Citat:
Ursprungligen postat av
SylvesterLundgren
Nötter som tjatar om högskoleutbildningar bevisar bara hur lite koll dom har. Tar hellre en person som har 15 års FAKTISK erfarenhet inom en bransch än en som läst teoriböcker senaste åren!
Till TS: Lägg dig på några tusen över det du är nöjd med och se vad dom säger.
ok, du verkar lite trög (dvs du är ett exempel på en nöt som inte klarat en tenta i hela ditt liv, du har säkert försökt men hoppat av kan jag tänka mig) så jag ska ta det så du förstår.
Högskola ger en kunskaper inom vissa ämnen på mycket högre teoretisk nivå än erfarenhet men erfarenhet är också viktigt så jag förstår delvis vad du menar men tycker du överskattar det plus att det är ganska ointressant för ett företag "bryr" sig av din så kallade "erfarenhet" om du inte har det på papper under en intervju av ett arbete som kräver hög teoretisk kunskap. Skulle du anställa en matematiklärare inom talteori för de har pluggat på egen hand genom böcker ifrån Amazon?
Jag kan ta ett lätt exempel så även din lilla hjärna kan förstå,
Jag har en vän som har proggat sen han var gammal nog att sitta vid en dator vid 5 års ålder.
Han är väldigt duktig på att koda i de språk han lärt sig men han känner inte till teorin hur datorn tolkar koden. Han skulle inte kunna lära sig ett nytt språk tex på en vecka då han lärt sig mycket utantill och egentligen inte vet vad programmet gör utan bara att det fungerar. Han har logiken så han kan skriva bra Pseudokod men han kan inget om teori om algorimter, dvs han kan inte utvecklas då han inte har teorin ifrån en högskola. Det första jag skulle fråga en sådan person är , kan du lite snabbt visa mig beviset på att Euklides algoritm? De skulle med 99 % inte veta varför men de bara vet att det fungerar.
Detsamma gäller för elektroingenjörer, du kan lära en snubbe hur man installerar ett elutag men laga ett moderkort och felsöka blir lite svårare om man bara har "erfarenhet" ifrån pojkrummet att bygga datorer åt kompisar utan att faktiskt veta vad man pysslar med utan mekaniskt lärt sig saker.
Frågor på det?