2019-11-16, 00:21
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Denna matchen är varför jag uppskattar Janne så jävla enormt. Strategiskt väldigt realistisk och effektiv.

Hans poängsnitt måste va högre än väldigt många landslagstränare vi haft vid det här laget.

Visst de kanske inte är det roligaste alla matcher men varenda jävla match, även mot topplag borta, så har vi minst 4-5 farliga målchanser och är stabila bakåt. Det är en bragd med vårat spelarmaterial senaste åren.

Janne utklassade Cosmin Contra. Första halvlek var magnifik.

Överlag har Andersson verkligen fått sina spelare att maxprestera sen han tog över. Jag menar: Slå Frankrike! Slå ut Italien! Ta sig till kvartsfinal i VM! Vinna Nations League-gruppen! Säkra EM-platsen med en match kvar!

Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Vilken match!

Olsson är riktigt bra åt båda håll. Ekdal bra. Berg tystar kritikerna.

Rumänien kommer sällan in i vårt straffområde.

Flytten till Krasnodar har gjort Marcus Berg väldigt gott.

Backlinjen gör det jättebra. Men en Augustinsson tillbaka i form blir det ännu bättre.

Olsson är briljant och Ekdal gör det finfint, sliter mycket i det tysta. Albin verkar förresten spara sitt första landslagsmål till nåt viktigare tillfälle.

Foppa har ju tyvärr råfloppat två mästerskap på raken. Men förhoppningsvis kan han hålla den här nivån i EM också.

Citat:
Kan köra 4-4-2 såhär:

X
XXXX
Kulusevski Svanberg XX (Svanberg kan spela var som helst här)
Tankovic Isak (du kan köra Tankovic centralt mitt med och Andersson Jämte Isak)

Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Mot Färöarna:

Johnsson
? Helander Jansson Gagliolo
Kulusevski Svanberg Svensson Sema
Andersson Isak

Sedan in med Danielsson, Tankovic och Guidetti.

Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Eller tänk ett 4-2-3-1 med Olsson och Ekdal (eller Svensson) som sittande, Forsberg i en nummer tio roll och Tanken å Kulan på varsin kant, Isak på topp

Tror mini-Foppa och Isak hade trivts ganska bra...

Angående laget på måndag, så är jag inte alls säker på att det blir några ofantliga ändringar med en helt ny superoffensiv och jätteung elva. Det känns inte särskilt Janne. Och det är trots allt en tävlingsmatch, även om avancemanget redan är säkrat. Jag tror dessutom att många i det äldre gardet är sugna på att spela, avsluta snyggt hemma, och köra över Färöarna och kanske rent av göra något mål för egen del.

Granqvist har ju inga fler matcher på ett tag, så han kommer spela. Bengtsson vill inte ge Gagliolo en chans att visa upp sig på vänsterbacken. Det finns ingen egentlig reserv till Lustig i truppen. Lindelöf har däremot varit småskadad innan samlingen, och matchas hårt i klubblaget, så det kan nog bli som så att han vilar helt.

Olsson åkte ju på en smäll i sista minuten och haltade, så han kanske vilar därför. Men Ekdal tror jag nog startar.

Berg har haft lite problem med foten, så han kanske vilar också. Möjligt att Janne vilar Quaison också, och låter Andersson och Isak lira.

Forsberg spelar ju sällan två hela matcher i rad. Men tror ändå han vill starta när han har sånt här flow. Däremot blir han säkert utbytt i andra för att spara sig.

Sebastian Larsson står på två varningar och blir avstängd vid en tredje, och klev dessutom av skadad idag, så han kommer förmodligen inte att spela.

Kulusevski kommer garanterat att få speltid och även Svanberg ligger bra till för att få göra debut.

Utan att veta skade/skavank-läget i detalj, så höftar jag till med den här elvan...

Olsen
Lustig - Granen - Helander - Bengtsson
Kulusevski - Ekdal - Svensson - Forsberg
Quaison - Andersson (eller Isak, i stället för nån av dem).

Vi får se till veckan, helt enkelt.

Beror väl lite på hur hårt firande det blir ikväll också, haha. Men jag tror nog att Janne ser till att det inte spårar ur fullständigt.

