2011-02-08, 19:54
Medlem
du bör helt klart få a-kassa med 75% arbete i 15 månader. dock får du inte "maximal" a-kassa, för det krävs minst 12 mån medlemskap som jag förstår det.
Hur mycket du får vet jag inte, men du kommer garanterat få mer än den stora delen arbetslösa 20 åringar i sverige idag...så grattis.
Senast redigerad av rexona 2011-02-08 kl. 19:58.
Citera
2011-02-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilla7
Är det efter 6 månader man kan få ersättning av a kassan?
Så om jag är medlem i 6 månader och blir arbetslös, får jag ersättning då?

Du kan få ersättning om du uppfyller ett arbetsvillkor även om du varit med i en a-kassa mindre än 12 månader. Tro mig jag vet till skillnad från många i denna tråd.
Det finns en tråd längst upp som du bör använda annars missar vi som kan dessa regler lätt dessa trådar.

Alfakassan betalar även ut ersättning till sådana som itne alls är medlem i varken Alfa eller nåong annan a-kassa.

Arbetsvillkor: http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=316

Citat:
Ursprungligen postat av CalAnka
Har alla a- kassor som regler som medlemskap ?

Konstigt formulerad fråga. Menar du om alla a-kassor har samma regler? I så fall ja.
Citera
2011-02-09, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shantak
Jag fick också höra 6 månader och det var på grund av detta som jag gick med så fort det gick.

Har dock ingen koll på hur mkt man får ut.

Eftersom du enbart kan få grundersättning i dagsläget (du har inte varit med i en a-kassa i 12 månader och uppfyller således inget medlemsvillkor) så är inkomsten inte viktig utan man tittar bara på arbetad tid, hur mycket du jobbat i genomsnitt per vecka. Exakt vad det blir är svårt att säga men har man jobbat 75% (genomsnitt 30h/v) bör man få i runda slängar 240 i dagpenning.

Det finns en regel som innebär att man kunde få dubbla månader för de månader man var med under 2009. Då du gick med 2010 omfattas du inte.
Citera
2011-02-09, 08:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Du kan få ersättning om du uppfyller ett arbetsvillkor även om du varit med i en a-kassa mindre än 12 månader. Tro mig jag vet till skillnad från många i denna tråd.
Det finns en tråd längst upp som du bör använda annars missar vi som kan dessa regler lätt dessa trådar.

Alfakassan betalar även ut ersättning till sådana som itne alls är medlem i varken Alfa eller nåong annan a-kassa.

Arbetsvillkor: http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=316

Konstigt formulerad fråga. Menar du om alla a-kassor har samma regler? I så fall ja.

Jag har varit medlem i 5 månader, har jag rätt till a- kassa ?
Citera
2011-02-09, 13:05
Medlem
_Jago_s avatar
I "anmälan om arbetslöshet" ska man fylla i "arbetstid som upphört, tim/vecka". Man kan alltså bara skriva in antal timmar. Jag har varit behovsanställd/timanställd, och därmed haft varierande veckoarbetstid. Vad fyller jag i här för att slippa massa strul?

Jag bifogar ju dessutom ett arbetsgivarintyg där exakta antal timmar står uppskrivna, månad för månad.
Citera
2011-02-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalAnka
Jag har varit medlem i 5 månader, har jag rätt till a- kassa ?

Men snälla du, svaret står i inlägget ovan ditt.

Edit: Du kan få en hint, läs allra första meningen i inlägget ovan ditt.
Citera
2011-02-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
I "anmälan om arbetslöshet" ska man fylla i "arbetstid som upphört, tim/vecka". Man kan alltså bara skriva in antal timmar. Jag har varit behovsanställd/timanställd, och därmed haft varierande veckoarbetstid. Vad fyller jag i här för att slippa massa strul?

Jag bifogar ju dessutom ett arbetsgivarintyg där exakta antal timmar står uppskrivna, månad för månad.

Skriv bara nåt bredvid rutan, t ex "timanställd". Skulle jag få en sådan anmälan i ett ärende skulle jag inte anmärka på det.

Vet ju inte hur hårda de är på din kassa men skriv så. Om det även inkommer ett arbetsgivarintyg med varierad arbetstid ska det vara en löjligt nitisk handläggare att anmärka på det.
Citera
2011-02-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
1. Kravet för att kunna få IBF (inkomstrelaterad ersättning) är att du varit med i minst 12 månader och uppfyller arbetsvillkoret inom medlemstiden, så du behöver inte ha jobbat heltid. Studierna kan bli överhoppade om du har fyllt 25 när de avslutas eller jobbar 5 månader sammanhängande heltid innan studierna, under förutsättning att de är avslutade eller definitivt avbrutna och varit på heltid.

2. För att ge ett exakt svar måste man veta exakt vad du gjort månad för månad efter att du blivit medlem, hur mycket du jobbat varje månad, när du fått ersättning, hur gammal du är (är du under 25 måste man veta om du jobbat heltid någon gång innan studierna) osv.

