2019-11-04, 04:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Mer bevis är förstås att det inte kommer att finnas rovdjur på den nya jorden, i paradiset. Allt kommer att återställas som det var före syndafloden.

Jes 65:25
Vargen och lammet betar tillsammans,
lejonet äter hö som oxen.
Och jord är ormens föda.
Ingenstans på mitt heliga berg
sker något ont eller vrångt,
säger Herren.

Att du inte tror på Herrens makt och förmågor är inget som förvånar mig.

Tror någon verkligen allvarligt att lejon ska äta hö och att ormar ska äta jord?

Jord finns det ju gott om, men hö är lite svårare att få tag på och säkerligen svårt att både tugga och svälja för ett lejon.
Citera
2019-11-04, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Tror någon verkligen allvarligt att lejon ska äta hö och att ormar ska äta jord?

Jord finns det ju gott om, men hö är lite svårare att få tag på och säkerligen svårt att både tugga och svälja för ett lejon.
Varför inte? Om Gud inte längre vill att en del av skapelsen blir mat åt andra så...
Citera
2019-11-04, 05:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Varför inte? Om Gud inte längre vill att en del av skapelsen blir mat åt andra så...

Jo, men i så fall blir ju ändå en del av skapelsen mat, eller hur?
Eller var inte gräs och jord en del av skapelsen?
Citera
2019-11-04, 05:24
Medlem
Citat:
Jo, men i så fall blir ju ändå en del av skapelsen mat, eller hur?
Eller var inte gräs och jord en del av skapelsen?
Men hö är inte ett levande djur.
Citera
2019-11-04, 06:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men hö är inte ett levande djur.

Det påstod du inte heller. Du påstod att Gud inte längre vill att en del av skapelsen blir mat åt andra.
Men det är väl som vanligt att du flyttar målstolparna efter behov och hittar på nya "regler".

Förklara istället gärna hur det är tänkt att lejon ska tugga och svälja hö, du som vet ...
Citera
2019-11-04, 11:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är två olika förbund. Att han straffar i tredje och fjärde generation står i Moses förbund, medan det personliga ansvaret gäller det nya förbund som Herren skulle sluta med Israel, men som senare blev det kristna förbundet.
Spelar det någon roll vilket förbund det är? Det är ändå omoraliskt att straffa barnet för faderns dåd.

Citat:
Det handlar förstås om att straffa föräldrar och farföräldrar. Guds rike tillhör barnen, sa Jesus, så om någon dör som barn har det en större chans att komma in i Guds rike. Dessutom står det i NT att den som dör för Kristus vinner sitt liv, medan den som försöker rädda sitt liv genom t ex krig och att döda fienden, får betala med sitt eget liv när han döms av Gud. Budet lyder du skall inte dräpa.
Budet lyder väl snarare du skall inte mörda? Eller har jag fel?
Så att döda ett barn är att vara god efter att man anpassat sig till Biblisk moral? Låter ju rätt kasst.

Citat:
Han använde svavel när han förstörde Sodom och Gomorra, men om han hade använt kärnvapen hade nån människa säkert kommit på ett sätt att förstöra jorden och allt som lever på den redan för tusentals år sedan. Och då hade Gud varit delansvarig för det.
"Motsvarande kärnvapen" skrev jag. Varför använder vi inte kärnvapen på våra fiender idag? För att urskiljningslöst dödande drabbar oskyldiga. Därför anser jag vår moral bättre än Bibelns Gud.

Citat:
Den som inte passar för Guds rike kommer att kastas i den brinnande eldsjön. Det är alltså såna element som du själv tycker är oönskade, som jihadister. mördare, våldtäktsmän, utsugare och bedragare. The scum of the earth. Någon måste göra det, och för det har Gud det yttersta ansvaret. Eller tycker du att såna människor borde förbli ostraffade?
Tror du på rehabilitation eller ånger?
Tror du även på evigt straff?
När det gäller mig, ja, jag tycker människor ska straffas för sådana brott. Däremot inte deras barn om vi rimligtvis kan förhindra det.
Citera
2019-11-04, 17:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Gud håller vad han lovar, och det är det bästa beviset för evangeliet.
Det är inget bevis, det är ett påstående.
Citera
2019-11-04, 17:40
Medlem
Citat:
Det påstod du inte heller. Du påstod att Gud inte längre vill att en del av skapelsen blir mat åt andra.
Men det är väl som vanligt att du flyttar målstolparna efter behov och hittar på nya "regler".

Förklara istället gärna hur det är tänkt att lejon ska tugga och svälja hö, du som vet ...
Gud gav från början alla markens djur en vegetabilisk diet, så nu visar du bara hur lite du egentligen vet om bibeln, för det är gamla regler jag hänvisar till om framtiden.