Riktigt skönt med ett EM till sommaren, hur som helst!
Citera
2019-11-16, 00:23
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Jag tror verkligen inte Janne är rasse. Men en sak jag undrat över är :

Han tog inte med Ken Sema för att han inte fick så mycket speltid i Watford en period.

Varför gäller då inte samma kring John Guidetti?
När har han sagt något om speltid som huvud anledning?
De gånger jag har hört honom så är det ju betydligt mer komplicerat än så.
Och vissa spelare är mer beroende av speltid än andra, t.ex. Isaksson.
Citera
2019-11-16, 00:25
Medlem
Ovcharkas avatar
Byt hela startelvan mot Färöarna. Ge avbytarna chansen och riskera inget med startspelarna. Simpelt.
Citera
2019-11-16, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Ska han köra Tankovic bredvid Svanberg, Tankovic som är 10a eller ytter.
Visst det är Färöarna men jag tror inte Janne fuckar ur så mycket, snarare Svensson bredvid Svanberg och Tanken istället för Foppen.
Tankovic kan axla rollen som attackerande mitt med lite bakåt ansvar istället för ren 10a i en sån situation men som du säger tror jag aldrig det skulle ske bara för att kunna spela alla samtidigt. Det blir nog att Isak startar och Kulusevski utgår från Seb larssons kant samt Svanberg någonstans med. Tankovic får hoppa in och byta av en anfallare.
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Janne utklassade Cosmin Contra. Första halvlek var magnifik.

Överlag har Andersson verkligen fått sina spelare att maxprestera sen han tog över. Jag menar: Slå Frankrike! Slå ut Italien! Ta sig till kvartsfinal i VM! Vinna Nations League-gruppen! Säkra EM-platsen med en match kvar!

Flytten till Krasnodar har gjort Marcus Berg väldigt gott.

Backlinjen gör det jättebra. Men en Augustinsson tillbaka i form blir det ännu bättre.

Olsson är briljant och Ekdal gör det finfint, sliter mycket i det tysta. Albin verkar förresten spara sitt första landslagsmål till nåt viktigare tillfälle.

Foppa har ju tyvärr råfloppat två mästerskap på raken. Men förhoppningsvis kan han hålla den här nivån i EM också.

Angående laget på måndag, så är jag inte alls säker på att det blir några ofantliga ändringar med en helt ny superoffensiv och jätteung elva. Det känns inte särskilt Janne. Och det är trots allt en tävlingsmatch, även om avancemanget redan är säkrat. Jag tror dessutom att många i det äldre gardet är sugna på att spela, avsluta snyggt hemma, och köra över Färöarna och kanske rent av göra något mål för egen del.

Granqvist har ju inga fler matcher på ett tag, så han kommer spela. Bengtsson vill inte ge Gagliolo en chans att visa upp sig på vänsterbacken. Det finns ingen egentlig reserv till Lustig i truppen. Lindelöf har däremot varit småskadad innan samlingen, och matchas hårt i klubblaget, så det kan nog bli som så att han vilar helt.

Olsson åkte ju på en smäll i sista minuten och haltade, så han kanske vilar därför. Men Ekdal tror jag nog startar.

Berg har haft lite problem med foten, så han kanske vilar också. Möjligt att Janne vilar Quaison också, och låter Andersson och Isak lira.

Forsberg spelar ju sällan två hela matcher i rad. Men tror ändå han vill starta när han har sånt här flow. Däremot blir han säkert utbytt i andra för att spara sig.

Sebastian Larsson står på två varningar och blir avstängd vid en tredje, och klev dessutom av skadad idag, så han kommer förmodligen inte att spela.

Kulusevski kommer garanterat att få speltid och även Svanberg ligger bra till för att få göra debut.

Utan att veta skade/skavank-läget i detalj, så höftar jag till med den här elvan...

Olsen
Lustig - Granen - Helander - Bengtsson
Kulusevski - Ekdal - Svensson - Forsberg
Quaison - Andersson (eller Isak, i stället för nån av dem).

Vi får se till veckan, helt enkelt.

Beror väl lite på hur hårt firande det blir ikväll också, haha. Men jag tror nog att Janne ser till att det inte spårar ur fullständigt.

Jag tror inte heller 11an som jag nämnde kommer ske. Det var mer en 11a för att visa att det "GÅR" att lira alla samtidigt men jag tror absolut inte det sker.

