2019-11-14, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Ja det verkar vara flera personer som såg Eva:

"Vittnen har uppgett för polisen att de sett Eva Söderström kliva ur en bil sent på fredagskvällen inte långt ifrån den plats där hon hittades mördad"

https://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Scan%20291%20Page%2014_zpsebnfincf.jpg.html
Kanske jag missuppfattat var hon blev avsläppt. Var det i korsningen där Limstagatan korsar nuvarande Ringvägen. Eller var det längre ner ungefär vid nuvarande DollarStore?
Citera
2019-11-14, 00:38
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Kanske jag missuppfattat var hon blev avsläppt. Var det i korsningen där Limstagatan korsar nuvarande Ringvägen. Eller var det längre ner ungefär vid nuvarande DollarStore?
Allvarligt talat... Går du in i en tråd och ska diskutera ett mord och är dåligt påläst?

Läs tråden och några artiklar kanske...
I denna artikel finns det bilder på hur det såg ut på platsen när mordet skedde.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRvR9w/mordet-pa-eva-27-har-gackat-polisen-i-30-ar
Citera
2019-11-14, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Allvarligt talat... Går du in i en tråd och ska diskutera ett mord och är dåligt påläst?

Läs tråden och några artiklar kanske...
I denna artikel finns det bilder på hur det såg ut på platsen när mordet skedde.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRvR9w/mordet-pa-eva-27-har-gackat-polisen-i-30-ar
Nu hänvisar du till en artikel som man måste vara Plus-kund för att läsa. Är det för jobbigt för dig att besvara min fråga så kanske någon annan kan göra det. Min fråga gällde inte heller själva mordplatsen utan var hon blev avsläppt.
Senast redigerad av MamaGris 2019-11-14 kl. 01:05. Anledning: Tillägg
Citera
2019-11-14, 01:11
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Nu hänvisar du till en artikel som man måste vara Plus-kund för att läsa. Är det för jobbigt för dig att besvara min fråga så kanske någon annan kan göra det. Min fråga gällde inte heller själva mordplatsen utan var hon blev avsläppt.
Har du inte råd med 59 kr i månaden så låt det vara... men du missar en massa bilder från mordplatsen och till och med en bild på när dom bär ut kroppen på bår.

Det ser inte likadant ut i dag som det gjorde då 1987. Vägar har andra namn tex.
Du får läsa tråden. Svaret finns där.
Citera
2019-11-14, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Har du inte råd med 59 kr i månaden så låt det vara... men du missar en massa bilder från mordplatsen och till och med en bild på när dom bär ut kroppen på bår.

Det ser inte likadant ut i dag som det gjorde då 1987. Vägar har andra namn tex.
Du får läsa tråden. Svaret finns där.

Sluta gnata om mordplatsen nu. Som jag sagt förut så ville jag bara veta var Eva blev avsläppt. Det är uppenbart att DU INTE VET DET själv trots att du hävdar att du är så påläst.
Citera
2019-11-14, 02:13
Medlem
Om någon annan än Timeout kan svara på denna lilla fråga, Blev Eva Söderström avsläppt av BÅ i korsningen som nu heter Limstagatan/Ringvägen eller blev hon avsläppt längre nervid det vägskäl som ligger i närheten av där Dollarstore ligger nu?
Citera
2019-11-14, 15:06
Medlem
Citat:
Hmm...jag har för mig att jag läst någonstans i denna tråd(det var en hänvisning till en tidningsartikel) där det stod att vittnen hade sett Eva kliva av vid korsningen, så jag fattade det som att det är fler än ett vittne på detta. Det måste då vara några som varit ute och promenerat på kvällen, kanske det var nåt party på stan? Det finns ju rätt så många hyreslägenheter i närheten. Eventuellt kanske åkte förbi henne med bilen. För att någon ska ha sett henne från sitt fönster är nog omöjligt. Det finns bara ett hus i närheten. Första hyreshuset hyrs bara ut till företag. Ingen är där på kvällarna. Från stan kan du knappast se mycket, det var en kulle där förut från ena hållet som skymde sikten från de andra hyreshusena i stan. På andra sidan där COOP är nu fanns en busstation och det gick aldrig några bussar där på kvällstid. Du har också Ådalsskolan som skymmer sikten. Jag håller nog med dig med oddsen 99,5 mot 0,5% men då vill jag vända på det och säga 99,5% på en galning och 0,5% på PAJ

