2019-11-07, 09:41
Medlem
Strangeflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ditt förakt för de som stör dig.

Okej. Trodde jag la en skämtsam ton över det hela, för att visa att jag inte är så jävla allvarlig, som sagt. Många här uttrycker ett betydligt mer seriöst förakt, så fattar inte varför jag får skit. Men gott nog.
Senast redigerad av Strangeflower 2019-11-07 kl. 09:44.
Citera
2019-11-07, 10:12
Bannlyst
Citat:
Det skulle vara spännande att höra din åsikt om 50 år.
Kan garantera dig att jag ej kommer köra bil om 50 år. Är jag ens vid liv om 50 år så vore det ett mirakel.

Lite självinsikt måste man ha, man framför inte en potentiell dödsmaskin om man inte klarar utav det. Tycker man annat så är man ett riktigt mongo som borde omyndigförklaras.

Jackie F
Citera
2019-11-07, 10:24
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-I-Frenulum
Kan garantera dig att jag ej kommer köra bil om 50 år. Är jag ens vid liv om 50 år så vore det ett mirakel.

Lite självinsikt måste man ha, man framför inte en potentiell dödsmaskin om man inte klarar utav det. Tycker man annat så är man ett riktigt mongo som borde omyndigförklaras.

Jackie F
Många äldre klarar trafiken bra, de begränsar sig själv med att bara köra bekanta sträckor och lägre hastighet som gör att de hinner reagera. Det får vi acceptera.
En period i livet som vi alla kommer att passera.

Alternativet färdtjänst är ett jäkla stort steg i oberoendet, trointe att det går att jämföra.
Citera
2019-11-07, 10:49
Bannlyst
Citat:
Många äldre klarar trafiken bra, de begränsar sig själv med att bara köra bekanta sträckor och lägre hastighet som gör att de hinner reagera. Det får vi acceptera.
En period i livet som vi alla kommer att passera.

Alternativet färdtjänst är ett jäkla stort steg i oberoendet, trointe att det går att jämföra.
Om dom begränsar sig genom att köra sakta betyder ju det att dom är osäker på sin körning. Vill du ha osäkra trafikanter i trafiken?
Och det spelar ingen roll ifall dom "bara kör bekanta sträckor med lägre hastighet", springer en snorunge ut framför bilen så spelar det ingen roll om haggan kör 50 istället för 70. Är reaktionstiden 14 veckor kommer ändå ungen bli påkörd.
Lägg till att lårbenshalsen låser sig och gråstarren svider i ögonen. Vipps, ungen är helt plötsligt död.

Jackie F
Citera
2019-11-07, 11:16
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-I-Frenulum
Om dom begränsar sig genom att köra sakta betyder ju det att dom är osäker på sin körning. Vill du ha osäkra trafikanter i trafiken?
Och det spelar ingen roll ifall dom "bara kör bekanta sträckor med lägre hastighet", springer en snorunge ut framför bilen så spelar det ingen roll om haggan kör 50 istället för 70. Är reaktionstiden 14 veckor kommer ändå ungen bli påkörd.
Lägg till att lårbenshalsen låser sig och gråstarren svider i ögonen. Vipps, ungen är helt plötsligt död.

Jackie F
Du kan också orsaka olyckor trots din reaktionstid.
Det äringen slump att de yngsta förarna har högsta premien på försäkringen.
Citera
2019-11-07, 13:45
Bannlyst
Citat:
Du kan också orsaka olyckor trots din reaktionstid.
Det äringen slump att de yngsta förarna har högsta premien på försäkringen.
Självklart.
Men generellt sett, vem tror du reagerar fortast?
Emil, 31 eller Adga, 91?
Det är inte för inte som idrottsmän lägger sin karriär på is vid tidig ålder. Du är helt enkelt inte lika rapp när åldern börjar ticka på.
Ser du många professionella F1-förare på 80-90 bast?
Inte? Nä, var väl det jag tänkte.

