2019-11-14, 13:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
2. Varför skulle jag ha ett problem?
Ja, varför? Men du har. Sätt dig ner och fundera över din egen kropp. Är det inte en konstruktion? Eller bara en massa atomkrockar på måfå? Hur länge ska du strida mot att Gud är Gud? En dag får du möta honom, men jag skulle unna dig att få möta honom som Frälsaren. Som det är nu provocerar du honom att komma och möta dig som Domaren. Och nej, din självgodhet, som vi talat tidigare, kommer inte att frälsa dig från helvetet på den dagen.
Hur ska du ha det?
Citera
2019-11-14, 13:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
3. Så han är bunden av tid? En dag är alltså en dag, även för Gud?
Jag skrev:
"3. Gud bunden av tid, han som skapat tiden och själv är evig?"
Citera
2019-11-14, 13:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
OT OT OT Ja inte vill jag tävla med Augustinus MEN jag vet att den dag jag i mitt eländiga ateistiska liv drabbas av svår sjukdom och står inför döden så kommer jag ropa till den Gud jag inte tror på. Be honom i svettig förtvivlan om hjälp för min ångest och skräck. Inte en sekund kommer jag tänka på vad Augustinus på sin tid kom med för visheter..............! men det är lilla obetydliga jag det.
Äsch, kom igen. Du lever nu - det är nu du ska vända om till Den Sanne Guden. Du vet inte ens om du får någon sjukbädd eller dödsbädd.
Dessutom bönhör Gud inte hedningars böner, hur mycket de än pladdrar, utan du ska komma till honom som försonad genom Jesus Kristus, så att han tar emot din tros böner och besvarar dem.
Senast redigerad av Calovius 2019-11-14 kl. 13:55.
Citera
2019-11-14, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Äsch, kom igen. Du lever nu - det är nu du ska vända om till Den Sanne Guden. Du vet inte ens om du får någon sjukbädd eller dödsbädd.
Dessutom bönhör Gud inte hedningars böner, hur mycket de än pladdrar, utan man ska komma till honom som försonad genom Jesus Kristus, så att han tar emot din tros böner och besvarar dem.
Nä har jag tur så dör jag knall och fall och slipper sjuk/döds-bädd. Många går den vägen och hoppas det blir min. MEN hur blir man "försonad genom Jesus Kristus"? Det är väl Jesus som bestämmer det? och vem vet vad han vill. Karlar kan vara nyckfulla och han är ju så gammal!
Citera
2019-11-14, 14:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Nä har jag tur så dör jag knall och fall och slipper sjuk/döds-bädd. Många går den vägen och hoppas det blir min. MEN hur blir man "försonad genom Jesus Kristus"? Det är väl Jesus som bestämmer det? och vem vet vad han vill. Karlar kan vara nyckfulla och han är ju så gammal!
Nyss talade du om att du skulle be till Gud när du blivit sjuk. Så du menar att har du tur slipper du be till honom?
Försoningen med Gud finns redan som ett faktum - Gud vill nu att du tror den så att du får nyttan med den.
Så får du gott samvete och hjälp i detta liv, och slipper det eviga helvetet också.
Men vill du inte ha det så utan vill ner i helvetet istället, som du skriver, så "Ske dig som du tror." Jag fick en biljett till ett tåg i annan riktning.
Citera
2019-11-14, 14:05
Medlem
Citat:
Nyss talade du om att du skulle be till Gud när du blivit sjuk. Så du menar att har du tur slipper du be till honom?
Försoningen med Gud finns redan som ett faktum - Gud vill nu att du tror den så att du får nyttan med den.
Så får du gott samvete och hjälp i detta liv, och slipper det eviga helvetet också.
Men vill du inte ha det så utan vill ner i helvetet istället, som du skriver, så "Ske dig som du tror." Jag fick en biljett till ett tåg i annan riktning.

Ja jag menar att om jag har TUR så slipper jag ropa efter en Gud jag inte tror på när jag har dödsångest utan jag hoppas dö knall och fall eller i sömnen. Somliga ser en tröst i ett liv efter detta men för mig är det ett hot vare sig jag skulle få uppleva den i "himlen" eller i "underjorden". När man gjort det svåraste, nämligen DÖTT så tror jag man får vila tryggt i ingenting. Ingenting är svårt att tänka sig och därav vår rädsla för döden men varje natt sover vi. VARJE natt är vi i ingenstans utan rädsla. Inte svårare än så men ändå.........................
Citera
2019-11-14, 14:08
Medlem
Citat:
Ja, varför? Men du har. Sätt dig ner och fundera över din egen kropp. Är det inte en konstruktion? Eller bara en massa atomkrockar på måfå? Hur länge ska du strida mot att Gud är Gud? En dag får du möta honom, men jag skulle unna dig att få möta honom som Frälsaren. Som det är nu provocerar du honom att komma och möta dig som Domaren. Och nej, din självgodhet, som vi talat tidigare, kommer inte att frälsa dig från helvetet på den dagen.
Hur ska du ha det?
Jag har inte problem med att inte veta svaret på saker. Att hitta på svar (Gud gjorde det) ser jag som ett problem. Men vissa klarar inte av att inte veta, så de hittar på svar.
Citera
2019-11-14, 14:09
Medlem
Citat:
Jag skrev:
"3. Gud bunden av tid, han som skapat tiden och själv är evig?"
Trodde du menade att han var bunden av tid.
Citera
2019-11-14, 14:11
Medlem
Citat:
Dessutom bönhör Gud inte hedningars böner, hur mycket de än pladdrar, utan du ska komma till honom som försonad genom Jesus Kristus, så att han tar emot din tros böner och besvarar dem.
Det går ju inte att välja att tro, så bollen är hos Jesus/Gud.
Citera
2019-11-14, 14:14
Medlem
Jofs avatar
Detta har nog sagts tusen gånger förut i tråden... Antar jag:
Bevisa att tomten inte finns.
Citera
2019-11-14, 14:18
Medlem
Det är bevisat att fri vilja inte existerar, och därmed faller hela kristendomen.
Citera
2019-11-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det är bevisat att fri vilja inte existerar, och därmed faller hela kristendomen.
Bevisat? Så T EX den unga kvinna som i djup förtvivlan hoppar i älven och dör gör det inte av fri vilja trots att hon lämnat ett brev efter sig där hon skriver...."Jag orkar inte längre, förlåt"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in