2019-11-07, 13:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag ger inte vidare mycket för sådana listor. Men "Musse Pigg" fanns inte med. Däremot Micky Mouse.
Har läst att de går igenom listan och har hittills tagit bort ett 30 - tal namn. Många självklara namn som saknades också. Vet inte hur de kommit fram till listan och finner den även ointressant. Det som räknas är vad som framkommer i studier. Och i studier om koncensus brukar siffran landa mellan 95 till ungefär 100 procent.
Att vi bara har 4-5 år på oss, eller?
Citera
2019-11-07, 13:18
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Att vi bara har 4-5 år på oss, eller?
... Att göra saker innan vi blir 4-5 år äldre. Ja, jag har inte sett någon studie på det, men gissar vilt att det råder koncensus i den frågan också.
Citera
2019-11-07, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har klimatdebatten drabbats utav stora problem. Efter släppet med 11.000 forskare som skrivit under en klimatpetition så kommer det att i fortsättningen när MP nämns i något sammanhang bli svårt att avgöra om det är Musse Pigg eller Miljöpartiet som avses:
Det är en gammal hobby att smyga in namn i sådana där upprop. Oregon petition hade än värre problem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Oregon_Petition#Credentials_and_authenticity
Citera
2019-11-07, 14:21
Medlem
liffens avatar
Citat:
Meanwhile: Forskare räknar för fullt på att öka denna återspegling av instrålning genom injektioner av sulfataerosoler i stratosfären för att motverka "den lilla klimatpåverkan som koldioxid ger".

Sulfatjoner fungerade som temperatursänkare när vi eldade svavelhaltig tjockolja men någon bra metod är det inte. Varför inte helt enkelt försöka göra jordytan lite ljusare?
Citera
2019-11-07, 14:40
Medlem
Citat:
Vi kan väl ta detta:
Citat:
Det finns i princip inget idag som tyder på en pågående förflyttning, på grund av klimatförändringar. Det finns några få exempel som brukar nämnas, som handlar om några hundra människor p.g.a. bland annat avsmältning, men som är rent anekdotiska, och som missbrukats i rubriksyfte.
Sida 26:
Citat:
Nonetheless, there has been a somewhat breathless competition in the world’s media to find the first conclusive “victims” of climate change – who, like a miner’s canary, will mark the beginning of a period of irreversible climate impacts. Four cases have been quite extensively highlighted in the past few years: the Cartaret islands in Papua New Guinea, the residents of Lateu village in Vanuatu, the relocation of Shishmaref village on Sarichef island in Alaska, and the submergence of Lohachara island in India’s Hooghly river.
...

However, in the interests of balance, it is worth noting that there is little scientific consensus that these four cases are definitively the result of anthropogenic climate change.
...

So far the publicized examples of forced migration caused by anthropogenic climate change are more anecdotal than empirical, affecting a few hundred or thou- sand people at a time. The urge to grab the headlines has tended to obscure the fact that we know that climate variation has influenced human population distribution for thousands of years.
Jag ska svara på det andra också, men hinner inte nu.
Citera
2019-11-07, 15:41
Medlem
Citat:
Och detta:
Citat:
- Klimatmigration är inget nytt. 1998 så gjorde monsunen i Bangladesh 21 miljoner människor hemlösa. Samma år fick 14 miljoner människor lämna sina hem för Yangtzeeflodens översvämningar. Det här är siffror som är jämförbara med prognoserna för hela klimatmigrationen, men under ett och samma år. Det kan ge ett visst uppnyktrande i i frågan om hur stort problemet är.

Sida 24:

Citat:
In short, people have had to move for environmental reasons for thousands of years. But recent examples provide useful, albeit sobering, analogues for the likely impact of future climate change. The 1998 monsoon floods in Bangladesh brought some of the worst flooding in living memory ... The floods left an estimated 21 million people homeless. Meanwhile the Yangtze floods of the same year temporarily displaced an estimated 14 million people...

Sida 12:

Citat:
Professor Myers himself admits that his estimate [200 miljoner], although calculated from the best available data, required some “heroic extrapolations”. Not that any criticism is implied; the simple fact is that nobody really knows with any certainty what climate change will mean for human popula- tion distribution. Current estimates range between 25 million and 1 billion people by 2050.
Angående torka så var det nog ännu värre än du skrev, i alla fall till 2100. Jag tror det var 30% med konstant torka, ifall det vill sig illa.

Andemeningen med rapporten är inte att klimatförändringar är ett icke-problem. Jag vill inte heller framstå som att jag tycker att klimatförändringarna är ett icke-problem, för det gör jag inte.

Men jag menar att världen redan har enormt mycket problem, som sammanlagt är mycket värre än klimatförändringarna. Och att det skulle vara mycket enklare att arbeta på att lösa de problemen, och bedriva ett ekonomiskt konstruktivt klimatarbete på sidan av, än att satsa alla kort på att helt stoppa global uppvärmning med alla tänkbara medel. I synnerhet då klimatkampen ofta står i konflikt med arbetet med att lösa de andra problemen.
Citera
2019-11-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Sulfatjoner fungerade som temperatursänkare när vi eldade svavelhaltig tjockolja men någon bra metod är det inte. Varför inte helt enkelt försöka göra jordytan lite ljusare?

Eller en deflektor ute i rymden för att avleda en del av strålningen. Det har redan föreslagits av NASA för att skydda planeten från solstormar.
Citera
2019-11-07, 16:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Eller en deflektor ute i rymden för att avleda en del av strålningen. Det har redan föreslagits av NASA för att skydda planeten från solstormar.

Betyder det att du är av uppfattningen att vi människor faktiskt kan påverka klimatet?
Citera
2019-11-07, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Betyder det att du är av uppfattningen att vi människor faktiskt kan påverka klimatet?

