2017-04-14, 13:54
Medlem
sonny crockets avatar
Hur troligt är det att landstingets övning var en del av den övning som hölls av polisen/säpo/militären? Det skulle ju i så fall knyta den till samma plats och scenario.
Citera
2017-04-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Hur troligt är det att landstingets övning var en del av den övning som hölls av polisen/säpo/militären? Det skulle ju i så fall knyta den till samma plats och scenario.

Källor för ditt ifrågasättande....
Citera
2017-04-14, 14:06
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Källor för ditt ifrågasättande....
Polisens/säpos/militärens övning:
http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2017-04-06-polismyndigheten-forsvarsmakten-och-sakerhetspolisen-ovade-terroristbekampning.html
Landstingets övning:
http://www.expressen.se/nyheter/ovade-dagen-fore--ahlens-var-ett-av-malen/
Citera
2017-04-14, 14:28
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Det verkar inte speciellt troligt eftersom militären / säpo antiterroristövning är en årligt återkommande tvådagarsövning pga lagstiftning från 2006 - medan landstingets endagarskurs har hållits i 17 år.
Citera
2017-04-14, 14:35
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det verkar inte speciellt troligt eftersom militären / säpo antiterroristövning är en årligt återkommande tvådagarsövning pga lagstiftning från 2006 - medan landstingets endagarskurs har hållits i 17 år.
Ok, men jag ser inte varför det skulle tala mot att de samövar. Man kan ju tänka sig att säpo & co sa nåt i stil med att "det vore ju jävligt bra om vi kunde få in samverkan med landstinget också så det klaffar med sjukvården och hantering av offren" osv.
Citera
2017-04-14, 14:43
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ok, men jag ser inte varför det skulle tala mot att de samövar. Man kan ju tänka sig att säpo & co sa nåt i stil med att "det vore ju jävligt bra om vi kunde få in samverkan med landstinget också så det klaffar med sjukvården och hantering av offren" osv.

Ptja, det ena var en dag - det andra två.
Det ena är ens kurs, det andra är en övning.
Säpo / militären / polisen samövar på order av regeringen (enligt säpos hemsida) - landstinget gör det inte.

Det är förstås inte helt omöjligt att de kopplade in landstingets krisstödjarkurs till militärövningen om något befäl eller nån polis helt plötsligt skulle börja må psykiskt dåligt och vilja ringa någon och prata om det - men det låter ju inte speciellt troligt...

Dessutom vet vu ju inte ens om Säpo / militär / polisövningen var i Stockholm...
Citera
2017-04-14, 14:56
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Dessutom vet vu ju inte ens om Säpo / militär / polisövningen var i Stockholm...
Nej, exakt. Det var just därför jag undrade över hur troligt det var att det var en del av deras övning. Jag tycker det känns rimligt att de samövar. Rentav korkat om de inte gör det. Men om det var så det var nu vet vi ju inte och det var just det jag undrade över. Det var ju trots allt samtidigt. Landstingets kurs gick andra dagen av säpo/militärens tvådagarsövning.
Citera
2017-04-14, 15:17
Medlem
Citat:
Polisens/säpos/militärens övning:
http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2017-04-06-polismyndigheten-forsvarsmakten-och-sakerhetspolisen-ovade-terroristbekampning.html
Landstingets övning:
http://www.expressen.se/nyheter/ovade-dagen-fore--ahlens-var-ett-av-malen/

Och beläggen för samövande?
Citera
2017-04-14, 15:21
Medlem
FreedomDeeps avatar
Citat:

Citerar ett tidigare svar till dig, från Shakopee:

"Det är jag som meddelade dig att det var en lag från 2006 då du inte hade koll på det innan. Och jag meddelade dig i samma inlägg att 2013 hade myndigheterna fortfarande inte genomför EN ENDA ÖVNING som det var tänkt. Så sluta nu att upprepa dig som en papegoja att den övning som skedde ett par dagar innan attacken sker varje år!"

Det är faktiskt tveksamt om övningen Svea genomförts någon gång innan år 2017!
Citera
2017-04-14, 15:23
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Och beläggen för samövande?
Jag har inte påstått att de samövade. Jag noterar bara att de övar samtidigt och att landstingets övnings scenario innefattar en attack i Åhléns City. Jag tänkte att det kanske kunde vara en samövning och om det var det så skulle vi få veta plats och scenario för säpo/polisen/militärens övning. Därför slängde jag ut frågan om hur troligt det var att de samövade. En fråga alltså, inte ett påstånde.
Citera
2017-04-14, 15:56
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomDeep
Citerar ett tidigare svar till dig, från Shakopee:

"Det är jag som meddelade dig att det var en lag från 2006 då du inte hade koll på det innan. Och jag meddelade dig i samma inlägg att 2013 hade myndigheterna fortfarande inte genomför EN ENDA ÖVNING som det var tänkt. Så sluta nu att upprepa dig som en papegoja att den övning som skedde ett par dagar innan attacken sker varje år!"

Det är faktiskt tveksamt om övningen Svea genomförts någon gång innan år 2017!

Nu var det dock en del fel och tveksamheter i det citatet - dels hade jag skrivit om 2006 och ursprunget till övningen tidigare i tråden och dels har personen ifråga inte återkommit och besvarat hur han/hon vet att övningen inte genomfördes före 2013 och slutligen gör ju det bara skillnaden mellan militär/säpoövningen och landstingets kurs ännu större i sånt fall...

Edit: att övningen sker varje år står både på polisens och Säpos hemsidor - dock nämns inte när den genomfördes för första gången. Men har den genomförts varje år sedan 2013 så räcker det väl mer än nog för att visa att det inte var en engångsföreteelse så om Shakopee kan återkomma med en källa vore det ju ytterst tacksamt..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-04-14 kl. 16:08.
Citera
2017-04-14, 16:11
Medlem
FreedomDeeps avatar
Citat:
Nu var det dock en del fel och tveksamheter i det citatet - dels hade jag skrivit om 2006 och ursprunget till övningen tidigare i tråden och dels har personen ifråga inte återkommit och besvarat hur han/hon vet att övningen inte genomfördes före 2013 och slutligen gör ju det bara skillnaden mellan militär/säpoövningen och landstingets kurs ännu större i sånt fall...

Du svarar lite märkligt.

I år kan alltså mycket väl vara det första året som övningen Svea genomförs överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in