2019-11-05, 17:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ändå är det inte jag utan Herren som hotar med straff för era synder.
Det är du som helt utan belägg påstår att gud finns och att hen hotar med straff.

Synder är irrelevanta för de som är inte medlemmar i klubben där dessa regler gäller. I fotbollsklubben är det en synd för utespelare att ta bollen med händerna, samtidigt som det inte är en synd i handboll. Exempelvis.
Citera
2019-11-05, 18:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag har ingen anledning att inte tro på vad Moses skrev bara för att du inte tror på det.

Trots att Moses har helt fel om var faraonerna bodde?
Faraonerna bodde inte alls i Nildeltat förrän på 1200-talet f.Kr., vilket alltså betyder att Moseböckerna skriver fel om att Goshen låg nära där Josef bodde (han bodde ju enligt Moseböckerna i faraons palats). (1 Mos 45:9-10)
Moses skulle bara kunna hittas i vassen av en dotter till faraon om faraon bodde med sin familj i Nildeltat (landsdelen Goshen är ju i Nildeltat och Nilen flyter norrut). (2 Mos 2:1-10)

Sanningen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Thebe_(Egypten)
"När den nittonde dynastin kom till makten flyttades huvudstaden till Nildeltat."
Egyptens nittonde dynasti varade omkring 1290–1190 f.Kr. och Moses påstås enligt Bibeln vara född omkring 1520 f.Kr. och Josef levde naturligtvis långt innan dess.

Trots att Moses har helt fel om var Egyptens gränser låg?
Moses påstår att israeliterna lämnade Egypten innan de kom till Kanaans land, men Kanaans land låg inom Egyptens gränser fram till 1100-talet f.Kr.
(Se karta här https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Kadesh).
Citera
2019-11-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Trots att Moses har helt fel om var faraonerna bodde?
Faraonerna bodde inte alls i Nildeltat förrän på 1200-talet f.Kr., vilket alltså betyder att Moseböckerna skriver fel om att Goshen låg nära där Josef bodde (han bodde ju enligt Moseböckerna i faraons palats). (1 Mos 45:9-10)
Moses skulle bara kunna hittas i vassen av en dotter till faraon om faraon bodde med sin familj i Nildeltat (landsdelen Goshen är ju i Nildeltat och Nilen flyter norrut). (2 Mos 2:1-10)

Sanningen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Thebe_(Egypten)
"När den nittonde dynastin kom till makten flyttades huvudstaden till Nildeltat."
Egyptens nittonde dynasti varade omkring 1290–1190 f.Kr. och Moses påstås enligt Bibeln vara född omkring 1520 f.Kr. och Josef levde naturligtvis långt innan dess.

Trots att Moses har helt fel om var Egyptens gränser låg?
Moses påstår att israeliterna lämnade Egypten innan de kom till Kanaans land, men Kanaans land låg inom Egyptens gränser fram till 1100-talet f.Kr.
(Se karta här https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Kadesh).
Trots att era forskningsresultat inte stämmer? Era beräkningar stämmer inte, men det kan vara som ni säger - i teori!
Citera
2019-11-05, 19:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Trots att era forskningsresultat inte stämmer? Era beräkningar stämmer inte, men det kan vara som ni säger - i teori!

Jaså?
Vilka källor har du till ditt påstående, eller är du fortfarande blind och döv?

Vilka bevis finns som säger att det jag bevisade med Bibeln själv faktiskt inte stämmer?
Var finns bevisen för att faraonernas palats låg i Nildeltat på 1500-talet f.Kr. och på 1800-talet f.Kr.?

Vi kan väl börja med det?

För du utgår väl ifrån Bibelns egna årsangivelser om att uttåget skedde 480 år innan Salomo började bygga Guds tempel?
Citera
2019-11-05, 19:57
Medlem
Citat:
Jaså?
Vilka källor har du till ditt påstående, eller är du fortfarande blind och döv?