Med teknik går det säkert att påverka en del. Jag tror däremot inte tror på är att koldioxid kan göra någon skillnad som drastiskt påverkar planeten. Det finns enbart en hypotes om koldioxid, men så länge som detta inte har bevisats genom experiment, så är det dock enbart en hypotes.
Citera
2019-11-07, 16:38
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Med teknik går det säkert att påverka en del. Jag tror däremot inte tror på är att koldioxid kan göra någon skillnad som drastiskt påverkar planeten. Det finns enbart en hypotes om koldioxid, men så länge som detta inte har bevisats genom experiment, så är det dock enbart en hypotes.

Liksom att något av det andra drastiskt skulle kunna påverka klimatet. Känns inte rymdspeglar också som något av en hypotes, om inte en utopi rent av?

Jag tror inte vi kommer så mycket längre i diskussioner här, utan att uttala sig om vad som är en sekt och vilka som får vilka pengar, är det kanske lättast att konstatera att framtiden får utvisa vad det riktiga utfallet var.

Under tiden får man väl försöka argumentera utan att förvrida den statistik som finns, men det är lätt hänt att man gör så. Vi människor är fortfarande de som väljer vad för information som är intressant.

Men säg mig, vad är det som är så dåligt med att bry sig om klimatet? Förändringar och investeringar leder till ny teknik, och det är väl bra.

Personligen känns det som att analogt med att inte tro på dagens problem är att säga att kol och olja borde ha drivit Saturnraketerna, men kol och olja är gammal teknik som inte gärna kan föra mänskligheten framåt.
Citera
2019-11-07, 17:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är en gammal hobby att smyga in namn i sådana där upprop. Oregon petition hade än värre problem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Oregon_Petition#Credentials_and_authenticity
Hursomhelst, Musse Pigg trendar på Twitter:

https://twitter.com/search?q=%22Musse%20Pigg%22&src=trend_click

Och:

Klimatuppropet kritiseras – Musse Pigg skrev under
Över 11 000 forskare står bakom ett klimatupprop som kräver att världen genast genomgår stora förändringar.

Men listan skrevs inte bara under av kvalificerade akademiker, utan även av påhittade figurer som Musse Pigg och Albus Dumbledore.

Samtidigt väcks kritik mot att personer på listan i en rad fall inte är experter på klimatet – exempelvis har en organforskare vid ett svenskt sjukhus skrivit under.
/…/
Samhällsdebattören Rebecca Weidmo Uvell uppmärksammar på sin blogg att ett flertal personer som skrivit under listan inte är klimatforskare.

Den stora majoriteten av svenskarna som skrivit under har akademiska titlar som professor eller universitetslektor. Vanliga expertområden som uppges är ekologi, biologi och limnologi.

Men vissa verkar inte ens inom forskningsområden som går att koppla till miljömässiga frågor.

I klimatupprorets namnlista anges exempelvis en person som arbetar på ett svenskt sjukhus. Något specifikt forskningsområde uppges inte i listan, men personen berättar för Expressen att hon forskar om människokroppens organsystem.

– Jag vill lösa klimatproblemen. Och eftersom jag är forskare tycker jag att det var ett väldigt bra initiativ för att väcka uppmärksamhet runtom i världen.

Finns det något i din yrkesutövning som är kopplat till klimatfrågan?

– Nej, faktiskt inte. Jag sysslar med medicinsk forskning.

En annan person är studierektor och lektor i genusvetenskap vid ett större svenskt universitet.

Många svenskar som skrivit under anger inte alls vad de arbetar med, utan har enbart lämnat information som ”researcher”. Andra är doktorander, det vill säga forskarstuderande.
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/klimatuppropet-kritiseras-musse-pigg-skrev-under/

Och ni alarmister ni är roliga ni. Ni hugger direkt så fort man publicerar en klimathotskritisk artikel och skriker om vetenskaplighet. Men när ett sådant här klimatuppror med uppenbara brister publiceras försvara ni det med näbbar och klor in absurdum.

Edit:

Rebecca Weidmo Uvells genomgång. Hon har bl.a. hittat en mamma till en forskare bland de undertecknande. Väl värd att läsa i sin helhet:

11 000 forskare varav minst en är seriefigur

https://uvell.se/2019/11/06/11-000-formare-varav-minst-en-ar-seriefigur/

Fejk news i media om de 11 000

https://uvell.se/2019/11/06/fejk-news-i-media-om-de-11-000/

11 000 forskare varav nästan ingen forskar på klimatet

https://uvell.se/2019/11/06/11-000-forskare-varav-nastan-ingen-forskar-pa-klimatet/
/…/Men jag hittade även en rad andra.

Ingenjör, olika studenter av oklar inriktning (studenter är inte forskare), en konsult, arkitekter, familjeläkare, ortoped, läkare, internmedicin, lingvistiker, ekonom, genetiker, barnläkare, psykiater, psykolog, astrofysiker, en medlem (?)
Senast redigerad av arbetet 2019-11-07 kl. 17:43.
Citera
2019-11-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Liksom att något av det andra drastiskt skulle kunna påverka klimatet. Känns inte rymdspeglar också som något av en hypotes, om inte en utopi rent av?

Det är någonting som NASA seriöst har diskuterat. Du skulle bara veta vilka storslagna projekt som NASA har framfört med undergångspropaganda. För ett par år sedan kom en rapport om att en domedags solstorm skulle orsaka skador för 20 triljoner dollar. Det skulle vara billigare att bygga en 100 000 tons sköld i rymden som skulle skydda planeten. Då snackades det också om att skölden skulle kunna förhindra en global uppvärmning.

NASA har en speciell hemsida där det brukar dyka upp projekt av den här magnituden.

https://www.nasa.gov/planetarydefense
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in