2019-11-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Grejen är ju att svensson överlag har uppfattningen att när man sitter häktad och på förhör blir "pressad" av förhörsledaren så bryter man ihop till slut och anger varenda jävel man känner. Den erfarenhet man har av polis, förundersökning osv är det man sett på film ungefär.

Läser ofta inlägg av typen, aah snart börjar han sjunga när det sätts lite press osv. Det funkar inte så i verkligheten, utan är man någolunda bevandrad i det kriminella så vet man att man ber om advokat och svarar ingen kommentar om man inte känner för att svara på frågor.

Det lilla jag läst om den häktade är att han verkar ha god skolning i den org. brottsligheten och har nog suttit på dom flesta tunga anstalter. Han har vad jag förstått inga planer på pension, så att han skulle börja ange folk och sitta kommande ev straff med golpapper kan vi nog utesluta helt och hållet.

Även om anstiftaren skulle (av någon idiotisk anledning) peka ut honom som gm så skulle han nog bara säga att han aldrig ens hört talas om människan, någon skrev att KL skulle pekat ut honom som GM. Om hon anstiftat mordförsöket varför i helvete skulle hon peka ut gm och sätta sig själv i fängelset?

Standard är väl att knipa i polisförhör och invänta rättegången för att där vrida fupen till sin fördel. Standard A hos de som varit med ett tag.

Ja och varför skulle Billy, som levt detta kriminella liv där lärt sig koder och det livets vett och etikett, välja att skjuta just HOL av alla människor? Vill tro att många kriminella har någon form av fiender. Gammalt groll. Gamla skulder hit och dit.
Billy verkade ju ha förberett ett rån ganska nyligen. När behöver kriminella utsätta sig för kalkylerad risk som rån på detta sätt? Jo när de behöver stålars. Billy sitter väl inte direkt i kassan på Ica eller rattar en hedgefond. Hans yrke är att vara kriminell. Då är varje skjutning och rån ett led i försörjningen. I vissa fall kan det ju vara personligt. Då ofta följd av att plan A sprack. Billy har historiskt ägnat sig åt rån. Som många andra i den gamla stammen. Rån har blivit knepigare att utföra nu. Kontanter är sällsynta eller inte tillgängliga på samma sätt som förr i banker och fordon. Det är Billy själv högst skyldig till. Utan hans och andras rånarliv hade bankerna inte behövt förbättra säkerheten.

Om han och hans kumpaner nu misslyckades här senast med rånplaneringen. Vad gör då Billy? Han kan ju inte ertappas en gång till med rånarprylar i bilen. Istället en skjutning så han får in stålar. Pang, pang, pang, klart. När de andra planerna misslyckades. Kanske hans mor behöver pengar till medicin eller något annat ädelt ändamål?

En personlig konflikt direkt mellan HOL och Billy kan jag inte förstå. Han har gjort det för ekonomisk vinning. Ville han råna HOL finns det vettigare offer. Ville han skjuta någon han har otalt med finns nog en lång lista som inte inbegriper en brottmålsadvokat.

Sveriges lite äldre kriminella gubbs är en ankdamm. Hänger man en del på ”stamkrogar” så hittar man nog alltid någon som känner en Clark, Lars-Inge eller Billy som behöver pengar. Har man inte bråttom kan man i lugn och ro fundera på hur man ska närma sig en sådan person med ett erbjudande utan att lämna några spår efter sig.
Senast redigerad av Avel 2019-11-09 kl. 16:31.
Citera
2019-11-09, 16:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Standard är väl att knipa i polisförhör och invänta rättegången för att där vrida fupen till sin fördel. Standard A hos de som varit med ett tag.

Ja och varför skulle Billy, som levt detta kriminella liv där lärt sig koder och det livets vett och etikett, välja att skjuta just HOL av alla människor? Vill tro att många kriminella har någon form av fiender. Gammalt groll. Gamla skulder hit och dit.
Billy verkade ju ha förberett ett rån ganska nyligen. När behöver kriminella utsätta sig för kalkylerad risk som rån på detta sätt? Jo när de behöver stålars. Billy sitter väl inte direkt i kassan på Ica eller rattar en hedgefond. Hans yrke är att vara kriminell. Då är varje skjutning och rån ett led i försörjningen. I vissa fall kan det ju vara personligt. Då ofta följd av att plan A sprack. Billy har historiskt ägnat sig åt rån. Som många andra i den gamla stammen. Rån har blivit knepigare att utföra nu. Kontanter är sällsynta eller inte tillgängliga på samma sätt som förr i banker och fordon. Det är Billy själv högst skyldig till. Utan hans och andras rånarliv hade bankerna inte behövt förbättra säkerheten.

