Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jämför Marcott, Grönland och Antarktis de senaste 2000 åren
Det var lätt att justera gränserna i jämförelsen så att man tydligt kan se vad som varit lokalt och vad som varit globalt de senaste 2000 åren.

Här är grafen.
https://ibb.co/nLNXHpP

Där kan man tydligt se:
– Det finns inget som tyder på att det förekommit någon betydande global uppvärmnings- eller nedkylningsperiod under de senaste 2000 åren.

Undantaget är den rekordsnabba globala uppvärmning med ca 0,18°C/årtionde som vi har sett de senaste ca 50 åren.

Ja, perfekt! Då har du ju lyckats beräkna datan så att den visar det vi vill att den ska göra.

Men kan du inte göra något åt de där spikarna och dalarna för Vostok-Antarctica? Det är ju jättesnabba och stora svängningar där. Det måste ju finnas ett sätt att räkna om den datan så att Marcott-grafen är den enda som har en så skarp förändring. Kan du inte bara ta bort de mesta av de höga och låga värdena så att grafen slätas ut mer. Bara man har ett bra argument för att göra det så är det ju ok. Fundera på det, du kan säkert komma på nåt. Det viktiga är ju att det inte finns några grafer som visar någon snabbare förändring i temperatur än vad vi sett under 1900-talet, även lokalt som på Antarktis. Det misstolkas så lätt. Det bästa är om du hittar sätt att få alla grafer att visa så lite förändring som möjligt i temperatur, och helst beräkna om 1900-talets trend som ännu kraftigare stigande. Det är inte så noga hur du gör, bara graferna visar det vi vill att de ska visa. Att 1900-talet värms upp helt galet snabbt.
Citera
2019-11-10, 22:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuclearWaste
edit:
En fråga bara: Målet med klimatforskningens hantering av data är väl att få datan att bekräfta teorin om klimathotet? Annars brukar man ju utforma teorier utifrån data och observationer, men efter att ha tittat på NOAAs revision från 2015 så förstod jag att klimatforskning har ett mer komplext förhållande till data. Har jag förstått rätt att man ska göra det på omvänt vis i klimatforskning? Att man istället beräknar datan på de sätt som gör att den bekräftar teorin?

Det jag refererat till här är resultat av data som publicerats från utförda mätningar.

Om det förekommer forskningsfusk eller inte låter jag vara osagt. Vi vet att det förekommer, men när det gäller data som uppfyller villkoren:
– Data är öppet tillgängliga.
– Information om hur data samlats in är öppet tillgänglig.
– Det finns ett flertal dataset som baseras på olika mätmetoder (termometrar och satellit) och olika sammanställningar som i huvudsak (UAH är ett undantag) kommer fram till samma resultat.

När dom villkoren är uppfyllda så uppfattar jag resultatet som trovärdigt.

Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde
Med pålitliga data, från var och en av Copernicus, RSS, Met Office och NOAA så är resultatet samstämmigt. Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde.
– Copernicus, europeiska vädersatelliter (0,18°C/årtionde):
https://www.copernicus.eu/en/news/news
https://climate.copernicus.eu/surface-air-temperature-maps

– RSS, baserat på SSMIS, AMSR2, WindSat och ASCAT (0,195°C/årtionde):
http://images.remss.com/msu/msu_time_series.html

– HadCRUT4 (Met Office, ca 0,175°C/årtionde 1970-2010):
https://www.metoffice.gov.uk/hadobs/monitoring/index.html

– GHCN v3, (NOAA, ca 0,18°C/årtionde 1972-2012, baserat på 10-års medelvärden):
https://www.ncdc.noaa.gov/ghcnm/v3.php
Citera
2019-11-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ja, perfekt! Då har du ju lyckats beräkna datan så att den visar det vi vill att den ska göra.

