2019-11-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du har jobbat och samtidigt haft a-kassa och ej redovisat.?
Nej, jag har aldrig gått på akassa. Jag jobbar deltid, och skulle vilja stämpla upp till fulltid medans jag söker nytt jobb tills efter jul (det jobb jag har nu är förlagt så att mina möjligheter till att ta etta jobb är begränsade).

Jag skulle också vilja söka akassa tills efter jul, och vill inte att det funkar upp pga att jag varit inskriven på en bemanning som jag glömt att avsluta min kontakt med officiellt.
Citera
2019-11-09, 18:18
Avstängd
Allt det här får du dra med a-kassan
Du har ju en något oklar situation i din beskrivning
Citera
2019-11-10, 00:11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Hej

Det är så att, jag jobbade inom ett bemanningsföretag för förskolor tidigare. Jag har ej jobbat hos dem sen i juni, och har lagt det bakom mig. Jag har under hösten haft ett annat uppdrag som sträcker sig fram till jul.

Jag satt just och tänkte söka akassa på deltid, då mitt nuvarande uppdrag är på 50%, och jag vill stämpla upp till fulltid den sista perioden fram till jul. Jag vill också söka akassa efter att mitt uppdrag avslutas till jul.

Men jag insåg, jag fortfarande antagligen är inskriven på det här jäkla bemanningsföretaget...

Grejen med detta, är alltså, att jag har lagt det bakom mig, men slarvat med att skriva ut mig från deras system. Detta skulle kanske kunna innebära, att de menar att jag har arbetsmöjlighet genom denna enhet, och därför kan neka mig akassa?

Hjälp mig hjärna, jag har aldrig gått på akassa, och vet inte exakt hur det här funkar. Vad säger reglerna liksom?

För, detta är alltså inte nånting jag har jobbat med på ett halvår, och som jag inte haft för avsikt att jobba med alls igen, men jag vet ju också, att om jag säger upp mig från dem nu, så kanske det innebär att jag blir nekad denna akassa på grund av karenstiden på 45(?) dagar.

Eller vad säger reglerna, liksom?

Jag står mer än gärna till arbetsmarknadens förfogande, som arbetssökande på heltid, och vill självklart hitta ett arbete som känns okej så snart som möjligt. Men, jag vill fasen inte tillbaks dit.

Nån som kan hjälpa mig med lite info om vad som gäller, och kanske hur jag bäst bör hantera situationen?

Mvh
Det fetmarkerade:
- "Hjälp mig hjärna" Kommentarer fullkomligt överflödiga.
- "Gått på akassa" Man varken går, springer eller sitter på akassa. Däremot kan man uppbära arbetslöshetsersättning.
- "Liksom" Används i tal av tonåringar med begränsat ordförråd. Används inte ens av dem i skrift...

Ontopic:
Jag är ingen världsmästare på tillämpningen av a-kassornas regelverk, men att du är registrerad hos diverse företag för att du är intresserad av att arbeta, är mig veterligen inget hinder. Däremot kan givetvis andra förutsättningar påverka både rätten till ersättning och den eventuella ersättningens storlek. Hur möjligheterna ser ut får du inte veta förrän du ansökt.

För övrigt...du skriver inget om att du är inskriven på Arbetsförmedlingen eller hur mycket du jobbat tidigare, de senaste 12 månaderna. Så berätta gärna hur förutsättningarna ser ut i dessa två avseenden.
Citera
2019-11-10, 22:47
Medlem
Säga upp sig utan karensdagar från A-kassa

Hur lyckas man?

Kan det räcka genom att säga att man fått varningar och få läkarutlåtande på det att man mår så pass dåligt över det?
Eller måste man ha ännu mer belägg för att slippa karensdagar?

Har fått varning och som alla vet är det bara ett svepskäl innan man sparkar någon. Vet att dom inte kan sparka mig på deras anledningar eftersom jag gjorde mitt jobb när deras bristande säkerhet gjorde att dåliga saker hände men dom skyller allt på mig istället för att stötta mig, så det är bara en tidsfråga oavsett och vem vill jobba där man inte är välkommen.
Citera
2019-11-10, 22:49
Medlem
Zer0Shits avatar
Om du blir uppsagd slipper du karens väl?

z
Citera
2019-11-10, 22:52
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit

z

Uppsagd, ja, men inte avskedad, vilket väl är vad som kan bli aktuellt för TS?
Citera
2019-11-10, 22:53
Medlem
Bättre att få sparken, bättre villkor på A-kassa då.
Citera
2019-11-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit

z

Jo, det är sant men jag vill inte vänta på när dom säger upp mig utan säga upp mig på mina villkor och vem vet när dom väljer att säga upp mig.
Dom lär ju bli glada så slipper dom riskera krångel med att sparka någon plus att dom blir av med någon som dom ändå inte vill ha.

Fast det är klart jag kan ju göra så dom sparka mig.

Eller om jag förhandla med dom att dom får gärna sparka mig, det är inte direkt att jag kommer använda dom som referens och efter dom har gett mig varning så ser jag heller ingen framtid hos dom med det i bagaget.
Citera
2019-11-10, 22:59
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Uppsagd, ja, men inte avskedad, vilket väl är vad som kan bli aktuellt för TS?
Han får väl se till att det blir aktuellt.

z
Citera
2019-11-10, 23:01
Medlem
För att bli avskedad måste du måste du i princip stulit på företaget, eller betett dej sexuellt. Att bara göra ett dåligt jobb duger inte som anledning.
Stämpla in en annans kort, kan visst oxå generera avsked.
Citera
2019-11-10, 23:03
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jo, det är sant men jag vill inte vänta på när dom säger upp mig utan säga upp mig på mina villkor och vem vet när dom väljer att säga upp mig.
Dom lär ju bli glada så slipper dom riskera krångel med att sparka någon plus att dom blir av med någon som dom ändå inte vill ha.

Eller om jag förhandla med dom att dom får gärna sparka mig, det är inte direkt att jag kommer använda dom som referens och efter dom har gett mig varning så ser jag heller ingen framtid hos dom med det i bagaget.
Förhandla fram att dom köper ut dig från anställningen för tex 3 månadslöner.

z
Citera
2019-11-10, 23:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Medlem i facket? Prata i så fall med dem om hur du bör göra. Att förhandla och låta företaget köpa ut dig kan nog vara bra, det hade jag nog satsat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in