2019-11-12, 14:23
Medlem
Migsvetsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Jo polisen patrullerar definitivt Möllan slentrianmessigt. Men man kan ju för den sakens skull inte vara överallt hela tiden.

Jo det är precis vad man måste göra en tid framöver. 100% närvaro 24/7 på alla kända knarkgator. Eventuellt ta hjälp av militären som stefan löven sade.

såg att en fritidsledare i malmö hade uttalat sig -gällande att jaffar var känd av polisen.
Citat:
Alla barn i Malmö är kända av polis i så fall, säger en fritidsledare som jobbat nära en av pojkarna.

Jag tror att fritidsledaren är något på spåren....
Senast redigerad av Migsvetsarn 2019-11-12 kl. 14:33.
Citera
2019-11-12, 14:25
Medlem
elva9tolvs avatar
Hyllningssång till Jaffe 👏

https://www.instagram.com/p/B4w5qcnBd6Y/?igshid=1n1ws5bqyao6p
Senast redigerad av elva9tolv 2019-11-12 kl. 14:33.
Citera
2019-11-12, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du har rätt och du har fel...

Ja, det är alldeles för slappt.. det pratas endast om rättigheter men inget om skyldigheter. Dessa två går hand i hand.

Förklara gärna hur man beter sig "som en svensk"?
Jag gissar att du syftar på den västerländska kulturen. Du behöver inte förklara för någon som har haft ett bra jobb, familj, karriär, inkomst.. att behöva göra rätt för sig... det gjorde de förmodligen i hemlandet också. Du har visa regioner i världen i kombination med vissa samhällsklasser som behöver andra insatser (lära sig den västerländsk kulturens värderingar och lagar).

Sverige måste bestämma sig och man vill vara barmhärtig och ta emot invandrare.. detta måste sjävklart gå hand i hand meed den kapacitet som landet har (skola, sjukvård, arbetssituation, mm).. det är bara korkat att öppna kranarna för fullt och tro att det löser sig... allt i godhetens namn.
Det är lättare att beskriva vad som ”inte är svenskt”. Det vi just nu bevittnar.
Citera
2019-11-12, 14:41
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zonca
Anledning: Det sägs att det en kärleksdrama som var anledningen till incidenten. Ahmad skall ha trakasserat en arabisk tjej under en lång tid och raggat henne runtom i Malmö. Tjejen fick nog och berättade för sin familj. Jaffar är Ahmads närmaste vän.
Släktingar/syskon/torpeder sökte upp dessa två ynglingar och sköt ner dem på pizzerian.

Hur säker är du på det? Det verkar lite väl välplanerat och drastiskt med ett riktat mord för en sån sak. Borde väl räckt med en snyting från en äldre släkting till tjejen? Eller hade han antastat henne allvarligt?
Citera
2019-11-12, 14:47
Medlem
Klart pojken rörde sig i kriminella kretsar, han och kompisen var måltavlor. Anledningen är väl inte känd, men rent spontant känns ju cannabis försäljning närmst, eventuellt att någon blivit kränkt.. Räcker ju med att säga något om ens mamma för att folk ska gå bananas...
Citera
2019-11-12, 14:50
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
Hyllningssång till Jaffe 👏

https://www.instagram.com/p/B4w5qcnBd6Y/?igshid=1n1ws5bqyao6p

Åhhhhhhhhhhhhhh så fiiiiiiiiiiiiiiiiint.

Är killen verkligen från Skåne? Inte mycket skånska i den dialekten. Men det kanske finns en ny benämning för just den dialekten som gäller över hela Sverige, blattiska?
Citera
2019-11-12, 14:50
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Hur säker är du på det? Det verkar lite väl välplanerat och drastiskt med ett riktat mord för en sån sak. Borde väl räckt med en snyting från en äldre släkting till tjejen? Eller hade han antastat henne allvarligt?

Många kan va jävligt jobbiga när dom raggar och stalkar och inte fattar ett nej. Men det låter inte som något att mörda för.
Fast... jag har sagt det tidigare i tråden att vi ska inte förvänta oss att motivet kommer låta speciellt logiskt i våra öron när det väl outas.
Dessutom har jag sen nåt dygn tillbaka hört en helt annan historia som jag fortfarande tror på. Att det gäller en äldre släkting till A. Fick även se i media idag att polis söker en äldre släkting så det stärker det en aning..
Citera
2019-11-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ze123
De hänger där 24/7 på Ystadgatan så inget konstigt med det.

OK, det vanliga kompisgänget som umgås. Måste ju vara någonstans. Eller stod de där och sålde? Den som säljer brukar ju ha med sig ett par till åtminstone för att minska rånrisken. Några hänger, en eller ett par säljer.
Citera
2019-11-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Hur ser det ut i Malmö och Möllan nu?
Är det svårare att köpa gräs/övriga droger eller är det fortfarande öppen försäljning?
Har langarna gått under jorden?
Är det fortfarande ovanligt mycket synliga poliser i närområdet?
Vad florerar det för rykten bland er unga? Va det fel kille som dog pga trakasserier mot en kvinna, hade det med cannabis marknaden att göra? Kommer det hämnd?
Kan tänka mig att det florerar väldigt många olika teorier just nu, hur går snacket på gatan?

