2019-11-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Och när sade jag något annat? Brevbäraren är precis lika fri från misstankar som cykelmannen Sture.
Är han? Det var nytt för mig...
Citera
2019-11-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Har hon alibi där?
Ja, hon har alibi där, det var snabbt avklarat.
Citera
2019-11-09, 01:03
Medlem
Brevbäraren är oskyldig tills motsatsen bevisats. Motsatsen har inte bevisats
Citera
2019-11-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boanchga
Ja, hon har alibi där, det var snabbt avklarat.

Alibiet kanske är falsifierat...
Citera
2019-11-10, 20:52
Medlem
Citat:
Är han? Det var nytt för mig...

Jaha, du menar att han är officiellt misstänkt i utredningen eller vad? Då borde han fått en försvarare och en åklagare är inkopplad, vem är det i så fall?
Citera
2019-11-12, 00:22
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Tror att PAJ är så DOMINANT att han faktiskt skrämmer skiten ur sina kvinnor.... känner några som varit med honom och de säger alla samma sak, de gör slut och då vill han inte att det ska sägas offentligt och på det sättet är de fjättrade till honom....han vet precis vad han gör.
Så gjorde han med Anneli, hon gjorde slut men P ville inte att de skulle berätta något för alla kompisar, han tyckte det blev så jobbigt men anneli vaknade om nätterna när äcklet bara kröp under täcket och tryckte sig mot henne.... gud så äcklad hon var då.... tänk om han visste att hon var otrogen, med en alldeles speciell man, P betydde aldrig något för henne .

En gång tvingade han henne att köra sin bil till stallet, problemet var bara att det var glashalt och han hade sommardäck på bilen... det gick som det gick, bilen kvaddad och lagning för 8000kr som han tvingade henne att betala.... oj vad han har hållit på, dominerat härjat och bestämt...ALLT!

Allt det här väcker ju misstanke om att PAJ ville ha kvar Anneli, kanske t.o.m "äga" henne, ha kontroll, styra och dominera henne i allt. Tydligen så försökte Anneli att göra slut men PAJ lyssnade inte utan fortsätte ändå att sova med henne och tvinga sig på henne (garanterat våldtäkt enligt dagens lagstiftning). När hon till slut fick nog och bröt upp för gott och även träffade en ny kille så började kanske hämdfantasierna att på allvar ta form hos PAJ? Kränkt, svartsjuk och grovt förnedrad bestämde han sig för att bestraffa Anneli.

Här har vi ju även motivet.
Motivet var svartsjuka, du skriver (se understrykningen ovan) att "tänk om PAJ visste att hon var otrogen" - Ja det kanske var just det han gjorde! Han kan mycket väl ha fått reda på att Anneli var otrogen medans hon själv trodde att han var helt ovetandes. Du skriver dessutom att det var med en alldeles speciell man (någon som PAJ hatade?) ännu värre i sådant fall....sen det sista, att PAJ aldrig betydde något för Anneli. En sån insikt kan knäcka en människa totalt, det där kände han nog av, jag tror att han innerst inne visste om att han var en nolla i Anneli's ögon, att han inte betydde något för henne, att det aldrig skulke bli dom två.
I den vevan började PAJ kanske smida planer för att förstöra Anneli's liv så mycket som möjligt. Tankar på att döda henne kom först men fantasierna övergick med tiden till att hon skulle få lida, precis som han själv gjorde och det resten av sitt liv. När ett lämpligt tillfälle uppenbarade sig, skulle han genomföra planen, d.v.s. ta ifrån Anneli det hon älskade allra mest, systern Eva och hennes hund Laban. Först då kunde han själv få sinnesfrid. Det var även därför som dom placerades in till varandra i döden, det var symboliskt.

Den kan i sådant fall även tänkas att han hoppades och fantiserade kring att just Anneli skulle hitta dom på det sättet och det var just därför han ringde A tidigt på morgonen och uppmanade henne att gå ut och leta efter Eva i närområdet... Förmodligen njöt han av tanken på att Anneli var den som med största sannolikhet skulle hitta dom - döda.
Perverst och sadistiskt, - ja men den läggningen har ju många mördare.

