Citat:
Ursprungligen postat av vote
1. Vad exakt innebär det att man uppfyller arbetsvillkoret inom medlemstiden?
Studierna kan bli överhoppningsbara är också ett minst sagt diffust uttryck. 5 månader sammanhängande heltid innan studierna, hur långt bak i tiden snackar vi om?
Jag var lite medvetet otydlig. Studierna
är överhoppningsbara, om de varit på heltid och är avslutade samt att du jobbat heltid 5 sammanhängande månader innan studierna. Innan studierna innebär att det ska vara någonstans mellan din födsel och när dina studier påbörjades, alltså när som helst innan studierna.
Arbetsvillkor inom medlemstiden innebär att minst 6 månader med 80 h arbete måste finnas inom den tid du varit medlem. Ett exempel:
Om du jobbade december 2009 - maj 2010, gick med i kassan 1 januari 2010. När du då blir arbetslös från och med 1 juni 2010 (ramtiden blir 1 juni 2009 - 30 maj 2010) får du grundersättning, du uppfyller arbetsvillkoret med 6 månaders arbete men har bara 5 månader inom medlemstiden.
Ett annat exempel:
Gick med i kassan 1 januari 2010. Jobbade 5 månader (januari-maj), studerar sedan från 1 jnui 2010 - 31 maj 2011. Får ett sommarjobb som varar i 1 månader (juni) och sen blir arbetslös 1 juli 2011 och söker ersättning. Din ramtid blir då 1 juli 2009 - 30 juni 2011 (12 månader studier överhoppade) och du har 6 månader inom medlemstiden och får IBF.
Citat:
2. Är det upp till mig själv att hålla reda på vad jag gjort, exakt månad för månad, eller är det uppgifter som Alfa-kassan har?
Man kan nog uttrycka det så att det är upp till dig att meddela kassan var du gjort månad för månad och så kommer de använda den infon vid handläggning. Allt som du skickar in sparas.
Citat:
3. Jag har inte haft "glädje" av mitt medlemsskap sedan November 2009 - och ser inget tänkbart framtida scenario när jag skulle få glädje för det heller.
Jag är under 25, och visst har jag jobbat 5 månader innan studier, men det beror helt och hållet på hur man definierar "5 månader sammanhängande heltid" och "innan studier".
5 sammanhängande månader är just 5 sammanhängande månader, 5 månader som löper i följd. På "innan studierna" finns svaret lite uppåt i inlägget.
Citat:
Ska jag vara ärlig så tycker jag regelverken kring det här är jävla fikonspråk som mannen på gatan inte har full koll på, men betalar ändå medlemsavgiften p.g.a. trygghetsskäl. Ungefär som mig själv.
För någon som inte riktigt vet vad han vill plugga, och inte har ett jättebra jobb med god inkomst, är det ens nödvändigt att vara med? Det är ju inte så att jag är höginkomsttagare och hamnar på pottan om jag förlorar jobbet. Dessa människor förstår jag att de är medlemmar.
För övrigt undrar jag om nån gått ur a-kassan och sen fått bita sig i svansen rejält? Har ändå drygt 1 1/2 år medlemsskap. Ska tänka mig för innan jag går ur.
Yrkesskadad som man är så tycker jag så klart att det är vettigt att vara med, det är inte roligt att få grundersättning av Alfakassan för att man inte varit med eller få grundersättning av en annan a-kassa för att man inte varit med tillräckligt länge. Har man en normal tillvaro så måste nog de allra flesta uppsöka kommunen och försörjningsstöd för att få ekonomin att gå ihop.
Jag kan hålla med om att det är fikonspråk och svårt att förstå. Lagtexter är ju inte alltid de lättaste att tyda. Är man intresserad att grotta ner sig så finns regelboken här:
http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/
1,5 år har du varit med säger du. Hur många månader har du jobbat under medlemstiden? När gick du med exakt?