Jackie F
Citera
2019-11-10, 15:37
Medlem
Något av det mest irriterande torde nog vara de som inte inser att teknik i form backsensorer, blis, kameror osv är komplement, vilka inte utgör ett heltäckande system som tar bort kravet på att faktiskt röra på huvudet manuellt och titta vad som händer i omgivningen, speciellt när de backar ut från en parkering.
Senast redigerad av pf10 2019-11-10 kl. 15:41.
Citera
2019-11-10, 22:33
Medlem
bjornebarns avatar
Själv har jag på sistone börjat köra till Stockholm varje helg, och det som frustrerar mig något enormt är att vi har en väg med rätt så lugn trafik, med tre till fyra filer, och så ligger varenda djävel (tom taxibilar, som man ju antar borde ha lite mer körvana??) och sniglar på näst-innersta filen (3 på 4-filig eller 2 på 3-filig). Vad är det med svenskar och oförmågan att förstå det extremt simpla i att LIGGA SÅ LÅNGT HÖGER MAN KAN? Jag trodde att det var en av grunderna inom motorvägskörning... Tidigare brukade jag byta fil från första till fjärde för att köra om, men på sistone har jag slutat bry mig och kör nu om på höger sida trots att det är olagligt -_-

bah, när jag skrev kom jag på en till sak. Svenskar har noll förmåga att anpassa sig efter omständigheterna i trafiken, som om de alla vore en hög med autistiska paragrafryttare. För att ta ett exempel, vägskylten "sammanvävning", folk verkar tro att den i lag innebär att dragkedjeprincipen måste appliceras utan undantag. Det spelar ingen roll att den till höger om dig är precis bakom dig, har bilen framför dig åkt in framför honom, så måste du själv sakta ned, förstöra rytmen i hela trafiken bakom dig och blinka in dig precis bakom han till höger. En gång fick jag nästan preja undan en person som vägrade släppa in mig (han höll sig precis bakom mig till höger, och bilen framför mig var för nära för att jag skulle kunna gasa på lite extra, han insåg inte ens att han behövde släppa in mig när jag började blinka höger), han blev sur och började tuta, men liksom, så blir det om man inte släpper in varandra *facepalm*

Jag gissar att det är därför alla som är i vänster körfält vid sådana skyltar alltid blinkar höger, som om de utför ett filbyte.

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Folk som puttrar på i 50-60 på påfarten till motorvägen. De förväntar sig givetvis att folk på motorvägen skall ge dem fri lejd in där andra kör i 110. Sen tvingar de ju bilister bakom till att puttra upp i 50-60 på motorvägen.
Den där känner jag igen alltför väl, jag gissar att det är folk som är osäkra, men tyvärr är det ju just osäkerheten som gör det hela osäkert för både dem själva och andra... extremt störande.

Citat:
Ursprungligen postat av Strangeflower
På smala skogsvägar är det sött när det kommer nya SUVar med 4WD, men inte fan kan de hålla ut i granriset lite inte. Så JAG, en söt, jätteskör och ömtålig liten tjej (fladdrar med ögonfransarna, darrar på underläppen osv) får växla ned till 2an och bryta ned mig i diket. Inga problem som så, jag vet ju hur man hanterar sånt. Men lär er hålla ut lite på vägkanten, utan att kissa i byxorna kanske? Eller håll er på asfalten...förbannade stadsbor.
Själv brukade jag bo i ett bergigt område, och hade samma problem där med stadsbor med nya fina SUV:ar som tycks överskatta högersidans bredd på sin bil något enormt (gissningsvis hade de en liten Fiat panda innan). Problemet är bara att istället för dike på vägkanten så är det bergsstup -_- vet inte hur många nära träffar jag har haft
Senast redigerad av bjornebarn 2019-11-10 kl. 23:00.
Citera
2019-11-17, 12:25
Medlem
asa-nesses avatar
Det där med att många ligger i den mellersta filen när det är en trefilig motorväg är ju en helt korrekt iakttagelse. Men vad händer om jag gör som jag skall och går in i högerfilen? Jo jag blir naturligtvis instängd bakom en långsamkörande lastbil och kommer inte ut i mellanfilen eftersom där hela tiden fylls på med bilar. Så det är inte så konstigt att mellanfilen hela tiden är full. Och nu till en helt annan sak.