Men kan du inte göra något åt de där spikarna och dalarna för Vostok-Antarctica? Det är ju jättesnabba och stora svängningar där. Det måste ju finnas ett sätt att räkna om den datan så att Marcott-grafen är den enda som har en så skarp förändring. Kan du inte bara ta bort de mesta av de höga och låga värdena så att grafen slätas ut mer. Bara man har ett bra argument för att göra det så är det ju ok. Fundera på det, du kan säkert komma på nåt. Det viktiga är ju att det inte finns några grafer som visar någon snabbare förändring i temperatur än vad vi sett under 1900-talet, även lokalt som på Antarktis. Det misstolkas så lätt. Det bästa är om du hittar sätt att få alla grafer att visa så lite förändring som möjligt i temperatur, och helst beräkna om 1900-talets trend som ännu kraftigare stigande. Det är inte så noga hur du gör, bara graferna visar det vi vill att de ska visa. Att 1900-talet värms upp helt galet snabbt.

Här finns det experthjälp. Det finns också uppdaterad kod för Matlab i länken.

Mann (2004) Time Series Smoothing Routine
Citera
2019-11-10, 22:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Om man ska "ta bort data" så måste man IMO ha en bra orsak för att göra detta. Eftersom spikarna sällan kommer samtidigt på Grönland och Antaktis kan vi nog utgå från att dom visar på lokala fenomen.
Vad jag tror vore rimligt är att "filtrera" data från Grönland och Antarktis så att man tittar på medelvärde för ett antal punkter så att dom "stora, lokala, stokastiska" svängningarna jämnas ut.

Det är inte så självklart hur man ska genomföra en sådan filtrering på t.ex. data från Vostok, eftersom tidsintervallet mellan datapunkter varierar mellan 17 och 631 år.

Om man ignorerar den svårigheten och ser vad skillnaden blir om man betraktar "rådata" och jämför med löpande 9-punkters medelvärde och gör detta för de senaste 27000 åren så blir resultatet detta.

https://ibb.co/sRXsYDv

Citera
2019-11-10, 23:38
Medlem
Citat:
Det jag refererat till här är resultat av data som publicerats från utförda mätningar.
Om det förekommer forskningsfusk eller inte låter jag vara osagt. Vi vet att det förekommer,
Det är klart att det inte fuskas i forskning. Vetenskap handlar om att få fram sanningen.

Citat:
men när det gäller data som uppfyller villkoren:
– Data är öppet tillgängliga.
– Information om hur data samlats in är öppet tillgänglig.
– Det finns ett flertal dataset som baseras på olika mätmetoder (termometrar och satellit) och olika sammanställningar som i huvudsak (UAH är ett undantag) kommer fram till samma resultat.

Ja precis, och det viktiga är att vi hittar sätt att beräkna alla olika dataset så att vi tydligt kan visa att den temperaturtrend som uppmätts under 1900-talet och början av 2000-talet är helt unik i förhållande till historien som vi hämtar ur proxy-datan från borrkärnor och dylikt. UAH:s data bör kunna analyseras och omtolkas så den stämmer överens med andra sammanställningar. Självklart finns det en logisk förklaring till skillnaden. Vi vet ju att trenden är alarmerande, det handlar ju om att hitta de faktorer som påverkar UAH:s dataset och beräkna om datan så att den visar samma sak. Vi vet ju med all säkerhet hur trenden ser ut. Därför måste ju UAH:s data innehålla fel som måste justeras. Jag fattar inte varför Christy & co släpper sin data utan att se till att den är korrekt. Det är ju deras jobb att se till att datan presenteras korrekt.

Citat:
När dom villkoren är uppfyllda så uppfattar jag resultatet som trovärdigt.

Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde
Med pålitliga data, från var och en av Copernicus, RSS, Met Office och NOAA så är resultatet samstämmigt. Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde.

Japp, precis så. Och vi kan väl förvänta oss att den takten ökar snart, när vi närmar oss tipping point. Vi kommer säkert se en ökning till 0.25°C/10år 2020-2030, och 0.5°C för 2030-2040. Jag vågar inte ens tänka på hur det ser ut 2090-2100, säkert 4-5°C uppvärmning för det decenniet. Det skulle inte förvåna mig.

