2019-11-02, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
"en global översvämning en omöjlighet"?
Hehe, du lever i en bubbla, tror inte att du skulle klara av en dust med syndaflodsforskare (alltså utan att regrediera i eskapism)...
Jag träffar ofta folk som blir tydligt nervösa när man nämner kreationistisk forskning och sajter för dem. De är farliga för myten att Bibeln är opålitlig - livslögnen måste skyddas!
En reaktion, försvarsmekanism, är förnekelsen: "Det är omöjligt!".
Vad ät skillnaden på kreationistisk forskning och forskning?
Citera
2019-11-02, 11:26
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
"en global översvämning en omöjlighet"?
Hehe, du lever i en bubbla, tror inte att du skulle klara av en dust med syndaflodsforskare (alltså utan att regrediera i eskapism)...
Jag träffar ofta folk som blir tydligt nervösa när man nämner kreationistisk forskning och sajter för dem. De är farliga för myten att Bibeln är opålitlig - livslögnen måste skyddas!
En reaktion, försvarsmekanism, är förnekelsen: "Det är omöjligt!".

Men det är ju faktiskt omöjligt. Det finns mängder av praktiska och logiska omöjligheter i berättelsen om floden, jag tänker inte ta upp dem här. Jag vidhåller min position, en global översvämning är en omöjlighet. Det betyder att bibeln har fel och iom det kan den ha fel på väldigt många ställen.
Citera
2019-11-02, 11:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Syndafloden varade några dagar, och du tror att du kan se vattendjupet i ett jordlager? Eller hur hade du tänkt bevisa ditt påstående?

Några dagar? Enligt syndaflodsberättelsen säger Gud till Noa att det skulle regna i 40 dagar och nätter.
7 dagar efter att Noa och alla djuren gått in i arken kommer floden, "det stora djupets källor" bryter fram. Vattnet stiger så att det täcker de högsta bergen. Allt liv på jorden utplånas, men "Vattnet fortsatte att stiga i 150 dagar" (1 Mos 7:24).

Om detta vore sant funnes det ingen som helst chans för djur och människor att överleva efter att vattnet dragit sig tillbaka. Alla växter är döda, all odlingsbar mark bortspolad, det finns ingen mat att vare sig äta eller odla eller jaga. En idiot begriper att detta är en saga.

Bibeln har alltså fel på den punkten. Vilket sätter hela historiebygget i gungning eftersom bibeln förmodas vara sann från pärm till pärm.
Citera
2019-11-02, 11:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vad jag säger är att bibelns gud går bort. Eftersom en global översvämning är en omöjlighet har bibeln fel, därav följer att den kan ha fel på väldigt många ställen. Den är alltså inte pålitlig. Det kanske inte är ett vattentätt bevis för att gud inte existerar, dock skapar det så mycket tvivel att hela bibeln måste ifrågasättas.
Inte vattentätt bevis, nähä, så generöst av dig.
Bra dock att Noas ark var vattentät när den globala översvämningen syndafloden kom!
Gud, som inte alls hade gått bort (det är människor som går bort), som givit oss sitt ord Bibeln, helt tillförlitlig, han som är lovprisad i evighet genom Jesus Kristus, frälste honom och sju andra.
Stor i nåd!
Citera
2019-11-02, 11:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad ät skillnaden på kreationistisk forskning och forskning?
Forskningsobjektet, och så friheten från ohållbara hypoteser och teorier.
Citera
2019-11-02, 11:44
Medlem
Citat:
Inte vattentätt bevis, nähä, så generöst av dig.
Bra dock att Noas ark var vattentät när den globala översvämningen syndafloden kom!
Gud, som inte alls hade gått bort (det är människor som går bort), som givit oss sitt ord Bibeln, helt tillförlitlig, han som är lovprisad i evighet genom Jesus Kristus, frälste honom och sju andra.
Stor i nåd!
Ja, ”vi” känner till påståendena. Och åsikterna.
Citera
2019-11-02, 11:45
Medlem
Citat:
Forskningsobjektet, och så friheten från ohållbara hypoteser och teorier.
Jag trodde objektet var universum, jorden och liv? (några exempel)
Själv tror jag det är metoden som är skillnaden.
Citera
2019-11-02, 11:46
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om detta vore sant funnes det ingen som helst chans för djur och människor att överleva efter att vattnet dragit sig tillbaka. Alla växter är döda, all odlingsbar mark bortspolad, det finns ingen mat att vare sig äta eller odla eller jaga. En idiot begriper att detta är en saga.
Bibeln har alltså fel på den punkten. Vilket sätter hela historiebygget i gungning eftersom bibeln förmodas vara sann från pärm till pärm.
Man behöver bara tänka lite, eller läsa hur kreationister tänkt lite kring det där med "det fanns ingen mat", för att se att du är en simpel bibelkritiker. Det är ett slag av fantaster som aldrig slutar hitta (på) motsägelser i Bibeln. Det är deras livselement.
Citera
2019-11-02, 11:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag trodde objektet var universum, jorden och liv? (några exempel)
Själv tror jag det är metoden som är skillnaden.
Kreationister håller främst på med skapelsefrågor. De håller t.ex. inte på med genusforskning.
Citera
2019-11-02, 11:49
Medlem
Citat:
Några dagar? Enligt syndaflodsberättelsen säger Gud till Noa att det skulle regna i 40 dagar och nätter.
7 dagar efter att Noa och alla djuren gått in i arken kommer floden, "det stora djupets källor" bryter fram. Vattnet stiger så att det täcker de högsta bergen. Allt liv på jorden utplånas, men "Vattnet fortsatte att stiga i 150 dagar" (1 Mos 7:24).

De hade tydligen med sig mat i arken som räckte till alla i flera månader, så varför skulle den inte räcka några dagar till, tills gräs började växa? Gud såg nog till att de hade mat, det behöver inte oroa dig.
Citera
2019-11-02, 11:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, ”vi” känner till påståendena. Och åsikterna.
Tillåt mig betvivla att du läst materialet på creation.com eller ens en liten bråkdel av det. Ni klarar inte av det, för livslögnen ni lever av kommer för mycket i skakning.
Citera
2019-11-02, 11:50
Medlem
Citat:
Kreationister håller främst på med skapelsefrågor. De håller t.ex. inte på med genusforskning.
Och genusforskning sysslar inte med universums ålder, hur liv kom till, o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in