3. Har du gått ur Alfa kan du fortfarande få en påanmälan på din tidigare ersättnignsperiod om studierna blir överhoppningsbara. Då betalar du 24 kr/ utbetald ersättningsdag i en administrativ avgift. Eftersom du verkar ha haft grundersättning tidigare lär det bli samma ersättning, om det däremot blir som mitt scenario ovan så kan du eventuellt få IBF.

1. Vad exakt innebär det att man uppfyller arbetsvillkoret inom medlemstiden?
Studierna kan bli överhoppningsbara är också ett minst sagt diffust uttryck. 5 månader sammanhängande heltid innan studierna, hur långt bak i tiden snackar vi om?

2. Är det upp till mig själv att hålla reda på vad jag gjort, exakt månad för månad, eller är det uppgifter som Alfa-kassan har?

3. Jag har inte haft "glädje" av mitt medlemsskap sedan November 2009 - och ser inget tänkbart framtida scenario när jag skulle få glädje för det heller.
Jag är under 25, och visst har jag jobbat 5 månader innan studier, men det beror helt och hållet på hur man definierar "5 månader sammanhängande heltid" och "innan studier".

Ska jag vara ärlig så tycker jag regelverken kring det här är jävla fikonspråk som mannen på gatan inte har full koll på, men betalar ändå medlemsavgiften p.g.a. trygghetsskäl. Ungefär som mig själv.
För någon som inte riktigt vet vad han vill plugga, och inte har ett jättebra jobb med god inkomst, är det ens nödvändigt att vara med? Det är ju inte så att jag är höginkomsttagare och hamnar på pottan om jag förlorar jobbet. Dessa människor förstår jag att de är medlemmar.

För övrigt undrar jag om nån gått ur a-kassan och sen fått bita sig i svansen rejält? Har ändå drygt 1 1/2 år medlemsskap. Ska tänka mig för innan jag går ur.
Citera
2011-02-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Jobbar under ett handelsavtal, har betalat a-kassa i några år nu. Ska säga upp mig från jobbet av diverse anledningar, har jag förstått det rätt så är det 7 dagars karens och sen så har dom rätt till att inte ersätta mig på 45 dagar eller något liknande? Det jag ska göra är att gå till arbetsförmedlingen, skriva in mig, fylla in a-kasse blankett och skicka in.

Det jag egentligen undrar är hur det är när man har ett företag? Har ett företag men det betalas inte ut några löner till mig på företaget..

Om ditt företag skall betraktas som bisyssla så skall du ha arbetat med det i minst 12 månader samtidigt som du har arbetat heltid. Du kan inte få det beviljad som bisyssla om du inte arbetat heltid eller om du inte haft det i 12 månader.

17/10 regeln är riktigt strängt. Där är det enbart deltidsarbete vid sidan om ditt företag och där skall du ha arbetat högst 10 timmar med ditt företag.
Citera
2011-02-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
1. Vad exakt innebär det att man uppfyller arbetsvillkoret inom medlemstiden?
Studierna kan bli överhoppningsbara är också ett minst sagt diffust uttryck. 5 månader sammanhängande heltid innan studierna, hur långt bak i tiden snackar vi om?

Jag var lite medvetet otydlig. Studierna är överhoppningsbara, om de varit på heltid och är avslutade samt att du jobbat heltid 5 sammanhängande månader innan studierna. Innan studierna innebär att det ska vara någonstans mellan din födsel och när dina studier påbörjades, alltså när som helst innan studierna.

Arbetsvillkor inom medlemstiden innebär att minst 6 månader med 80 h arbete måste finnas inom den tid du varit medlem. Ett exempel:

Om du jobbade december 2009 - maj 2010, gick med i kassan 1 januari 2010. När du då blir arbetslös från och med 1 juni 2010 (ramtiden blir 1 juni 2009 - 30 maj 2010) får du grundersättning, du uppfyller arbetsvillkoret med 6 månaders arbete men har bara 5 månader inom medlemstiden.

Ett annat exempel:

Gick med i kassan 1 januari 2010. Jobbade 5 månader (januari-maj), studerar sedan från 1 jnui 2010 - 31 maj 2011. Får ett sommarjobb som varar i 1 månader (juni) och sen blir arbetslös 1 juli 2011 och söker ersättning. Din ramtid blir då 1 juli 2009 - 30 juni 2011 (12 månader studier överhoppade) och du har 6 månader inom medlemstiden och får IBF.

Citat:
2. Är det upp till mig själv att hålla reda på vad jag gjort, exakt månad för månad, eller är det uppgifter som Alfa-kassan har?

Man kan nog uttrycka det så att det är upp till dig att meddela kassan var du gjort månad för månad och så kommer de använda den infon vid handläggning. Allt som du skickar in sparas.