Jag ligger i omkörning på en helt vanlig tvåfilig (eller skall vi kalla den fyrfilig) motorväg. Jag har ett antal bilar framför mig, vi håller alla på att köra om ett gäng lastbilar. Vi håller en hastighet på ca 120 km/h trots att gränsen egentligen är 110. I backspegeln ser jag en svart BMW (kan även vara en MB eller Audi) närma sig i rasande fart med blinkande helljus. På väg till BB eller? Vad skall jag göra? Skall jag svänga in i högerfilen eller skall jag ligga kvar? Normalt sett ligger jag kvar, om det nu inte skulle vara så att jag inte har några bilar framför mig, då svänger jag förstås direkt in i högerfilen. BMW:n gör nu en av två saker. Antingen lägger han sig fem meter bakom mig, blinkar och tutar eller också försöker han köra om på insidan.

Det händer även att jag trots alla bilar framför mig svänger in i högerfilen, släpper fram BMW:n varefter jag svänger ut i omkörningsfilen och efter att ha fått litet avstånd till BMW:n blinkar på honom och därigenom visar att jag tycker han skall släppa fram mig. Vilket han naturligtvis inte gör. Ja ni fattar. En annan risk med att lägga sig i högerfilen för att släppa fram fartdåren är att man blir fast bakom en lastbil eftersom en fartdåre sällan kommer ensam.

Och till alla dem som kör om på insidan säger jag bara: Gör inte det! Dels är det förbjudet och ert körkort lär ryka direkt om någon får för sig att filma det hela och rapportera er eller om ni skulle bli upptäckt av en civil polisbil. Och dels kan det lätt hända en olycka, något som jag själv blev vittne till en gång och där följderna blev tragiska.
Citera
2019-11-17, 21:08
Medlem
Chaduss avatar
Folk som saktar ner eller stannar helt och hållet vid en cirkulationsplats, kollar sig omkring i ett par sekunder för att sen åka in i den och vidare. Det sker nästan varje dag till och från jobbet och det är näst intill att jag får hjärtinfarkt varje gång.
Citera
2019-11-17, 23:06
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asa-nesse
Det där med att många ligger i den mellersta filen när det är en trefilig motorväg är ju en helt korrekt iakttagelse. Men vad händer om jag gör som jag skall och går in i högerfilen? Jo jag blir naturligtvis instängd bakom en långsamkörande lastbil och kommer inte ut i mellanfilen eftersom där hela tiden fylls på med bilar. Så det är inte så konstigt att mellanfilen hela tiden är full. Och nu till en helt annan sak.

Det beror självklart på hur trafiken ser ut när man kör. Är vägen smockfull och det verkligen finns en risk att man inte kommer ut igen så kan man självklart ligga kvar. Å andra sidan, när vägen är så smockfull så bör folk visa hänsyn och låta folk byta fil även om de ligger och skall köra om i en kilometer i timmen.

Det jag pratar om när vägen är relativt fri, när jag kör där på lördagar brukar det vara några bilar i mittenfilen, nästan helt tomt i innersta körfältet och helt tomt i yttersta körfältet. Om man under sådana omständigheter inte klarar av att ta sig in från ytterfilen till mellanfilen så bör man helt enkelt inte köra på motorväg.

För övrigt så är det 1000 kronor böter för att köra om på höger sida på en motorväg, körkortet ryker inte alls. Undantaget är så klart om det kan klassificeras som vårdslöshet i trafik, men då kräves det ganska mycket mer än att man ligger kvar i högerfältet medan man försiktigt kör förbi en person i mittenfilen som bör ha bytt till högerfilen för länge sedan. Det är 500 kronor böter för att ligga i mittenfältet när det är fritt till höger (och inte högerfältet avtar till en annan väg eller så).
Senast redigerad av bjornebarn 2019-11-17 kl. 23:14.
Citera
2019-11-18, 07:28
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Ett vanligt förekommande fenomen som jag stör mig på är alla självgoda nollor som inte orkar bemöda sig högerblinka ut ur rondellen - detta medför förstås att vi hederliga hårt slitande trafikanter istället får sakta in onödigt mkt eller t.o.m stanna, för att en lat jävel inte orkar blinka, dvs, signalera för medtrafikanten att denne kan köra ut.

Haft god lust att köra ett varv runt rondellen och efter avskummen..

Någon härinne som känner igen sig? Isåfall får ni gärna förklara vad som (inte..) rör sig i huvudet på er?
Senast redigerad av GravtPsykisktStord 2019-11-18 kl. 07:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in