2019-10-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är ingen skillnad på alfakassan och a-kassa då alfakassan är en av de 25 a-kassor som finns att välja på. Dock tar alfakassan emot alla yrkeskategorier och övriga a-kassor är inriktade på en yrkeskategorier eller anställningsområde (det har dock luckrats upp)
https://www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/hitta-din-akassa/

Är du inte medlem i någon akassa och blir arbetslös brukar du hänvisas till alfakassan för att få ut grundersättningen på max 365 kr/dag (beroende på arbetade timmar)

Man kan också teckna en inkomstförsäkring (ingår oftast ifall du är med i ett fackförbund som Unionen t.ex.) utöver akassan vilket täcker upp inkomster över 25000 i månaden.

Tack för svar! Vilken a-kassa är starkt rekommenderat och bästa alternativet bli medlem i om man är it konsult och heltidsanställd om man ska få maximalt ersättning och inga krångel osv?
Citera
2019-10-28, 13:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av white-power
Tack för svar! Vilken a-kassa är starkt rekommenderat och bästa alternativet bli medlem i om man är it konsult och heltidsanställd om man ska få maximalt ersättning och inga krångel osv?
Unionen och teckna extra inkomstförsäkring beroende på din inkomst som täcker upp lön över 25000 om du blir arbetslös.
Senast redigerad av kimdah2002 2019-10-28 kl. 13:23.
Citera
2019-11-05, 19:10
Medlem
FHBKs avatar
Endast provisionslön, vad gäller (A-kassa m.m?)

Blivit erbjuden ett jobb (försäljning) där det inte alls verkar vara timlön/månadslön, utan allt baseras på det man säljer.
Företaget är inte mer än ett år gammalt och verkar inte hitta så mycket information.
Varit på intervju, chefen otroligt trevlig och det kändes bra, stället vart fint och de övriga möjligheter de har utöver jobbet på sitt arbete.
Saken som får mig tveka mest är just lönen, då den baseras på hur mycket man säljer. Eftersom jag är nybörjare kommer det nog ta sin tid innan jag lyckas. Men att det inte alls finns någon baslön som jag förstått så får det mig tveka, speciellt om det är så att A-kassan inte ger ersättning eftersom jag trots allt jobbar.
Ska begära mer information, men tills vidare funderar jag om någon jobbat eller jobbar på liknande ställe?
Citera
2019-11-05, 19:20
Medlem
Det blev en tunn trådstart då du inte berättar vad för produkter du ska sälja

Är det fysiska produkter, så krävs det att du har bil. Vem står för den ?
Ska du köra egen bil så ska du ha milersättning, och det räcker inte med några 18 kr/mil för att täcka dina kostnader då du alltså inte ens har lön under resan.

Är det telefonförsäljning så slipper du ta dig ut till kunder. Men kolla vad före detta anställda har tjänat innan du tackar ja. Och ta reda på varför de slutade.

Nybildat bolag med provisionslön kräver en bra research...
Citera
2019-11-05, 19:24
Medlem
Folk jobbar nästa "gratis" i 2-4 veckor sen slutar dom.

Dom få kunder man dragit in får ägarens fru ta över.

Så funkade det på tvättex iallafall.
Citera
2019-11-05, 19:35
Medlem
FHBKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Det blev en tunn trådstart då du inte berättar vad för produkter du ska sälja

Är det fysiska produkter, så krävs det att du har bil. Vem står för den ?
Ska du köra egen bil så ska du ha milersättning, och det räcker inte med några 18 kr/mil för att täcka dina kostnader då du alltså inte ens har lön under resan.

Är det telefonförsäljning så slipper du ta dig ut till kunder. Men kolla vad före detta anställda har tjänat innan du tackar ja. Och ta reda på varför de slutade.

