2019-11-05, 16:56
Medlem
Hur åkte du dit om man får fråga?
Citera
2019-11-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Sluta röka nu, blir du kallad kommer du behöva hålla dig helt nykter i minst 6 månader, därefter kan de fortfarande kalla in dig. Du kommer själv få kontakta ett ställe som tar piss/blodprov samt att det kostar en hel del.

Jag har själv vart igenom det och fick inte tillbaka körkortet för att enligt transportstyrelsens läkare så drack jag för mycket alkohol. Och då drack jag max 6 starköl per helg. Visserligen så går det att fuska med pisseprovet och de tar inte blodprov varje gång.

Lycka till!

Hej och tack.

Alltså menar du om jag skulle pissa positivt så måste jag hålla mig nykter i 6 månader men om inte så släpper de det? Är inte säker på hur jag ska tolka det =)?
Citera
2019-11-05, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Om det står något i brevet om att du ska lämna något prov så ska du göra det. Dock så är min erfarenhet att man ska lämna prov och att man ska uppvisa nykterhet under ett halvår eller liknande. Minns dock inte om den uppmaningen kom i första brevet eller ett senare.

Mitt råd är väl att hålla dig nykter. Kan lova dig att du inte vill hamna i transportstyrelseträsket. Det är både kostsamt, irriterande och kan dröja flera år innan du ens får ta körkort igen. Och ja, du får körkortet indraget om du inte uppvisar någon nykterhet. Helt bisarrt egentligen eftersom man inte ens behöver sitta i ett fordon för att få det indraget.
Hej och tack för svar.

Det står inte i brevet att jag ska lämna prov men att om jag undviker soc mötet som (kanske) uppkommer så har transportstyrelsen rätt till att begära urinprov från mig, typ. Du menar att om jag skulle pissa positivt på första urinprovet så ryker kortet direkt? Hur fungera det om man skulle pissa positivt på första och sen skärpa sig? Någon som vet? Får jag ens köra nu, under utredningen dvs?
Citera
2019-11-05, 18:23
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Och på samma gång är Island världens pundarland, med nästan 18% av befolkningen som röker på.
https://www.telegraph.co.uk/travel/m...most-cannabis/

Nu diskuterar vi TS situation. Hans narkotikamissbruk har försatt honom i en minst sagt besvärlig situation då är lagförd. Det som är minst sagt uppseendeväckande är att TS vill fortsätta knarka och då anser jag att han borde söka hjälp för sin missbruksproblematik.
Citera
2019-11-05, 18:31
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livinitup

Känns förjävligt att de lägger dessa resurser på någon som endast röker lite på helgerna och aldrig skulle få för sig att framföra ett fordon påverkad.

Tack för info på förhand.

Mvh

Hur skulle du hanterat det sett ur deras synvinkel? Det är svårt att skapa ett system som bygger på att man helt enkelt godtar den misstänktes förklaring utan att det skulle utnyttjas även av de som röker innan dom sätter sig i en bil.

Tufft läge såklart, och kanske handlar det egentligen om att man bör bestraffa återfallsförbrytare hårdare eller nåt?
Citera
2019-11-05, 18:35
Medlem
Citat:
Hej och tack.

Alltså menar du om jag skulle pissa positivt så måste jag hålla mig nykter i 6 månader men om inte så släpper de det? Är inte säker på hur jag ska tolka det =)?

Nej som så här, ska försöka vara tydlig. Jag pissade aldrig positivt och det var aldrig positiva blodprov. Jag fick lämna 6 pisseprov och 3 blodprov om jag minns rätt. Under den 6 månaders perioden fick jag själv betala allt (tror det totala priset landade på 7-8000, är några år sen som sagt). Under tiden som jag lämnade prov så var det såklart big no-no på att piss/blod prov skulle vara positivt. De rekommenderade även att jag inte skulle dricka alkohol, då de tar hänsyn även till det. Efter 6 månader, på sista provtagningen så sa de att de kan komma att ringa mig när som helst inom minst 6 månader (vilket aldrig hände). Trots att jag var nykter (förutom dricka alkohol i samma mängd som max 6 stora starka per helg) så rök mitt körkort ändå. Ett år eller om det var två så gjorde jag en omprövning hos soc och fick tillbaka körkortet.

Med andra ord, du måste va helt nykter fr.o.m nu tills du lämnat sista pisse/blodprovet och jag hade för säkerhetens skull (beroende på vad du får för beslut) hållet mig någorlunda nykter nästa 6 månader efter du är klar.

Dessutom ser jag i ett annat av dina svar att du möjligtvis kommer få soc möte, jag fick samma men var inte ren då och fick sedan att jag var tvungen att lämna prover. Så försök att skjuta på mötet en månad eller en och en halv (beroende på hur mkt du röker), börja jogga varje dag, gå på soc mötet, pissa där och sen lär du slippa resterande. Givet att du är ren. Hoppas det blev tydligare nu.

Ett annat tips kan vara att fråga lawline.se då de ger gratis juridisk vägledning.

Lycka till!
Citera
2019-11-05, 19:07
Medlem
Citat:
Hej.

För ca 6 månader torskade jag för innehav och ringa narkotika brott. Vi snackar mellan 1-2 g cannabis.

