Citat:
Ursprungligen postat av
Zirsa
Tjenare FB!
Skriver här då jag precis har skaffat ett gymkort och ska börja forma om mig själv, trött på att inte orka hålla ut och att vara småfet.
Väger idag 104kg och är 187cm lång(alla kan vara överens om att det är övervikt.), 22år gammal.
Mars-oktober så är cross säsongen aktiv och då kör jag motocross 1-2ggr i veckan, men nu under vintern måste jag hålla igång med något annat så att jag inte går upp i vikt.
Jag är medveten om att min kost suger, och att jag äter för mycket mat och blir ofta "proppmätt" istället för mätt och vet knappt själv hur jag ska göra för att ta ner på det.
Bor ensam i ett hus på landet, snittar ca 8.000-14.000 steg om dagen på jobbet (hyfsat rask takt.)
Nåväl detta är mest en fråga angående min kost, ville bara ge lite bakgrundsinformation.
Såhär ser mina dagar ut kostmässigt;
Frukost. 06.00
Mat: 1st banan
Dryck: 1 kopp kaffe med lite mjölk i
Frukost på jobbet. 09.00
Mat: 2st familjelimpa skivor med 2st skivor ost på och en skiva skinka, 1st banan.
Dryck: vanligt kranvatten och 1 kopp svart kaffe.
Lunch på jobb. 12.30
Mat: matlåda från dagen innan. Här kickar min dåliga diet in. Ibland gör jag ris och kyckling med currysås, men OFTAST blir det lättlagad mat dagen innan och det är dålig mat. Typ;
Mamma Scan köttbullar med snabbmakaroner och ketchup.
Korv med bröd 3st (gurkmajo+ketchup)
Pyttipanna med ägg.
Hamburgare med bröd.
Schnitzel och pommes med bea.
Alltså bara skitmat(mycket mer än vad jag har skrivit ner).
Har noll fantasi och noll motivation i köket och ber verkligen om hjälp och inspiration för "lättlagad" nyttigare mat
Dryck: vanligt kranvatten och 1 kopp svart kaffe
Middag hemma 17-19.00
Mat: brukar bli som jag nämnde här ovan, gör alltid en extra matlåda till jobbet dagen efter.
Dryck: mjölk, kolsyrat vatten, eller 1 glas cola zero.
Mellanmål kväll 21.00
Ganska ofta kan jag bli sugen på något på kvällen, slutat köpa hem chips och godis(ibland kan jag dock inte hålla mig).
Mat: 2-4st knäckerbröd med ost på (vanliga räfflade knäckerbröd inte nyttiga)
Dryck: mjölk, vatten, eventuellt cola zero.
Det där är ganska ungefär hur en dag i mitt liv ser ut kostmässigt.
Jag är medveten om mitt problem och att jag äter för mycket mat gentemot vad jag gör av med.
Ber verkligen om tips, inspiration och motivation för att ändra på detta till den bättre sidan, vad kan jag göra? Hur?
Blev ett långt inlägg nu, ber om ursäkt för det, men ni som verkligen läser igenom detta, TACK, TACK och återigen TACK!
Mvhmvh
Blev ett långt inlägg nu, ber om ursäkt för det, men ni som verkligen läser igenom detta, TACK, TACK och återigen TACK!
Bättre med långa inlägg.

Det blir svårt att svara på dina frågor då det inte finns något rätt eller fel. Det finns miljoner sätt att motionera och äta så jag beskriver mest mig själv. En kostrådgivare kanske hade varit något? Billigt och någon som kan lyssna och har kunskaperna att ge dig bra råd. För här skriver man inte ofta många gånger fram och tillbaka.
Ber verkligen om tips, inspiration och motivation för att ändra på detta till den bättre sidan, vad kan jag göra? Hur?*
Om du utgår från att det är din livsstil som bestämmer hur du ser ut på utsidan och insidan så kan det kanske vara ett bra utgångsläge att titta dig i spegeln och sen tänka hur du vill se ut och må. Det är den dagliga motionen och kosten som är avgörande. Arbetar du med kroppen fysiskt så överkroppen får motion? Människan mår som bäst av daglig aktivitet (tänk hur små barn springer runt, så vore optimalt) och bra kost på det med näringsrik mat. Bröd och all annan skitmat kan du försöka att bara ha till den näringsrika maten och inte tvärtom.
Min kost består knappt av något du äter. Jag äter främst måltider med detta som grund: ägg, grönsaker, magert kött, grädde, olja, kryddor, pasta, kött. Men jag äter kött med pasta och inte pasta med kött.
Det finns så mycket gott man kan laga. Brocciligratäng är så galet gott och något som samtidigt kan ge en drömkroppen. Sen finns det några hundra miljoner andra recept som är perfekta för att få en hälsosam kropp. Du får börja hitta recept och börja arbeta mer fysiskt med kroppen om du känner att det är rätt väg. Det behöver inte gå till överdrift, men en stund helst varje dag eller varannan är ju bra.
Vill du förändra kroppen på ett hälsosamt och ett av det snabbaste sätten så variera mellan att äta ca 1500-2000kcal per dag, men ät då näringsrik mat. Jag äter tex 10 kokta ägg per dag. Jag gillar inte ägg, men när man gjort det i några år blir det en vana. Allt i livet behöver inte vara jättekul! Jag äter 1kg wook per dag året runt. Grönsaker är viktigt. Det är en av de viktigaste delarna av kosten anser jag. Men vi lärde oss redan i hemkunskapen att man ska äta runt 30% grönt på tallriken varje måltid. Något som säkert inte många följer, men det tipset tycker jag är genialiskt. Personligen ötrrr jag 100% av grönsakerna på ett enda mål istället. Fungerar perfekt för mig.

Hitta vad som fungerar för dig när du nått din målvikt.