Citat:
– Copernicus, europeiska vädersatelliter (0,18°C/årtionde):
https://www.copernicus.eu/en/news/news
https://climate.copernicus.eu/surface-air-temperature-maps

– RSS, baserat på SSMIS, AMSR2, WindSat och ASCAT (0,195°C/årtionde):
http://images.remss.com/msu/msu_time_series.html

– HadCRUT4 (Met Office, ca 0,175°C/årtionde 1970-2010):
https://www.metoffice.gov.uk/hadobs/monitoring/index.html

– GHCN v3, (NOAA, ca 0,18°C/årtionde 1972-2012, baserat på 10-års medelvärden):
https://www.ncdc.noaa.gov/ghcnm/v3.php

Bra länkar! NOAA, särskilt, gör ju ett superjobb. Deras revision 2015 var lysande, fantastisk läsning. De gick riktigt på djupet i datan och analyserade mätmetoder noggrant. En enorm förbättring av all mätdata där man korrigerade felaktigheter långt tillbaka i tiden. Nu vet vi ju mycket mer exakt hur kraftig uppvärmningen verkligen är. Alla datafel som fanns tidigare gjorde ju det hela grumligt, men NOAAs fantastiska analys och precisionsåtgärder visade ju att trenden utvecklas exakt som vi vetat att den ska göra. Teorin stämmer alltså till punkt och pricka. Efter NOAAs bearbetning av datan så ser vi att det är extrema temperaturrekord efter 2000. Värmerekord på värmerekord. Det var inte lika tydligt innan revisionen.

Det är dags att vi åtalar oljebolagen nu, eller hur? Vi kan fan inte fortsätta längre. Vi har ju max 10 år på oss, annars lär ju temperaturen rusa och då lär ju hur många människor som helst dö. Om vi stämmer oljebolagen på tillräckligt stora skadestånd så vi kan täcka inköp av solceller och teslabilar+batterier för lagring av grön el, så lär vi ju klara oss. Men då måste vi agera NU! Oljebolagen är ju onda, det är de som ska betala. Frågan är om det är för sent redan. Jag får sån ångest när jag tänker på att det kanske redan är kört. Tänk om havsnivåhöjningen ökar till 13mm/år på nyårsdagen 2020, vad fan gör vi då?

Jävla politiker som inte agerar, vad väntar de på? Måste vi göra väpnad revolution för att rädda världen? Ta makten med våld och göra vad som krävs?
Citera
2019-11-11, 00:15
Medlem
Citat:
Om man ska "ta bort data" så måste man IMO ha en bra orsak för att göra detta. Eftersom spikarna sällan kommer samtidigt på Grönland och Antaktis kan vi nog utgå från att dom visar på lokala fenomen.

Ja, det var ju det jag sa. Spikarna måste bort, du behöver bara förklara varför.

De här lokala spikarna, de lär då alltså ha en motsvarande botten lokalt på någon annan plats som jämnar ut?

Fascinerande att det kan ske så många snabba trender lokalt under kort tid som alltid tar ut varandra, men att en så snabb global trend som under 1900-talet är helt unik. Klimat är komplext, men det är tur att vi så tydligt kan urskilja den nuvarande trenden så vi kan agera, förhoppningsvis i tid.

Citat:
Vad jag tror vore rimligt är att "filtrera" data från Grönland och Antarktis så att man tittar på medelvärde för ett antal punkter så att dom "stora, lokala, stokastiska" svängningarna jämnas ut.

Det låter bra. All filtrering som tydliggör att det aldrig någonsin har skett en sådan uppvärmning som under 1900-talet är lämplig metodik. Det viktigaste är att resultatet bekräftar teorin, man får utforma metoden så att man når det målet.

Citat:
Det är inte så självklart hur man ska genomföra en sådan filtrering på t.ex. data från Vostok, eftersom tidsintervallet mellan datapunkter varierar mellan 17 och 631 år.

Ingen har sagt att det ska vara lätt. Men med tid och hårt arbete så kan man få datan att visa det man vill.

