2019-11-12, 01:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
2002 hade 84 840 personer, 32% av befolkningen, utländsk bakgrund.
2007 hade 48 % av Malmös förskolebarn under fem års ålder ett annat modersmål än svenska.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sociala_förhållanden_i_Malmö_kommun

Det lär ju inte ha minskat sedan 2002 & 2007.

Undra vad siffran kan vara idag?

71 procent? 80 procent?
Citera
2019-11-12, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldkantlivet
Människor av den goda arten gör sådant de kör en till akuten oavsett tillhörighet. Även om deras bil skulle bli ner blodad jag tror de värdesätter människoliv mer än materiella saker men men vi är alla olika hoppas du hamnar i en situation där du får hjälp av någon du håller fördomar mot som får dig att ändra ditt tankesätt vi är alla människor i slutet av dagen visst har vi meningsskiljaktigheter men vi alla har samma egenskaper gråter blöder osv....

Min spontana tanke är att en random privatperson som dyker upp mitt i en skottlossning inte har ballar nog för att kliva ur bilen och släpa in en skottskadad i bilen när det sekunder tidigare skjutits. Rent instinktivt hade en vanlig svenne larmat samt satt sig själv i säkerhet, me det kanske bara är jag som tänker så?
Senast redigerad av whippo83 2019-11-12 kl. 01:27. Anledning: Felstavat
Citera
2019-11-12, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
De där chaffisarna funderar man över, de befinner sig lägligt på plats-när nån skjuts,
tänk om de är samarbetspartners el tom bossen till de cyklande skyttarna?

(När skjutningen skedde vid Galaxi och fem besköts, då dök då dök M-Falanges boss upp, och körde bla en chockad o skrikande mekky t sjukhuset.

M-falangens boss, befann sig just då i Malmö, annars bor han i A-Pansar.
Konstigt.)

Exakt, väldigt ofta vid skjutningar körs offret till sjukhus i en privatbil, tänk att det alltid finns en stationerad på rätt plats. Skulle vara intressant med mer info om vem som körde BO2 i lördags dock.
Citera
2019-11-12, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whippo83
Exakt, väldigt ofta vid skjutningar körs offret till sjukhus i en privatbil, tänk att det alltid finns en stationerad på rätt plats. Skulle vara intressant med mer info om vem som körde BO2 i lördags dock.

Jag vet inte vad du menar med ofta eller vilka fler skjutning du syftar på.
Just i detta fallet var det på Möllans pizzeria, folk som hänger där har oftast sina bilar parkerade längst Ystadsvägen. Akuten ligger ungefär 800 m bort. Det är väldigt sannolikt att en samarit kört BO.
Se bara hur folk bär sig åt i MENA-länder under krig, folk kör krigsoffer i sina egna fordon oftast.
Citera
2019-11-12, 01:41
Medlem
Barbarmannens avatar
Citat:
Min spontana tanke är att en random privatperson som dyker upp mitt i en skottlossning inte har ballar nog för att kliva ur bilen och släpa in en skottskadad i bilen när det sekunder tidigare skjutits. Rent instinktivt hade en vanlig svenne larmat samt satt sig själv i säkerhet, me det kanske bara är jag som tänker så?

Önskar att jag skulle kunnat vara så god att jag satte mig och ringde polisen och sedan gick och tog bilder på scenen och INTE körde de kriminella som senare i livet orskar mer lidande till akuten, men jag är rädd för att jag just skulle ha varit så blödig att jag inte skulle kunnat kolla på medan de förblödde. Alla eloger till de som pallar göra det dock, för dessa personer är antisocial paraister som ENDAST kommer att förstöra samhället.
Citera
2019-11-12, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldkantlivet
Människor av den goda arten gör sådant de kör en till akuten oavsett tillhörighet. Även om deras bil skulle bli ner blodad jag tror de värdesätter människoliv mer än materiella saker men men vi är alla olika hoppas du hamnar i en situation där du får hjälp av någon du håller fördomar mot som får dig att ändra ditt tankesätt vi är alla människor i slutet av dagen visst har vi meningsskiljaktigheter men vi alla har samma egenskaper gråter blöder osv....
Javisst de finns de goda krafterna, överallt.
Men samtidigt så skulle det mycket väl finnas en medgärningsman på platsen, som ser till att de två cyklande mördarna fullföljer sitt uppdrag. Den skadade kan inte avgöra vem som är vän el fiende i ett sådant ögonblick.
Han är helt utlämnad till "hjälparen".
Citera
2019-11-12, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleanrecord
Jag vet inte vad du menar med ofta eller vilka fler skjutning du syftar på.
Just i detta fallet var det på Möllans pizzeria, folk som hänger där har oftast sina bilar parkerade längst Ystadsvägen. Akuten ligger ungefär 800 m bort. Det är väldigt sannolikt att en samarit kört BO.
Se bara hur folk bär sig åt i MENA-länder under krig, folk kör krigsoffer i sina egna fordon oftast.

