2019-11-21, 07:20
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Drev kommer alltid som en chock. Inget nytt under solen. Alla kan sympatisera med LC på ett personligt plan – det suger att vara ifrågasatt.

Drevet hade inte behövts om medierna från början skött sin granskande roll (det finns fler anledningar till att traditionella medier är på tillbakagång än teknologisk förändring). Alla intelligenta människor med ambitioner har en släng LC i sig. Opinionsbildare som inte granskas kommer spåra ur och både säga och göra tokiga saker. Karismatiska opinionsbildare i vardande som bygger sina plattformar på lögner, copy paste och överdrifter ska inte kunna bli opinionsbildare i första taget.

Det finns ett liv efter avslöjandet. Masoud Kamali är en erkänd charlatan på sitt område (fråga gamla forskarkollegor till honom) och Pascalidou har avslöjats med lögn och copy paste. De har fortfarande karriärer, även om färre tar dem på allvar idag. Värre gick det för Manuel Knight och Elizabeth Holmes. LC placerar sig någonstans emellan dessa två grupper.

Oerhört klarsynt inlägg!
Medierna lät det hela gå alldeles för långt. Man borde ha granskat henne mycket tidigare. Tyvärr är det inte politiskt korrekt att faktagranska feminism så det uteblev helt och Linnéa kunde fortsätta fram till att allt spårade ur.
Har lyssnat på podden haveristerna och deras avsnitt om Linnéa. Man häpnar, minst sagt. Hur kunde det bli så att inte en endaste jäkel lyfte ett endaste jäkla finger för att kolla upp hennes påståenden? Istället öste man priser och diverse uppdrag över henne. Man häpnar.
Senast redigerad av Humbug 2019-11-21 kl. 07:32.
Citera
2019-11-21, 07:27
Medlem
https://www.dn.se/ledare/lisa-magnus...innea-claeson/

Årets jurist 2018 var Linnéa Claeson, ni vet handbollsstjärnan som de senaste åren gjort miljonbusiness på att berätta om hur män överöser henne med ovälkomna sexinviter och hur snyggt hon själv bemöter dem.

Många tar del av hennes utsagor om hur extremt utsatt hon är som kvinna, många betalar för att höra vad hon har att säga. Att hon besitter en makt*position är tydligt. Men, kanske vän av ordning frågar sig, jurist var hon väl ändå inte när hon utsågs till ”årets jurist”? Nej, just det, hon var juridik*student. Och att hon likväl fått denna utmärkelse är väldigt talande för henne som fenomen.

Nyligen vittnade hon för sina 186 000 följare på Instagramkontot Assholes online om en sliskig ambassadör som lade an på henne i samband med en EU-konferens dit hon bjudits för att prata om jämställdhet. Där kom hon med sin skinnjacka, sina glittriga byxor, sitt regnbågshår och sin tuffa attityd, och det kunde han bara inte hantera.

Han blev framfusig, insisterade på att de skulle tillbringa natten tillsammans, han tycktes tro att hon var en inbjuden dansare, berättade hon, och beskrev hur hon näpsade honom: ”‘Faktiskt är jag huvudtalare. Så det är bäst att du sätter dig ned och lyssnar, för det verkar som att du har en hel del att lära.’ Och sedan gick jag upp på scenen.”

När podden ”Haveristerna” grävde i händelsen visade det sig dock att ingen manlig ambassadör hade närvarat vid mötet, och där fanns heller ingen scen, deltagarna hade suttit runt ett bord. Och Linnéa Claeson var inte huvudtalare, hon var en av många.

Så där är det hela tiden. Det är så mycket som inte stämmer i hennes berättelser, så många detaljer som skorrar och felar. Nyligen lyfte frilansskribenten Myra Åhbeck Öhrman dessutom att könsbilder som Linnéa Claeson hävdar att män ska ha skickat till henne har hittats på porrsajter.

Att ifrågasätta någon som i vissa fall verkligen utsatts för sexuella trakasserier är känsligt. Den som harklar sig och tar till orda avfärdas som ”hatare”, inte bara av Linnéa Claesons fans utan också av personer som faktiskt håller med om att det är något... mysko med hennes verksamhet.

