2019-11-10, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Bättre att få sparken, bättre villkor på A-kassa då.
nix
Citera
2019-11-10, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Om du blir uppsagd slipper du karens väl?

z
nix
Citera
2019-11-10, 23:10
Medlem
Nej Tyvärr. Om du själv orsakar ditt avskedande eller om du säger upp dig själv så blir du avstängd i 45 dagar plus 7 karensdagar innan du kan börja stämpla. Om du säger upp dig med hänvisning till din hälsa så kräver a-kassan läkarintyg plus intyg på fackliga förhandlingar som visar att arbetsgivaren inte kan ge dig ett lättare och mer anpassat arbete.

Jag har själv sagt upp mig på grund av hälsoskäl för några år sedan och trots att jag skickade dokumentation på mina sjukdomar så blev jag avstängd. A-kassan menade att läkare och fack skulle ha arbetat för att försöka förmå arbetsgivaren att ge mig ett lättare jobb.
Citera
2019-11-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
För att bli avskedad måste du måste du i princip stulit på företaget, eller betett dej sexuellt. Att bara göra ett dåligt jobb duger inte som anledning.
Stämpla in en annans kort, kan visst oxå generera avsked.

Som sagt, har inte gjort något av detta.
Jag har inte heller vart otrevlig, missat jobbtider eller kommit sent som också kan vara hyffsad allvarlig.

Den verkligen anledningen kommer jag nog aldrig få veta men det kan vara 1000 tals anledningar som är fruktansvärt långsökta.

Det kan vara ex att jag är här inne på jobbdatorn och dom vet mitt använda namn samt hittat något som dom har stört sig på.
Då kunde dom sagt det i så fall, för det hade jag kunnat förstå men det finns en bra anledning till att jag är här inne under jobbtid och mina kollegor är inne på alla möjliga sidor också.
Citera
2019-11-10, 23:14
Medlem
Citat:
Förhandla fram att dom köper ut dig från anställningen för tex 3 månadslöner.

z

Om dom säger Nej? Hur ska jag tolka det?
Citera
2019-11-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseOrm
Nej Tyvärr. Om du själv orsakar ditt avskedande eller om du säger upp dig själv så blir du avstängd i 45 dagar plus 7 karensdagar innan du kan börja stämpla. Om du säger upp dig med hänvisning till din hälsa så kräver a-kassan läkarintyg plus intyg på fackliga förhandlingar som visar att arbetsgivaren inte kan ge dig ett lättare och mer anpassat arbete.

Jag har själv sagt upp mig på grund av hälsoskäl för några år sedan och trots att jag skickade dokumentation på mina sjukdomar så blev jag avstängd. A-kassan menade att läkare och fack skulle ha arbetat för att försöka förmå arbetsgivaren att ge mig ett lättare jobb.

Okej, så det behövs att facket går in förutom läkarintyg så man kan inte ha intyg på att man har försökt att förhandla själv men misslyckas?
Citera
2019-11-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMuffins
nix

Vadå nix?

Du har betydligt längre karens av att säga upp dig. Så varför du ens svarar är ju ett bevis varför dårar som Löhven kan bli statsminister.
Citera
2019-11-10, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Vadå nix?

Du har betydligt längre karens av att säga upp dig. Så varför du ens svarar är ju ett bevis varför dårar som Löhven kan bli statsminister.

Nix som svar till Rubriken. Vem är Löhven?
Citera
2019-11-10, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Okej, så det behövs att facket går in förutom läkarintyg så man kan inte ha intyg på att man har försökt att förhandla själv men misslyckas?

Det vet jag inte. Det kanske räcker med ett sådant intyg men svaret som jag fick från a-kassan var att läkare skulle intyga att jag inte klarade av just det jobbet som jag hade då och att jag då skulle ha vänt mig till facket för att få hjälp till nya arbetsuppgifter, men jag jobbade på en stor industri och jag var också medlem i facket så det kanske var just mig som de ställde de kraven på. Jag menar att alla är ju inte med i facket och då antar jag att man måste försöka förhandla med arbetsgivaren själv. Det bästa är nog att du snackar med fackklubben på ditt företag så att du får veta hur du ska göra.
Citera
2019-11-10, 23:25
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Om dom säger Nej? Hur ska jag tolka det?
Jobba kvar och fortsätt sköt dina arbetsuppgifter. Vill dom verkligen bli av med dig kommer dom att köpa ut dig. Är det ett stort eller litet företag?

z
Citera
2019-11-10, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Medlem i facket? Prata i så fall med dem om hur du bör göra. Att förhandla och låta företaget köpa ut dig kan nog vara bra, det hade jag nog satsat på.

Det känns som dom är för okunniga eftersom dom på fullaste allvar tror att dom kan sparka mig för dom anledningar dom gav mig varning för. Problemet är att dom anledningarna dom gav mig varning för, lär tyvärr hända igen även om vissa saker kommer ske lite annorlunda nu framöver så kommer liknande saker hända som man inte kommer ifrån. Dom har tyvärr extremt liten erfarenhet jämfört mig om detta.

I så fall kommer dom inte gå med på att ge mig 3 månader lön för att jag ska säga upp mig om dom kan komma undan gratis.
Det intressanta är i varnings lappen som jag fick skriva under så stod att nästa gång det händer något så kan dom välja att avsluta min tjänst.

Har svårt att jobba för någon som inte ser mig som en tillgång men istället en belastning. Är sjukt besviken på dom och jag undrar vad jag har gjort för fel eftersom jag vägrar köpa deras anledningar.
Citera
2019-11-10, 23:30
Medlem
Citat:
Jobba kvar och fortsätt sköt dina arbetsuppgifter. Vill dom verkligen bli av med dig kommer dom att köpa ut dig. Är det ett stort eller litet företag?

z

Det är just det att jobba för någon som inte vill ha dig, som inte uppskattar dig. Jag har svårt att hålla masken och se glad ut på jobbet eller se fram emot att gå till jobbet numera.

Både ja och nej. 50 anställda med alla olika avdelningar sammanlagt men ingår i en större verksamhet med flera liknande företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in