Enligt uppgift pågick det väl något skoldisco där i närheten - kan det ha varit på Ådalsskolan? Den röda damcykeln är central och är egentligen det enda spåret efter mördaren - den sågs av flera vittnen nere vid Långbacken, vid tidpunkten för mordet, för att sedan vara borta sent på natten/tidig morgon (05.00).

Tror du att en galen cyklist var ute den där kvällen med en lång kniv och var beredd att mörda "vem som helst" att det var slumpen som gjorde att Eva blev offret, när hon iakttogs kliva av vid korsningen?

Citat:
Om någon annan än Timeout kan svara på denna lilla fråga, Blev Eva Söderström avsläppt av BÅ i korsningen som nu heter Limstagatan/Ringvägen eller blev hon avsläppt längre nervid det vägskäl som ligger i närheten av där Dollarstore ligger nu?

Som jag har uppfattat blev hon avsläppt vid Limstagatan/Ringvägen.
Citera
2019-11-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Allt det här väcker ju misstanke om att PAJ ville ha kvar Anneli, kanske t.o.m "äga" henne, ha kontroll, styra och dominera henne i allt. Tydligen så försökte Anneli att göra slut men PAJ lyssnade inte utan fortsätte ändå att sova med henne och tvinga sig på henne (garanterat våldtäkt enligt dagens lagstiftning). När hon till slut fick nog och bröt upp för gott och även träffade en ny kille så började kanske hämdfantasierna att på allvar ta form hos PAJ? Kränkt, svartsjuk och grovt förnedrad bestämde han sig för att bestraffa Anneli.

Här har vi ju även motivet.
Motivet var svartsjuka, du skriver (se understrykningen ovan) att "tänk om PAJ visste att hon var otrogen" - Ja det kanske var just det han gjorde! Han kan mycket väl ha fått reda på att Anneli var otrogen medans hon själv trodde att han var helt ovetandes. Du skriver dessutom att det var med en alldeles speciell man (någon som PAJ hatade?) ännu värre i sådant fall....sen det sista, att PAJ aldrig betydde något för Anneli. En sån insikt kan knäcka en människa totalt, det där kände han nog av, jag tror att han innerst inne visste om att han var en nolla i Anneli's ögon, att han inte betydde något för henne, att det aldrig skulke bli dom två.
I den vevan började PAJ kanske smida planer för att förstöra Anneli's liv så mycket som möjligt. Tankar på att döda henne kom först men fantasierna övergick med tiden till att hon skulle få lida, precis som han själv gjorde och det resten av sitt liv. När ett lämpligt tillfälle uppenbarade sig, skulle han genomföra planen, d.v.s. ta ifrån Anneli det hon älskade allra mest, systern Eva och hennes hund Laban. Först då kunde han själv få sinnesfrid. Det var även därför som dom placerades in till varandra i döden, det var symboliskt.

Den kan i sådant fall även tänkas att han hoppades och fantiserade kring att just Anneli skulle hitta dom på det sättet och det var just därför han ringde A tidigt på morgonen och uppmanade henne att gå ut och leta efter Eva i närområdet... Förmodligen njöt han av tanken på att Anneli var den som med största sannolikhet skulle hitta dom - döda.
Perverst och sadistiskt, - ja men den läggningen har ju många mördare.