Det är mycket poliser på torget såklart. Dels ridande och dels de som utreder mordet. Normalt sett är torget det mest levande i Malmö så på sätt och vis är det "mitt i centrum" det här hände. Och därför är folk jävligt skärrade. Alla snackar om det.

Det är naturligt att det är lite mindre rörelse efter det som har hänt. Många blir illa berörda av ljusen och blommorna där killen sköts och polisens närvaro känns bara allmänt stifft. Ligger mycket affärer, restauranger, frisörer etc här som tillfälligt kommer gå dåligt.

Om handeln med droger pågår som vanligt är svårt att säga. Det är en väldigt övervakad plats även i vanliga fall och det är inte som det framställs "helt öppet". Folk står inte och dealar mitt på torget. Så har det aldrig varit. Det vanligaste sättet att köpa är att man är ute på någon av krogarna och ringer sin kran (eller meddelar sig på annat vis) som givetvis är i närheten. Handeln sker mest på fredag och helgdagar när folk är ute. Inte en tisdag mitt på dagen.

Här får du en bild från nu. Vill inte ta på brottsplatsen.
https://minfil.com/K0n88aA3n6/20191112_142910_jpg
Senast redigerad av Robert Prytz 2019-11-12 kl. 15:21.
Citera
2019-11-12, 14:55
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Åhhhhhhhhhhhhhh så fiiiiiiiiiiiiiiiiint.

Är killen verkligen från Skåne? Inte mycket skånska i den dialekten. Men det kanske finns en ny benämning för just den dialekten som gäller över hela Sverige, blattiska?

Jodå jag kan höra skånskan 😉
Citera
2019-11-12, 15:22
Medlem
certinaknoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zonca
Den mördade killen heter "JAFFAR". Är en palestinsk flykting som flytt från ett flyktingläger i Halab i Syrien. Vistelsetid ca 2 år i Sverige.
Adress: Gånglåtsvägen 1 Malmö
Nuvarande skola är: Bunkeflostrand skolan. Han blev skickad dit via Fosie socialtjänsten pga personliga förhållanden. Går i klassrum i särskola med speciella pedagoger. Var ganska stokig ungdom i skolan. Skolan hade sorg ceremoni igår. Rektor har även informerat alla eleverna i skolan om händelsen. Läs mer: https://www.sydsvenskan.se/2019-11-11/mordade-15-aringens-rektor-vi-har-haft-elever-och-larare-som

Den överlevande killen heter "Ahmad". Syrisk. Det sägs att det var han som var måltavlan. Jaffar råkade stå nära Ahmad ute (rökte) och blev felträffad i buken under skjutningen. Han smet in i pizzerian och föll på golvet i sin lilla blodpöl. Sägs 1-2 skott rakt in i magen. Han avled på plats pga infarkt efter stor förlust av blodmängd. Ahmad träffades av flera skott. Han ligger i respirator i Lund. Kan vara sten hjärndöd. Vi avvaktar o ser.

Anledning: Det sägs att det en kärleksdrama som var anledningen till incidenten. Ahmad skall ha trakasserat en arabisk tjej under en lång tid och raggat henne runtom i Malmö. Tjejen fick nog och berättade för sin familj. Jaffar är Ahmads närmaste vän.
Släktingar/syskon/torpeder sökte upp dessa två ynglingar och sköt ner dem på pizzerian.

Möllevångstorget är uppdelat i olika områden mellan knarkgängen. Det är mitt kvarter och det är ditt kvarter. Det säljs droger/vapen/tobak/alkohol aktivt på dessa platser dagligen. Polisen vet om det. Gör inget.

Dessa två ynglingar tillhör en knark mini boss på området. De är typ springpojkar hos honom. De utför små uppdrag typ bränna en bil, lämna/hämta en knarkpåse, köpa cig o diverse saker. De föredrar att cykla runt på Möllan för att undkomma polisens uppmärksamhet. Billigt och snabbt.
Känns oerhört osannolikt att man skjuter ned två 15-åringar pga ett kärleksdrama, helt barockt. Dock tvivlar jag inte på att du har rätt, man vet ju att det är stark heder inom deras kultur..

Vad kostar en pistol på möllevångstorget då, med tanke på att du lämnar sådana uppgifter så tänker jag mig att du kanske t.om. har prisbild på denna försäljning? Vore intressant. Att polisen inte gör något åt det förstår man, vem vill få en kula i sig efter arbetspasset?
Citera
2019-11-12, 15:37
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ze123
Suck, de är inte dömda för brott men polis och socialtjänst känner till dem. De är ungdomar på glid av olika anledningar. Jag kan lova dig att de mår dåligt men knappt förstår det själva. De är inte grovt kriminella! ( eller har det gått inflation i ordet kriminell för att skylla ifrån sig skulden som vårt nyliberala samhället är upphov till)
Ungdomar på glid nyttjar droger. Men när de börjar sälja droger, transportera droger, hota, utpressa, misshandla eller mörda är de kriminella och inte längre på glid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in