Nybildat bolag med provisionslön kräver en bra research...
Sälja över telefon, allt från el till mobiloperatör, även fysiska varor. Ibland får de in lite blandat även. En av de dom säljer för är ett annat litet företag inom det lokala området. Det är säljinriktat till företag för det mesta även.
Citera
2019-11-05, 20:04
Medlem
killawifes avatar
Hitta ett annat jobb. Allt är bättre än ett jobb där man inte kan ge sina arbetstagarna en garantilön.
Men om du undrar hur det funkar på riktigt med sjuklön och provision så baseras sjuklönen på ett snitt av din tidigare intjänade lön. Företaget är även skyldiga att betala in pengar till pension och andra saker men det är VÄLDIGT vanligt att de bara skiter i det.
Inga seriösa aktörer arbetar med endast provision idag. Alla säljföretag har som regel en vanlig grundlön baserad på avtal och sen får man provision på det man säljer ovanför ett visst belopp som kan variera enormt.
Citera
2019-11-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FHBK
Sälja över telefon, allt från el till mobiloperatör, även fysiska varor. Ibland får de in lite blandat även. En av de dom säljer för är ett annat litet företag inom det lokala området. Det är säljinriktat till företag för det mesta även.

Okej, ja då är det en "luddig" affärsidé där du ena dagen ska sälja kalsonger på abonnemang för att andra dagen kränga elavtal för något suspekt elföretag.

Ärligt talat så är det nog så att alla som söker får jobb, de företagen ska man akta sig för.
Citera
2019-11-05, 20:18
Medlem
Har sökt A-kassa på Alfakassan men väntar på svar processen har pågått i flera veckor så jag tänkte regga en enskild firma, får man göra det eller måste man skriva ut sig från Alfakassan då?

Den enskilda firman är tänkt som IT tjänster men har inte kunder eller intäkter ännu och kommer ta vilken tid som helst få in kunder.
Citera
2019-11-06, 07:32
Medlem
FHBKs avatar
"Ansökan hos KFM
Kontrollerat 2019-11-06"
Står det på merinfo om företaget under anmärkningar. Är det varningsklocka?

Att arbetsgivaren även tänker börja med nya personer inom kort tid varav jag kommer vara i annan stad och tillbaka om cirka en månad men ändå vara redo att börja när jag är tillbaka, brukar heller ej vara så vanligt?

Håller med det känns inte ej så pålitligt när jag tänkt mer på det. Är det helt utan baslön där man ej får något för sina försök och heltid med avtal på uppsägningstid kommer jag nog oavsett neka.

Verkar inte hitta mer information om företaget på nätet.
Citera
2019-11-09, 17:21
Medlem
Inskriven på bemanningsföretag (glömt avsluta kontraktet), akassa?

Hej

Det är så att, jag jobbade inom ett bemanningsföretag för förskolor tidigare. Jag har ej jobbat hos dem sen i juni, och har lagt det bakom mig. Jag har under hösten haft ett annat uppdrag som sträcker sig fram till jul.

Jag satt just och tänkte söka akassa på deltid, då mitt nuvarande uppdrag är på 50%, och jag vill stämpla upp till fulltid den sista perioden fram till jul. Jag vill också söka akassa efter att mitt uppdrag avslutas till jul.

Men jag insåg, jag fortfarande antagligen är inskriven på det här jäkla bemanningsföretaget...

Grejen med detta, är alltså, att jag har lagt det bakom mig, men slarvat med att skriva ut mig från deras system. Detta skulle kanske kunna innebära, att de menar att jag har arbetsmöjlighet genom denna enhet, och därför kan neka mig akassa?

Hjälp mig hjärna, jag har aldrig gått på akassa, och vet inte exakt hur det här funkar. Vad säger reglerna liksom?

För, detta är alltså inte nånting jag har jobbat med på ett halvår, och som jag inte haft för avsikt att jobba med alls igen, men jag vet ju också, att om jag säger upp mig från dem nu, så kanske det innebär att jag blir nekad denna akassa på grund av karenstiden på 45(?) dagar.

Eller vad säger reglerna, liksom?

Jag står mer än gärna till arbetsmarknadens förfogande, som arbetssökande på heltid, och vill självklart hitta ett arbete som känns okej så snart som möjligt. Men, jag vill fasen inte tillbaks dit.

Nån som kan hjälpa mig med lite info om vad som gäller, och kanske hur jag bäst bör hantera situationen?

Mvh
Senast redigerad av Jorgen300 2019-11-09 kl. 18:16.
Citera
2019-11-09, 17:50
Avstängd
Du har jobbat och samtidigt haft a-kassa och ej redovisat.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in