Det här har tagits upp tidigare i tråden, d.v.s. att Anneli var den egentliga måltavlan. Eva och Laban var brickor i spelet och fick sätta livet till en mycket onskefull hämdplan
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-12 kl. 01:14.
Citera
2019-11-12, 02:05
Medlem
Hoppas boanchga vill svara på CRFRPs fråga. Den var intressant, tycker jag
Citera
2019-11-12, 02:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Om Anneli är måltavlan så faller bitarna bättre på plats som jag ser det, på något sätt har det känts som att det inte riktigt har funnits ett trovärdigt eller fullt logiskt motiv för PAJ att mörda Eva. Jag kan tänka mig att polisen upplevde samma sak på den tiden och att en "galning" verkade mer sannolik som GM. Eva bodde ju inte ens kvar i Kramfors utan i Umeå och var endast hemma på helgerna i bland. Det fanns liksom ingen tid för PAJ och Eva att umgås på det sättet eller att bli förälskade, dom levde ju helt skilda liv, dessutom skulle hon aldrig bli ihop med sin lillasysters otrevliga ex, det skulle aldrig hända.

Vid tidpunkten för mordet hade hon dessutom fått jobb och bostad i Sundsvall så att flytta tillbaka till Kramfors var aldrig aktuellt. Eva bodde i Umeå så det handlade alltså aldrig om att flytta från Kramfors och "lämna PAJ" som vissa har antytt, för K-fors hade hon redan "lämnat". Det fanns helt enkelt inget på gång mellan henne och PAJ, det är bara hans eget påhitt och inget annat än ett desperat försök att förvilla polisen i syfte att rentvå sig själv.

Nej det enda som är logiskt för mig är att PAJ ville komma åt Anneli och hämnas på henne. Hatet han bar på mot Anneli visade sig i det brutala övervåldet som användes vid mordet på systern. Att mordet var känslostyrt och att mördaren hade någon form av relation till både Eva och Laban råder det ingen tvekan om.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-12 kl. 02:47.
Citera
2019-11-12, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Om Anneli är måltavlan så faller bitarna bättre på plats som jag ser det, på något sätt har det känts som att det inte riktigt har funnits ett trovärdigt eller fullt logiskt motiv för PAJ att mörda Eva. Jag kan tänka mig att polisen upplevde samma sak på den tiden och att en "galning" verkade mer sannolik som GM. Eva bodde ju inte ens kvar i Kramfors utan i Umeå och var endast hemma på helgerna i bland. Det fanns liksom ingen tid för PAJ och Eva att umgås på det sättet eller att bli förälskade, dom levde ju helt skilda liv, dessutom skulle hon aldrig bli ihop med sin lillasysters otrevliga ex, det skulle aldrig hända.

Vid tidpunkten för mordet hade hon dessutom fått jobb och bostad i Sundsvall så att flytta tillbaka till Kramfors var aldrig aktuellt. Eva bodde i Umeå så det handlade alltså aldrig om att flytta från Kramfors och "lämna PAJ" som vissa har antytt, för K-fors hade hon redan "lämnat". Det fanns helt enkelt inget på gång mellan henne och PAJ, det är bara hans eget påhitt och inget annat än ett desperat försök att förvilla polisen i syfte att rentvå sig själv.

Nej det enda som är logiskt för mig är att PAJ ville komma åt Anneli och hämnas på henne. Hatet han bar på mot Anneli visade sig i det brutala övervåldet som användes vid mordet på systern. Att mordet var känslostyrt och att mördaren hade någon form av relation till både Eva och Laban råder det ingen tvekan om.

Men tänk om du har fel. Kanske hon ändå blev mördad av någon galning som såg när hon blev avsläppt av BÅ där i korsningen?
Citera
2019-11-13, 02:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Men tänk om du har fel. Kanske hon ändå blev mördad av någon galning som såg när hon blev avsläppt av BÅ där i korsningen?

