Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2019-11-16, 18:08
Medlem
Brukar alltid käka vid 17 sen träna runt 20-21 eller 22 ish. Blir inte mer "riktig" mat efter 17. Efter gympasset får jag i mig en whey protein shake sen lägger mig efter duschen. Skulle lätt rekommendera casein då det är långsammare protein som man bör ta innan läggdags. Och om du inte kan äta efter gymmet pga någon anledning försök att äta en halvtimme innan.
Citera
2019-11-17, 08:45
Medlem
mat

Viktigt med liten bokstav i början.
Citera
2019-11-17, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
mat

Viktigt med liten bokstav i början.
ägg är mat men även tomat och knäckebröd.
så när ni säger mat är det bra att vara detaljerad
Citera
2019-11-17, 12:53
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det beror på hur dygnets totala intag ser ut. Just efter ett träningspass så är något proteinrikt att rekommendera och möjligtvis även kolhydrater beroende på vad du har tränat. Återigen så beror det på hur ditt dygn som helhet ser ut, har du t.ex ätit en måltid relativt nära träningspasset så kanske det inte är jättebråttom att fylla på direkt efter. Du får sätta det i kontext om du vill ha bra svar.
Citera
2019-11-20, 06:33
Medlem
Mättande ”LCHF”-frukost

Jag ska försöka mig på en LCHF-variant kommande veckorna, där målet är att äta protein och bra med mat, men samtidigt skära ner på kolhydraterna.

Har innan på jobbet alltid vid 10-rasten tagit någon macka med ost eller skinka och kaffe till det, men vill slopa brödet och blir inte mätt heller för den delen.

Ibland köper jag en Propud i flytande form samt kvarg, men känns också ”onyttigt” även om det är en bra mängd protein och relativt lågt med kolhydrater.

Har ni andra tips? Många föreslår att man kokar ägg och tar med, men jag och min planering. Finns det bröd som anses bättre exempelvis eller ska man gå lös på en salladsbar med lite grönt och kyckling? Samtidigt är man inte upplagd för världens måltid så ”tidigt” på dygnet även om det brukar vara dagens första mål sett till när man börjar om dagarna.
Citera
2019-11-20, 06:49
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag tänkte skriva kokta ägg, men såg du skrev det i slutet. Lägg gärna lite ansträngning på planeringen, kokta ägg mättar riktigt bra. Sen är salladsbaren med kyckling inte alls dumt som du skriver.

Du måste inte äta någon frukost heller om du inte är hungrig, det går bra att ta första målet vid lunchen också. Hungern styrs mest av vana, så efter 1-2 veckor kommer man inte ens känna av det som ett problem.

Finns LCHF-bröd också, men risken finns ju att kalorierna springer iväg. För jag antar viktnedgång är ditt mål?
Citera
2019-11-20, 06:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Jag ska försöka mig på en LCHF-variant kommande veckorna, där målet är att äta protein och bra med mat, men samtidigt skära ner på kolhydraterna.

Har innan på jobbet alltid vid 10-rasten tagit någon macka med ost eller skinka och kaffe till det, men vill slopa brödet och blir inte mätt heller för den delen.

Ibland köper jag en Propud i flytande form samt kvarg, men känns också ”onyttigt” även om det är en bra mängd protein och relativt lågt med kolhydrater.

Har ni andra tips? Många föreslår att man kokar ägg och tar med, men jag och min planering. Finns det bröd som anses bättre exempelvis eller ska man gå lös på en salladsbar med lite grönt och kyckling? Samtidigt är man inte upplagd för världens måltid så ”tidigt” på dygnet även om det brukar vara dagens första mål sett till när man börjar om dagarna.

Jag har nog aldrig sett en salladsbar som inte innehåller kokta ägg, så du kan ju lika gärna bara köpa det. Då är de ju dessutom färdigskalade till skillnad på om du kokar själv.

Vissa mataffärer har färdigkokta ägg öht btw. Oavsett salladsbar.
Citera
2019-11-20, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag tänkte skriva kokta ägg, men såg du skrev det i slutet. Lägg gärna lite ansträngning på planeringen, kokta ägg mättar riktigt bra. Sen är salladsbaren med kyckling inte alls dumt som du skriver.

Du måste inte äta någon frukost heller om du inte är hungrig, det går bra att ta första målet vid lunchen också. Hungern styrs mest av vana, så efter 1-2 veckor kommer man inte ens känna av det som ett problem.

Finns LCHF-bröd också, men risken finns ju att kalorierna springer iväg. För jag antar viktnedgång är ditt mål?

Planering är väl mer en fråga om prioritet, men självklart är det klart möjligt. Viktnedgång är målet. Kan dock känna att det går att unna sig två brödskivor på morgonen så länge man inte är och nallar på kolhydrater vid varje måltid. Hellre att man får bli pigg/energi under morgonen/dagen.
Citera
2019-11-20, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Planering är väl mer en fråga om prioritet, men självklart är det klart möjligt. Viktnedgång är målet. Kan dock känna att det går att unna sig två brödskivor på morgonen så länge man inte är och nallar på kolhydrater vid varje måltid. Hellre att man får bli pigg/energi under morgonen/dagen.

Jag gick för något år sedan ner 35 kilo från mars till december på LCHF och har aldrig mått bättre. Tyvärr tappades det men har en hel del idéer och tips på både recept och fällor.

En bra start på dagen är ägg och åter ägg. Två kokta med lite majonnäs på och en BulletProof-kaffe. (Google, sjukt gott och enkelt.) Vill man variera frukosten så fungerar en hel del burkmat. Makrill och tonfisk till exempel, bara att öppna krydda och klicka i lite majo. Men glöm inte kaffet. Det är sjukt viktigt.

Om du som jag föredrar en gås på fredagskvällen istället för alkohol (sprit är inte bra LCHF) och munchisen slingrar sig på. Hyvla ett par tre skivor ost, bre på lite riktigt smör, snurra ihop och knapra i dig.

Skicka gärna pm för jag står i startgroparna att hoppa på LCHF-tåget igen.

Edit:
Tänker du redan bröd innan du börjar kommer det bli kört. För allt nästan innehåller kolhydrater. Så med två skivor bröd kommer du över gränsen för ketosis varje dag och det blir bara pina.
Citera
2019-11-20, 08:07
Medlem
Talamuss avatar
Googla ketogenic diet sen lägger du till lite(!) råris /sparris typ.

Ät kött och fett
Citera
2019-11-20, 08:09
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusAlskarAlla
En bra start på dagen är ägg och åter ägg. Två kokta med lite majonnäs på och en BulletProof-kaffe. (Google, sjukt gott och enkelt.) Vill man variera frukosten så fungerar en hel del burkmat. Makrill och tonfisk till exempel, bara att öppna krydda och klicka i lite majo. Men glöm inte kaffet. Det är sjukt viktigt.

Första gången jag hörde talas om BulletProof-kaffe (eller ja, kaffe med kokosfett i åtminstone) tyckte jag det lät så sjuuukt äckligt. Testade, helt klart ovant. Men sen blev man sugen på det. Riktigt gott. Tar bort sötsuget effektivt också.
Citera
2019-11-20, 08:16
Medlem
elbels avatar
Overnight oat med lite rapsolja

Lite flytande suketter men är gott utan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem