2019-11-02, 16:44
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Nej. FUP har ingenting med dom att göra. Man presenterar inte ens en hel FUP i en rättegång. Utan det är upp till åklagaren och försvaret vad dom tycker är relevant att presentera under förhandling. Folket i rätten får inte ens enligt lag läsa FUP innan fällande dom.

Den utgör underlag. Men visst, whatever.

Hitta en person som ansett sig bli stoppad från att befinna sig på Drottninggatan innan händelsen. När du gjort det så kan vi gå vidare.
En person, nån från gatan eller någon av alla de som jobbar i husen efter gatan. Kanske nån på HM?
Citera
2019-11-02, 16:47
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Den utgör underlag. Men visst, whatever.

Hitta en person som ansett sig bli stoppad från att befinna sig på Drottninggatan innan händelsen. När du gjort det så kan vi gå vidare.
En person, nån från gatan eller någon av alla de som jobbar i husen efter gatan. Kanske nån på HM?

Dom har munkavel. Försök begär ut slasken från förundersökningen, om du lyckas. Där hittar du garanterat några. Om det inte är så att man städat även där. Men jag kan garantera att du inte fär ut nån slaks :-)

Du bad mig lägga fram 5 punkter, jag la fram 9 punkter, som bevisar på att det är ett stageat event. Inte ens mina punkter kommenterade du. Mogen debatt.

Svara på dom är du snäll eller så avslutar vi nu tycker jag.

Som sagt, du har inte ens läst FUP, så vad vet du vad dom du pratar om har sagt? Ingen som jobbar på HM såg något av värde förövrigt. Men det hade du vetat om du vågat läsa fupen.
Citera
2019-11-02, 16:57
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Dom har munkavel. Försök begär ut slasken från förundersökningen, om du lyckas. Där hittar du garanterat några. Om det inte är så att man städat även där. Men jag kan garantera att du inte fär ut nån slaks :-)

Du bad mig lägga fram 5 punkter, jag la fram 9 punkter, som bevisar på att det är ett stageat event. Inte ens mina punkter kommenterade du. Mogen debatt.

Svara på dom är du snäll eller så avslutar vi nu tycker jag.

Som sagt, du har inte ens läst FUP, så vad vet du vad dom du pratar om har sagt? Ingen som jobbar på HM såg något av värde förövrigt. Men det hade du vetat om du vågat läsa fupen.

Måste vara jävligt spänd stämning på Åhléns, alla vet men ingen pratar. Och detta gäller även de på HM, Clas Ohlsson, Jerns och lilla turkkiosken. Plus Salmi & Partners och hundra andra företag.
Låter helt rimligt.

Tokfrans.
Citera
2019-11-02, 17:07
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Måste vara jävligt spänd stämning på Åhléns, alla vet men ingen pratar. Och detta gäller även de på HM, Clas Ohlsson, Jerns och lilla turkkiosken. Plus Salmi & Partners och hundra andra företag.
Låter helt rimligt.

Tokfrans.

Ser du. Du bemöter inte ens min fakta.

En punkt till. Hade Akilov kraschat med tvärnit i ca 50 kmh som FUP påstår, så hade han legat på intensiven efteråt. Han påstås även ha kört utan säkerhetsbälte.

Försök det du så skall vi nog se hur mycket du hoppar ur och springer iväg. Redan där är lögnen så uppenbar. :-)

Ska nog skriva en bok "Den odödliga terroristen - Baserad på en fabricerad händelse".

Bemöt mina punkter och sluta yra om annat som inte har med saken att göra. Ha det gott! Vi hörs!
Senast redigerad av Tremendously 2019-11-02 kl. 17:25.
Citera
2019-11-02, 18:23
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ser du. Du bemöter inte ens min fakta.

En punkt till. Hade Akilov kraschat med tvärnit i ca 50 kmh som FUP påstår, så hade han legat på intensiven efteråt. Han påstås även ha kört utan säkerhetsbälte.