”Först lyfts hon upp. Nu ska hon *sänkas. Det hela följer en obehaglig repetitiv logik på sociala medier”, *suckade exempelvis Arbetets kultur*redaktör, Johannes Klenell, i en krönika som samtidigt tillstod att jo, nog tycks hon överdriva och slira en hel del (4/10).

Och när frilansskribenten Emilie Roslund nu ifrågasätter hur mycket av Linnéa Claesons berättelser som egentligen stämmer (Göteborgs-Posten 15/11) skriver kriminologen Nina Rung: ”OAVSETT om Linnéa skulle hittat på, överdrivit eller sagt något som inte går att ’bevisa’. Vad har det resulterat i?” Jo, svarar hon sig själv: ”Fler har fått veta mer om övergrepp och våld. Om feminism.”

Jag fick själv möta samma vägg av motstånd när jag för två år sedan påpekade att Linnéa Claeson plagierat texter av andra kvinnor, bland annat till sin kolumn i Aftonbladet (DN 6/12 2017). Då sade folk: Men hon har ju gjort så mycket för feminismen!

Ingen tycks kunna precisera vad som är feministiskt med att armbåga sig fram på andras bekostnad, som man ju gör när man plagierar. Eller hur lämplig man egentligen är som vittne inför hur patriarkatet ser ut i vardagen, om man – som Nina Rung kallar det – ”hittat på”.

Linnéa Claeson själv tiger ihjäl alla frågor.

Återstår att vända sig till dem som möjlig*gör henne, som fortsätter möjliggöra henne: Varför behåller Aftonbladet henne som kolumnist trots att hon stulit någon annans arbete och presenterat det som sitt? Hur kommer det sig att myndigheter lägger dyra skattepengar på just hennes föreläsningar, när bilden hon målar upp delvis tycks vara direkt falsk? Varför tycker så många att det inte spelar någon roll om någon som presenterar sig som en sanningssägare glider på sanningen?

De själva skulle säkert mumla något om feminism. Men att applådera en kvinna enbart för hon är kvinna, såsom omvärlden gör med Linnéa Claeson, och att tycka att det väl inte är så himla viktigt vad hon säger och gör – det är inte feminism. Faktiskt tror jag att det kallas något helt annat.
Citera
2019-11-21, 08:53
Medlem
Ad-infinitums avatar
Det som nu händer ser jag inte som särskilt överraskande alls.
Snarare tycker jag det är konstigt att det dröjt så länge.

Tänk när det går upp för henne hur otroligt mycket hon har förstört för den kamp hon trott sig stödja.
Tänk när hon, och andra feminister, förstår hur bra kvinnor har det i detta land. Att det faktiskt krävs att de hittar på och skarvar för att få "content" till sina konton och texter.

De som verkligen behöver höras, verkligt utsatta kvinnor, de har inte kommit fram i denna debatten.
Lögnerskor som Linnea har snott deras plattform och den kommer att vara svår att bestiga för en lång lång tid framöver p.g.a. Linneas lögner.
Citera
2019-11-21, 09:00
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Oops, där satt den... Lisa Magnusson på DN är vass och välformulerad. Jag gillar henne.
Citera
2019-11-21, 09:08
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
Det som nu händer ser jag inte som särskilt överraskande alls.
Snarare tycker jag det är konstigt att det dröjt så länge.

Tänk när det går upp för henne hur otroligt mycket hon har förstört för den kamp hon trott sig stödja.
Tänk när hon, och andra feminister, förstår hur bra kvinnor har det i detta land. Att det faktiskt krävs att de hittar på och skarvar för att få "content" till sina konton och texter.

De som verkligen behöver höras, verkligt utsatta kvinnor, de har inte kommit fram i denna debatten.
Lögnerskor som Linnea har snott deras plattform och den kommer att vara svår att bestiga för en lång lång tid framöver p.g.a. Linneas lögner.

Det fetade. Bra inlägg. Dock tror jag inte att Linnea trott sig stödja nån feministisk kamp utan det är nog bara ren och skär narcissism. Lite talande att hennes Twitter-konto med cirka 15600 följare inte följer en enda person tillbaka. Fullständigt ointresserad av andra.