Det här har tagits upp tidigare i tråden, d.v.s. att Anneli var den egentliga måltavlan. Eva och Laban var brickor i spelet och fick sätta livet till en mycket onskefull hämdplan

Ja, tesen har varit uppe tidigare och jag tycker likadant idag som jag tyckte då, att det är fullt rimligt att mordet skulle kunna vara en hämnd mot Anneli.
Jag tror att du kan ha helt rätt här - P kan mycket väl ha kunnat lista ut att Anneli var otrogen, vilket säkert inte gjorde saken bättre. En svartsjuk person söker hela tiden efter signaler och har ett stort kontrollbehov, med orimlig misstänksamhet. Sett ur det perspektivet är det mycket troligt att han lyckades lista ut och således visste om otroheten.
Allt det här förutsätter givetvis att uppgifterna om otroheten, P:s svartsjuka och personlighetsdrag är med sanningen överensstämmande.

Man måste också beakta och lägga i vågskålen: de upprepade samtalen till Anneli lördagsmorgon, med uppmaningen att hon ska ge sig ut och leta efter Eva. Han nämner inte ett ord till Marpet1 vid mötet i hästhagen om sin oro, eller sökandet efter Eva under natten. Han ringer inte till BÅ, som verkligen skjutsade hem Eva. Lägger man därtill den synes uttänkta placeringen av Laban intill Eva, blir det misstänkt i allra högsta grad.
Citera
2019-11-14, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Visst kan man lämna en liten dörr på glänt för att en okänd galning mördade Eva men om man ställer den möjligheten mot sannolikheten för att PAJ mördade Eva så blir det 99,5% mot 0.5 %

Vittnesmålen kan vara avgörande i den här historien. Ett av nyckelvittnena påstod sig t.ex. ha sett hur Eva blev avsläppt i korsningen Limstagatan vid 22:45. Inte bara att det var en kvinna alltså utan att det faktiskt var Eva Söderberg som klev ur bilen, detta trots beckmörkret... (odds på det?).
Kan man förlita sig på den här uppgiften? blev Eva verkligen avsläppt av BÅ där i korsningen? Vem är vittnet? det går inte att utesluta att det var ett anonymt vittne som ringde polisen ett par dagar senare och lämnade ett falskt vittnesmål som sedan påverkade hela utredningen. Det kan ha varit en efterhandskonstruktion för att vilseleda polisen och för att skydda PAJ.
BÅ kan t.ex. ha lämnat lägenheten strax efter Anneli och sen erbjöd sig PAJ att skjutsa hem Eva eftersom det var dåligt väder. Han släppte av henne på grusparkeringen nere vid Långbackens början (där hennes block sedan hittades) så hon kunde gå sista biten och rasta Laban på vägen hem.

Det hela var planerat och PAJ hade ned sig mordvapnet i bilen. När man kom fram till den mörka parkeringen klev Eva ur bilen och började promenera hemåt, då gick PAJ till omedelbar attack. Eva knivhöggs bakifrån, i ryggen varpå hon tappade anteckningsblocket (som hittades på parkeringen dagen efter) alt. att blocket åkte ur fickan i samband med att han släpade in henne skogsdungen i anslutning till parkeringen.

Jag tror att det kan förekomma både efterhandskonstuktioner och falska vittnesmål i den här historien och att det är orsaken till att fallet är så svårlöst.

PAJ kan ha hotat och tvingat BÅ att ljuga inför polisen. Han förnekade att han själv hade mördat Eva men hotade och pressade BÅ med att han skulle bli misstänkt eftersom han var den sista som såg Eva i livet. BÅ kunde "rädda honom" från alla misstankar genom att säga till polisen att hon släppte av Eva i korsningen och vips så var alla problem lösta.
Glöm inte att PAJ och BÅ hade en relation vid tidpunkten för mordet. Det här ev. falska vittnesmålet från BÅ tror jag i sådant fall är orsaken till att hon lämnade Kramfors för gott. Hon har inte vågat sig tillbaka, hon vet att hon på ett sätt är medskyldig och håller sig därför undan. BÅ kan även vara det "anonyma vittnet" som senare ringde in till polisen och sa att hon hade sett ES kliva ur en bil i korsningen Limstagatan vid 22:45.