Försök det du så skall vi nog se hur mycket du hoppar ur och springer iväg. Redan där är lögnen så uppenbar. :-)

Ska nog skriva en bok "Den odödliga terroristen - Baserad på en fabricerad händelse".

Bemöt mina punkter och sluta yra om annat som inte har med saken att göra. Ha det gott! Vi hörs!

Blev ingen riktig tvärnit, inte stumt eftersom Akilov drog in i ett skyltfönster. Jag har förresten kraschat en bil i 80-90 knyck, snurrat och gått hem efteråt, 10 km. Behövde inte ens besöka farbror doktor, inte skråma.
Citera
2019-11-02, 18:55
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Blev ingen riktig tvärnit, inte stumt eftersom Akilov drog in i ett skyltfönster. Jag har förresten kraschat en bil i 80-90 knyck, snurrat och gått hem efteråt, 10 km. Behövde inte ens besöka farbror doktor, inte skråma.

Varför fortsatte inte lastbilen in i affären för då? Att stanna från 50 kmh till 0 kmh på cirka en meter, enligt FUP så gjorde han det, och det anser jag vara en tvärnit.

Hur du definierar tvärnit spelar ingen roll.

Faktum är att enligt FUP så kraschade han in i betongenpelaren till vänster om fönstret, det var så lastbilen stannade.

Fönstret träffade han också såklart. Men som även du förstår så stoppar inte det en lastbil. Utan det var betongen.

Men du har ju inte läst den, så hur ska du kunna veta hur det påstås ha gått till. Du gissade helt enkelt.

Och som vanligt så svarar du inte på en enda fråga. Svaret är lika enkelt som att Akilov inte kan ha kört in i Åhlens i en hastighet av ca 50 kmh. 20-25 kmh verkar mer trovärdigt med tanke på skadorna på lastbilen. Och såna "stunt" kan man göra med rätt utrustning, erfarenhet och rätt lön.

Ingen skulle däremot frontalkrocka i 50 km/h utan bälte och gå därifrån. Tyvärr.

Som vanligt börjar du prata om annat. Eriksson kraschade sin Enzo i Kalifornien i 300. Han gick också därifrån. Dock så frontalkrockade inte han heller. Så din story bevisar eller dementerar ingenting tyvärr.
Senast redigerad av Tremendously 2019-11-02 kl. 19:00.
Citera
2019-11-02, 19:00
Medlem
Citat:
Manipulerade övervakningsbilder.

Ambulanser kvar med patienter i 50 min.

Polisen kör lika dan lastbil som en galning på trottoarkanter nära folk på trottoaren och rekonstruerar bara timmar efter samma eftermiddag.

Vittnens berättelser som är motsägelsefulla varandras och kamerabilders berättelser.

Höjd terrorhotnivå 1 minut innan första larmsamtalet.

Terrorövning "dagen innan", enligt dom, enligt mig så hade övningen aldrig avslutats.

Avsaknaden av motorolja på Drottninggatan trots att oljetråg under lastbilen var helt trasigt och tomt på olja.

Betonlejon på 900kg kan inte glida mot sten/betong så som påstås.

Högerdäcket på lastbilen pekar åt höger, medans vänsterdäcket går rakt fram, på övervakningsfilmer. I polisens garage så pekar båda däcken framåt. Skadan på styrstaget bevisar att däckena inte kunnat peka åt olika håll.

Har du läst FUP från Drottninggatan?

Förklara varför ett benglejon inte kan glida.
Självklart pekar däck olika när man flyttat på lastbilen. Men andra ord bevisar de inget.
Så vad betyder det att det saknas olja enligt dig.
Övningen var avslutad ja. Bara för att du tycker annat så bevisar de inget.
Höjd nivå en minut innan säger du??

Att vittnen säger olika saker är normalt. Det förstår all även du.

Ja vad är det konstiga att man rekonstruerar bara timmar efter med likadan lastbil Hur många timmar efter?

Det var tamefan ingen övning som du påstått. Förr oss som jobbar på KS i snart 25 år så vet vi att detta inte var någon övning. Det var full rulle det var på riktigt.

