Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Och detta:
Citat:
- Klimatmigration är inget nytt. 1998 så gjorde monsunen i Bangladesh 21 miljoner människor hemlösa. Samma år fick 14 miljoner människor lämna sina hem för Yangtzeeflodens översvämningar. Det här är siffror som är jämförbara med prognoserna för hela klimatmigrationen, men under ett och samma år. Det kan ge ett visst uppnyktrande i i frågan om hur stort problemet är.
Sida 24:
Citat:
In short, people have had to move for environmental reasons for thousands of years. But recent examples provide useful, albeit sobering, analogues for the likely impact of future climate change. The 1998 monsoon floods in Bangladesh brought some of the worst flooding in living memory ... The floods left an estimated 21 million people homeless. Meanwhile the Yangtze floods of the same year temporarily displaced an estimated 14 million people...
Sida 12:
Citat:
Professor Myers himself admits that his estimate [200 miljoner], although calculated from the best available data, required some “heroic extrapolations”. Not that any criticism is implied; the simple fact is that nobody really knows with any certainty what climate change will mean for human popula- tion distribution. Current estimates range between 25 million and 1 billion people by 2050.
Angående torka så var det nog ännu värre än du skrev, i alla fall till 2100. Jag tror det var 30% med konstant torka, ifall det vill sig illa.
Andemeningen med rapporten är inte att klimatförändringar är ett icke-problem. Jag vill inte heller framstå som att jag tycker att klimatförändringarna är ett icke-problem, för det gör jag inte.
Men jag menar att världen redan har enormt mycket problem, som
sammanlagt är mycket värre än klimatförändringarna. Och att det skulle vara mycket enklare att arbeta på att lösa de problemen, och bedriva ett ekonomiskt konstruktivt klimatarbete på sidan av, än att satsa alla kort på att helt stoppa global uppvärmning med alla tänkbara medel. I synnerhet då klimatkampen ofta står i konflikt med arbetet med att lösa de andra problemen.