2019-11-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldTalon
Hej TS

Har du fått något datum ännu?
Om inte så kommer det inte hända på mer än en månad.
Hur ofta röker du? Det spelar in.
På anstalt låg mitt värde från dag 1 på 0.660 och på dag 35 0.220.
Om jag var du hade jag skippat rökat tills jag är säker på att få behålla körkortet.

Men lyssna inte på mig. Jag är flummig nu
Ne det är just det. Det står inget datum bara ”att de kan kalla in mig”. Jag röker på helgerna endast.

När jag torskade så var jag faktiskt och pratade med socialen någon vecka efter och förklara vad som hade hänt osv. Och då sa de att de inte starta en utredning såvitt jag inte kommer tillbaka på egen vilja då jag påstod att mitt cannabis brukande kan jag bli av med, med lite jävla anammar. De tyckte med andra ord det inte var värt att starta en utredning Då såvitt jag inte kom tillbaka och bad om hjälp, men det var ju då. Vet inte om detta kanske hade någon betydelse i det stora hela.
Citera
2019-11-05, 13:27
Medlem
beardbraids avatar
Bästa storyn för transportstyrelsen är väl att "Du fick en tankeställare i och med torskandet och är nu helt ren, förutom att du av ren tacksamhet tar en slurk av XO konjaken innan du häller resten på Bejerots grav, dessutom har du hittat Jesus under sängen."

Du kanske bara får pissa i två år då.

Annars kan man byta sitt svenska kort mot ett utländskt om man skriver sig utomlands ett tag, och sedan ge fan i att regga sitt utrikiska kort hos TS.
Citera
2019-11-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livinitup
Tack för info på förhand.

Citerar mitt eget inlägg för hur det kan gå till.

/OH

Citat:
Ursprungligen postat av OtrogenHerre
Halloj,

Vill bara bidra med lite information som hade varit nyttig för mig att läsa när det begav sig.

Händelseförlopp:
- I mitten av 2018 blev jag tagen av civilpolis för narkotika. (inte i trafiken, utan helt vanligt på "gatan").
- 10/12 månader senare får jag ett brev från Transportstyrelsen där de önskar att göra en utredning om mina förutsättningar för att ha körkort. Ärendet ska kompletteras med ett yttrande från Socialnämnden angående mina nykterhets- och drogförhållanden.
- 2/3 månader efter Transportstyrelsens brev kommer en kallelse från Socialnämnden som ska äga rum ca 1 månad efter att brevet anlänt mig.
- Möte hos Socialnämnden. De ställer frågor om ens liv och ens förhållande till alkohol och droger. Kom välklädd och svara ärligt på deras frågor utan att sväva ut för mycket om du är en person som är glad i varesig alkohol eller i droger. Var trevlig. Inget urinprov togs för min del.
- 1/1,5 månad senare ringer Socialnämden upp och berättar hur deras utlåtande kommer att se ut. Här har du chansen att via en notering lägga till eller ta bort något som står i redogörelsen. Jag valde att inte ändra på någonting för jag vill inte ha någon notering. Vad det spelar för roll vet jag inte, men det kändes bäst så.
- 1 månad senare dimper det ner ett brev i brevlådan från Transportstyrelsen med ett beslut. I mitt fall så avskrevs ärendet

OBS! Detta gällde i Göteborg. Vet ej hur det ser ut i övriga delar av landet.

Önskar alla i samma sits lycka till och att inte vara allt för nervösa - men seriösa i utredningen och framförallt hålla sig drogfri under denna tiden.

Hoppas detta hjälpte några i framtiden.

Väl mött,
OH
Citera
2019-11-05, 13:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
TS du är narkoman. Lite röka på helger bla bla. Du är en pundare, sök hjälp.

Dig vill man ju fan inte bjuda på fest. Trist attityd.
Citera
2019-11-05, 14:00
Medlem
Sluta röka nu, blir du kallad kommer du behöva hålla dig helt nykter i minst 6 månader, därefter kan de fortfarande kalla in dig. Du kommer själv få kontakta ett ställe som tar piss/blodprov samt att det kostar en hel del.

Jag har själv vart igenom det och fick inte tillbaka körkortet för att enligt transportstyrelsens läkare så drack jag för mycket alkohol. Och då drack jag max 6 starköl per helg. Visserligen så går det att fuska med pisseprovet och de tar inte blodprov varje gång.

Lycka till!
Citera
2019-11-05, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Dom kommer inte att vara nöjda med ett pissprov och sedan låta dig "köra"vidare utan du får gå på pissprov dom kommande 2 åren med några (6)månaders mellanrum och såklart är det du som betalar varje gång.
Du måste göra ett livsavgörande beslut nu..
välja att bli ren för att behålla körkort/arbete eller fortsätta röka på och förlora kortet och eventuellt jobbet.

Njae, det stämmer inte nödvändigtvis. Jag gick och lämnade prover (både piss och blod) i 6 månader, fick ej tillbaka körkortet. Ett år senare så kontaktade jag soc för en omprövning eller va de heter, fick snacka med två sosskärringar och en månad senare fick jag beskedet att skicka in foto och få tillbaka körkortet. Har inte haft NÅGON kontakt med dem annars och det är väl en 4-5 år sedan nu.