Jag tyckter f.ö. att BÅ lät riktigt skakis och tagen på sängen när Bo Åström från "Svenska Fall för FBI" ringde upp henne. Hon mycket väl kan ha ljugit för honom. Varför i hela friden skulle hon plötsligt erkänna i tv att hon INTE släppte av Eva i korsningen den där ödesdigra kvällen för 29 år sedan? Min gissning är att det finns en orsak till att BÅ har hållit sig undan från Kramfors i 30 år.

Min fetning: Jag har svårt att tro att P använde bilen och valde att parkera nere vid grusplanen, med risk att bli upptäckt. Jag vet inte hur det såg ut 1987 men skulle tro att det såg likadant ut som idag? Det var några vittnen som passerade platsen, visserligen med bil, men borde man inte ha upptäckt om det stod en parkerad bil där?
Sen är det svårt att bortse det här med cykeln. Om det inte var mördarens cykel vems var det då (?) -
polisen gick ut med en efterlysning, ingen hörde av sig. Ett alternativ skulle möjligen vara GM placerade cykeln där som ett villospår, men det känns för långsökt ändå.

Samtidigt måste man vara öppen för alternativ och att saker kan ta en annan vändning, men i det här fallet tror jag trots allt att GM färdades på cykel, just den cykel som låg där vid vägkanten. Men den där cykeln och cyklisten ställer onekligen till det - det finns delar som förbryllar och bitarna faller inte lika lätt på plats ...
Citera
2019-11-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Enligt uppgift pågick det väl något skoldisco där i närheten - kan det ha varit på Ådalsskolan? Den röda damcykeln är central och är egentligen det enda spåret efter mördaren - den sågs av flera vittnen nere vid Långbacken, vid tidpunkten för mordet, för att sedan vara borta sent på natten/tidig morgon (05.00).

Tror du att en galen cyklist var ute den där kvällen med en lång kniv och var beredd att mörda "vem som helst" att det var slumpen som gjorde att Eva blev offret, när hon iakttogs kliva av vid korsningen?

Som jag har uppfattat blev hon avsläppt vid Limstagatan/Ringvägen.

Tack för att du bekräftade att jag mindes rätt gällande just denna korsning. Nej, jag tror knappast att någon skulle ge sig ut med en kniv på måfå för att se om han kunde hitta någon att hugga ner. Därför blir det intressant att veta exakt vilken väg BÅ tagit när hon skjutsade hem Eva. Om hon nu körde från Slaktargatan? Eller från någon lägenhet uppe på Björsta, ner genom "stan", förbi Träffen, Ullas gatukök och en hel del lägenheter fram till slutet av Limstagatan så borde man väl kolla upp varenda "kuf" som bor efter vägen och som kan ha spanat in bilen från sin lägenhet. Man lär nog inte köra så snabbt genom den där biten av Kramfors.
Citera
2019-11-14, 17:34
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
P är inte ordentlig utredd det är en obestridlig fakta, det går inte att ändra på! Den ende som blivit ordentligt utredd är Sture, där gjordes både kroppsbesiktning och husrannsakan. Att P skulle vara ordentligt utredd är bara "ren gallimatias". Öhmans ord är inte värt en spottstyver!
Jag tror inte heller på överdriften att P "bara" hörts upplysningsvis och lämnats helt utanför utredningen som det sägs i "Svenska fall för FBI". Det som talar för detta är den info som kom fram vid SVT:s granskning av fallet: "Enligt SVT:s poliskällor har den aktuelle mannen genom åren varit den ende utöver den så kallade cykelmannen som varit intressant i utredningen".
Ord står mot ord och det retar en! Det är väl rimligt att tro att sanningen ligger någonstans mitt emellan dessa två ytterligheter.
P har definitivt inte gått igenom någon kroppsbesiktning värt namnet. Han har aldrig delgivits "skälig misstanke graden", vilket är ett krav för att göra både husrannsakan och en mer omfattande kroppsbesiktning. Däremot är det inte osannolikt att man besiktat händerna (men de vet i tusan?), men det räcker självklart inte. Öhman satt ju i TV själv och sa att P aldrig varit "skäligt misstänkt". Tänk vad enkelt det hade varit om Öhman efter "Svenska fall för FBI" hade gått ut med mer specifik info om "varför" P aldrig blev "skäligen misstänkt" när han nu påstår att han är synad från alla håll, istället för att svamla en annan massa obegriplig "dynga". Ett mer klargörande uttalande hade inte på något sätt äventyrat sekretessen - denna eviga räddningsplanka som dom gömmer sig bakom.