Citat:
3. Jag har inte haft "glädje" av mitt medlemsskap sedan November 2009 - och ser inget tänkbart framtida scenario när jag skulle få glädje för det heller.
Jag är under 25, och visst har jag jobbat 5 månader innan studier, men det beror helt och hållet på hur man definierar "5 månader sammanhängande heltid" och "innan studier".

5 sammanhängande månader är just 5 sammanhängande månader, 5 månader som löper i följd. På "innan studierna" finns svaret lite uppåt i inlägget.

Citat:
Ska jag vara ärlig så tycker jag regelverken kring det här är jävla fikonspråk som mannen på gatan inte har full koll på, men betalar ändå medlemsavgiften p.g.a. trygghetsskäl. Ungefär som mig själv.
För någon som inte riktigt vet vad han vill plugga, och inte har ett jättebra jobb med god inkomst, är det ens nödvändigt att vara med? Det är ju inte så att jag är höginkomsttagare och hamnar på pottan om jag förlorar jobbet. Dessa människor förstår jag att de är medlemmar.

För övrigt undrar jag om nån gått ur a-kassan och sen fått bita sig i svansen rejält? Har ändå drygt 1 1/2 år medlemsskap. Ska tänka mig för innan jag går ur.

Yrkesskadad som man är så tycker jag så klart att det är vettigt att vara med, det är inte roligt att få grundersättning av Alfakassan för att man inte varit med eller få grundersättning av en annan a-kassa för att man inte varit med tillräckligt länge. Har man en normal tillvaro så måste nog de allra flesta uppsöka kommunen och försörjningsstöd för att få ekonomin att gå ihop.

Jag kan hålla med om att det är fikonspråk och svårt att förstå. Lagtexter är ju inte alltid de lättaste att tyda. Är man intresserad att grotta ner sig så finns regelboken här:
http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/

1,5 år har du varit med säger du. Hur många månader har du jobbat under medlemstiden? När gick du med exakt?
Citera
2011-02-11, 10:21
Medlem
Nussans avatar
Hej!

Fick en förfrågan hemskickad av min handläggare för någon vecka sedan, om huruvida jag fortfarande var arbetslös och vill vara inskriven osv. Det var ett formulär med några frågor som jag fyllde i och lämnade på Arbetsförmedlingen tillsammans med ett läkarintyg. Jag var där i fredags den 4/2, sista dagen för inlämning var den 5/2. Jag blev mött av en dam i dörren som tog mitt brev, som var märkt med min handläggares namn. Mitt namn och datum stod på baksidan. Jag sa till henne att det skulle lämnas in senast den dagen, och vem det skulle till. Hon svarade glatt att hon skulle ta hand om det.

På onsdagen den 9/2 fick jag hem ett brev från handläggaren där det stod att jag blivit avanmäld och avaktualiserad från a-kassan. Jag mailade henne genast och frågade varför och hur det kunde hända, och berättade om brevet jag lämnat. Hon svarade bara: "Jag har inte fått något brev, du måste åka till Arbetsförmedlingens kontor och anmäla dig igen". Sagt och gjort, jag tog med läkarintyget ytterligare en gång och förklarade hur allt gått till för en handläggare i receptionen. Hon skrev in mig, och jag sa att jag ville att de skulle lösa situationen så att jag inte blir av med inkomst pga deras slarv. Hon blev ställd och kunde inte göra mer än att säga att hon skulle ta upp det på ett möte. Det fanns ingen anteckning om att jag varit där under fredagen.

Hem igen, mailade min handläggare och förklarade för henne om mitt besök då jag lämnade brevet, och att det rimligtvis inte kunde vara mitt fel, eller mitt ansvar som arbetssökande att se till att de interna administrativa rutinerna fungerar, eller att se till att arbetsförmedlingens anställda gör sitt jobb. Jag hade ju liksom ingen anledning att misstro damen som tog emot mitt brev när hon sa att hon skulle ge det till handläggaren. De har en övervakningskamera så de kan lätt ta reda på att jag faktiskt varit där och lämnat brevet. Dessutom hade jag skickat läkarintyget per post ytterligare en gång tidigare, i december, som hon hävdar att hon inte heller har fått.

Så antingen har damen i receptionen misskött sitt jobb å det grövsta och slängt mitt brev, eller så ligger det där någonstans, hon har fortfarande inte skött sitt jobb och inte gett det till min handläggare, eller så har handläggaren själv slarvat bort det. I vilket fall som helst så har de avanmält mig felaktigt, och jag blir alltså utan ersättning. Självklart vill jag att de ska ersätta de här pengarna då det inte är jag som har gjort något fel.

Hur ska jag gå tillväga med detta, om handläggaren fortfarande hävdar att jag ljuger och inte varit där?
Citera
2011-02-12, 12:12
Medlem
När man själv sagt upp sig från sitt jobb självmant. Hur lång tid är det då som gäller innan man börjar få sin a-kassa? Vissa säger 45 dagar och andra säger 3 månader. Vilket stämmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in