Citat:
Om man ignorerar den svårigheten och ser vad skillnaden blir om man betraktar "rådata" och jämför med löpande 9-punkters medelvärde och gör detta för de senaste 27000 åren så blir resultatet detta.

https://ibb.co/sRXsYDv

Det var ju inget vidare. Där har vi ju den stora trenden med början för 17000 år sedan och >5000 år framåt. Även om det är en långsammare trend så antyder det ju att 1900-talets trend är liten i sammanhanget. Alla grafer måste peka på att det som händer nu är det värsta som hänt någonsin i klimatet. Det måste ju gå att hitta någon förklaring till att datan från 15000 år före år 0 är felaktig. Linjen måste vara helt rak och sticka spikrakt upp under 1900-talet. Det måste ju vara något fel, det kan ju inte varit så kallt för 17000 år sedan. Det är ju bara koldioxid som kan värma upp kraftigt och det är ju nu vi släpper ut koldioxid.

All data måste visa att det aldrig har skett en större uppvärmning än nu. Om datan inte visar det så är det fel på datan.
Citera
2019-11-11, 00:48
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ja, det var ju det jag sa. Spikarna måste bort, du behöver bara förklara varför.

...
Ingen har sagt att det ska vara lätt. Men med tid och hårt arbete så kan man få datan att visa det man vill.
...
Det var ju inget vidare. Där har vi ju den stora trenden med början för 17000 år sedan och >5000 år framåt. Även om det är en långsammare trend så antyder det ju att 1900-talets trend är liten i sammanhanget. Alla grafer måste peka på att det som händer nu är det värsta som hänt någonsin i klimatet. Det måste ju gå att hitta någon förklaring till att datan från 15000 år före år 0 är felaktig. Linjen måste vara helt rak och sticka spikrakt upp under 1900-talet. Det måste ju vara något fel, det kan ju inte varit så kallt för 17000 år sedan. Det är ju bara koldioxid som kan värma upp kraftigt och det är ju nu vi släpper ut koldioxid.

All data måste visa att det aldrig har skett en större uppvärmning än nu. Om datan inte visar det så är det fel på datan.

Kan man inte göra som så att man underviktar tidigare temp-anomalier med, säg, en faktor 1000, samtidigt som man överviktar nutida anomalier med samma faktor?

Kan man inte helt enkelt droppa den delen av ett dataset som inte stämmer med det man vill visa?

Man skulle även kunna skriva ett papper om osäkerheten där man tidigare varit tvärsäker, publicera det, pensionera sig och gå incognito? Eller?

Frågar åt en kompis.
Citat:
7) Publish, retire, and don't leave a forwarding address

Without trying to prejudice this work, but also because of what I
almost think I know to be the case, the results of this study will
show that we can probably say a fair bit about <100 year
extra-tropical NH temperature variability (at least as far as we
believe the proxy estimates), but honestly know fuck-all about what
the >100 year variability was like with any certainty (i.e. we know
with certainty that we know fuck-all)
.
http://www.assassinationscience.com/climategate/1/FOIA/mail/1062592331.txt

For the record - jag tror på agw, och instämmer därmed i de 97%-ens koncensus. Nämligen att mänsklig aktivitet påverkar klimatet, i vilken utsträckning skall dock vara osagt. Vilket det då, alltså osäkerheten, råder konsensus om...

--
Sen får man ju hålla med om att det är en snygg set-up av ett papper. Väl nerbrutet i punktform, och så där. Även om f-bomberna normalt brukar/bör undvikas i mer formella akademiska sammanhang...
Senast redigerad av hogerspoket 2019-11-11 kl. 00:58.
Citera
2019-11-11, 07:14
Medlem
Citat:
Jämförelse mellan Grönland, Antaktis och den globala medeltemperaturen under 11000 år

Finns det någon info om vilket sorts filter som använts på datan för den globala temperaturen (Marcott)?
Det ser ju ut som att äldre data filtrerats med ett mycket långsammare filter än modernare data. Jag skulle vilja se hela dataserien med samma filterkonstant. Det tror jag skulle leda till att man antingen filtrerar bort vad som händer nu, d.v.s man kan inte se att det händer något konstigt alls förrän möjligtvis om 500 år eller så, ifall temperaturerna vi har ni inte är övergående, vilket jag tror att de är. Alternativt att man med snabbare filterkonstant ser en historia där liknande eller högre temperaturer förekommit.