Vilka bevis finns som säger att det jag bevisade med Bibeln själv faktiskt inte stämmer?
Var finns bevisen för att faraonernas palats låg i Nildeltat på 1500-talet f.Kr. och på 1800-talet f.Kr.?

Vi kan väl börja med det?

För du utgår väl ifrån Bibelns egna årsangivelser om att uttåget skedde 480 år innan Salomo började bygga Guds tempel?
Det har ingen betydelse. De som kan ha förfalskat årtal i bibeln tänkte som ni gör nu: stämmer inte årtal kan allt annat inte vara sant heller. Vissa förfalskningar är så uppenbara att det är pinsamt. Som vad som hände på vägen till Damaskus. Först säger Paulus att de som var med inte hörde men såg, och andra gången Paulus berättar samma historia såg de inget men hörde nåt. Förfalskarna ändrar bara sånt som i deras ögon kan verifieras, men det ändrar inte evangeliet, för att de tänker att ingen kan tro på det när de inte ens kan få årtal rätt. BS.
Citera
2019-11-05, 20:27
Medlem
Citat:
Jag har ingen anledning att inte tro på vad Moses skrev bara för att du inte tror på det.
Vad har Moses skrivit?
Citera
2019-11-05, 20:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det har ingen betydelse. De som kan ha förfalskat årtal i bibeln tänkte som ni gör nu: stämmer inte årtal kan allt annat inte vara sant heller. Vissa förfalskningar är så uppenbara att det är pinsamt. Som vad som hände på vägen till Damaskus. Först säger Paulus att de som var med inte hörde men såg, och andra gången Paulus berättar samma historia såg de inget men hörde nåt. Förfalskarna ändrar bara sånt som i deras ögon kan verifieras, men det ändrar inte evangeliet, för att de tänker att ingen kan tro på det när de inte ens kan få årtal rätt. BS.

Vad har det med årtal att göra?

Menar du allvarligt att du tror att Bibelns årtalsangivelser är förfalskade?
Av vem och varför?

Det är ju judarnas egen tideräkning som de har bibehållit om när uttåget skulle ha skett. Det måste alltså ha varit någon judisk överstepräst som gjorde dessa årtalsändringar efter fångenskapen i Babylon, men innan Jesu tid.

Dessutom dateras uttåget även genom att summera regeringslängderna för de olika "domarna" som regerade fram till kung Saul enligt Domarboken. Det blir ungefär samma årtal +/- 20 år, om jag minns rätt. Är domarnas regeringstider också påhittade, eller är hela Domarboken påhittad, eller vad menar du?
Citera
2019-11-05, 20:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad har Moses skrivit?

Inte ett ord på hebreiska i alla fall. Det fanns inte hebreiska skrivtecken på Moses tid.
Citera
2019-11-05, 20:32
Medlem
Citat:
Inte ett ord på hebreiska i alla fall. Det fanns inte hebreiska skrivtecken på Moses tid.
Ja, han har nog inte skrivit Moseböckerna.
Citera
2019-11-05, 20:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Om vampyrer verkligen finns på riktigt och du struntat i att strö salt runt ditt hem och skippat att ta på dig vitlökshalsbandet.. Implikationerna är ju enorma. Det är väl ändå med handen på hjärtat, lite obehagligt, eller hur?
Nej, inte då (Jes 43:1-3):
Men nu, så säger HERREN,
han som har skapat dig,
Jakob,
han som har danat dig, Israel:
Frukta inte,
ty jag har återlöst dig,
jag har kallat dig vid namn,
du är min.
Om du än måste gå genom vatten,
är jag med dig,
eller genom strömmar,
så skall de inte dränka dig.
Om du än måste gå genom eld,
skall du inte bli svedd,
lågan skall inte bränna dig.
Ty jag är HERREN, din Gud,
Israels Helige, din Frälsare.
Citera
2019-11-05, 20:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, han har nog inte skrivit Moseböckerna.
Jo då. Han skrev, och sedan skrevs texten av genom årtusenden.
Citera
2019-11-05, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jo då. Han skrev, och sedan skrevs texten av genom årtusenden.
Tror mer på forskare än på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in