Jag fick böter, jag betalade, allt var frid och fröjd. Tills idag..... det låg ett brev från transportstyrelsen i brevinkastet med rubriken ” Vi har skickat ditt ärende för kompletterande utredning”.

I brevet står klara och tydliga instruktioner ang soc, m.m. Men det jag reflekterade över är att det stod ” de kan kalla dig till samtal om dina nykterhets vanor bla bla”. Bör jag förvänta mig att bli kallad? Och om det är så att jag blir kallad och måste pissa och pissar positivt på mitt första prov, ryker körkortet direkt då eller tar de hänsyns till andra omständigheter runt omkring i livet så att säga?
Jag har aldrig blivit dömd tidigare för brott och jag har ett väldigt bra jobb med akademisk utbildning i bakgrunden. Är allmänt trevlig och har lätt och prata för mig.

Kan jag röka fram tills jag blir kallad och sen sluta och ändå få behålla mitt körkort? Om jag pissar positivt på första provet dvs. Hur hade ni här på FB tacklat problemet?

Det som nästa är det mest komiska med det är att jag äger inte ens en biljävel och torskade INTE i en bil eller någon koppling till trafiken på något sätt....

Känns förjävligt att de lägger dessa resurser på någon som endast röker lite på helgerna och aldrig skulle få för sig att framföra ett fordon påverkad.

Tack för info på förhand.

Mvh

Har sett detta nära.

De kommer kalla dig, Soc, ganska snart.
Där gör din socialtant en riskbedömning av dig, inkl karaktären av ditt brott. Du kommer inte få pissa hos Soc.
Glider du igenom den flaskhalsen vet jag inte om du kommer kallas något mer till varken Soc eller annan instans.

Om du däremot bedöms olämplig att inneha körkortet kommer dom dra in det och du får efter 1-6 mån ansöka om att få tillbaka det.
OBS! Eftersom drogen är just en drog (illegal) anses du redan som halvt om halv olämplig. Var ren i sinne och kropp
Citera
2019-11-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Hur skulle du hanterat det sett ur deras synvinkel? Det är svårt att skapa ett system som bygger på att man helt enkelt godtar den misstänktes förklaring utan att det skulle utnyttjas även av de som röker innan dom sätter sig i en bil.

Tufft läge såklart, och kanske handlar det egentligen om att man bör bestraffa återfallsförbrytare hårdare eller nåt?
Minst sagt Intressant frågeställning. Jag skulle nog hanterat det som så att kör man full/drog påverkad så köper jag att personen i fråga ska få komplikationer på sitt körkort. Men torskar man ”utanför trafiken” så att säga så tycker jag även konsekvenserna inte ska ha med körkortet att göra. Bara för att man väljer att röka istället för att dricka gör ju inte att man blir mer risk benägen att köra påverkad. Man får skilja på äpplen och päron tycker jag... men nu är de ju som det är 😕
Citera
2019-11-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutusDidactus
Har sett detta nära.

De kommer kalla dig, Soc, ganska snart.
Där gör din socialtant en riskbedömning av dig, inkl karaktären av ditt brott. Du kommer inte få pissa hos Soc.
Glider du igenom den flaskhalsen vet jag inte om du kommer kallas något mer till varken Soc eller annan instans.

Om du däremot bedöms olämplig att inneha körkortet kommer dom dra in det och du får efter 1-6 mån ansöka om att få tillbaka det.
OBS! Eftersom drogen är just en drog (illegal) anses du redan som halvt om halv olämplig. Var ren i sinne och kropp
Hej!

Du låter säker på att de inte kommer ta urin prov på mig på soc? Om jag förstått dig rätt så kommer de göra en bedömning av min karaktär för att sedan ta ett beslut om det kommet att tas vidare eller ej? Är det rätt uppfattat?

Jag funderar även över om hur långt tid tror ni det tar från det man får kallelsen till att sedan ha det faktiska mötet? Jag förstår att ingen av er kan svara exakt men kanske någon har ett ungefärligt hum? Pratar vi 2 veckor, 1 månad? Mindre?

Vill även passa på och tacka alla som svarat i tråden för info och annan input.
Citera
2019-11-05, 21:55
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButchMighty
Jag hade väntat i 3-4 veckor med att röka ifall du måste pissa vid en kallelse.

Sitter själv i samma båt då mitt jobb har fått för sig att utveckla sin drogpolicy med fler drogtester. FÖRJÄVLIGT
Helt rätt, skulle jag säga. 🙄
Citera
2019-11-06, 01:09
Medlem
Tja.

Torska ringa 3 ggr, fick gå på möten med soc 3 gånger, inte en enda gång fick jag pissa på soc, fick även behålla körkortet.

Om soc berömmer att du är olämplig för att köra bil kommer du få lämna urinprov till transportstyrelsen men du kommer aldrig få pissa hos soc
Citera
2019-11-06, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebman
Tja.

Torska ringa 3 ggr, fick gå på möten med soc 3 gånger, inte en enda gång fick jag pissa på soc, fick även behålla körkortet.

Om soc berömmer att du är olämplig för att köra bil kommer du få lämna urinprov till transportstyrelsen men du kommer aldrig få pissa hos soc
Hej och tack för svar!

Fick du även brev då, från transportstyrelsen att du kunde bli inkallad till soc?

Hur gör de den bedömningen? Utifrån hur vettig du verkar vara som person?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in