Citat:
De korta, snabba variationer som kan ses i data från Grönland och Antarktis speglar knappast variationer av den globala medeltemperaturen.

Jag tänker att tempen på dessa platser ändå kan vara av intresse när man diskuterar huruvida läget just nu är ovanligt på något sätt.

Hur som helst, så har jag suttit i en timme här och laddat hem data från en del olika platser härifrån och plottat lite snabbt i Excel. De enda grafer jag har kunnat se en stigande trend på är ett ställe i Kongo och ett i Kalifornien. Men i Sverige, Finland, Japan, Kina, Schweiz, Portugal, Pakistan och Chile ser temperaturerna stabila ut. Vissa har en sjunkande trend. Detta är alltså datan jag kollat hittils. Om någon tycker att det vore intressant att se mer av detta kan jag sammanställa och ladda upp.
Citera
2019-11-11, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Skojar du? Menar du att vilda tigrar ska dö knall fall av värmeböljor? Källa tack.

Till skillnad från uppvärmning så är air condition för bekvämlighet, inte överlevnad. Det räcker med skugga och dricksvatten så överlever både människor och djur en värmebölja.
"A sustained wet-bulb temperature exceeding 35 °C (95 °F) is likely to be fatal even to fit and healthy people, unclothed in the shade next to a fan; at this temperature our bodies switch from shedding heat to the environment, to gaining heat from it.[8] Thus 35 °C (95 °F) is the threshold beyond which the body is no longer able to adequately cool itself. "
https://en.wikipedia.org/wiki/Wet-bulb_temperature#Wet-bulb_temperature_and_health
Citat:
Människor och djur har överlevt i all välmående i tiotusentals år i de där delarna av världen, utan aktiv nedkylning, trots att klimatet varit mycket varmare än idag vid flera tillfällen.
Det vet du naturligtvis inget om. Hur skulle du kunna säga något om huruvida det varit värmeböljor som orsakat massmortalitet för så länge sedan?
Citera
2019-11-11, 09:04
Medlem
Citat:
Ja, han gjorde ett upplägg som visade 4 mm/år. Men det är ju inte vad medelvärdet av mätningar visar, det är ju ett resultat av att han beräknar om data som domineras av mätningar i Europa och Nordamerika eftersom det finns många mätstationer där, och sedan smetar han ut det över hela jordklotet.
Tvärtom så kompenserar Tamino för att det finns många mätstationer på vissa platser för att få en global trend, du verkar fått det hela om bakfoten. Att som du föreslår bara ta ett strikt medelvärde av data skulle däremot ge en kraftig överrepresentation av områden kring USA och Europa.
Citat:
Vad menar du? Lade jag mig för högt med 4.5mm i snitt? Eller anser du att det är rimligt att på nyårsdagen 2020 så ökar takten till 13mm/år omedelbart? Eller 7mm?