Om han och hans kumpaner nu misslyckades här senast med rånplaneringen. Vad gör då Billy? Han kan ju inte ertappas en gång till med rånarprylar i bilen. Istället en skjutning så han får in stålar. Pang, pang, pang, klart. När de andra planerna misslyckades. Kanske hans mor behöver pengar till medicin eller något annat ädelt ändamål?

En personlig konflikt direkt mellan HOL och Billy kan jag inte förstå. Han har gjort det för ekonomisk vinning. Ville han råna HOL finns det vettigare offer. Ville han skjuta någon han har otalt med finns nog en lång lista som inte inbegriper en brottmålsadvokat.

Sveriges lite äldre kriminella gubbs är en ankdamm. Hänger man en del på ”stamkrogar” så hittar man nog alltid någon som känner en Clark, Lars-Inge eller Billy som behöver pengar. Har man inte bråttom kan man i lugn och ro fundera på hur man ska närma sig en sådan person med ett erbjudande utan att lämna några spår efter sig.
Det är väl närmast genom krogmiljön man skulle kunna tänka sig att KL snappat upp en kontakt som i sin tur lett till att Billy är den som utför skjutningen.
Citera
2019-11-09, 16:36
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Risken med att prata om anstiftan kanske är att det visar att detta är planerat. Då hamnar han i ett knivigare rättsligt läge. Rätten gillar inte planerade mordförsök. Då finns ju ett uppsåt.
De dömer lindrigare om det hände i nåt ”oplanerat tumult”. Typ grov misshandel eller liknande då. Dråpförsök. ”Skulle bara snacka lite med hooonom. Advokaten hoppade på pistolen som gick av”. Självförsvar bla bla bla.

Han kniper nog tills det finns väldigt bra skäl till att prata. Vill han ha en chans att planera fler stötar på ålderns höst så bör han nog knipa för förtroendets skull hos andra kommande kumpaner.
Men kanske att han tänker annorlunda för att KL inte är någon av hans vanliga kumpaner och därför är värd att gola ner.

Hursomhelst är det ett intressant läge utredningen är i. Vi vet iaf att om Billy pratar är det kört för anstiftaren. Frågan är bara vad som finns för bevis i övrigt att knyta ihop säcken med.
Är hon iskall så pekade hon ut Billy som en tänkbar GM. Då är hon hårdare än de flesta. Men då behöver hon nog lämna landet när fupen blir offentlig.
Båda barnen är snart utflugna och vilket liv ska hon leva efter detta? Rättsliga processen med HOL är nu över. Hoppas hon har många hobbies. En karl är inga problem att fixa. De står nog på kö...

...utanför Systembolaget innan de öppnar en tisdagmorgon.

Min tanke var när mgm får klart för sig att han inte "tjänar" rättsligt på att tiga längre. Dessutom bedömer jag att KL inte utgör något hot mot hans "karriär" efter att han suttit av straffet på runt 10-12 år.
Citera
2019-11-09, 16:39
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Jag tror du har helt fel... Har han tänkt fortsätta sin kriminella bana så golar man inte, ingen sammarbetar med en golare helt enkelt

Anser du att mordförsöket tyder på någon form av slughet och konsekvenstänk?
Citera
2019-11-09, 16:41
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:

Om han och hans kumpaner nu misslyckades här senast med rånplaneringen. Vad gör då Billy? Han kan ju inte ertappas en gång till med rånarprylar i bilen. Istället en skjutning så han får in stålar. När de andra planerna misslyckades. Kanske hans mor behöver pengar till medicin eller något annat ädelt ändamål?

Jag misstänker att det blir en utdragen förundersökning och att det stannar vid att Billy är den enda som eventuellt åtalas.
Nu vet väl ingen vad polisen har för nåt som binder honom vid brottsplatsen men jag tror att det är dna, med största sannolikhet på hylsor som blivit kvar om det nu var pistol som användes.

Och är det så att det var hylsor så ska det mycket mer till för att han ska bli dömd, ammunition kan han ha hanterat nån annan gång och hans dna kan ha hamnat där då. Så där har polisen mycket att gräva i för att binda honom på platsen vid tiden för brottet.

