2019-11-15, 15:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Bevisa det.

Nej, jag minns tydligt att det fortfarande är ”argumentum ad
Nu är det dessutom falsk analogi mellan logiska/matematiska (absoluta) bevis och vetenskapliga (ej absoluta) evidens.
Två stenar plus två stenar kan omöjligen bli annat än 4 stenar. I annat fall måste en sten kunna vara något annat än en sten. Vilket är en logisk omöjlighet. På samma sätt som frågan om gudar kan skapa en chili som är så stark att de inte kan äta den.

Och 2 plus 2 blir inte alltid 4. Hur skulle 2 stenar plus 2 äpplen bli något annat än 2 stenar och 2 äpplen?
Citera
2019-11-15, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och 2 plus 2 blir inte alltid 4. Hur skulle 2 stenar plus 2 äpplen bli något annat än 2 stenar och 2 äpplen?

Om man omdefinierar det man räknar till "objekt".
Citera
2019-11-15, 16:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Den bästa indoktrineringen, enligt mig, är att lära barn hur man tänker, inte vad man ska tänka.
Mina barn får gärna tro på Gud, men jag vill inte att de ska tro på något utan bra anledning. Det skulle jag se som ett misslyckande.
Du tror själv på många saker på auktoritet.
Ditt tänkande är jag inte imponerad över, om jag säger så.
Citera
2019-11-15, 16:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitryss
Om man omdefinierar det man räknar till "objekt".

Exakt. "Omdefinierar" är nyckelordet. Det är just det som troende sysslar med hela tiden, man "omdefinierar" så att det passar i stället för att anpassa det man påstår efter verkligheten.

Så har man t.ex. gjort för att förklara omnämnandet av Quirinius i Lukasevangeliet.
Citera
2019-11-15, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du tror själv på många saker på auktoritet.
Ditt tänkande är jag inte imponerad över, om jag säger så.
Jag har metoder som auktoritet, helt riktigt.
Citera
2019-11-15, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Exakt. "Omdefinierar" är nyckelordet. Det är just det som troende sysslar med hela tiden, man "omdefinierar" så att det passar i stället för att anpassa det man påstår efter verkligheten.

Det gör alla människor.
Citera
2019-11-15, 17:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det visar att dina påståenden inte nödvändigtvis är sanna. Indoktrinering (som kan vara bra, vem vill inte lära sina barn bra doktriner?) t.ex. kan bero på gudstro, i stället för det omvända förhållandet, eller stå i växelverkan med gudstro (det mest plausibla).
Så: dina påståenden skulle behöva beläggas.
Ja, just det, beläggas. Stod inte belägg högt i kurs hos dig?
Jo.
Lev som du lär!
Vad är det som är bra med att lära barn att blint tro på påstående som helt saknar belägg? (Retorisk fråga, det är inte bra).
Citera
2019-11-15, 20:49
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vad är det som är bra med att lära barn att blint tro på påstående som helt saknar belägg? (Retorisk fråga, det är inte bra).
Nähä, du, så kommer du inte undan. Belägg nu dina påståenden om det genetiska förhållandet mellan gudstro och de fenomen du nämnde.
Belägg dem.
Citera
2019-11-15, 20:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har metoder som auktoritet, helt riktigt.
Nej, utan du tror saker på auktoritet, t.ex. evolutionistiska dateringar. Det är därför sådana som du inte bryr sig om fynd av dinosaurie-mjukdelar men blundar, gapar och sväljer när de får höra att dinosaurierna dog ut för tiotals miljoner år sedan.
För det passar er tro.
Citera
2019-11-15, 20:56
Medlem
Citat:
Nej, utan du tror saker på auktoritet, t.ex. evolutionistiska dateringar. Det är därför sådana som du inte bryr sig om fynd av dinosaurie-mjukdelar men blundar, gapar och sväljer när de får höra att dinosaurierna dog ut för tiotals miljoner år sedan.
För det passar er tro.
Ha, ha. Skärp dig. Citera mig när jag uttalat mig om dessa fynd eller håll käften.
Citera
2019-11-16, 12:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nähä, du, så kommer du inte undan. Belägg nu dina påståenden om det genetiska förhållandet mellan gudstro och de fenomen du nämnde.
Belägg dem.
De flesta har samma tro som de i si. Omgivning. Det är belägg för indoktrinering under barndomen.
Citera
2019-11-16, 14:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
De flesta har samma tro som de i si. Omgivning. Det är belägg för indoktrinering under barndomen.
Det var kausaliteten du skulle belägga, att den går från indoktrinering till gudstro men inte tvärtom och att heller inte växelverkan föreligger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in