Skulle det komma fram konkreta och trovärdiga uppgifter, som skulle kunna ge en förklaring till P:s irrationella handlande (som trotsar allt sunt förnuft) mordnatten och dagen efter, skulle jag inte ha några problem att ändra uppfattning. Kruxet är att det inte har kommit några sådana förklaringar, så vitt jag vet. Hittills väger vågskålen över till P:s nackdel, i alla fall enligt mitt förmenande.
Försökte lägga in uppdateringen av det vi vet som kommentar på detta inlägg men texten blir då för lång. Får lägga in den som ett fristående inlägg.
Senast redigerad av Timeout 2019-11-14 kl. 17:37.
Citera
2019-11-14, 17:56
Medlem
Timeouts avatar
SAMMANSTÄLLNING UPPGIFTER SOM HAR FRAMKOMMIT OM MORDET PÅ EVA.
Uppdaterad 2019-11-14

Observera. PAJ är inte utredd, ingen kroppsbesiktning, ingen husrannsakan, ingenting!

Sista mötet
*Alkohol dracks under sista mötet, PAJ kan ha tagit amfetamin.
*Eva skulle återvända till Sundsvall dagen efter dit hon skulle flytta.
*PAJ skulle köra ett hästsläp till en hästfälttävlan i Sundsvall med Evas häst.
Flytten till Sundsvall skulle förmodligen ske på söndagen och då skulle PAJ hjälpa till.

Relationen till Eva
*PAJ "otrogen" med kamrat till Eva. Det var troligen Evas väninna som har kallats för polisfrun som PAJ hade en hemlig relation med.
Polisfrun hade Paj en affär med våren/ sommaren/hösten1987. Gunilla från Ullånger eller Nordingrå.
Berit flyttade från Kramfors bara veckor efter mordet och klippte kontakten med alla vänner. Hon var väldigt rädd. Hon flyttade långt söderut i landet.
*PAJ hade ingen relation till Eva men ville gärna ha en men blev avvisad. Han var som en igel på henne. Han kallade sig trots det för Evas pojkvän.
*PAJ trodde att Eva hade en relation med en man hon kallade "toyboy".
Det var ett skämt. Eva sa något om systerns pojkväns söta yngre bror. Dom hade ingen relation och hade inte haft.
*PAJ tömde Evas lägenhet och förde familjens talan efter mordet.
*PAJ har inte haft kontakt med Evas familj efter begravningen och har inte haft på alla år. Varför om han stod Eva så nära?

PAJ:s person
*Umgicks med yngre personer. PAJ var 31 år när Eva mördades men han lekte krig med 20 år gamla killar.
*Klädde sig gärna i militärkläder
*Intresse för dolkar
*Genomgått FBU, frivillig befälsutbildning. Är god vän med ML, kallad för Lampan som nu är Överste.

Cykeln
Det kan ha stått cyklar i ett uthus vid PAJ:s fars hus.
En cykel låg slängd på sidan av vägen vid platsen för mordet. Flera bilister såg cykeln och fick väja för den, men PAJ har inte sett någon cykel vilket han borde ha gjort om han körde där.
Cykeln låg där vid tiden för mordet när PAJ påstår att han körde flera gånger upp, minst 3 ggr, till Evas föräldrahem för att söka efter henne. PAJ bör ha passerat cykeln ca 6 ggr.
Cykeln låg slängd precis på andra sidan av vägen från där Evas kropp hittades.
Cykeln ses första gången runt 00.00. Ett vittne har beskrivit att han var tvungen att svänga lite för att inte köra på cykeln. Ett annat vittne vid 02.40 har sett cykeln på vägen. Runt 05.00 är cykeln borta.