Ivf som helst så kan vi glömma att en ev anstiftare blir utpekad av Billy, ska dom få Karin frihetsberövad för att hon anstiftat så behövs det tekniska bevis och det har dom inga idag.
Citera
2019-11-09, 16:45
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Vilken löjeväckande och förnumstig kommentar.

Varför är den det? Du menar att han pga människans mörka natur helt enkelt hämnas på anstiftaren för att ja, du antar bara det?
Citera
2019-11-09, 17:07
Medlem
Citat:
Jag misstänker att det blir en utdragen förundersökning och att det stannar vid att Billy är den enda som eventuellt åtalas.
Nu vet väl ingen vad polisen har för nåt som binder honom vid brottsplatsen men jag tror att det är dna, med största sannolikhet på hylsor som blivit kvar om det nu var pistol som användes.

Och är det så att det var hylsor så ska det mycket mer till för att han ska bli dömd, ammunition kan han ha hanterat nån annan gång och hans dna kan ha hamnat där då. Så där har polisen mycket att gräva i för att binda honom på platsen vid tiden för brottet.

Ivf som helst så kan vi glömma att en ev anstiftare blir utpekad av Billy, ska dom få Karin frihetsberövad för att hon anstiftat så behövs det tekniska bevis och det har dom inga idag.

Ja är det DNA på hylsor är det ju bingo. Annars kanske HOL lyckats lugga eller riva honom. Inte omöjligt att HOL fått in en bra knytnävsträff över näsa eller läpp också. Då blöder man rätt bra. Reflexmässigt spottar man nog också om blöder från munnen. Det ska ju ha varit ett visst tumult där i trapphuset. Då lär det varit många risker att släppa ifrån sig DNA enligt ovan. Vid sådant handgemäng måste man hålla pistolens sida tätt mot bröstkorgen för att inte själv bli träffad när man skjuter. Då finns stöd även om du måste värja dig för exempelvis en portfölj som används i försvar mot dig.
Close-quarters combat kanske inte är Billys starka sida. Mer van att spreja ut från rånarbilar mot snutar och allt och alla.

Sen tycker jag det är intressant att jag sett någon vittnesuppgift från granne om att det pep från hissen. Någon form av larm? Piper hissar om man trycker på larmet att ”man fastnat” likt nödknappar på sjukhus osv. Eller har de kommit åt knappen i tumultet och fått grannar att reagera på tumultet utöver höga röster?
Kanske t o m HOL varit så vaken att han tryckt på knappen i syfte att kalla på hjälp.
Senast redigerad av Avel 2019-11-09 kl. 17:12.
Citera
2019-11-09, 17:21
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ja är det DNA på hylsor är det ju bingo. Annars kanske HOL lyckats lugga eller riva honom. Inte omöjligt att HOL fått in en bra knytnävsträff över näsa eller läpp också. Då blöder man rätt bra. Reflexmässigt spottar man nog också om blöder från munnen. Det ska ju ha varit ett visst tumult där i trapphuset. Då lär det varit många risker att släppa ifrån sig DNA enligt ovan. Vid sådant handgemäng måste man hålla pistolens sida tätt mot bröstkorgen för att inte själv bli träffad när man skjuter. Då finns stöd även om du måste värja dig för exempelvis en portfölj som används i försvar mot dig.
Close-quarters combat kanske inte är Billys starka sida. Mer van att spreja ut från rånarbilar mot snutar och allt och alla.

Sen tycker jag det är intressant att jag sett någon vittnesuppgift från granne om att det pep från hissen. Någon form av larm? Piper hissar om man trycker på larmet att ”man fastnat” likt nödknappar på sjukhus osv. Eller har de kommit åt knappen i tumultet och fått grannar att reagera på tumultet utöver höga röster?
Kanske t o m HOL varit så vaken att han tryckt på knappen i syfte att kalla på hjälp.

Förmodligen så piper eller larmar det på nåt sätt för att påkalla uppmärksamhet, fast tumultet var väl i själva uppgången och inte i hissen? Hissen har ju dörr så det låter konstigt om någon av dessa har fått upp dörren och tryckt på larmet?
Citera
2019-11-09, 17:33
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Min tanke var när mgm får klart för sig att han inte "tjänar" rättsligt på att tiga längre. Dessutom bedömer jag att KL inte utgör något hot mot hans "karriär" efter att han suttit av straffet på runt 10-12 år.

