2019-11-10, 23:35
Medlem
sebastian66s avatar
Troligen att pressa dig du är ung fattar inte så mycket det är nog saken.
Bara gneta på skit i att du har svårt för deras motivering
Får du problem ska du kontakta facket,dom löser det mesta.
Att få sparken kan ge dig problem i framtiden.
Det ligger dig i faten nästa gång du söker arbete,nya arbetsgivaren vill ha referenser
vad tror du denna arbetsgivare kommer ge dig för vitsord??
Citera
2019-11-10, 23:40
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Det är just det att jobba för någon som inte vill ha dig, som inte uppskattar dig. Jag har svårt att hålla masken och se glad ut på jobbet eller se fram emot att gå till jobbet numera.

Både ja och nej. 50 anställda med alla olika avdelningar sammanlagt men ingår i en större verksamhet med flera liknande företag.
Förstår. Bli sjukskriven om det funkar. Bara skylla på att du mår dåligt psykiskt över hur du blir behandlad på jobbet. Dra gärna in facket. Var en riktig fitta så kommer dom vilja köpa ut dig. Spela in alla samtal och när dom behandlar dig illa.

z
Citera
2019-11-10, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Troligen att pressa dig du är ung fattar inte så mycket det är nog saken.
Bara gneta på skit i att du har svårt för deras motivering
Får du problem ska du kontakta facket,dom löser det mesta.
Att få sparken kan ge dig problem i framtiden.
Det ligger dig i faten nästa gång du söker arbete,nya arbetsgivaren vill ha referenser
vad tror du denna arbetsgivare kommer ge dig för vitsord??

Är inte ung och gammal nog att förstå att dom använder deras varning som svepskäl för något annat.
Tyvärr är jag långsint och har svårt att smälta när jag känner mig påhoppad så här, det kokar inombords. Något jag kanske måste jobba på och släppa när folk är elaka.
Om jag har papper på att dom sparka mig så slipper jag karens och jag behöver inte heller använda dom i mitt CV utan hitta på något.
Kanske inte borde säga detta ifall dom läser tråden men jag är inte medlem hos facket, bara med i A-kassa. Har vart med i facket innan och fick ingen hjälp och känner massa folk som inte heller fått någon hjälp. Fundera dock att bli tillfälligt medlem just in case, då jag känner att jag kan bli sparkad när som helst och tyvärr jag är inte perfekt och gör misstag som dom gärna verka vilja straffa mig för.
Citera
2019-11-10, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Förstår. Bli sjukskriven om det funkar. Bara skylla på att du mår dåligt psykiskt över hur du blir behandlad på jobbet. Dra gärna in facket. Var en riktig fitta så kommer dom vilja köpa ut dig. Spela in alla samtal och när dom behandlar dig illa.

z

Är det verkligen så lätt att bli sjukskriver. Folk blir utskriva hela tiden ifrån FK när dom inte ens kan gå eller är förlamad mm. Vet inte riktigt om jag vill kämpa emot, när dom kan hitta på vad som helst. Papperet som jag skrev under var ju fullt med lögner men jag skrev under ändå då jag känner att det spelar ingen roll eftersom jag ändå inte vill jobb hos någon som beter sig så här.

Hade vart en annan sak om jag förtjäna det men deras anledningar är så sjuka så det måste beror på något annat.

Utöver dessa varningar så kommer jag faktiskt överens med dom märkligt nog, den ena chefen kan vara lite gnällig men vi har annars bra kommunikation konstigt nog. Visligen har det gått neråt dom senaste månaderna från att varit väldigt nice men vi hela tiden haft bra kommunikation tycker jag.
Det är därför det hela är väldigt märkligt, speciellt när jag och denna har pratat mycket vikten om att prata med varandra, öppen kommunikation och teamwork. Så istället för att diskutera med mig som vuxna gör så gör dom så här.
Citera
2019-11-10, 23:52
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Är det verkligen så lätt att bli sjukskriver. Folk blir utskriva hela tiden ifrån FK när dom inte ens kan gå eller är förlamad mm. Vet inte riktigt om jag vill kämpa emot, när dom kan hitta på vad som helst. Papperet som jag skrev under var ju fullt med lögner men jag skrev under ändå då jag känner att det spelar ingen roll eftersom jag ändå inte vill jobb hos någon som beter sig så här.

Hade vart en annan sak om jag förtjäna det men deras anledningar är så sjuka så det måste beror på något annat.

Utöver dessa varningar så kommer jag faktiskt överens med dom märkligt nog, den ena chefen kan vara lite gnällig men vi har annars bra kommunikation konstigt nog. Visligen har det gått neråt dom senaste månaderna från att varit väldigt nice men vi hela tiden haft bra kommunikation tycker jag.
Det är därför det hela är väldigt märkligt, speciellt när jag och denna har pratat mycket vikten om att prata med varandra, öppen kommunikation och teamwork. Så istället för att diskutera med mig som vuxna gör så gör dom så här.
Om dom ska vara fitta mot dig så var en fitta tillbaka. Låt dom inte vinna.

z
Citera
2019-11-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Om dom ska vara fitta mot dig så var en fitta tillbaka. Låt dom inte vinna.

z

Du har delvis rätt. Jag är alldeles för snäll som låter dom komma undan men jag har svårt att vara bitchig även mot folk som förtjänar det. Folk har sagt att jag är alldeles för snäll, allt för många gånger.
Citera
2019-11-11, 09:29
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Du har delvis rätt. Jag är alldeles för snäll som låter dom komma undan men jag har svårt att vara bitchig även mot folk som förtjänar det. Folk har sagt att jag är alldeles för snäll, allt för många gånger.
Dags att sluta vara det.

z
Citera
2019-11-11, 22:26
Medlem
Prodelins avatar
Du kan ligga illa till med a-kassan även om arbetsgivaren säger upp dig, a-kassans handläggare ringer alltid ansvarig chef för att höra deras historia om du misskött dig och att de sagt upp dig pga det.

Det är svårt undvika 45 dagar karens, bara bita sura äpplet och casha privat under denna tid tills du får utbetalt.
Citera
2019-11-12, 03:13
Medlem
killawifes avatar
Egen uppsägning: 45 dagars karens
Avsked: 45 dagars karens
Uppsägning av personliga skäl: 45 dagars karens
Uppsägning pga arbetsbrist: 10 dagars karens
Uppsägning pga särskilda skäl(sjukdom, trakasseerier m.m): 0 dagars karens

Notera att det egentligen inte handlar om Karensdagar utan avstängning från A-kassan. När man sen inte längre är avstängd så får man direkt 6 dagars karens, bara för att Fuck you liksom.

Man bör skaffa ett jobb att gå till direkt efter sin uppsägning då det är svindyrt att bli arbetslös. Har man inte en månadslön eller två sparat så klarar man det inte. Jag blev arbetslös för två år sen och det kostade mig ca 30.000:- bara de tre första månaderna. Första månaden brukar gå bra då man får en slutlön och semesterlön men sen kommer det inget på väldigt lång tid men räkningarna slutar inte att komma och mat behöver man ju med.
Citera
2019-11-12, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Egen uppsägning: 45 dagars karens
Avsked: 45 dagars karens
Uppsägning av personliga skäl: 45 dagars karens
Uppsägning pga arbetsbrist: 10 dagars karens
Uppsägning pga särskilda skäl(sjukdom, trakasseerier m.m): 0 dagars karens

Notera att det egentligen inte handlar om Karensdagar utan avstängning från A-kassan. När man sen inte längre är avstängd så får man direkt 6 dagars karens, bara för att Fuck you liksom.

Man bör skaffa ett jobb att gå till direkt efter sin uppsägning då det är svindyrt att bli arbetslös. Har man inte en månadslön eller två sparat så klarar man det inte. Jag blev arbetslös för två år sen och det kostade mig ca 30.000:- bara de tre första månaderna. Första månaden brukar gå bra då man får en slutlön och semesterlön men sen kommer det inget på väldigt lång tid men räkningarna slutar inte att komma och mat behöver man ju med.

Det där med trakasserier blir ju svårt att bevisa, det är ju inte direkt att företaget kommer erkänna.
Dom lär ju aldrig erkänna dom riktiga anledningarna.
Räcket väl med 3 månads löner att spara och 2 får man ju nästan direkt.
Citera
2019-11-12, 09:27
Medlem
Kommer jag få full a-kassa? Har två jobb i olika branscher

Hej! Jag jobbar både som väktare och inom vården. Är medlem i transport a-kassan. Men sen har jag blivit nervös eftersom jag vet att mina jobb tillhör olika branscher och a-kassor. kommer jag få ut full a-kassa ändå?
Eller får man bara a-kassa efter den bransch man jobbat inom, ?
Citera
2019-11-12, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! Jag jobbar både som väktare och inom vården. Är medlem i transport a-kassan. Men sen har jag blivit nervös eftersom jag vet att mina jobb tillhör olika branscher och a-kassor. kommer jag få ut full a-kassa ändå?
Eller får man bara a-kassa efter den bransch man jobbat inom, ?

Jag är ingen expert utan ring facket och kolla... men varför skulle du bli av med båda jobben samtidigt? Eftersom man inte kan vara med i två a kassor tänker åtminstone jag att du får ersättning oberoende av var du arbetat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in