2019-11-06, 07:50
Medlem
Varför läser du inte bara inlägget jag postade åt dig en (*två) sida bak? Där får du reda på allt.
Citera
2019-11-06, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtrogenHerre
Varför läser du inte bara inlägget jag postade åt dig en (*två) sida bak? Där får du reda på allt.
Hej.

Jo men jag har läst ditt inlägg och det var jättebra förklarat osv. Det problematiska är väl att varken du eller jag inte är 100% säkert på att min ”process” kommer gå till på samma sätt?
Citera
2019-11-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livinitup
Hej.

Jo men jag har läst ditt inlägg och det var jättebra förklarat osv. Det problematiska är väl att varken du eller jag inte är 100% säkert på att min ”process” kommer gå till på samma sätt?

INGEN kan veta till 100% hur DIN process kommer att gå till hur mycket Du än vrider och vänder på all information.

Håll dig ren tills ditt möte på soc som många andra också säger. Svårare än så kan det inte vara. Har du problem med att hålla dig ren - ja då HAR DU PROBLEM - oavsett vad du försöker skriva till oss.

/OH
Citera
2019-11-06, 20:37
Medlem
Go kväll allesammans!

Idag hade ett brev från socialen ramlat ner i brevinkastet där det står att jag är kallad den 18 November på möte. Jag har nu bestämt mig för att inte röka innan dess någonting. Senaste jag rökte var i lördags (2 November) så att bli ren tills dess kommer inte vara några problem med tanke på hur mycket jag tränar.

I brevet så står det "att det kan vara bra att ha med 1 eller 2 referenser som kan uttala sig om mina nykterhetsförhållanden". De ger exempel på nära anhörig, arbetsgivare eller läkare. De 2 första alternativen är helt jävla uteslutna men jag funderade på om jag bokar och betalar ett frivilligt pissprov på VC som visar på att jag är ren, borde jag inte kunna ha det som någon typ av referens? Tror ni mina chanser att slippa urinprover framöver ökar med ett sådant "intyg"?

Jag har beställt hem pissprov från nätet för att vara säker på att jag inte bokar den tiden hos VC någon dag för tidigt haha.

Så vad tror ni om mitt upplägg? Ge gärna synpunkter

Trevlig kväll
Citera
2019-11-07, 01:13
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Minst sagt Intressant frågeställning. Jag skulle nog hanterat det som så att kör man full/drog påverkad så köper jag att personen i fråga ska få komplikationer på sitt körkort. Men torskar man ”utanför trafiken” så att säga så tycker jag även konsekvenserna inte ska ha med körkortet att göra. Bara för att man väljer att röka istället för att dricka gör ju inte att man blir mer risk benägen att köra påverkad. Man får skilja på äpplen och päron tycker jag... men nu är de ju som det är 😕

Japp. Poängen är att det är svårt att skapa lagar och regler som fungerar i alla lägen utan att någon då och då kommer i kläm. De flesta av oss kan nog vara överens om att vi inte vill ha påverkade förare i trafiken, och då kan en bra start vara att ifrågasätta rätten att köra på allmänna vägar om man bedöms lida av ett missbruk. Ta det säkra för det osäkra helt enkelt. Samtidigt finns ju det garanterat personer som klarar av att hantera det på ett säkert sätt; inte köra påverkade osv. Dessa kommer drabbas av samma lag eftersom det inte går att skilja grupperna åt.
Citera
2019-11-07, 10:53
Citat:
Hej och tack för svar.

Det står inte i brevet att jag ska lämna prov men att om jag undviker soc mötet som (kanske) uppkommer så har transportstyrelsen rätt till att begära urinprov från mig, typ. Du menar att om jag skulle pissa positivt på första urinprovet så ryker kortet direkt? Hur fungera det om man skulle pissa positivt på första och sen skärpa sig? Någon som vet? Får jag ens köra nu, under utredningen dvs?

