Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-23, 17:57
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skrev att den inte observerats för populationer utsatta för låg strålning.

Ok. Jag missade "låg" i meningen ovan. Det som är intressant är vad som menas med "låg strålning"?
Citat:

Det betyder bara att risken (och överdödligheten) är för liten för att vara mätbar.

För vad som enligt dig är låg strålning ja.
Citat:

Jag tror vi kan vara överens om att klimatförändringarna är ett större problem än ett omätbart litet problem.
Vi är överens om att klimatförändringarna är ett större problem.
Citera
2019-11-23, 18:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Ok. Jag missade "låg" i meningen ovan. Det som är intressant är vad som menas med "låg strålning"?

Vi är överens om att klimatförändringarna är ett större problem.
Men nu har ju jag löst allt genom att man bara installerar solceller runt Persiska viken och tillverkar bensin, diesel, olja, metanol etanol och vad man vill från luft och vatten.
Citera
2019-11-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
När solen lyser tillverkar man som sagt olja, bensin, diesel, etc. från CO2 i luften och väte och syre från vatten (H2O). Sedan skeppas detta ut i världen med tankfartyg precis som idag.

Edit: Det blir säkert en del förluster både i produktionen och i transporten, men det mesta kommer nog fram precis som idag. Förluster vid produktionen kan lösas genom att installera flera solceller.

Edit: Läste ditt inlägg väldigt slarvigt, du skrev ju tydligt att flytande bränslen skulle funka.

Vore det inte skönt att slippa de där jävla gulfstaternas monopol och arrogans??

Vi ger produktionen till Brasilien i stället. De har skönare inställning till livet.
Citera
2019-11-23, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi ger produktionen till Brasilien i stället. De har skönare inställning till livet.
Nej, nej. De skall hugga ned sin regnskog för att producera soja så vi kan äta massor av kött. Inte placera ut solceller där så vi kan fortsätta åka massor av bil.

För Europas del är nog solceller i Nordafrika mer attraktivt. Det är fullt rimligt att transportera upp elen via HVDC.
Citera
2019-11-23, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nej, nej. De skall hugga ned sin regnskog för att producera soja så vi kan äta massor av kött. Inte placera ut solceller där så vi kan fortsätta åka massor av bil.

För Europas del är nog solceller i Nordafrika mer attraktivt. Det är fullt rimligt att transportera upp elen via HVDC.

Jo jag säger ju Nordafrika. Lite ekonomisk tillväxt där minskar strömmen av opportunistiska unga män i skorvar. Win-win.
Citera
2019-11-23, 18:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Vore det inte skönt att slippa de där jävla gulfstaternas monopol och arrogans??

Jag är absolut med på det, eller kanske inte Brasilien. Där är det politiskt lite skakigt och inte riktigt max för solinstrålning.
Kanske Venezuela, ha, ha.

Mexiko har bra solinstrålning!!!

Chile är väldigt bra.

Faktum är att med denna teknikutveckling (om det funkar som jag tänker) så blir det inte lika lätt för enskilda stater eller regioner att ta kontroll över produktionen.
Citera
2019-11-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan

Upp till 100 mSv räknas som en låg dos.

Man har inte kunnat påvisa några negativa hälsoeffekter för doser under 100 mSv.

Det är inte fastställt att hälsorisken är helt linjär mot strålningsmängden (LNT = Linear, No-Threshold). Det kan också finnas ett tröskelvärde, under vilket strålning är helt ofarligt. Det är en öppen fråga för vetenskapen.

Sen är frågan om det spelar någon roll. Hälsoeffekterna är omätbart små. Men det spelar roll hur man förhåller sig till det politiskt.

Om man nu visste att Fukushima skulle ge en dos på ca 5 mSv, och det ansågs ofarligt, så kanske det skulle räcka med att gå ut med en varning att man ska stänga dörrar och fönster och hålla sig inne. Då hade man sparat 1500 liv, människor som dog i evakueringen.
Citera
2019-11-23, 19:40
Medlem
Citat:
Jag är absolut med på det, eller kanske inte Brasilien. Där är det politiskt lite skakigt och inte riktigt max för solinstrålning.

Chile är väldigt bra.

Faktum är att med denna teknikutveckling (om det funkar som jag tänker) så blir det inte lika lätt för enskilda stater eller regioner att ta kontroll över produktionen.
Faktum är att du behöver inte gå över ån efter vatten här.

Sveriges solinstrålning räcker gott och väl. Man tillverkar bränsle på sommaren, lagrar, och använder året runt. Metanol kan även användas i vanliga bensin-/dieselmotorer, efter konvertering.

Tyvärr så kommer inte de som vill ha en metanolekonomi överens med miljörörelsen, som hellre vill ha batteribilar och elmotorer. Så det här verkar inte bli av på ett tag, eftersom miljörörelsen dikterar vad som är kosher i sådana här frågor.

En batteribil må vara bättre på flera sätt, men man missar ju vinkel att metanol kan användas i den existerande fordonsflottan, existerande infrastruktur för bränsle, samt användas för energiproduktion till samhället, eller exporteras till länder med hög andel fossil energi.

Sen är det ganska stora förluster i produktion av metanol från el. Men jag förstår inte varför förluster spelar någon roll egentligen, om det inte genererar utsläpp. Slutprodukten fullföljer ändå sitt syfte.

Produktion av kemiskt bränsle får till och med vindkraftverk att bli ganska vettiga (hör och häpna) eftersom det är en ideal balanskraft.
Citera
2019-11-23, 20:01
Medlem
Citat:

Chile är väldigt bra.

Du menar att det är politiskt för oroligt i Brasilien så vi lägger det vid gulfstaterna?

Brilljant på min ära, haha
Citera
2019-11-23, 20:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Du menar att det är politiskt för oroligt i Brasilien så vi lägger det vid gulfstaterna?

Brilljant på min ära, haha
Intressant, hur kom du fram till den tolkningen av det jag skrev.
Citat:

Chile är väldigt bra.

Citera
2019-11-24, 01:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
När solen lyser tillverkar man olja, bensin, diesel, etc. från CO2 i luften och väte och syre från vatten (H2O). Sedan skeppas detta ut i världen med tankfartyg precis som idag.

Alla alternativ har för- och nackdelar.

Vätgas
Jag är tilltalad av väte som transportabel energikälla.
– Det är lätt att förbränna.
– I bränsleceller kan det omvandlas direkt till elektricitet.
– Det har hög energitäthet, ungefär tre gånger den som bensin och diesel har.
– Det är lätt att framställa från vatten (om man bara har energi).
– Förbränning ger inga skadliga avgaser.

Nackdelar.
– Det ska förvaras i tank, under tryck.
– Det är explosivt om det läcker ut och blandas med luft.

Det pågår ett försök i Mariestad, där kommunen kör el/bränslecellsbilar på vätgas som skapas med solceller.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/unik-vatgasmack-invigd-i-mariestad

Citera
2019-11-24, 09:51
Medlem
Citat:
Intressant, hur kom du fram till den tolkningen av det jag skrev.

Efter idog analys och hård vinkling såklart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in