Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Par-o-o (Smeso) leker egyptolog, med betoning på "leker".
Han skriver "...uttåget inte kan ha inträffat medan faraonerna hade sitt säte i Thebes [sic!]".
Ingen insatt bestrider att Thebe ligger långt ner i södra Egypten, medan israeliterna enligt Bibeln bosatte sig i nordöstra Nildeltat långt därifrån.
(Par-o-o skriver stadens namn som i engelskan med "h", Thebes. Gubben kan inte ens, med sin skriande brist på formell bildning, stava namnet rätt på svenska.)
Men arkeologer (under ledning av Manfred Bietak) har hittat kungapalats i nordöstra Egypten
(i Tell el-Dab´a), regionen där israeliterna bodde enligt Bibelns uppgifter. Kungapalatset är från den tid för uttåget som Bibeln anger (1400-talet f.Kr.).
Par-o-o vet detta, då jag inte så länge sedan skrev det honom på näsan...
Även om arkeologerna inte hade gjort dessa fynd hade bibelkritiken tagit sig vatten över huvudet, för avsaknad av belägg är inte belägg på avsaknad. Så redan innan arkeologerna hittade anläggningarna i Tell el-Dab´a var det fel att angripa Bibelns uppgifter. Argumentationsfelet heter f.ö. argumentum e silentio.
Förutom argumentationsfelet Fejkegyptologen begick tidigare, väljer han alltså nu att inte nämna utgrävningarna i Tell el-Dab´a. Dubbelfel!
Varför då? Så gör bibelkritiker rutinmässigt, i syftet att ställa fram Bibeln i sämre dager. Ohederligt pack!
Jösses, alltså. Ursäkta att jag skrev namnet på engelska. Engelska är det språk jag använder i arbetet och det språk jag läser på och är mest van vid att använda. Jag skriver här för att hålla svenskan levande eftersom ingen talar svenska där jag bor. Ibland slipper det igenom felskrivningar. Kul att du hoppar på "Thebes" som ett fel när jag har skrivit namnet rätt till dig mer än ett tiotal gånger tidigare.
Det riktigt kittlar i dig att hitta minsta lilla fel i det jag skriver för att misskreditera mig, eller hur?
Det palats man hittat är inte konstigt. Det fanns flera guvernörspalats utspridda över Egypten och faraonerna använde sannolikt dessa medan faraonerna var på resande fot och besökte andra delar av landet. Inget konstigt med det. Men att det var ett palats där faraonerna levde och regerade ifrån? Nej, något sådant påstod så vitt jag vet inte Manfred Bietak. Han påstod bara att det var ett palatskomplex från tiden för den artonde dynastin.
Det var ursprungligen ett palats från hyksosepoken och alltså inte alls ett palats konstruerat av egyptierna. Det är ett palats som byggdes av hyksos (det har t.ex. illustrationer av en syrisk gud, inte egyptiska illustrationer). Att palatset användes av faraonerna som regenspalats är bara ditt påhitt.
Är denne Manfred Bietak bara ännu en "egyptolog" som det senare visar sig att du bara rekommenderar när det passar dig, men som du ändå egentligen inte håller med om, som t.ex. när du rekommenderade Hoffmeier?
Nej, du ljuger som vanligt.