Citat:
Ursprungligen postat av
Jorgen300
Hej
Det är så att, jag jobbade inom ett bemanningsföretag för förskolor tidigare. Jag har ej jobbat hos dem sen i juni, och har lagt det bakom mig. Jag har under hösten haft ett annat uppdrag som sträcker sig fram till jul.
Jag satt just och tänkte söka akassa på deltid, då mitt nuvarande uppdrag är på 50%, och jag vill stämpla upp till fulltid den sista perioden fram till jul. Jag vill också söka akassa efter att mitt uppdrag avslutas till jul.
Men jag insåg, jag fortfarande antagligen är inskriven på det här jäkla bemanningsföretaget...
Grejen med detta, är alltså, att jag har lagt det bakom mig, men slarvat med att skriva ut mig från deras system. Detta skulle kanske kunna innebära, att de menar att jag har arbetsmöjlighet genom denna enhet, och därför kan neka mig akassa?
Hjälp mig hjärna, jag har aldrig gått på akassa, och vet inte exakt hur det här funkar. Vad säger reglerna liksom?
För, detta är alltså inte nånting jag har jobbat med på ett halvår, och som jag inte haft för avsikt att jobba med alls igen, men jag vet ju också, att om jag säger upp mig från dem nu, så kanske det innebär att jag blir nekad denna akassa på grund av karenstiden på 45(?) dagar.
Eller vad säger reglerna, liksom?
Jag står mer än gärna till arbetsmarknadens förfogande, som arbetssökande på heltid, och vill självklart hitta ett arbete som känns okej så snart som möjligt. Men, jag vill fasen inte tillbaks dit.
Nån som kan hjälpa mig med lite info om vad som gäller, och kanske hur jag bäst bör hantera situationen?
Mvh
Det fetmarkerade:
- "Hjälp mig hjärna"

Kommentarer fullkomligt överflödiga.
- "Gått på akassa" Man varken går, springer eller sitter på akassa. Däremot kan man uppbära arbetslöshetsersättning.
- "Liksom" Används i tal av tonåringar med begränsat ordförråd. Används inte ens av dem i skrift...
Ontopic:
Jag är ingen världsmästare på tillämpningen av a-kassornas regelverk, men att du är registrerad hos diverse företag för att du är intresserad av att arbeta, är mig veterligen inget hinder. Däremot kan givetvis andra förutsättningar påverka både rätten till ersättning och den eventuella ersättningens storlek. Hur möjligheterna ser ut får du inte veta förrän du ansökt.
För övrigt...du skriver inget om att du är inskriven på Arbetsförmedlingen eller hur mycket du jobbat tidigare, de senaste 12 månaderna. Så berätta gärna hur förutsättningarna ser ut i dessa två avseenden.