Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-29, 20:07
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMuffins
Finns många olika elektriker, ingenjör, högspänning, lågspänning som utvecklar tex grafikkort och liknande?

Installerar du eluttag och liknande så får du inte ut den lönen

Installationselektriker tjänar mycket bra. Och kräver utbildning till viss mån.

Du är medveten om att du måste ha behörighet för nyinstallationer och det får inte göras av låt säga en industrielektriker.
Citera
2019-10-29, 21:40
Medlem
Apexpredators avatar
Citat:
Det är något de sagt eller? Eller hur vet du det. Med tanke på det arbetet du beskriver så kommer ingen ge dig 34k för ett jobb som inte kräver någon högskoleutbildning för att utföra.

Då har du dålig koll på löneläget i Sverige. Bor du i ett storstadsområde finns det gott om jobb där du får mellan 30-40 utan högskoleutbildning.
Citera
2019-10-30, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Du har ju gång på gång lagt korkade påståenden angående hur löneläget ser ut i Sverige så varför, varför skulle TS bemöda sig med att ens fortsätta svara dig?
Korkat för dig. Du argumenterar på dagis nivå att kalla folk inte tycker som du att påstå att de är korkade, typiskt svaghetstecken i en debatt att kalla saker eller anmärkning på stavfel och särskrivning. Tycker TS bör svara men då han trovärdighet är svag så tror jag därför han inte svarar då han troligen inte har en lönespec att styrka om hans påstådda med stor sannolikhet lögn.
Citera
2019-10-30, 10:00
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caprii
Jag ska skriva kontrakt nu i veckan, befattning med blandade arbetsuppgifter.
Arbetsledare lager med personalansvar, kundkontakt/ansvar, administrativa uppgifter, hand om fakturering etc.

Är 30 år och arbetat inom lager sen jag var 16. Haft arbetsledande roll med personalansvar i ca sex år.

Jag vet att en av mina kollegor (som inte har lika mycket ansvar) begärde 34 och fick det.

Är det helt orimligt att begära 37-38000?

38' och lagerarbetare och 30 år gammal? tokhög lön, mer rimligt runt 30'/mån
Citera
2019-10-30, 10:51
Medlem
Någon frågade vad kundansvarig/kundkontakt innebar = 3PL, vi har hand om hela våra kunders produktion och logistik. Varje arbetsledare/kundansvarig har ensamt produktionsansvar för var sin kund.

För dom som undrade - det gick bra! Skrev på igår.

Sa faktiskt 39, fick efter lite snack fram och tillbaka 38 och en veckas extra semester. Såg till att inte förhandla bort övertid/komp då jag vet att det är mycket övertid där.

Jag är dessutom en hon.. inte en han.
Citera
2019-10-30, 11:15
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Någon frågade vad kundansvarig/kundkontakt innebar = 3PL, vi har hand om hela våra kunders produktion och logistik. Varje arbetsledare/kundansvarig har ensamt produktionsansvar för var sin kund.

Sa faktiskt 39, fick efter lite snack fram och tillbaka 38 och en veckas extra semester. Såg till att inte förhandla bort övertid/komp då jag vet att det är mycket övertid där.

Är det ett 3PL lager du arbetar på om jag förstår rätt?

Har själv nästan sju års erfarenhet inom lager som både truckförare och lagerråtta. Jobbat hos de stora matgrossisterna. Vad lönen är på hos en gruppchef/arbetsledare på ICA lager i Västerås, Kungälv eller Helsingborg vet jag inte. Gissar väl på att dem ligger mellan 29-32k brutto i månaden.

De som arbetar som orderplockare på ICAs lager har en rätt ok nettolön har jag hört. De får ut en 24-26 k i fickan efter OB och ackordtillägg.
Citera
2019-10-30, 11:31
Medlem
Citat:
Vad för arbete betalar en 20åring 50k? Sälja knark i orten?

Jag hade en Lon pa 55k nar jag var 22 till 25 utan eftergymnasial utbildning utan att behova salja knark!
Citera
2019-10-30, 13:01
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Klart man kan klättra men utan högskoleutbildning blir det svårt att begära den lönen, vad tjänar du i dagsläget? Normalt är det att man får en ökning med cirka 10-15 %.

Det handlar om vilket värde arbetstagaren tillför. Dvs vilka kunskaper som gör han relevant för positionen.
Med rätt erfarenhet och rätt truckförarbevis kan du nog lyfta mer än 35-40 på lager/terminal. Skift och diverse ansvar kan höja lönen mer ändå.

Utbildning är ingen nackdel men långt ifrån avgörande i många branscher. Logistik och IT är två exempel.
Citera
2019-10-30, 13:47
Medlem
MittMalmoes avatar
Caprii
här kommer ett gott väl menat råd.

Det finns ingen skriven regel som säger bara för att en kollega (eller flera för den delen) får en viss lön så räknar du kallt med att få samma lön som de. Företag använder sig oftast av individuell lönesättning där de tittar på många faktorer utöver själva rollbeskrivningen.

Jag tycker att du kan absolut ska begära den lönen som du menar att dina kollegor har, och kanske mer därtill.. men se till att kunna motivera varför just du ska ha den ersättningen. Om du tar på dig arbetsgivarens skor så har varje arbetsgivare som en default-inställning att tänka "hur kan jag få ut så mycket som möjligt till så låg kostnad som möjligt".

Fokusera mer på dig och vilket värde du tillför och mindre vad andra får för samma roll. Hoppas att det går bra och då får det du vill...

Citat:
Hur är det med läsförståelsen? Jag vet att jag kommer få minst 34 000. Det är minimum på den positionen på detta lager.
Citera
2019-10-30, 13:51
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Grattis, bra jobbat!
Citera
2019-10-30, 14:01
Medlem
MittMalmoes avatar
Grattis!

Citat:

Citera
2019-10-30, 14:18
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Det är något de sagt eller? Eller hur vet du det. Med tanke på det arbetet du beskriver så kommer ingen ge dig 34k för ett jobb som inte kräver någon högskoleutbildning för att utföra.

Ingenting är omöjligt men skiljer sig från bransch till bransch. Men min f.d kollega och jag jobbar för samma konsult bolag men inte samma uppdrag idag. Han har inte pluggat en dag efter gymnasiet fick en ny lön på 60k jag har studerat 3 år efter gymnasiet ligger på 39.
Senast redigerad av Wheeler88 2019-10-30 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in