Visst kan man lämna en liten dörr på glänt för att en okänd galning mördade Eva men om man ställer den möjligheten mot sannolikheten för att PAJ mördade Eva så blir det 99,5% mot 0.5 %

Vittnesmålen kan vara avgörande i den här historien. Ett av nyckelvittnena påstod sig t.ex. ha sett hur Eva blev avsläppt i korsningen Limstagatan vid 22:45. Inte bara att det var en kvinna alltså utan att det faktiskt var Eva Söderberg som klev ur bilen, detta trots beckmörkret... (odds på det?).
Kan man förlita sig på den här uppgiften? blev Eva verkligen avsläppt av BÅ där i korsningen? Vem är vittnet? det går inte att utesluta att det var ett anonymt vittne som ringde polisen ett par dagar senare och lämnade ett falskt vittnesmål som sedan påverkade hela utredningen. Det kan ha varit en efterhandskonstruktion för att vilseleda polisen och för att skydda PAJ.
BÅ kan t.ex. ha lämnat lägenheten strax efter Anneli och sen erbjöd sig PAJ att skjutsa hem Eva eftersom det var dåligt väder. Han släppte av henne på grusparkeringen nere vid Långbackens början (där hennes block sedan hittades) så hon kunde gå sista biten och rasta Laban på vägen hem.

Det hela var planerat och PAJ hade ned sig mordvapnet i bilen. När man kom fram till den mörka parkeringen klev Eva ur bilen och började promenera hemåt, då gick PAJ till omedelbar attack. Eva knivhöggs bakifrån, i ryggen varpå hon tappade anteckningsblocket (som hittades på parkeringen dagen efter) alt. att blocket åkte ur fickan i samband med att han släpade in henne skogsdungen i anslutning till parkeringen.

Jag tror att det kan förekomma både efterhandskonstuktioner och falska vittnesmål i den här historien och att det är orsaken till att fallet är så svårlöst.

PAJ kan ha hotat och tvingat BÅ att ljuga inför polisen. Han förnekade att han själv hade mördat Eva men hotade och pressade BÅ med att han skulle bli misstänkt eftersom han var den sista som såg Eva i livet. BÅ kunde "rädda honom" från alla misstankar genom att säga till polisen att hon släppte av Eva i korsningen och vips så var alla problem lösta.
Glöm inte att PAJ och BÅ hade en relation vid tidpunkten för mordet. Det här ev. falska vittnesmålet från BÅ tror jag i sådant fall är orsaken till att hon lämnade Kramfors för gott. Hon har inte vågat sig tillbaka, hon vet att hon på ett sätt är medskyldig och håller sig därför undan. BÅ kan även vara det "anonyma vittnet" som senare ringde in till polisen och sa att hon hade sett ES kliva ur en bil i korsningen Limstagatan vid 22:45.

Jag tyckter f.ö. att BÅ lät riktigt skakis och tagen på sängen när Bo Åström från "Svenska Fall för FBI" ringde upp henne. Hon mycket väl kan ha ljugit för honom. Varför i hela friden skulle hon plötsligt erkänna i tv att hon INTE släppte av Eva i korsningen den där ödesdigra kvällen för 29 år sedan? Min gissning är att det finns en orsak till att BÅ har hållit sig undan från Kramfors i 30 år.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-13 kl. 03:17.
Citera
2019-11-13, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Visst kan man lämna en liten dörr på glänt för att en okänd galning mördade Eva men om man ställer den möjligheten mot sannolikheten för att PAJ mördade Eva så blir det 99,5% mot 0.5 %

Vittnesmålen kan vara avgörande i den här historien. Ett av nyckelvittnena påstod sig t.ex. ha sett hur Eva blev avsläppt i korsningen Limstagatan vid 22:45. Inte bara att det var en kvinna alltså utan att det faktiskt var Eva Söderberg som klev ur bilen, detta trots beckmörkret... (odds på det?).
Kan man förlita sig på den här uppgiften? blev Eva verkligen avsläppt av BÅ där i korsningen? Vem är vittnet? det går inte att utesluta att det var ett anonymt vittne som ringde polisen ett par dagar senare och lämnade ett falskt vittnesmål som sedan påverkade hela utredningen. Det kan ha varit en efterhandskonstruktion för att vilseleda polisen och för att skydda PAJ.
BÅ kan t.ex. ha lämnat lägenheten strax efter Anneli och sen erbjöd sig PAJ att skjutsa hem Eva eftersom det var dåligt väder. Han släppte av henne på grusparkeringen nere vid Långbackens början (där hennes block sedan hittades) så hon kunde gå sista biten och rasta Laban på vägen hem.

