Själv har jag på sistone börjat köra till Stockholm varje helg, och det som frustrerar mig något enormt är att vi har en väg med rätt så lugn trafik, med tre till fyra filer, och så ligger varenda djävel (tom taxibilar, som man ju antar borde ha lite mer körvana??) och sniglar på näst-innersta filen (3 på 4-filig eller 2 på 3-filig). Vad är det med svenskar och oförmågan att förstå det extremt simpla i att LIGGA SÅ LÅNGT HÖGER MAN KAN? Jag trodde att det var en av grunderna inom motorvägskörning... Tidigare brukade jag byta fil från första till fjärde för att köra om, men på sistone har jag slutat bry mig och kör nu om på höger sida trots att det är olagligt -_-
bah, när jag skrev kom jag på en till sak. Svenskar har noll förmåga att anpassa sig efter omständigheterna i trafiken, som om de alla vore en hög med autistiska paragrafryttare. För att ta ett exempel, vägskylten "sammanvävning", folk verkar tro att den i lag innebär att dragkedjeprincipen måste appliceras utan undantag. Det spelar ingen roll att den till höger om dig är precis bakom dig, har bilen framför dig åkt in framför honom, så måste du själv sakta ned, förstöra rytmen i hela trafiken bakom dig och blinka in dig precis bakom han till höger. En gång fick jag nästan preja undan en person som vägrade släppa in mig (han höll sig precis bakom mig till höger, och bilen framför mig var för nära för att jag skulle kunna gasa på lite extra, han insåg inte ens att han behövde släppa in mig när jag började blinka höger), han blev sur och började tuta, men liksom, så blir det om man inte släpper in varandra *facepalm*
Jag gissar att det är därför alla som är i vänster körfält vid sådana skyltar alltid blinkar höger, som om de utför ett filbyte.
Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Folk som puttrar på i 50-60 på påfarten till motorvägen. De förväntar sig givetvis att folk på motorvägen skall ge dem fri lejd in där andra kör i 110. Sen tvingar de ju bilister bakom till att puttra upp i 50-60 på motorvägen.
Den där känner jag igen alltför väl, jag gissar att det är folk som är osäkra, men tyvärr är det ju just osäkerheten som gör det hela osäkert för både dem själva och andra... extremt störande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Strangeflower
På smala skogsvägar är det sött när det kommer nya SUVar med 4WD, men inte fan kan de hålla ut i granriset lite inte. Så JAG, en söt, jätteskör och ömtålig liten tjej (fladdrar med ögonfransarna, darrar på underläppen osv) får växla ned till 2an och bryta ned mig i diket. Inga problem som så, jag vet ju hur man hanterar sånt. Men lär er hålla ut lite på vägkanten, utan att kissa i byxorna kanske? Eller håll er på asfalten...förbannade stadsbor.
Själv brukade jag bo i ett bergigt område, och hade samma problem där med stadsbor med nya fina SUV:ar som tycks överskatta högersidans bredd på sin bil något enormt (gissningsvis hade de en liten Fiat panda innan). Problemet är bara att istället för dike på vägkanten så är det bergsstup -_- vet inte hur många nära träffar jag har haft