Om Gud skapade oss så från början, vad får dig att ens tänka tanken att han inte skulle kunna göra det igen?
Citera
2019-11-04, 17:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Spelar det någon roll vilket förbund det är? Det är ändå omoraliskt att straffa barnet för faderns dåd.

Just det. Lika omoraliskt som att straffa alla kvinnor för Evas synd och alla män för Adams synd och alltså sedan kalla det för arvsynd. Man föds alltså redan med en ärvd synd.
Något som det tog Gud ett par tusen år att moraliskt åtgärda genom Jesu död (som påstås utplåna arvsynden, om jag minns rätt) men straffet för Evas synd finns kvar (mycket smärtsamma födslar) och även straffet för Adams synd (att arbeta för att få mat).

Själv anser jag att det naturligtvis inte alls skedde på det viset, men hela tanken på arvsynd finns ju där i Bibeln och hela det begreppet är moraliskt vidrigt och tecken på att Gud inte anser det fel att straffa oskyldiga barn för föräldrarnas missgärningar, och då ska vi inte ens tala om den otroligt vidriga moral som finns i berättelsen om Job, där Gud avsiktligt lät Jobs hela oskyldiga familj dö, och det framhålls i Bibeln som en utmärkt berättelse.
Citera
2019-11-04, 17:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Gud gav från början alla markens djur en vegetabilisk diet, så nu visar du bara hur lite du egentligen vet om bibeln, för det är gamla regler jag hänvisar till om framtiden.

Om Gud skapade oss så från början, vad får dig att ens tänka tanken att han inte skulle kunna göra det igen?

Nu var det inte det jag frågade om. Naturligtvis vet jag vad det står i Bibeln om vegetabilisk diet före syndafloden. Det var inte det det handlade om här. Det handlade om framtiden, och det står uttryckligen "hö", inte vegetabilisk diet.

Varför kan du inte svara endast på det jag frågar om i stället för att avleda till något annat och helt ovidkommande?

Förklara hur det är tänkt att lejon ska tugga och svälja hö, så som faktiskt påstås i det du själv citerade.
Citera
2019-11-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Budet lyder väl snarare du skall inte mörda? Eller har jag fel?
Så att döda ett barn är att vara god efter att man anpassat sig till Biblisk moral? Låter ju rätt kasst.

"Motsvarande kärnvapen" skrev jag. Varför använder vi inte kärnvapen på våra fiender idag? För att urskiljningslöst dödande drabbar oskyldiga. Därför anser jag vår moral bättre än Bibelns Gud.

Tror du på rehabilitation eller ånger?
Tror du även på evigt straff?
När det gäller mig, ja, jag tycker människor ska straffas för sådana brott. Däremot inte deras barn om vi rimligtvis kan förhindra det.
Ja, för Moses förbund gäller bara judar, medan det kristna förbundet gäller kristna. För de som står utanför något av förbunden med Gud, med andra ord dig, kan vad som helst hända. Antingen ett personligt ansvar eller att hela dina släktlinje dör för att din mormor har syndat.

Det är klart att det bara gäller när barnet dör till följd av Guds straff. Då är det nästan garanterat en plats i himmelriket, för det har inte hunnit synda eller begå en dödssynd. Eller hört evangeliet för den delen. Det är förstås enfaldigt att tänka bara för att en domare dömer någon till döden, att vem som helst kan döda den dömde. Det är fortfarande bara staten som kan verkställa dödsstraff, och det är likadant när Gud har dömt någon till döden. Ingen fick döda Kain t ex.

Problemet är att när Gud straffar med naturkatastrofer, att det även drabbar oss. När Gud vill straffa kapitalismen, som i bibeln kallas Babylon, då drabbar det hela världen i form av den senaste bank- och finanskrisen 2007 och framåt. Dessutom ska kristna "bära vårt kors".

Matt 10
37Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. 38Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. 39Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det.

Jihadister och många andra ångrar inte sina brott. Att kastas i den brinnande sjön är ett evigt straff. Nej, de dör i den brinnande eldsjön, så det är inget evigt straff. Evig död är ett evigt straff.

Om dun vill ta hit alla barn och deras mödrar är du naiv. Deras föräldrar anslöt sig till IS, så deras mödrar har förgiftat barnens sinnen med samma ideologi. Jag vet att det är stor risk att det blir så för att jag har hört vad palestinier lär sina barn om Israel och judar.

https://www.svd.se/palestinska-barn-fortjanar-battre-an-laras-hata
Citera
2019-11-04, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är inget bevis, det är ett påstående.
För mig är det ett bevis, för jag har upplevt att Gud har hållit vad han lovat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in