Det hela var planerat och PAJ hade ned sig mordvapnet i bilen. När man kom fram till den mörka parkeringen klev Eva ur bilen och började promenera hemåt, då gick PAJ till omedelbar attack. Eva knivhöggs bakifrån, i ryggen varpå hon tappade anteckningsblocket (som hittades på parkeringen dagen efter) alt. att blocket åkte ur fickan i samband med att han släpade in henne skogsdungen i anslutning till parkeringen.

Jag tror att det kan förekomma både efterhandskonstuktioner och falska vittnesmål i den här historien och att det är orsaken till att fallet är så svårlöst.

PAJ kan ha hotat och tvingat BÅ att ljuga inför polisen. Han förnekade att han själv hade mördat Eva men hotade och pressade BÅ med att han skulle bli misstänkt eftersom han var den sista som såg Eva i livet. BÅ kunde "rädda honom" från alla misstankar genom att säga till polisen att hon släppte av Eva i korsningen och vips så var alla problem lösta.
Glöm inte att PAJ och BÅ hade en relation vid tidpunkten för mordet. Det här ev. falska vittnesmålet från BÅ tror jag i sådant fall är orsaken till att hon lämnade Kramfors för gott. Hon har inte vågat sig tillbaka, hon vet att hon på ett sätt är medskyldig och håller sig därför undan. BÅ kan även vara det "anonyma vittnet" som senare ringde in till polisen och sa att hon hade sett ES kliva ur en bil i korsningen Limstagatan vid 22:45.

Jag tyckter f.ö. att BÅ lät riktigt skakis och tagen på sängen när Bo Åström från "Svenska Fall för FBI" ringde upp henne. Hon mycket väl kan ha ljugit för honom. Varför i hela friden skulle hon plötsligt erkänna i tv att hon INTE släppte av Eva i korsningen den där ödesdigra kvällen för 29 år sedan? Min gissning är att det finns en orsak till att BÅ har hållit sig undan från Kramfors i 30 år.

Hmm...jag har för mig att jag läst någonstans i denna tråd(det var en hänvisning till en tidningsartikel) där det stod att vittnen hade sett Eva kliva av vid korsningen, så jag fattade det som att det är fler än ett vittne på detta. Det måste då vara några som varit ute och promenerat på kvällen, kanske det var nåt party på stan? Det finns ju rätt så många hyreslägenheter i närheten. Eventuellt kanske åkte förbi henne med bilen. För att någon ska ha sett henne från sitt fönster är nog omöjligt. Det finns bara ett hus i närheten. Första hyreshuset hyrs bara ut till företag. Ingen är där på kvällarna. Från stan kan du knappast se mycket, det var en kulle där förut från ena hållet som skymde sikten från de andra hyreshusena i stan. På andra sidan där COOP är nu fanns en busstation och det gick aldrig några bussar där på kvällstid. Du har också Ådalsskolan som skymmer sikten. Jag håller nog med dig med oddsen 99,5 mot 0,5% men då vill jag vända på det och säga 99,5% på en galning och 0,5% på PAJ
Citera
2019-11-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Hmm...jag har för mig att jag läst någonstans i denna tråd(det var en hänvisning till en tidningsartikel) där det stod att vittnen hade sett Eva kliva av vid korsningen, så jag fattade det som att det är fler än ett vittne på detta. Det måste då vara några som varit ute och promenerat på kvällen, kanske det var nåt party på stan? Det finns ju rätt så många hyreslägenheter i närheten. Eventuellt kanske åkte förbi henne med bilen. För att någon ska ha sett henne från sitt fönster är nog omöjligt. Det finns bara ett hus i närheten. Första hyreshuset hyrs bara ut till företag. Ingen är där på kvällarna. Från stan kan du knappast se mycket, det var en kulle där förut från ena hållet som skymde sikten från de andra hyreshusena i stan. På andra sidan där COOP är nu fanns en busstation och det gick aldrig några bussar där på kvällstid. Du har också Ådalsskolan som skymmer sikten. Jag håller nog med dig med oddsen 99,5 mot 0,5% men då vill jag vända på det och säga 99,5% på en galning och 0,5% på PAJ

Ja det verkar vara flera personer som såg Eva:

"Vittnen har uppgett för polisen att de sett Eva Söderström kliva ur en bil sent på fredagskvällen inte långt ifrån den plats där hon hittades mördad"

https://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Scan%20291%20Page%2014_zpsebnfincf.jpg.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in