Citat:
Ursprungligen postat av
MamaGris
Men tänk om du har fel. Kanske hon ändå blev mördad av någon galning som såg när hon blev avsläppt av BÅ där i korsningen?
Visst kan man lämna en liten dörr på glänt för att en okänd galning mördade Eva men om man ställer den möjligheten mot sannolikheten för att PAJ mördade Eva så blir det 99,5% mot 0.5 %
Vittnesmålen kan vara avgörande i den här historien. Ett av nyckelvittnena påstod sig t.ex. ha sett hur Eva blev avsläppt i korsningen Limstagatan vid 22:45. Inte bara att det var en kvinna alltså utan att det faktiskt var Eva Söderberg som klev ur bilen, detta trots beckmörkret... (odds på det?).
Kan man förlita sig på den här uppgiften? blev Eva verkligen avsläppt av BÅ där i korsningen? Vem är vittnet? det går inte att utesluta att det var ett anonymt vittne som ringde polisen ett par dagar senare och lämnade ett falskt vittnesmål som sedan påverkade hela utredningen. Det kan ha varit en efterhandskonstruktion för att vilseleda polisen och för att skydda PAJ.
BÅ kan t.ex. ha lämnat lägenheten strax efter Anneli och sen erbjöd sig PAJ att skjutsa hem Eva eftersom det var dåligt väder. Han släppte av henne på grusparkeringen nere vid Långbackens början (där hennes block sedan hittades) så hon kunde gå sista biten och rasta Laban på vägen hem.
Det hela var planerat och PAJ hade ned sig mordvapnet i bilen. När man kom fram till den mörka parkeringen klev Eva ur bilen och började promenera hemåt, då gick PAJ till omedelbar attack. Eva knivhöggs bakifrån, i ryggen varpå hon tappade anteckningsblocket (som hittades på parkeringen dagen efter) alt. att blocket åkte ur fickan i samband med att han släpade in henne skogsdungen i anslutning till parkeringen.
Jag tror att det kan förekomma både efterhandskonstuktioner och falska vittnesmål i den här historien och att det är orsaken till att fallet är så svårlöst.
PAJ kan ha hotat och tvingat BÅ att ljuga inför polisen. Han förnekade att han själv hade mördat Eva men hotade och pressade BÅ med att han skulle bli misstänkt eftersom han var den sista som såg Eva i livet. BÅ kunde "rädda honom" från alla misstankar genom att säga till polisen att hon släppte av Eva i korsningen och vips så var alla problem lösta.
Glöm inte att PAJ och BÅ hade en relation vid tidpunkten för mordet. Det här ev. falska vittnesmålet från BÅ tror jag i sådant fall är orsaken till att hon lämnade Kramfors för gott. Hon har inte vågat sig tillbaka, hon vet att hon på ett sätt är medskyldig och håller sig därför undan. BÅ
kan även vara det "anonyma vittnet" som senare ringde in till polisen och sa att hon hade sett ES kliva ur en bil i korsningen Limstagatan vid 22:45.
Jag tyckter f.ö. att BÅ lät riktigt skakis och tagen på sängen när Bo Åström från "Svenska Fall för FBI" ringde upp henne. Hon mycket väl kan ha ljugit för honom. Varför i hela friden skulle hon plötsligt erkänna i tv att hon INTE släppte av Eva i korsningen den där ödesdigra kvällen för 29 år sedan? Min gissning är att det finns en orsak till att BÅ har hållit sig undan från Kramfors i 30 år.