Vad tror du höjningen kommer landa på till 2100?
Senaste IPCC rapporten om hav och kryosfär uppskattar takten år 2100 till 10-20 mm/år under RCP8.5. Sid 4.9
Citat:
Det är inte vårt ansvar att göra jobbet åt dem, vill de ha hjälp så får de betala.
Du tycker inte länder som stått för de största utsläppen och orsakat havsnivåhöjningen har något som helst ansvar för konsekvenserna av denna?
Citat:
Vi flyttade Kiruna för att vi visste att det var nödvändigt. Borde Bangladesh hjälpt till? Eller var det deras ansvar? Vi har inga skyldigheter mot Bangladesh, de har ansvar för sig själva.
Det var inga andra länder som förändrat miljön så att vi måste flytta Kiruna. Det var ett val vi gjorde för att kunna driva vidare vår egna lönsamma gruvverksamhet.
Citera
2019-11-11, 09:28
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det är dags att vi åtalar oljebolagen nu, eller hur? Vi kan fan inte fortsätta längre. Vi har ju max 10 år på oss, annars lär ju temperaturen rusa och då lär ju hur många människor som helst dö. Om vi stämmer oljebolagen på tillräckligt stora skadestånd så vi kan täcka inköp av solceller och teslabilar+batterier för lagring av grön el, så lär vi ju klara oss. Men då måste vi agera NU! Oljebolagen är ju onda, det är de som ska betala. Frågan är om det är för sent redan. Jag får sån ångest när jag tänker på att det kanske redan är kört. Tänk om havsnivåhöjningen ökar till 13mm/år på nyårsdagen 2020, vad fan gör vi då?

Jävla politiker som inte agerar, vad väntar de på? Måste vi göra väpnad revolution för att rädda världen? Ta makten med våld och göra vad som krävs?

Ja, fossilindustrin måste ställas till svars, liksom regeringar som tillåtit deras livsfientliga och samhällsfientliga verksamhet. Flera rättsprocesser har startat mot fossilindustri och regeringar, med lite olika, ofta lokala angreppssätt.

De har knappt gjort alls på 40 år, bara tvingat forskare undersöka både ditten och datten. Vilket ju naturligtvis är bra, men de hade ju hoppats på andra resultat. Nu ser vi bara handlingsförlamade beslutsfattare, kapitalets vinster går alltid före våra behov. Och det duger ju inte alls!
Så dags för revolution, tamejtusan!
Citera
2019-11-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Kan man inte göra som så att man underviktar tidigare temp-anomalier med, säg, en faktor 1000, samtidigt som man överviktar nutida anomalier med samma faktor?

Absolut!

Citat:
Kan man inte helt enkelt droppa den delen av ett dataset som inte stämmer med det man vill visa?

Exakt, eftersom vi vet hur koldioxid påverkar klimatet så finns det ju ingen mening med att inkludera data som inte förstärker budskapet om klimathotet.

Citat:
Man skulle även kunna skriva ett papper om osäkerheten där man tidigare varit tvärsäker, publicera det, pensionera sig och gå incognito? Eller?

Nej, det finns ingen osäkerhet. Dessutom så kommer vi troligtvis inte leva så länge att vi kan pensionera oss, vi är nära tipping point och då kommer jorden snabbt förvandlas till en kopia av Venus. Om inte alla klimatstrejkar på fredagar, då finns det fortfarande en chans att vi klarar oss. Slutar alla äta kött så klarar vi oss garanterat.

Citat:
For the record - jag tror på agw, och instämmer därmed i de 97%-ens koncensus. Nämligen att mänsklig aktivitet påverkar klimatet, i vilken utsträckning skall dock vara osagt. Vilket det då, alltså osäkerheten, råder konsensus om...

Bra! Jag såg förresten att konsensus är 99.94% på Aftonbladet idag, mycket bra debattartikel:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/OpX0Jw/stall-om--alternativet-ar-utrotning-pa-jorden

Utsträckningen av mänsklig påverkan är 100%, det finns ingen osäkerhet. 99.94% talar sitt tydliga språk, det är enbart människans utsläpp som påverkar klimatet. Politikerna måste göra något åt våra utsläpp NU!!!

Citat:
Sen får man ju hålla med om att det är en snygg set-up av ett papper. Väl nerbrutet i punktform, och så där. Även om f-bomberna normalt brukar/bör undvikas i mer formella akademiska sammanhang...

Fast jag tycker nog att de borde åtalas och fängslas för att de ifrågasätter säkerheten i bedömningarna av variabilitet på över 100 års sikt. Det finns inga tvivel om att klimatet knappt förändrades alls innan människan började släppa ut koldioxid. Bara för att Cook inte vet betyder ju inte att vi inte vet. Kolla artikeln jag länkade, 99.94% konsensus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in