Med det sagt tror jag inte Quaison kommer starta. Inte heller Ekdal, Forsberg, Lustig eller Olsen. Isak Andersson där framme, Kulusevski där du säger. Svanberg någonstans på mittfältet och Svensson som du säger med Sema på Foppas plats. Defensivt X Danielsson JanssonGagliolo är rätt givet om jag valt iaf men lär bli Helander. Samma dynamic som Granen/Lindelöf centralt med om man kört Danielsson Jansson.

Sjukt att våran överlägset bästa vänsterback Augustinsson och överlägset bästa landslagspelare Claesson inte är tillbaka än med. Trygghetstecken!
Citera
2019-11-16, 00:42
Medlem
Vill man testa tex Kulusevski och Tankovic vore det bara korkat att lira nån cp-uppställning som ändå aldrig kommer liras i framtiden. Finns väldigt lite tid att testa spelare fram till VM och då ska Janne såklart testa dem i en rimlig uppställning även om det är Färöarna.
Citera
2019-11-16, 00:52
Medlem
Citat:

Tar man verkligen med sig varningar in i ett mästerskap?
Citera
2019-11-16, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Jag tror verkligen inte Janne är rasse. Men en sak jag undrat över är :

Han tog inte med Ken Sema för att han inte fick så mycket speltid i Watford en period.

Varför gäller då inte samma kring John Guidetti?

För vi har ingen annan anfallare skulle jag nog vilja säga.
Citera
2019-11-16, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idkreallyknow
För vi har ingen annan anfallare skulle jag nog vilja säga.

Guidetti är ju en betydligt mer etablerad landslagsspelare än Sema också.

För övrigt så togs Durmaz ut hela tiden trots knappt med speltid i Toulouse.
Citera
2019-11-16, 02:19
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Jag tror inte heller 11an som jag nämnde kommer ske. Det var mer en 11a för att visa att det "GÅR" att lira alla samtidigt men jag tror absolut inte det sker.

Okej, då är jag med.

Citat:
Med det sagt tror jag inte Quaison kommer starta. Inte heller Ekdal, Forsberg, Lustig eller Olsen. Isak Andersson där framme, Kulusevski där du säger. Svanberg någonstans på mittfältet och Svensson som du säger med Sema på Foppas plats. Defensivt X Danielsson JanssonGagliolo är rätt givet om jag valt iaf men lär bli Helander. Samma dynamic som Granen/Lindelöf centralt med om man kört Danielsson Jansson.

Okej, då tror vi annorlunda. Jag tror inte Janne kommer stuka om särskilt mycket i de bakre regionerna. Granen lirar, Lustig lirar (vem skulle annars spela där?). Finns ingen anledning att byta ut Bengtsson mot Gagliolo, som ju ändå inte kommer vara med i en EM-trupp när Augustinsson är tillbaka. Olsen kommer få hålla en landslagsnolla.

Svanberg startar knappast, men kanske hoppar in. Sema startar föga. Överlag visar Janne noll tendenser att spela spelare mest för att binda upp dem - Sema och Tankovic har ju fortfarande inte gjort några tävlingslandskamper - eller för att de är nykomlingar och ska få känna på hur det är att lira i landslaget. Han hade ju ett byte i kvar nu i matchen mot Rumänien till exempel, som han inte använde. Och när vi ledde borta mot Färöarna med fyra mål så slängde han inte in nåt lajbans som Tankovic i andra halvlek, utan det blev Gustav Svensson och Jimmy Durmaz.

Sen förstår jag inte vurmen för Pontus Jansson, som så många här hyser. Visst, han är en skön snubbe som det är lätt att digga eftersom han står i klacken med sina polare på fritiden. Men kollar man på hans prestationer på planen, så kan man konstatera att han är snart 29 år gammal, och hittills har…

… Floppat i Serie A.
… Misslyckats med att ta upp Leeds i PL, tre år i rad.
… Blivit ivägslumpad till Brentford, ett mittenlag i engelska andradivisionen.
… Varit svag i landslaget - https://youtu.be/qAGabWylPtM?t=105

Filip Helander är två år yngre än Jansson, och har däremot…

… Varit ordinarie under merparten av sin tid i Italien.
… Fått lovord av Gerrard i Rangers och lirar EL med dem.
… Gjort det bra i landslaget, startat 4 matcher i det här kvalet.
… Spelat CL med Malmö, och har således rutin från den nivån.
… Tagit EM-guld med U21.