Bevismaterial
Det fanns hudavskrap under Evas naglar, det talar för att hon klöste gärningsmannen.
Avskrapet har ännu inte gått att DNA undersöka då tekniken för små mängder inte har funnits. Ny teknik finns och det borde testas nu. Det ska även finns färgflagor från en cykel.

Övrigt om Eva
*Eva hade en dagbok som PAJ kom över innan polisen, motsägs av vissa.

Underliga uppgifter
*Hur lyckades mördaren locka till sig hunden Laban så att han kunde döda honom med ett enda knivhugg i nacken?
PAJ kände Laban väl då han hade haft sällskap med hundens ägare, Evas syster, i 3 år.
Laban var känd för att vara skygg och absolut inte gå fram till främmande människor.

*Varför är PAJ så orolig för Eva på natten och påstår sig både ringa och köra till hennes hem flera gånger för att söka efter henne? Ingen har hört hans samtal den natten.
PAJ påstår att Berit har svarat på kvällen kl 23.15 men det förnekar hon.
23.20 ringde PAJ Evas mamma, inget svar 23.45 samma sak.
00.15 ringde han igen inget svar.
PAJ har uppgett att han under tiden 00.30-1.30 körde 3 gånger för att se om Eva kommit hem. (I telefon i programmet säger han en gång, inte mer).

*Berit körde Eva mot hemmet den kvällen och PAJ ska ha ringt henne efter det.
Eva släpptes av 7-800 m från hemmet.
Ingen uppgift finns att hans bil har setts på platsen, en vit Volvo 245 syns bra i mörker.

*Varför kommer PAJ in dyblöt på mordnatten på Kramm vid 0.40 tiden?
Vilka var vittnena som såg PAJ dyblöt?
00.40 är PAJ på puben där finns 2 vittnen, en av dom säger att han var dyblöt.
01.00 kör PAJ en vän hem säger han. Vännen AÅ som alltid blev fullast minns inget.

*Eva skulle bara till sitt föräldrahem och sova och upp tidigt för att köra hästen och greja med flytten. Varför denna oro för Eva? Hon borde vara trygg i föräldrahemmet.

*PAJ ringer någon och säger att han är sjuk på morgonen och kan inte komma.
*PAJ kommer till mötet på morgonen när hästarna skall transporteras efter att Marpet har ringt hem till honom. PAJ kommer för sent men kommer trots att han påstod att han var sjuk.
PAJ nämner inte till Marpet att Eva är försvunnen och att han har letat efter Eva på natten eller att han har ringt till Annelies jobb kl 06.30 för att få Annelie att leta efter Eva.
Anneli var inte särskilt orolig på morgonen utan tog för givet att Eva hade sovit över hos någon.

Frågan blir då
1. Varför ringer PAJ till systern Annelie på jobbet på morgonen kl 06.30 och uppmanar henne att ge sig ut och leta efter Eva men inte letar själv?
2. Varför nämner inte PAJ något om detta vid mötet med Marpet när Eva inte dyker upp?

När PAJ en stund senare dyker upp vid hästhagen säger han till Marpet att hon kan åka därifrån och att han själv stannar kvar och väntar tills Eva dyker upp.
Hur länge var han kvar där? Han hjälpte inte till att söka efter Eva och var inte kvar när kroppen hittades ca kl 14.40.
Varför säger inte PAJ ett ord om sitt sökande under natten till Marpet vid hästhagen?

Varför ringer PAJ inte runt till alla och rör upp himmel och jord för att hon är försvunnen?
Varför hjälper han inte till att söka?
Kan det vara för att han vet att Eva ligger död i skogen på andra sidan vägen?
PAJ vill kanske inte att en sökinsats med Evas föräldrar, grannar, Marpet och ytterligare vänner, bekanta drar igång redan tidigt på lördagsmorgonen. Eva skulle hittas väldigt snabbt om dom satte igång att leta.
Vädret var på PAJ sida och skulle dölja eventuella spår...
Eva's block låg helt öppet på parkeringen på andra sidan vägen mot där dom befann sig och skulle hittas ganska snabbt. Blocket hade PAJ troligen inte sett.

