2019-11-04, 14:40
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Beror på vilken satanism.
LaVey satanismen saknar moraliska riktlinjer medan andra pekar mer på att vissa ideal ska uppfyllas.

Kanske det.
Citera
2019-11-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostit007
Som Satanist så undrar jag ibland om det finns någon gräns?

Då alla "regler" i princip är oärliga sanningar som Gud och de under honom har skapat till de svaga som blundar för sanningen i omedveten dimma fastkedjad i slaveri.

Jag förstår att Vi har ett samhälle som inte hade funkat utan regler så dom reglerna köper jag...

Men på ett filosofiskt plan så ställer jag frågan:

finns det någon gräns? Eller finns den bara om JAG skapar den?

Är kunskapen berättigad till att skapa en gräns för oss?
Satanister är de största jubelidioter på denna planet.

Du inser att alla idéer om satan, inklusivt namnet "satan", härstammar från Bibeln?
Senast redigerad av realnigga 2019-11-04 kl. 15:35.
Citera
2019-11-04, 15:50
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Gud var skaparen och var varken ond eller god. Däremot så står tron på Gud för något man måste följa och det är just detta ord "följa" som är fel med hela Kristendomen.

Men visst, får man ut något av det via Placebo så är det säkert bättre än inget.

Men jag tror på den fria viljan, sanning om det man inte kanske vill se, ärlighet och kunskap.

Ok, det är inte tro på den kristna Gudens existens som är dåraktig, utan tron på att denne är god och vill ens eget väl och ve? I din värld är det inverterat, Satan är god och Gud är dålig?
Citera
2019-11-04, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Satanister är de största jubelidioter på denna planet.

Du inser att alla idéer om satan, inklusivt namnet "satan", härstammar från Bibeln?

Flertalet former av satanism använder även icke-judeo kristna traditioner och läror.

Studera framförallt ONA som har ett väldigt speciellt system.
Citera
2019-11-04, 17:23
Medlem
Vet inte vart gränsen går?
Rätt intressant..

Den gyllene regeln

Lex talionis, eller lagen om "tand och klo" ersätter det kristna "gör mot andra vad du vill andra ska göra mot dig" med "gör mot andra det som andra gör mot dig". LaVey-satanister strävar efter att bara ge medkänsla och sympati till dem som förtjänar det. Enligt läran är kärlek, medlidande och sympati inte till för att slösas på otacksamma. LaVey kände att intelligenta och starka människor tillbringade för mycket tid på att visa omsorg för "psykiska vampyrer" - svaga individer som alltid krävde uppmärksamhet och omsorg utan att ge något tillbaka. Han lärde ut att satanister skulle sträva efter att undvika såna människor så långt som möjligt för att kunna leva överensstämmande med sina instinkter och individuella viljor.
Citera
2019-11-04, 18:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
LaVey

Varför oroar du dig för Guds dom eller regler om du är LaVey-satanist? LaVey-satanister tror väl varken på Gud eller Djävulen?
Citera
2019-11-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Flertalet former av satanism använder även icke-judeo kristna traditioner och läror.
Ändrar inte faktum om att alla idéer om satan härstammar från Bibeln.

Att dyrka en skapelse istället för skaparen är idioti.
Citera
2019-11-04, 21:10
Medlem
Citat:
Som Satanist så undrar jag ibland om det finns någon gräns?

Då alla "regler" i princip är oärliga sanningar som Gud och de under honom har skapat till de svaga som blundar för sanningen i omedveten dimma fastkedjad i slaveri.

Jag förstår att Vi har ett samhälle som inte hade funkat utan regler så dom reglerna köper jag...

Men på ett filosofiskt plan så ställer jag frågan:

finns det någon gräns? Eller finns den bara om JAG skapar den?

Är kunskapen berättigad till att skapa en gräns för oss?
Gränsen går mellan svart och vitt. De rättfärdiga har på sig vita kläder. Det gäller även mörkhyade.

2Tim 2
Kanske låter Gud dem omvända sig och komma till insikt om sanningen, 26så att de nyktrar till och slipper ur den fälla där de hålls fångna av djävulen för att göra hans vilja.

Inte ens myndigheter följer nationella eller internationella regler, så varför sväljer du deras BS med hull och hår? Visst ja, du är ju en satanist. Smakade fladdermusen bra?

Hade du haft ett samvete hade du förstått var gränsen går.
Citera
2019-11-04, 21:16
Bannlyst
Abrahamism är satanism, så vad är nytt?
Citera
2019-11-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Abrahamism är satanism, så vad är nytt?
Care to elaborate on that?
Citera
2019-11-04, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Lex talionis, eller lagen om "tand och klo" ersätter det kristna "gör mot andra vad du vill andra ska göra mot dig" med "gör mot andra det som andra gör mot dig". LaVey-satanister strävar efter att bara ge medkänsla och sympati till dem som förtjänar det.

Behandla inte andra som du själv skulle vilja bli behandlad. För visst skulle du vilja bli mycket bra behandlad, som en kung utan att behöva ta ansvar. Behandla därför inte andra som du själv skulle vilja bli behandlad.

Behandla andra med reservation, till de vunnit ditt förtroende och förtjänar din respekt. Släng inte ut ditt förtroende till vem som helst, då blir du menlös. Respekt är något man måste förtjäna genom sina handlingar. Det finns ingen anledning att respektera våldsamma otrevliga människor, våldtäktsmän och barnmördare. Människor måste göra sig förtjänta av din respekt.
Citera
2019-11-04, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Care to elaborate on that?
Den abrahamistiske guden är satan. En mycket ond och avundsjuk figur.

for I, Yahweh your God, am a jealous God— Exodus 20:2-6
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2019-11-04 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in