Tänker mest på när media rapporterar om skjutningar i allmänhet så är det ganska ofta det skrivs att offret blev kört till sjukhus i en privatbil.
Hade BO2 redan hunnit in på akuten innan polis och ambulans anlände i detta fall? Du skriver samarit, vad menar du med det?
Antar att dessa MENA-folk som snart är i majoritet i Malmö tar seden med sig från sina hemländer.
Citera
2019-11-12, 02:17
Medlem
Citat:
Det är väldigt individuellt hur människor reagerar i sådana situationer.
Har sett människor rasa ihop på gatan helt random utan anledning, trafikolyckor, kvinnor som blir misshandlade av sina pojkvänner, uppenbara överdoser osv. Det är nästan samma visa varje gång. Folk går förbi och vill inte bli inblandade. Men det räcker att man själv ingriper så börjar flera människor hjälpa till direkt. Ingen vill ta tag i taktpinnen helt enkelt. Jag vet att jag hade ingripit om jag såg en person bli skjuten. Hur är däremot svårt att säga. Är skytten borta och jag har tillgång till bil så är det mycket möjligt att jag hade kört personen till akuten, alternativt påbörjat livräddande insatser på plats så gått det går. Håller människan på att förblöda eller HLR behöver göras så är det förmodligen bättre att påbörja på plats och invänta ambulans. Det minsta man kan begära tycker jag är att ringa 112.
Ibland kan man inte hålla på och tänka för mycket på massa omständigheter och risker, ibland måste man bara agera tycker jag.
Citera
2019-11-12, 02:29
Medlem
Citat:
Tänker mest på när media rapporterar om skjutningar i allmänhet så är det ganska ofta det skrivs att offret blev kört till sjukhus i en privatbil.
Hade BO2 redan hunnit in på akuten innan polis och ambulans anlände i detta fall? Du skriver samarit, vad menar du med det?
Antar att dessa MENA-folk som snart är i majoritet i Malmö tar seden med sig från sina hemländer.

Med samarit menar jag någon som hjälper i nöd.
Det går nog snabbare att någon kör personen till akuten än att ambulansen ska rycka ut, plocka personen och sedan köra till akuten. Det var någon som gjorde ett försökte agera rationellt.

Om vi avviker från det vi diskuterade ovan så hoppas jag att dessa skjutningar bär något gott med sig. Inte bara att staten skärper lagarna och ökar antalet poliser, men även att föräldrar till dessa ungar börjar uppfostra sina barn. Jag hoppas också att nästa unge som överväger att bli en springpojke tänker på det som har hänt.
Men dessvärre tänker personerna oftast ”det kommer inte hända mig”.
Citera
2019-11-12, 02:45
Medlem
ZNUTENs avatar
Såg här i tråden att många efterfrågar statistik på hur befolkningsutvecklingen varit i Malmö samt hur stor andel av befolkningsökningen som utgörs av de med utländsk respektive svensk bakgrund.

Jag drar några korta sammanfattningar av källmaterialet och analyserna.
Källmaterialet kan läsas av de som vill fördjupa sig i detta. Länkat sist i mitt svar.

*Malmö har haft en befolkningsökning med närmare 5 000 personer per år sedan 2002 eller totalt en befolkningsökning med 73 832 personer enligt SCB

*96 procent av befolkningsökningen sedan 2002 består av utrikes bakgrund.

Nu är det många som anser att det är helt fel att placera de personer som är födda i Sverige och som har en utrikes född förälder och en inrikes född förälder i kategorin för svensk bakgrund som regeringen beslutat och som givetvis SCB följer.

många menar att den här kategorin istället skulle delas upp med 50 procent till svensk bakgrund och 50 procent till gruppen utländsk bakgrund. Det skulle vara mer rättvisande i statistiken med verkligheten

*Då blir utvecklingen negativ för personer med svensk bakgrund negativ. Befolkningsutvecklingen är – 2 864 personer. Gruppen med utländsk bakgrund har då istället ökat med 76 701 personer.

*Då inträffar också situationen att personer med svensk bakgrund är i minoritet i Malmö kommun.

*Svensk bakgrund 31 december 2018, 168 652 personer

*Utländsk bakgrund 31 december 2018, 170 662 personer.

Enligt det gamla sättet att räkna har personer med svensk bakgrund minskat med hela -9 388 personer sedan 2002. Personer med utländsk bakgrund har då under samma period ökat med 82 320 personer.

*Svensk bakgrund 31 december 2018, 153 903 personer

*Utländsk bakgrund 31 december 2018, 185 410 personer.

Personer med svensk bakgrund utgör bara ca 45 procent av befolkningen om den gamla definitionen används för statistiken.

Källa: https://thoralfsblogg.com/2019/04/05/befolkningsutvecklingen-i-malmo/
Citera
2019-11-12, 03:35
Medlem
Flickan1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sejo
Den fanns iaf bland kommentarerna
Kan någon skicka länken igen? Hittar ej den bland kommentarerna.
Citera
2019-11-12, 04:08
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Det är väldigt individuellt hur människor reagerar i sådana situationer.
Har sett människor rasa ihop på gatan helt random utan anledning, trafikolyckor, kvinnor som blir misshandlade av sina pojkvänner, uppenbara överdoser osv. Det är nästan samma visa varje gång. Folk går förbi och vill inte bli inblandade. Men det räcker att man själv ingriper så börjar flera människor hjälpa till direkt. Ingen vill ta tag i taktpinnen helt enkelt. Jag vet att jag hade ingripit om jag såg en person bli skjuten. Hur är däremot svårt att säga. Är skytten borta och jag har tillgång till bil så är det mycket möjligt att jag hade kört personen till akuten, alternativt påbörjat livräddande insatser på plats så gått det går. Håller människan på att förblöda eller HLR behöver göras så är det förmodligen bättre att påbörja på plats och invänta ambulans. Det minsta man kan begära tycker jag är att ringa 112.
Ibland kan man inte hålla på och tänka för mycket på massa omständigheter och risker, ibland måste man bara agera tycker jag.

Precis. Hänt mig flera gånger! Bara man själv tar initiativet så följer många med. Särskilt i Sverige där alla ska följa strömmen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in