Det är verkligen tur för oss alla att du inte är polis som utreder fall.
Citera
2019-11-02, 19:08
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Förklara varför ett benglejon inte kan glida.
Självklart pekar däck olika när man flyttat på lastbilen. Men andra ord bevisar de inget.
Så vad betyder det att det saknas olja enligt dig.
Övningen var avslutad ja. Bara för att du tycker annat så bevisar de inget.
Höjd nivå en minut innan säger du??

Att vittnen säger olika saker är normalt. Det förstår all även du.

Ja vad är det konstiga att man rekonstruerar bara timmar efter med likadan lastbil Hur många timmar efter?

Det var tamefan ingen övning som du påstått. Förr oss som jobbar på KS i snart 25 år så vet vi att detta inte var någon övning. Det var full rulle det var på riktigt.

Det är verkligen tur för oss alla att du inte är polis som utreder fall.

Varför betonglejon inte glider på sten och betong beror på ett fysiskt fenomen som kallas friktion.

Däcken pekade olika då han körde, syns på bilder, höger däck stod med max utslag åt höger, medans vänsterdäcket pekade rakt fram. Skadorna på styrstaget visar att så inte kan ha varit fallet.

Avsaknaden av olja tyder på att Spendrups kör runt sina lastbilar utan olja i motorn. Vilket vore bra för motortillverkare, eftersom motorn skulle behöva bytas ut varje dag.

Verksamhetschefen för Samverkan i Stockholm skickade ut ett mail till alla myndighetschefer och höjde terrorberedskapen till högsta nivå 1 minut innan första larmsamtalet. Ungefär exakt samtidigt som Akilov påstås ha stulit lastbilen alltså.
https://youtu.be/iw6skKETsRs
5:37 in i videon.

Vad jag har för yrkesroll har du dessvärre ingen aning om.
Senast redigerad av Tremendously 2019-11-02 kl. 19:26.
Citera
2019-11-02, 19:35
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Varför fortsatte inte lastbilen in i affären för då? Att stanna från 50 kmh till 0 kmh på cirka en meter, enligt FUP så gjorde han det, och det anser jag vara en tvärnit.

Hur du definierar tvärnit spelar ingen roll.

Faktum är att enligt FUP så kraschade han in i betongenpelaren till vänster om fönstret, det var så lastbilen stannade.

Fönstret träffade han också såklart. Men som även du förstår så stoppar inte det en lastbil. Utan det var betongen.

Men du har ju inte läst den, så hur ska du kunna veta hur det påstås ha gått till. Du gissade helt enkelt.

Och som vanligt så svarar du inte på en enda fråga. Svaret är lika enkelt som att Akilov inte kan ha kört in i Åhlens i en hastighet av ca 50 kmh. 20-25 kmh verkar mer trovärdigt med tanke på skadorna på lastbilen. Och såna "stunt" kan man göra med rätt utrustning, erfarenhet och rätt lön.

Ingen skulle däremot frontalkrocka i 50 km/h utan bälte och gå därifrån. Tyvärr.

Som vanligt börjar du prata om annat. Eriksson kraschade sin Enzo i Kalifornien i 300. Han gick också därifrån. Dock så frontalkrockade inte han heller. Så din story bevisar eller dementerar ingenting tyvärr.

Jag googlar as we go along. Det här är som sagt inte särskilt intressant för mig.

Om nån hävdar att vi inte varit på månen och slänger dokument över mig som token ägnat sitt liv åt att granska så kommer inte jag att läsa igenom det. Det är slöseri med tid, ingen konspirationsteoretiker har någonsin ändrat sig pga fakta, bevis eller logik.

Det enda man kan göra är att visa på det orimliga i deras påståenden, men inte på detaljnivå, detaljerna är där foliehatten hittar sina "bevis", typ en barnvagn. Man måste gå på helheten, vad är möjligt att göra, vad är väldigt väldigt svårt osv.
Men jag gör det inte för att övertyga dig, det går inte.
Den som anser det vara orimligt att en vuxen man kan stöta till en barnvagn så den ställer men inte ser några som helst problem att tömma Drottninggatan i rusning för att fejka ett terrordåd har bestämt sig. Det finns inget nån kan göra åt den saken.