Ok. Då ska soc lämna ett yttrande först. Sedan fattar transportstyrelsen beslut om du ska lämna urinprov. Du kommer förmodligen inte göra detta på soc, utan på typ en läkarstation eftersom transportstyrelsen bara godtar analysprover, inte stickor. Kostar cirka 300-400 kr per gång och sedan ytterligare 1000-3000kr (engångskostnad för varje period transportstyrelsen fattar beslut om) för en läkares utlåtande, beroende på landsting man bor i. Du vill undvika detta till varje pris.

Förmodligen kommer de på soc fråga dig om du vill lämna ett frivilligt prov. Det underlättar deras bedömning.

Och som svar på din fråga så ja förmodligen är det kört om du lämnar positivt på ett prov och negativt på resten. Då får du lämna fler prover under längre tid.

Skärp dig och var nykter tills det är över.
Citera
2019-11-07, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Hur skulle du hanterat det sett ur deras synvinkel? Det är svårt att skapa ett system som bygger på att man helt enkelt godtar den misstänktes förklaring utan att det skulle utnyttjas även av de som röker innan dom sätter sig i en bil.

Tufft läge såklart, och kanske handlar det egentligen om att man bör bestraffa återfallsförbrytare hårdare eller nåt?

En anständig människa arbetar inte på Transportstyrelsen, som polis, åklagare, domare etc. En anständig människa skulle inte kunna leva med sig själv om man hade som levebröd att förstöra andras liv, speciellt inte när det gäller offerlösa brott, där den som straffas inte ens har gjort något objektivt ont.
Citera
2019-11-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Ok. Då ska soc lämna ett yttrande först. Sedan fattar transportstyrelsen beslut om du ska lämna urinprov. Du kommer förmodligen inte göra detta på soc, utan på typ en läkarstation eftersom transportstyrelsen bara godtar analysprover, inte stickor. Kostar cirka 300-400 kr per gång och sedan ytterligare 1000-3000kr (engångskostnad för varje period transportstyrelsen fattar beslut om) för en läkares utlåtande, beroende på landsting man bor i. Du vill undvika detta till varje pris.

Förmodligen kommer de på soc fråga dig om du vill lämna ett frivilligt prov. Det underlättar deras bedömning.

Och som svar på din fråga så ja förmodligen är det kört om du lämnar positivt på ett prov och negativt på resten. Då får du lämna fler prover under längre tid.

Skärp dig och var nykter tills det är över.
Hej.

Ja, efter lite eftertanke så är det ganska självklart att jag får hålla mig ren tills hela denna processen är över precis som du säger. Vad tror du om att ha med sig ett negativt urinprov från VC som referens till mötet som är taget någon/några dagar innan?
Citera
2019-11-07, 20:05
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
En anständig människa arbetar inte på Transportstyrelsen, som polis, åklagare, domare etc. En anständig människa skulle inte kunna leva med sig själv om man hade som levebröd att förstöra andras liv, speciellt inte när det gäller offerlösa brott, där den som straffas inte ens har gjort något objektivt ont.

Nja, så enkelt är det inte. De personer som du nedvärderar systematiskt försöker förhindra att drogpåverkade människor ska köra ihjäl oskyldiga. Ett samhälle behöver gemensamma spelregler, annars fungerar det rätt risigt och slutar med brända kroppar som hänger från träd utan rättegång. Knappast ett ideal att sträva efter.
Citera
2019-11-08, 17:19
Citat:
Hej.

Ja, efter lite eftertanke så är det ganska självklart att jag får hålla mig ren tills hela denna processen är över precis som du säger. Vad tror du om att ha med sig ett negativt urinprov från VC som referens till mötet som är taget någon/några dagar innan?
Det skadar inte. Be läkaren ge ett skriftligt intyg tillsammans med provresultaten.

