2019-11-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Jag såg nu i en artikel att någon uttalade sig om att Jaffar hade levt om han stannat i Syrien
Det där uttalandet är så lönslöst, för man kan hitta tusentals situationer som inneburit att han hade levt nu. En av dem är "om han inte varit kriminell".
Citera
2019-11-12, 12:59
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ze123
Det är meningslöst att diskutera om han var kriminell eller inte eftersom han var 15 år. Det går att hitta någon kriminell handling på i stort sätt alla i Sverige, speciellt utifrån handlingar i tonåren. Om nivån på debatten ska vara sådan kan vi lika gärna ge upp!
Nej du kan inte hitta någon kriminell handling på i stort sätt alla i Sverige. Vilken usel lögn!
När jag gick ut gymnasiet fanns det ingen i min klass som blivit dömd för brott. Då var det statistikt klarlagt
Värdelöst kriminellt pack med idiot föräldrar är inte så himla vanligt som du låter påskina i Sverige.
Kompisar, föräldrar och batikhäxor behöver vara tydliga med att kriminella och droger är dåligt, det är haram. Kriminella ska frysas ur
och skällas på. Gangsta rappare ska ignoreras.
Mycket sorgligt att Jaffar inte lärde sig det av sin pappa, kompis, släkting eller lärare i skolan. Istället för att snyfta om att han var världens snällaste barn borde de förbanna sig själva för sina egna gangster romantiska känslor.

Som människa lider jag dock med Jaffars pappa. Så d-a onödigt.
Citera
2019-11-12, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Nej du kan inte hitta någon kriminell handling på i stort sätt alla i Sverige. Vilken usel lögn!
När jag gick ut gymnasiet fanns det ingen i min klass som blivit dömd för brott. Då var det statistikt klarlagt
Värdelöst kriminellt pack med idiot föräldrar är inte så himla vanligt som du låter påskina i Sverige.
Kompisar, föräldrar och batikhäxor behöver vara tydliga med att kriminella och droger är dåligt, det är haram. Kriminella ska frysas ur
och skällas på. Gangsta rappare ska ignoreras.
Mycket sorgligt att Jaffar inte lärde sig det av sin pappa, kompis, släkting eller lärare i skolan. Istället för att snyfta om att han var världens snällaste barn borde de förbanna sig själva för sina egna gangster romantiska känslor.

Som människa lider jag dock med Jaffars pappa. Så d-a onödigt.
Suck, de är inte dömda för brott men polis och socialtjänst känner till dem. De är ungdomar på glid av olika anledningar. Jag kan lova dig att de mår dåligt men knappt förstår det själva. De är inte grovt kriminella! ( eller har det gått inflation i ordet kriminell för att skylla ifrån sig skulden som vårt nyliberala samhället är upphov till)
Citera
2019-11-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Det där uttalandet är så lönslöst, för man kan hitta tusentals situationer som inneburit att han hade levt nu. En av dem är "om han inte varit kriminell".

Ja det är möjligt men ändå uttalas det av en annan flykting som det verkar. Det är rena spekulationer ifrån den intervjuades sida såklart men samtidigt säger det en del om en märklig inställning att skylla problem på andra än det egna ansvaret. Det är ett märkligt uttalande så det förtjänar att nämnas i sammanhanget att det är så en del av flyktingarna uppenbarligen tycker.

Uppenbart är att beskrivningarna rörande dessa pojkar pekar på att de haft ett riskbeteende och även om det kanske inte ska rendera i att man dör så är det en förhöjd risk att så sker. Det egna ansvaret finns med där som en variabel.
Citera
2019-11-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
Vad gör föräldrarna, är de döva och blinda? Polisen har naturligtvis haft en dialog med föräldrarna.
Kommer ungarna hem med en snygg jacka, ny mobil etc. gissar jag blatteföräldrarna hejar på i samma anda som de själva snor allt de kan av bidragssverige.
Nu sitter de där och ställer krav på mer poliser och dittan och dattan, ta hand era jävla sketungar, så skall ni se att samhället blir bättre.
Samhället måste ha en plan B när föräldrarna sviker.
Citera
2019-11-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ze123
Tack för att du försöker rensa upp i alla rykten! Finns det någon som kan bekräfta att detta stämmer?

En intressant person i sammanhanget är en äldre släkting till den skottskadade pojken.

–*Vi försöker få tag på honom men han är borta. Vi trodde först att det var han som blev mördad. Vi vill höra honom upplysningsvis. Han är inblandad i narkotikahandeln och befinner sig högre upp i hierarkin.
Citera
2019-11-12, 13:19
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zonca
Den mördade killen heter "JAFFAR". Är en palestinsk flykting som flytt från ett flyktingläger i Halab i Syrien. Vistelsetid ca 2 år i Sverige.
Adress: Gånglåtsvägen 1 Malmö
Nuvarande skola är: Bunkeflostrand skolan. Han blev skickad dit via Fosie socialtjänsten pga personliga förhållanden. Går i klassrum i särskola med speciella pedagoger. Var ganska stokig ungdom i skolan. Skolan hade sorg ceremoni igår. Rektor har även informerat alla eleverna i skolan om händelsen. Läs mer: https://www.sydsvenskan.se/2019-11-11/mordade-15-aringens-rektor-vi-har-haft-elever-och-larare-som

Den överlevande killen heter "Ahmad". Syrisk. Det sägs att det var han som var måltavlan. Jaffar råkade stå nära Ahmad ute (rökte) och blev felträffad i buken under skjutningen. Han smet in i pizzerian och föll på golvet i sin lilla blodpöl. Sägs 1-2 skott rakt in i magen. Han avled på plats pga infarkt efter stor förlust av blodmängd. Ahmad träffades av flera skott. Han ligger i respirator i Lund. Kan vara sten hjärndöd. Vi avvaktar o ser.