Beror väl på om man visar positivt på det illegala.
Citera
2019-11-05, 15:05
Om det står något i brevet om att du ska lämna något prov så ska du göra det. Dock så är min erfarenhet att man ska lämna prov och att man ska uppvisa nykterhet under ett halvår eller liknande. Minns dock inte om den uppmaningen kom i första brevet eller ett senare.

Mitt råd är väl att hålla dig nykter. Kan lova dig att du inte vill hamna i transportstyrelseträsket. Det är både kostsamt, irriterande och kan dröja flera år innan du ens får ta körkort igen. Och ja, du får körkortet indraget om du inte uppvisar någon nykterhet. Helt bisarrt egentligen eftersom man inte ens behöver sitta i ett fordon för att få det indraget.
Citera
2019-11-05, 15:19
Medlem
akzags avatar
Skaffa en fake kuk om du inte pallar hålla dig ren, har funkat för mig den gånge jag torskade.
Det ser jävligt äkta ut och du låter någon pissa i en påse, de ska vara varm piss.
Hela kittet är grymt.
1500kr.
Citera
2019-11-05, 15:26
Medlem
När jag hade ungefär samma problem så kostade ett jävla pissprov 6000sek och jag skulle ta 3 eller 4 utspridda på 2 års tid om jag kommer ihåg rätt..detta hände c.15 år sedan..
Jag var misstänkt för våldsbrott och satt anhållen 1 natt. .det las ner på morgonet efter.
Jag var uppkäftigt på förhöret mot snuten och erkände inget..detta hade absolut ingenting att göra med bilkörningen eller trafiken...som tack för allt anmälde snuten mig till trafikstyrelse och ljög att jag hade grava missbruksproblem.
Bland mina bekanta är jag den enda som har förlorat körkortet utan att ha blivit dömd i rätten någonsin och detta beslut gäller 4Ever.
Dom sa att om jag vill körkort igen så måste jag gå i körskolan och börja från scratch.
Jag emigrerade och skaffade ett nytt körkort som jag kör med..Kommer inte att konvertera till svensk kort någonsin
Citera
2019-11-05, 15:36
Medlem
OdlarSparriss avatar
Citat:
Hej

Tack för tipset. Det lutar åt något sådant nu. Kanske blir ren och sen ringa de.

Men är det någon garanti att man blir kallad bara för att man får hem detta brev?
Hej.
Tyvärr vet jag inte hur det där går till så det får nog andra som torskat svara på.
Däremot vidhåller jag på att du tar en paus 1-2 månader. Dels för att efter 2-3 veckor får du sinnesro eftersom du är näst intill ren då, dels kommer testet (om det kommer) bli till din fördel. Är du helt ren vid ett prov så kanske dom släpper det då. Men som sagt vet jag inte.
Citera
2019-11-05, 15:49
Medlem
Citat:
Hej.

Tack för snabbt svar. Ja jag tänker om det är så att de kallar mig och jag hinner blir ren och gör ett allmänt gott intryck på de, kan de va så att de inte drar det vidare då? Att jag bara behöver pissa en gång dvs?
Men då vill man ju självklart vara säker pp att man blir kallad så man inte är ren i onödan heh 😏

Ja de blir ju så jävla hål i huvudet då jag själv har använt röka som ett substitut på helgerna istället för att gå ut på krogen och supa sig full och ställa till med jävelskap men ne... de ska ju självklart någon sätta käppar i hjulet för en det med. Staten lekstuga....

Rök inte? Om du inte kan avstå från att röka lite trött växt under några veckor ser jag nog helst att du håller dig borta från trafiken då du låter allmänt sinnesslö.
Citera
2019-11-05, 15:51
Medlem
Citat:
Hej.

För ca 6 månader torskade jag för innehav och ringa narkotika brott. Vi snackar mellan 1-2 g cannabis.

Jag fick böter, jag betalade, allt var frid och fröjd. Tills idag..... det låg ett brev från transportstyrelsen i brevinkastet med rubriken ” Vi har skickat ditt ärende för kompletterande utredning”.

I brevet står klara och tydliga instruktioner ang soc, m.m. Men det jag reflekterade över är att det stod ” de kan kalla dig till samtal om dina nykterhets vanor bla bla”. Bör jag förvänta mig att bli kallad? Och om det är så att jag blir kallad och måste pissa och pissar positivt på mitt första prov, ryker körkortet direkt då eller tar de hänsyns till andra omständigheter runt omkring i livet så att säga?
Jag har aldrig blivit dömd tidigare för brott och jag har ett väldigt bra jobb med akademisk utbildning i bakgrunden. Är allmänt trevlig och har lätt och prata för mig.

Kan jag röka fram tills jag blir kallad och sen sluta och ändå få behålla mitt körkort? Om jag pissar positivt på första provet dvs. Hur hade ni här på FB tacklat problemet?

Det som nästa är det mest komiska med det är att jag äger inte ens en biljävel och torskade INTE i en bil eller någon koppling till trafiken på något sätt....

Känns förjävligt att de lägger dessa resurser på någon som endast röker lite på helgerna och aldrig skulle få för sig att framföra ett fordon påverkad.

Tack för info på förhand.

Mvh
Så du vill knarka och har problem med lagen har problem med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in