Blir intressant att se hur Aftonbladet reagerar. Hon är ju som tidigare nämnts utsedd att leda Svenska Hjältar-galan den 18:e dec.... Inte helt passande kanske.

Detta senaste från GP är dock lite märkliga åsikter. Han tycker hon ska få hållas.

https://www.gp.se/kultur/kultur/det-...var-1.18976346
Senast redigerad av vidrikfittanen 2019-11-21 kl. 09:19.
Citera
2019-11-21, 09:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluehairdontcare
Till och med Patrik sjöberg skriver om linnea

https://www.instagram.com/p/B5AzvJTH..._web_copy_link

Får vi anta att det här blir Linnéa Claesons adjö till offentligheten. När tom Patrik Sjöberg ryter till är det illa. Han har ju helt rätt. Ljuga som Holm gjorde att han skulle klå Sjöberg varje dag i veckan är helt ok. Ljuga om allvarligare ting en helt annan och det har ju Claesons gjort sin karriär och sina pengar av.
Citera
2019-11-21, 09:33
Medlem
vidrikfittanens avatar
Tycker det är konstigt att såna som annars gapar om "Sverige-bilden" har stöttat Claeson.
Jag menar att sprida fake news om att hon blivit sextrakasserad 20 gånger på 4 timmar i vår huvudstad... Vad gör det för "Sverige-bilden?"

Så argumentet att "vi har aldrig varit tryggare" rimmar illa med LC:s världsbild. Ändå sprids båda ofta av samma typer. Märkligt.
Eller är det underförstått att alla män som angriper LC är vita män med rakade huvuden och nazistiska symboler om halsen?

Det vore intressant att veta vad som ligger här näst i LC:s kalender. Vilket fackförbund står på tur att ödsla medlemspengar på föreläsningar med LC?
Senast redigerad av vidrikfittanen 2019-11-21 kl. 09:42.
Citera
2019-11-21, 09:38
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Dock tror jag inte att Linnea trott sig stödja nån feministisk kamp utan det är nog bara ren och skär narcissism.

Du har troligtvis helt rätt.
Min formulering kanske skulle ha varit ..."den kamp hon utgett sig för att stödja".

Men jag håller med dig. Hon har egentligen bara kämpat för sig själv och sitt ego.
Citera
2019-11-21, 09:39
Medlem
Tagelapas avatar
Och så visade det sig att det allra största asshole-et online var hon själv.
Så fint.
Precis som många av oss här på fb sagt hela tiden.
.
Det blir intressant att höra hur det stora asshole-et svarar upp på alla skriverier.
Troligtvis inte alls eftersom hon nog inte är beredd att stå för sina lögner.
Citera
2019-11-21, 10:57
Medlem
Ograsts avatar
https://shows.pippa.io/haveristerna/...lcadbsh-parm-2
Tidigare patreonexklusivt material från haveristerna släppt.
Citera
2019-11-21, 11:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Och så visade det sig att det allra största asshole-et online var hon själv.
Så fint.
Precis som många av oss här på fb sagt hela tiden.
.
Det blir intressant att höra hur det stora asshole-et svarar upp på alla skriverier.
Troligtvis inte alls eftersom hon nog inte är beredd att stå för sina lögner.

Hon kommer inte svara. Det är bra att man rutit till. Att ljuga är inte ok det är bra att det kommit fram. Hon ljuger för sitt eget syfte och det skadar andra. Unga kvinnor kommer inte våga yttra sig. Fan tänk om jag yttrar mig, som Linnéa sagt vilken skit jag kommer få.
Citera
2019-11-21, 12:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
Oops, där satt den... Lisa Magnusson på DN är vass och välformulerad. Jag gillar henne.

Magnusson är oftast väldigt ojämn, men den här gången satt den skarpt i krysset. Att så många blint försvarar mytomanen Linnea är lika eländigt som när Könskriget sändes och många "feminister" ansåg att ROKS' Irene von Wachenfeldt ("Män är djur") m fl hade blivit lurade och oskyldigt uthängda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in