Anledning: Det sägs att det en kärleksdrama som var anledningen till incidenten. Ahmad skall ha trakasserat en arabisk tjej under en lång tid och raggat henne runtom i Malmö. Tjejen fick nog och berättade för sin familj. Jaffar är Ahmads närmaste vän.
Släktingar/syskon/torpeder sökte upp dessa två ynglingar och sköt ner dem på pizzerian.

Möllevångstorget är uppdelat i olika områden mellan knarkgängen. Det är mitt kvarter och det är ditt kvarter. Det säljs droger/vapen/tobak/alkohol aktivt på dessa platser dagligen. Polisen vet om det. Gör inget.

Dessa två ynglingar tillhör en knark mini boss på området. De är typ springpojkar hos honom. De utför små uppdrag typ bränna en bil, lämna/hämta en knarkpåse, köpa cig o diverse saker. De föredrar att cykla runt på Möllan för att undkomma polisens uppmärksamhet. Billigt och snabbt.

Helt ologiskt att ifall den ena pojken var måltavla pga en tjej att båda dödas.. Och av två GM.
Det utesluter inte att det kan finnas en sådan konflikt, dock tror jag inte att det är motivet.
Citera
2019-11-12, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag trålar nu tråden och får upp följande:

Jaffar Ibrahimi bodde på Lindängen, Gånglåtsvägen 1a. Båda föräldrar i livet.

Ahmeto (Hamdi Ahmet?) bor ngn stans vid Bunkeflo. Pappan död i Syrien typ 2014, -15 eller -16.

Jag borgar inte för uppgifterna riktighet, men detta är vad man får fram när man söker lite.

Tack! Det närmar sig. J*ffar bör då ha en relation till Lindängengrabbarna. Antar att han och *hmeto hamnat i samma klass? Har getts lika olika åldrar på A men det senaste jag såg var 15.

Frågan är om de var vid Möllan i affärer eller om de bara var där ändå. Det är ju fullt möjligt med tanke på platsen.

Har ju skvallrats en del om att de var springisar åt A Gh*ra men eftersom han alltid utpekas som inblandad i allting så förblir jag skeptisk. Likaså har jag lite svårt med varianten ”sköts pga tjej”. Det händer, visst, men det här var lite för organiserat, sådana dåd är nog vanligen mer spontana. Var först inne på att de var relaterade till något av bombgängen som åkt in, men Lindängen, jag vet inte... Annars kan man ju tänka sig att de lagt ut en termos någonstans.
Citera
2019-11-12, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tack! Det närmar sig. J*ffar bör då ha en relation till Lindängengrabbarna. Antar att han och *hmeto hamnat i samma klass? Har getts lika olika åldrar på A men det senaste jag såg var 15.

Frågan är om de var vid Möllan i affärer eller om de bara var där ändå. Det är ju fullt möjligt med tanke på platsen.

Har ju skvallrats en del om att de var springisar åt A Gh*ra men eftersom han alltid utpekas som inblandad i allting så förblir jag skeptisk. Likaså har jag lite svårt med varianten ”sköts pga tjej”. Det händer, visst, men det här var lite för organiserat, sådana dåd är nog vanligen mer spontana. Var först inne på att de var relaterade till något av bombgängen som åkt in, men Lindängen, jag vet inte... Annars kan man ju tänka sig att de lagt ut en termos någonstans.
De hänger där 24/7 på Ystadgatan så inget konstigt med det.
Citera
2019-11-12, 13:39
Medlem
Hur ser det ut i Malmö och Möllan nu?
Är det svårare att köpa gräs/övriga droger eller är det fortfarande öppen försäljning?
Har langarna gått under jorden?
Är det fortfarande ovanligt mycket synliga poliser i närområdet?
Vad florerar det för rykten bland er unga? Va det fel kille som dog pga trakasserier mot en kvinna, hade det med cannabis marknaden att göra? Kommer det hämnd?
Kan tänka mig att det florerar väldigt många olika teorier just nu, hur går snacket på gatan?
Citera
2019-11-12, 13:46
Medlem
Someisheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
-Så klart är dom inte grovt kriminella,hur ska dom ha hunnit det? Dom får ju inte ens köra bil. Bara lite personrån kanske förutom drogförsäljningen men om två år hade dom nog gärna hållit i pistolen och skjutit nån.

Jag kanske är litet gammalmodig men är inte personrån så allvarligt att man kan kalla dem som gör det för grovt kriminella?
Citera
2019-11-12, 14:07
Medlem
Tre år i Sverige, bara 15 år gammal och redan känd av polisen! Den svenska migrationspolitiken och Svenska institutet är väl de mest skyldiga. Det är ju osäkert om föräldrarna/mamman hade klarat av att uppfostra sina barn i det land/den kultur de/hon kommer ifrån men att det definitivt inte går i Sverige är ju alla riskområden ett bevis på. Det är ju inte precis norrmän, kanadensare, japaner... som fyller upp dessa områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in