är varmt och inte regnar men vi bor ju i Sverige.
Det är lite komiskt att så många i den yngre generationen, förmodligen den mest curlade av alla, tycker att det är så hemskt att behöva pendla 2 mil. Det visar ju att det inte är bostadsbrist som är problemet, utan ren bekvämlighet.
För att anknyta till trådens ämne så tycker jag att bostadsbrist är ett dåligt argument för prisbilden på ägt boende. Det finns andra saker som är betydligt mer tongivande, som räntor, utbud av hyrda bostäder, arbetsmarknad, möjlighet att låna pengar etc etc.