Evas kropp hittas ca kl 14.40 av grannarna som ser något i skogen när dom står på parkeringen. Anneli blir informerad och springer ner och ser Evas kropp.
Därefter ringer systern PAJ och sedan polisen, PAJ hinner före polisen med ca 3-4 minuter.

*PAJ körde till mordplatsen ca kl 15, stannar bilen på exakt rätt ställe och springer rakt in i skogen till där Evas kropp ligger. Hur kunde han veta att kroppen låg just där?
Inget syntes från vägen enligt flera uppgifter då kroppen låg långt in, ca 20 m, och det var högt gräs och sly enligt foton och uppgifter i tråden.
Vägen från parkeringen där blocket hittades upp till krönet av backen är ca 150 m lång. Hur kunde han pricka in den exakta platsen efter den långa sträckan?
Foto på vägen och mordplatsen utmärkt.
https://dacostarkivet.wordpress.com/2016/05/22/mordet-pa-eva-soderstrom/
Foton på mordplatsen och ett foto visar hur högt gräs och sly det var.
En polistekniker sitter på huk och är nästan helt dold. Inget kunde ses från vägen.
https://dacostarkivet.wordpress.com/2016/11/09/nar-doden-kom-till-kramfors/

*Det stora frågetecknet? Om grannarna gick förbi 3 ggr på vägen utan att se några släpspår in i skogen eller en kropp, hur kunde PAJ se spåren eller kroppen sittande i en bil när han kommer körande?

Den grannkvinna som tidigare under eftermiddagen gick för att leta efter Eva och som bl.a. hittade hennes block nere vid parkeringen la inte märke till några släpspår, trots att hon även gick tillbaka hem för att hämta en manlig bekant som hon dessutom återvände ner till parkeringen med, dvs. hon passerade alltså släpspåren minst 3-4 gånger utan att se dom. Även mannen som hon hämtade såg inget för annars hade han följt släpspåren in i skogen?

När dom kom fram till parkeringen där kvinnan nyss hade hittat blocket så började dom se sig omkring. Mannen tyckte sig se någonting som såg "konstigt" ut inne i skogen, något som såg ut som en kropp, varpå dom skyndade upp till Eva's föräldrahem för att hämta hjälp.
Systern Anneli sprang då ner ensam in i skogen och hittade Eva.
OBS dom ser detta från parkeringen och inte från vägen för där syns inget.

*Varför kör inte PAJ upp för backen först till Evas syster och vän som står där för att trösta dom, vilket vore det normala för en person som inget vet om mordet mer än att Eva är död?
Det var Annelie, Evas syster, som ringde PAJ och talade om att Eva hade hittats mördad men hon talade inte om den exakta platsen där kroppen låg. Hur kunde PAJ veta var kroppen låg utefter den 150 m långa backen?
Paj sa till Anneli, såg du ögonen, såg du ögonen, och verkade upprymd av Evas döda ögon.

*Varför påstår PAJ i programmet Svenska Fall för FBI att det fanns en man med hund på mordplatsen dagen efter så att det var orsaken till att han sprang in just där?
Evas syster,vän och grannarna såg ingen man med hund och dom stod uppe i backen och såg PAJ komma.

*Är den uppgiften så kallat leakage? PAJ cyklar nästan på en man med hund på natten strax innan mordet, men placerar den mannen på platsen dagen efter i stället.
Leakage= Berättar något som är sant men sätter in det i fel sammanhang-tidpunkt.

Alternativa gärningsmän
Sture "Cykelmannen", avförd från utredningen 1996
Missbrukare i Bruket, ägare av röd cykel, avfärdad.
"Lampan" ML officer och vän till P, f. 1966

Mördaren måste ha varit en man med tanke på de kraftiga knivhuggen.
Polisen misstänkte ett tag en kroppsbyggare, vilken var samma person som misstänktes för morden i Appojaure.
I Aftonbladet från 88-09-25 kan man läsa att "Eva dödades med 11 knivhugg alla dödande".
"De har enligt polisen utförts av en man med väldiga kroppskrafter".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in