2019-10-31, 14:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Men tjena. Att tala om moral och livets djupa frågor med dig är som att tala om känslor med en Robot.
Once I tried.

Bra argument. Du har alltså inget att invända mot något av det jag skrev utom då att attackera min person? Torftigt som vanligt.
Citera
2019-10-31, 14:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Bra argument. Du har alltså inget att invända mot något av det jag skrev utom då att attackera min person? Torftigt som vanligt.
Har du läst på om consensus gentium, herr Robot?
Citera
2019-10-31, 15:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
1 Mos 22:1-2
En tid därefter satte den sanne Guden Abraham på prov. Han kallade på honom: ”Abraham!” ”Här är jag!” svarade Abraham. Och Gud fortsatte: ”Jag ber dig, ta din ende son, Isak, som du älskar så mycket, och ge dig av till Mọria. Där ska du offra honom som ett brännoffer på det berg som jag ska visa dig.”
Fast det gör han ju inte.
Citera
2019-10-31, 15:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Har du läst på om consensus gentium, herr Robot?
Ja. Den har inget värde fört att avgöra om något är sant eller inte. Även om majoriteten av jordens befolkning är vidskeplig så innebär det inte att det är rätt eller på något vis indikerar sanningen.

En motfråga: Har du hört talas om argumentum ad populum?

In argumentation theory, an argumentum ad populum (Latin for "argument to the people") is a fallacious argument that concludes that a proposition must be true because many or most people believe it, often concisely encapsulated as: "If many believe so, it is so."

Nu har du det.
Citera
2019-10-31, 15:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Fast det gör han ju inte.

Hur många andra människor, stammar eller befolkningar beordrade han sina följare att döda enligt din favoritbok? Hur många dödade han personligen?
Citera
2019-10-31, 15:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Hur många andra människor, stammar eller befolkningar beordrade han sina följare att döda enligt din favoritbok? Hur många dödade han personligen?
Som en Robot kan du väl låta någon mata in texterna i dig och spotta ut det exakta antalet.
Citera
2019-10-31, 15:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja. Den har inget värde fört att avgöra om något är sant eller inte. Även om majoriteten av jordens befolkning är vidskeplig så innebär det inte att det är rätt eller på något vis indikerar sanningen.
En motfråga: Har du hört talas om argumentum ad populum?
In argumentation theory, an argumentum ad populum (Latin for "argument to the people") is a fallacious argument that concludes that a proposition must be true because many or most people believe it, often concisely encapsulated as: "If many believe so, it is so."
Nu har du det.
Hur vet du att det är vidskeplighet?
Har du verkligen läst uppsatsen jag länkade till?
Innan du har läst den har jag inget mer att mata in i dig.
Citera
2019-10-31, 15:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Det finns ingen skillnad mellan mitt påstående om osynlige haren och ditt påstående om gud.
Din Hare-religion har inget förklaringsvärde och tros inte ens av någon.
Kristendom har stort förklaringsvärde och tros dessutom av många.
Det är skillnad, och därför begravde jag Haren redan för länge sedan. Vill du spöka runt med den - kanske extra sporrad av Halloween-anda just nu - kan jag inte hindra dig. Men låt mig vara utanför - jag har inte tid och lust med gyckel och gycklare.
Dött är dött!
Citera
2019-10-31, 15:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det finns en skillnad.
Tron på osynlige haren ger mycket mera glädje än tron på den straffande guden!
Det är ingen som tror på Haren. Den ende låtsas-anhängaren framför Haren-religionen som ett argument mot ateism.
Case closed.
Citera
2019-10-31, 15:44
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
...skall du icke döma dina medmänniskor!

Ty, det står i Skriften:

Luk 6:37
Dömen icke, så skolen I icke bliva dömda; fördömen icke, så skolen I icke bliva fördömda. Förlåten, och eder skall bliva förlåtet.
I skriften? Jag läser bara Piff. Där står det inte. Din gud suget babiankuk.
Citera
2019-10-31, 15:48
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
1 Mos 22:1-2
En tid därefter satte den sanne Guden Abraham på prov. Han kallade på honom: ”Abraham!” ”Här är jag!” svarade Abraham. Och Gud fortsatte: ”Jag ber dig, ta din ende son, Isak, som du älskar så mycket, och ge dig av till Mọria. Där ska du offra honom som ett brännoffer på det berg som jag ska visa dig.”
Troende judar som gaggar om att deras gud skall skydda dem. Kyss mig i arslet. Världens mest plågade folk. De kunde bett en sten om hjälp istället. Deras "gud" är en hög med latrin.
Citera
2019-10-31, 15:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hur vet du att det är vidskeplighet?
För att inga av dess övernaturliga anspråk har belagts på något vis.
Citat:
Har du verkligen läst uppsatsen jag länkade till?
Ja, apologistiskt nonsens.
Citat:
Innan du har läst den har jag inget mer att mata in i dig.
Inte utan middag och blommor först kära du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in