Halloj,
Vill bara bidra med lite information som hade varit nyttig för mig att läsa när det begav sig.
Händelseförlopp:
- I mitten av 2018 blev jag tagen av civilpolis för narkotika. (inte i trafiken, utan helt vanligt på "gatan").
- 10/12 månader senare får jag ett brev från Transportstyrelsen där de önskar att göra en utredning om mina förutsättningar för att ha körkort. Ärendet ska kompletteras med ett yttrande från Socialnämnden angående mina nykterhets- och drogförhållanden.
- 2/3 månader efter Transportstyrelsens brev kommer en kallelse från Socialnämnden som ska äga rum ca 1 månad efter att brevet anlänt mig.
- Möte hos Socialnämnden. De ställer frågor om ens liv och ens förhållande till alkohol och droger. Kom välklädd och svara ärligt på deras frågor utan att sväva ut för mycket om du är en person som är glad i varesig alkohol eller i droger. Var trevlig. Inget urinprov togs för min del.
- 1/1,5 månad senare ringer Socialnämden upp och berättar hur deras utlåtande kommer att se ut. Här har du chansen att via en notering lägga till eller ta bort något som står i redogörelsen. Jag valde att inte ändra på någonting för jag vill inte ha någon notering. Vad det spelar för roll vet jag inte, men det kändes bäst så.
- 1 månad senare dimper det ner ett brev i brevlådan från Transportstyrelsen med ett beslut. I mitt fall så avskrevs ärendet
OBS! Detta gällde i Göteborg. Vet ej hur det ser ut i övriga delar av landet.
Önskar alla i samma sits lycka till och att inte vara allt för nervösa - men seriösa i utredningen och framförallt hålla sig drogfri under denna tiden.
Hoppas detta hjälpte några i framtiden.
Väl mött,
OH