Det är väl rättsligt han tjänar på att tiga,håller han käften stängd så kommer det här att landa på grov misshandel som ger 4-5 år men golar han ner KL så rubriceras det som överlagt och då snackar vi 10-14 år och precis som Avel och flashbackaren skriver så blir MGM totalt rökt i den undre världen och kommer aldrig att få jobba med dom tunga gubbarna i den undre världen,nej MGM kommer att hålla käften stängd,ett bra rykte och respekt är A och O i den organiserade brottsligheten,och att KL inte utgör något hot mot MGM spelar inte så stor roll när andra kommer att utgöra ett hot mot MGM,han kommer mest troligt att hamna på kumla,hall,österåker eller norrtälje och där är dom inte så förtjust i golbögar
Citera
2019-11-09, 17:35
Avslutad
En boende berättar om oväsendet.

– Jag var hemma och hörde att det lät som någon tappade järnrör i trapphuset. Det lät inte som skott, men det var väl för att det ekar så mycket i trapphuset. Jag hörde något tumult och ett pipande från hissen. Det var inte förrän jag träffade poliserna som jag förstod att något hade hänt, säger den boende.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/jakten-pa-torpeden-som-skot-advokaten1/
Senast redigerad av sherlocksnake 2019-11-09 kl. 17:48.
Citera
2019-11-09, 17:37
Medlem
Citat:
Förmodligen så piper eller larmar det på nåt sätt för att påkalla uppmärksamhet, fast tumultet var väl i själva uppgången och inte i hissen? Hissen har ju dörr så det låter konstigt om någon av dessa har fått upp dörren och tryckt på larmet?

Citat:
Gärningsmannen utförde inte dådet diskret utan det föregicks, enligt ett ögonvittne, av en tumultartad brottningsmatch i ett trapphus.
En boende berättar om oväsendet.
– Jag var hemma och hörde att det lät som någon tappade järnrör i trapphuset. Det lät inte som skott, men det var väl för att det ekar så mycket i trapphuset. Jag hörde något tumult och ett pipande från hissen. Det var inte förrän jag träffade poliserna som jag förstod att något hade hänt, säger den boende.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/jakten-pa-torpeden-som-skot-advokaten1/
Citera
2019-11-09, 17:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
KL verkar ju fascinera motsatta könet även om hon nu för tiden är alkoholist och pratar heltossigt.
Ska ju vara väldigt manipulativ bortom LOBbarna vilket väl ingen betvivlar när det kommer till hennes spaltkilometer till dagboksblad och dravel att läsa i domarna.

En outbildad, kriminell typ skulle säkert kunna imponeras när hon pladdrar på via gamla juristmeriter likaväl och viftar med pengar.
Låter säkert belevad och övertygande - för att hon troligen kan kollra bort folk i kombination med utseende, oskuldsfull, liten och tunn. Men ljuger så fort hon öppnar käften...

Jag undrar som sagt varför hon så överdrivet pekade i riktning grov kriminalitet, förutom att givetvis försöka få bort fokus från sig själv.
Att det handlar om något kopplat till organiserad brottslighet.

– Jag tänker inte utveckla hur, eller på vilket sätt. Men jag har hyggligt goda grunder för att tro att det är på det sättet."

"Oavsett vem som har lejt skytten är ju risken stor att han börjar prata. Förr eller senare gör ju de allra flesta det. Det är väldigt få som klarar av att hålla tyst, vilket ju är det absolut smartaste."

Om det endast är riktat till torpeden alltihop?
Håll käften annars är du fredlös för evigt och död redan igår.

Men det lär vara nåt väldigt tungt som insiderinfo och att de då känner varann. Men jag har oavsett en känsla av att hon försöker manipulera, använder media och jag undrar vad.

Får Johanna Möller vibbar av din beskrivning av KL, KL verkar vara en uppgraderad version av Johanna Möller eller rättare sagt den version som Johanna Möller skulle velat vara.

Tror inte att de får ett ord ur Billy om vem som lejt honom, blir nog knappast något om varför HOL skulle skjutas, vad han än säger så sjunker han djupare in i smeten, det lär väl bli det sedvanliga "inga kommentarer" på alla frågor om varför.

Personligen tror jag att det är tvisten mellan KL och HOL som ligger bakom, en rejält urspårad tvist som fick pågå alldeles för länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in