Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jag är absolut med på det, eller kanske inte Brasilien. Där är det politiskt lite skakigt och inte riktigt max för solinstrålning.
Kanske Venezuela, ha, ha.
Mexiko har bra solinstrålning!!!
Chile är väldigt bra.
Faktum är att med denna teknikutveckling (om det funkar som jag tänker) så blir det inte lika lätt för enskilda stater eller regioner att ta kontroll över produktionen.
Faktum är att du behöver inte gå över ån efter vatten här.
Sveriges solinstrålning räcker gott och väl. Man tillverkar bränsle på sommaren, lagrar, och använder året runt. Metanol kan även användas i vanliga bensin-/dieselmotorer, efter konvertering.
Tyvärr så kommer inte de som vill ha en metanolekonomi överens med miljörörelsen, som hellre vill ha batteribilar och elmotorer. Så det här verkar inte bli av på ett tag, eftersom miljörörelsen dikterar vad som är kosher i sådana här frågor.
En batteribil må vara bättre på flera sätt, men man missar ju vinkel att metanol kan användas i den existerande fordonsflottan, existerande infrastruktur för bränsle, samt användas för energiproduktion till samhället, eller exporteras till länder med hög andel fossil energi.
Sen är det ganska stora förluster i produktion av metanol från el. Men jag förstår inte varför förluster spelar någon roll egentligen, om det inte genererar utsläpp. Slutprodukten fullföljer ändå sitt syfte.
Produktion av kemiskt bränsle får till och med vindkraftverk att bli ganska vettiga (hör och häpna) eftersom det är en ideal balanskraft.