Och vet för övrigt inte om jag behöver säga det uppenbara, men då Soc kommer göra en bedömning huruvida du är missbrukare/beroende så var detta första gången du köpt cannabis och du har aldrig testat några andra droger. Du dricker även sällan. Nikotin behöver du inte ljuga om eftersom det antingen syns eller känns på lukten. Du har god relation med din familj osv.

Vet inte om ovanstående är sant eller ej för din del, men vill du ha ett bra omdöme så svarar du enligt ovan. De tittar på hela din livssituation. Jobb, kompisrelationer, relation till familj osv. De vill helt enkelt säkerställa att du inte befinner dig i en riskzon att hamna i missbruk. Dålig relation till familj, inget jobb och kompisar som knarkar innebär att du är extremt utsatt för risk att hamna i ett missbruk. Så ha det i åtanke hela tiden under mötet. Och se renlig ut när du kommer dit. Se till att ha duschat, ta på dig en skjorta och ha för helvete inte på dig keps eller mössa när du sitter ner. Så ska du nog se att du klarar dig fint
Senast redigerad av FemKiloGuld 2019-11-08 kl. 17:30.
Citera
2019-12-26, 08:29
Medlem
HLM28100s avatar
Citat:
Hej.

För ca 6 månader torskade jag för innehav och ringa narkotika brott. Vi snackar mellan 1-2 g cannabis.

Jag fick böter, jag betalade, allt var frid och fröjd. Tills idag..... det låg ett brev från transportstyrelsen i brevinkastet med rubriken ” Vi har skickat ditt ärende för kompletterande utredning”.

I brevet står klara och tydliga instruktioner ang soc, m.m. Men det jag reflekterade över är att det stod ” de kan kalla dig till samtal om dina nykterhets vanor bla bla”. Bör jag förvänta mig att bli kallad? Och om det är så att jag blir kallad och måste pissa och pissar positivt på mitt första prov, ryker körkortet direkt då eller tar de hänsyns till andra omständigheter runt omkring i livet så att säga?
Jag har aldrig blivit dömd tidigare för brott och jag har ett väldigt bra jobb med akademisk utbildning i bakgrunden. Är allmänt trevlig och har lätt och prata för mig.

Kan jag röka fram tills jag blir kallad och sen sluta och ändå få behålla mitt körkort? Om jag pissar positivt på första provet dvs. Hur hade ni här på FB tacklat problemet?

Det som nästa är det mest komiska med det är att jag äger inte ens en biljävel och torskade INTE i en bil eller någon koppling till trafiken på något sätt....

Känns förjävligt att de lägger dessa resurser på någon som endast röker lite på helgerna och aldrig skulle få för sig att framföra ett fordon påverkad.

Tack för info på förhand.

Mvh

Nästan lika spännande som en deckare av GW.

Hur blev det för det är väl inte slut. Ser fram mot en uppdatering!

God fortsättning!
Citera
2019-12-26, 08:38
Medlem
Gick nyligen igenom en sån här. Hade dock drograttfylla, med minimalt THC i kroppen. Hade inte rökt på 9 dagar.

De ryckte kortet direkt o så fick jag spärrtid i 1 år, varpå jag sedan fick träffa soss, för "utlåtande" om drog och missbrukarvanor.

Gick dit, pratade, de frågar standardfrågor som hur du bor, jobbar etc, familjeförhållanden etc, sen kommer du få ge en referens; kollega, anhörig, vän, stäm bara av innan med denna vad som ska sägas. Så lär du få tebax dt,

Gällande innehavet, PUDLA, erkänn att du vet att det var fel men hade en mörk tung period, jag drog att min dåvarande katt hade dött, det var nästan sant

Fick kortet med en veckas fördröjning.

Ditt case låter enklare än mitt. Var ju i rätten o pudlade även där

Tänk på att Staten tjänar på att du har kort. Detta mötet är för att de ska bevisa för sig själva att så är fallet. Staten är ofelbar i Swea
Senast redigerad av enDanskemaend 2019-12-26 kl. 09:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in