Alla stora utredningar kommer att ha någon motsägelse, det kan bero på att någon minns fel, att någon stavat fel, att nån gissar. Men det är ointressant så länge inte du kan ge en rimlig förklaring på hur man lurar 1000 pers som var där. Och om de inte var där så måste man förklara hur man stoppar 1000 pers från att fråga sig varför de blev hindrade att vara där just den dagen Akilov ville köra rally.

Klart man kan krascha en bil i 50 och klara sig hyfsat. Det är troligare att fixa det än att man kan placera ut skadade på den folktätaste gatan i stan utan att någon märker jack shit.

Allt detta vet du nog egentligen.
Citera
2019-11-02, 19:44
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Jag googlar as we go along. Det här är som sagt inte särskilt intressant för mig.

Om nån hävdar att vi inte varit på månen och slänger dokument över mig som token ägnat sitt liv åt att granska så kommer inte jag att läsa igenom det. Det är slöseri med tid, ingen konspirationsteoretiker har någonsin ändrat sig pga fakta, bevis eller logik.

Det enda man kan göra är att visa på det orimliga i deras påståenden, men inte på detaljnivå, detaljerna är där foliehatten hittar sina "bevis", typ en barnvagn. Man måste gå på helheten, vad är möjligt att göra, vad är väldigt väldigt svårt osv.
Men jag gör det inte för att övertyga dig, det går inte.
Den som anser det vara orimligt att en vuxen man kan stöta till en barnvagn så den ställer men inte ser några som helst problem att tömma Drottninggatan i rusning för att fejka ett terrordåd har bestämt sig. Det finns inget nån kan göra åt den saken.

Alla stora utredningar kommer att ha någon motsägelse, det kan bero på att någon minns fel, att någon stavat fel, att nån gissar. Men det är ointressant så länge inte du kan ge en rimlig förklaring på hur man lurar 1000 pers som var där. Och om de inte var där så måste man förklara hur man stoppar 1000 pers från att fråga sig varför de blev hindrade att vara där just den dagen Akilov ville köra rally.

Klart man kan krascha en bil i 50 och klara sig hyfsat. Det är troligare att fixa det än att man kan placera ut skadade på den folktätaste gatan i stan utan att någon märker jack shit.

Allt detta vet du nog egentligen.

Du har ju inte ens läst FUP.
Citera
2019-11-02, 23:33
Medlem
Citat:
Hade Akilov kraschat med tvärnit i ca 50 kmh som FUP påstår, så hade han legat på intensiven efteråt. Han påstås även ha kört utan säkerhetsbälte.

Citat:
Att stanna från 50 kmh till 0 kmh på cirka en meter, enligt FUP så gjorde han det, och det anser jag vara en tvärnit.

Kraften man utsätts för vid inbromsning från 50 km/h till 0 km/h på en meter motsvarar ungefär 10g och det är så pass lite att man har goda möjligheter att klara sig utan större skador.
Som jämförelse:
Studsmatta ca 7g
Pilot i extrema flygtävlingar 9 - 10 g
Katapultstol från flygplan ca 18 g
Senast redigerad av Prudent 2019-11-02 kl. 23:47.
Citera
2019-11-03, 00:21
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Kraften man utsätts för vid inbromsning från 50 km/h till 0 km/h på en meter motsvarar ungefär 10g och det är så pass lite att man har goda möjligheter att klara sig utan större skador.
Som jämförelse:
Studsmatta ca 7g
Pilot i extrema flygtävlingar 9 - 10 g
Katapultstol från flygplan ca 18 g

Dåliga jämförelsemodeller. Akilov bröt inte ens ett finger eller revben. Troligt, nej.

Sen så handlar det inte om en meter som jag sa tidigare, utan det handlar om deformationen lastbilen tillgav sig, lät säga 20-30 cm.
Senast redigerad av Tremendously 2019-11-03 kl. 00:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in