Citat:
Ursprungligen postat av
Mittpunkt
Det var det jag skrev innan

Är inte alls förvånad över lönerna på lager runt om i Sverige.
Jag har insyn i lönerna för de stora drakarna (matgrossisterna) i Sverige. ICA, Lidl, Coop, Menigo, Svensk Cater och Dagab. De som arbetar som orderplockare på dessa lager har en bruttolön på 26-28k. När man pratar om dessa löner så måste man ha i åtanke att det är OB och provision (provision på vissa lager) men OBn ger faktiskt väldigt mycket. Arbetar du bara mån-fre 14.00-23.00 så får du 5800-6000 kr i bara OB på en månad.
Gruppcheferna ligger på över 30k brutto utan universitet eller högskoleutbildning.
Ja, jobbade själv på livsmedelslager innan universitetet (och sommarjobbade där under studierna) och kan intyga att lagerchefer och arbetsledarna/småpåvarna tjänade bra, enl. ryktena då. Detta var 10 år sedan ska tilläggas. Då reagerade även jag på det, i mitt tycke, "oproportionerligt höga" lönerna i förhållande till utbildningsnivån. Inte av missunnsamhet utan med tanke på att de var högre än vad många akademiker med några års erfarenhet tjänade.
Lager är ganska bra betalt i förhållande till hur enkelt det är. Dock kan det vara fysiskt tungt i perioder. Sedan är det som många skriver, olika tillägg slår väldigt mycket på lönen. OB, kyl/frys, risk, skift, ackord osv. "Trucktillägg" har jag för mig att det fanns något som hette.
Helt okvalificerat är arbetsledare inte, men lager och dylika arbetsplatser värdesätter praktisk erfarenhet och verksamhetskännedom högre än akademiska meriter. De rekryterar även gärna från de egna leden. Så det är det faktum att TS jobbat inom (samma) lager tidigare - och i arbetsledande roller - som drar upp lönen om han "går över" till tjänstemannasidan.
Så tycker inte att det är konstigt. När jag var nyexad akademiker, tjänade butikspersonal mer än mig. Däremot har vi ofta en brant löneökningskurva som speglar vår erfarenhet/kompetens.