Helander är dessutom vänsterfotad, och gör sig bäst som vänster mittback. Han är alltså den mest naturlige ersättaren till Granqvist framöver.

De andra mittbackarna i truppen är egentligen alla bäst till höger.

Citat:
Sjukt att våran överlägset bästa vänsterback Augustinsson och överlägset bästa landslagspelare Claesson inte är tillbaka än med. Trygghetstecken!

Verkligen! Får vi tillbaka dem två, och slipper skador på resten av spelarna, samtidigt som det unga, nya gardet fortsätter att ta kliv resten av säsongen, så kommer vi ha mycket bättre bredd och mer kvalitet i truppen än vad vi hade i VM 2018. Det kommer vi behöva, om vi ska mäkta med att utmana en stornation i en kvartsfinal.

Det är skillnad på Olsson, Quaison, Kulusevski, Isak och Svanberg... jämfört med Hiljemark, Kisese Thelin, Durmaz, Guidetti och Rhodén.

Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
Tar man verkligen med sig varningar in i ett mästerskap?

Nej, inte varningar.

Men blir man varnad i den sista kvalmatchen, och om den varningen skulle lett till en avstängning och kvalspelet var längre, så brukar avstängningen ibland hänga med in i den kommande turneringen i stället. Men denna gång verkar det visst bara vara avstängningar från röda kort som följer med in i EM-slutspelet: https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/Regulations/uefaorg/Regulations/02/54/36/05/2543605_DOWNLOAD.pdf

Nu klev ju dock Sebastian Larsson av skadad mot Rumänien, så han vilar nog hur som helst.
Senast redigerad av TrolleriKonto 2019-11-16 kl. 02:23.
Citera
2019-11-16, 02:41
Medlem
Citat:
Okej, då är jag med.

Okej, då tror vi annorlunda. Jag tror inte Janne kommer stuka om särskilt mycket i de bakre regionerna. Granen lirar, Lustig lirar (vem skulle annars spela där?). Finns ingen anledning att byta ut Bengtsson mot Gagliolo, som ju ändå inte kommer vara med i en EM-trupp när Augustinsson är tillbaka. Olsen kommer få hålla en landslagsnolla.

Svanberg startar knappast, men kanske hoppar in. Sema startar föga. Överlag visar Janne noll tendenser att spela spelare mest för att binda upp dem - Sema och Tankovic har ju fortfarande inte gjort några tävlingslandskamper - eller för att de är nykomlingar och ska få känna på hur det är att lira i landslaget. Han hade ju ett byte i kvar nu i matchen mot Rumänien till exempel, som han inte använde. Och när vi ledde borta mot Färöarna med fyra mål så slängde han inte in nåt lajbans som Tankovic i andra halvlek, utan det blev Gustav Svensson och Jimmy Durmaz.

Sen förstår jag inte vurmen för Pontus Jansson, som så många här hyser. Visst, han är en skön snubbe som det är lätt att digga eftersom han står i klacken med sina polare på fritiden. Men kollar man på hans prestationer på planen, så kan man konstatera att han är snart 29 år gammal, och hittills har…

… Floppat i Serie A.
… Misslyckats med att ta upp Leeds i PL, tre år i rad.
… Blivit ivägslumpad till Brentford, ett mittenlag i engelska andradivisionen.
… Varit svag i landslaget - https://youtu.be/qAGabWylPtM?t=105

Filip Helander är två år yngre än Jansson, och har däremot…

… Varit ordinarie under merparten av sin tid i Italien.
… Fått lovord av Gerrard i Rangers och lirar EL med dem.
… Gjort det bra i landslaget, startat 4 matcher i det här kvalet.
… Spelat CL med Malmö, och har således rutin från den nivån.
… Tagit EM-guld med U21.

Helander är dessutom vänsterfotad, och gör sig bäst som vänster mittback. Han är alltså den mest naturlige ersättaren till Granqvist framöver.

De andra mittbackarna i truppen är egentligen alla bäst till höger.

Det är löst gissat så det är mer "vi får väl se hur han gör" vad gäller elvan mot färöarna.

Men dina argument mot Jansson är lite konstiga. Många har floppat tidigt och kommit igång senare.

