https://www.instagram.com/p/BvM9Y8HAWX3
Konstigt kombination av text och bild, sexuella övergrepp på barn och lite urringat. Kanske är jag gubbig, men tycker ändå det är skumt.
"Hon är tio år gammal och hon har blivit våldtagen fler gånger än hon kommer ihåg och hon bor i ett flyktingläger och ingen jävel bryr sig. Män med makt våldtar små barn runt om i världen varje dag och det görs helt enkelt inte tillräckligt för att förhindra det. 98% av sexuella övergrepp begås av pojkar och män. Allt från helt vanliga män i villaområden till världsstjärnor där ett helt crew täcker upp och skyddar. Främlingar, släktingar, lärare. Pappor, polare, elever.
Varje dag får jag mail från barnen de utsätter. Som fått tränarens händer på sitt lår eller penis inkörd munnen. Vars styvpappa smygfotar dom, mamma är gränslös eller agent är ett jävla svin. Barn som frågar mig vad de gjort för fel. Barn som hatar sig själva. Barn som vill dö.
Trots att sexuella övergrepp mot barn är så vanligt att mer än var femte barn blivit utsatt är samtalet inte prioriterat och kunskapen inte väl spridd. Vi måste bli bättre på att möta och ta emot barns historier och smärta. Vi måste lära oss se, ingripa och utreda. Vi måste kunna förebygga bättre och förstå att en förövare inte alltid är den vi tror. Att titta åt andra hållet rörande våldtäktskultur, pedofili och sexualisering av barn måste få ett slut.
Jag sitter bredvid den tioåriga flickan och militär skriker i bakgrunden och vi pratar om att människosmugglare, främlingar och vem fan som helst har våldtagit henne på vägen till, eller i lägret. Världen tittar på och vet att hon och de andra barnen inte har något trygghet, frihet eller framtid, men för få gör något åt saken så de är fast där.
Ibland kommer hon och vill prata om det, eller så pratar vi om något annat men faktum kvarstår att hon är ett barn, mitt i ett krig hon inte bett om som slagit sönder hennes land, hennes hem, hennes familj och hennes kropp. Och hon är bara tio år gammal. Men vem fan bryr sig.
.
(Ett fragment från mina anteckningar och tankar från en av jobbresorna med delen av min aktivism som enbart är utomlands)"