Att Leeds misslyckats (snubblat på mållinjen i vissa fall) att ta sig till PL säger ju knappast att Jansson inte är bra nog eller mycket om honom som individ. SPeciellt inte med säsongerna han haft i Leeds.

Hans försäljning till Brentford var skum, helt klart. Men det är rätt välkänt i engelska kretsar att det handlade mer om politik/utanför planen anledningar än hans prestationer i Leeds.

Sen "varit svag i landslaget" och länka 1 specifikt misstag är väldigt wierd. Är ju bara att svara med en länk till en bra match eller något då?
Jag gillar Helander med. Men Jansson är mer en yngre Granqvist i stilen och det paras bättre med Lindelöf än Helander gör skulle jag vilja säga om man vill behålla samma roller och dynamik, och det är just så Janne kört sina 3 år nu.

Däremot är de brist på högerbackar så Lustig kanske lirar igen ja.. om man inte sätter Gagliolo på högern och Bengtsson vänstern eller Lindelöf som HB.

Vi får se där helt enkelt. Hoppas iaf att Kulusevski och Isak startar.
Citera
2019-11-16, 03:47
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Många har floppat tidigt och kommit igång senare.

Förvisso, men Jansson är liksom inte 25 bast längre. Han fyller snart 29 - och han lirar i Brentford.

Citat:
Hans försäljning till Brentford var skum, helt klart. Men det är rätt välkänt i engelska kretsar att det handlade mer om politik/utanför planen anledningar än hans prestationer i Leeds.

Det är ändå talande att han hamnade i Brentford. Om någon PL-klubb verkligen hade velat ha honom, eller någon toppklubb i Championship för den delen, så hade han ju lirat där i stället.

Citat:
Sen "varit svag i landslaget" och länka 1 specifikt misstag är väldigt wierd. Är ju bara att svara med en länk till en bra match eller något då?

Visst, länka på!

Han går ju dock bort sig på båda Turkiets sista mål i den där kollapsen hemma i Nations League; i synnerhet det sista. Efter det så har han bara gjort två tävlingslandskamper: borta mot Spanien - då han gick bort sig helt när han skulle upp och stötbryta på Morata, och tvingade Helander till en riskabel tackling som ledde till straff - och hemma mot Malta.

Citat:
Jag gillar Helander med. Men Jansson är mer en yngre Granqvist i stilen och det paras bättre med Lindelöf än Helander gör skulle jag vilja säga om man vill behålla samma roller och dynamik, och det är just så Janne kört sina 3 år nu.

Grejen är ju att Jansson inte är så ung längre, och hans karriär går inte alls i den riktningen som många hoppades på för ett par år sedan. Och jag håller inte med om att Jansson skulle passa bättre tillsammans med Lindelöf än vad Helander gör. Lindelöf är en mer spelande mittback, medan Helander också är mer åt granenhållet: bra i luften och i duellspelet. Spelar vi Lindelöf till höger och Helander till vänster, efter att Granqvist slutat, så får vi två mittbackar som spelar på de positioner där de är som bäst, och där de också lirar i sina klubblag. Jansson måste vara riktigt jävliga bra, om han ska vara bättre än Helander som vänster mittback - och det är han ju inte. Helander är dessutom ute och får matcher i EL, medan Jansson spelar i Brentford.

Citat:
Däremot är de brist på högerbackar så Lustig kanske lirar igen ja.. om man inte sätter Gagliolo på högern och Bengtsson vänstern eller Lindelöf som HB.

Vi får se där helt enkelt. Hoppas iaf att Kulusevski och Isak startar.

Gagliolo på högern? Haha.

Men ja, vi får se vad det blir för lag. Det ska bli intressant.

Och det blir ju garanterat speltid både för Kulusevski och Isak, och det ska bli kul att se!
Citera
2019-11-16, 07:44
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Går ju rätt enkelt ihop kan jag tycka.

Kan köra 4-4-2 såhär:

X
XXXX
Kulusevski Svanberg XX (Svanberg kan spela var som helst här)
Tankovic Isak (du kan köra Tankovic centralt mitt med och Andersson Jämte Isak)

Tankovic och speciellt Dejan & SVanberg är väldigt flexibla.

I senaste matchen spelade Svanberg sittande från start. Han har spelat ytter men han har varit bäst som centralmitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in