2019-10-27, 00:33
Medlem
JulietsBleedings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Trevligt!!

Ďu menar att det trots alll diss f
aktìskt finns smaklig finsk mat ....

Det menar jag. Någon tidigare nämnde en hel del annat jag nästan glömt.
Finsk mat är nästan mustigare än svensk. Norsk har jag inte riktigt fått kläm på.
Citera
2019-10-27, 00:34
Avstängd
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och som svensk kan du inte ha koll på andra kulturers mattraditioner. Då vet jag det.

Självklart har man koll i stora drag. T ex att kineser äter ris med pinnar osv, men nej jag hade inte en aning om att man äter överjäst sill i Finland. Summa summarum - vidrig mat är uppskattad i både Sverige och Finland.
Citera
2019-10-27, 00:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Självklart har man koll i stora drag. T ex att kineser äter ris med pinnar osv, men nej jag hade inte en aning om att man äter överjäst sill i Finland. Summa summarum - vidrig mat är uppskattad i både Sverige och Finland.
Varför gav du då det onödiga svaret att du inte har en aning för att du är svensk? Varifrån du kommer har väl uppenbart, eftersom du nu plötsligt har lite kunskap, om just din kunskap inom matkultur.

Däremot tyder dina svar på en möjlig brist på intelligens.
Citera
2019-10-27, 00:39
Medlem
JulietsBleedings avatar
Citat:
Vad är det för speciellt med finsk korv? Har förstått att den är väldigt god, men... Rökt? Som Svensk julkorv? Eller vad handlar det om?

Inte så mycket rökt korv...kanske mer som falukorv fast högre kötthalt? Eller kraftigare lunchkorvar. Bättre att jämföra med tysk tror jag. Nakki som någon nämnde är en delikatess! Jag gillar sininen länkki bäst. I folie på bastuaggregatoch finsk senap.
Citera
2019-10-27, 00:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulietsBleeding
Inte så mycket rökt korv...kanske mer som falukorv fast högre kötthalt? Eller kraftigare lunchkorvar. Bättre att jämföra med tysk tror jag. Nakki som någon nämnde är en delikatess! Jag gillar sininen länkki bäst. I folie på bastuaggregatoch finsk senap.
Tack. Då måste jag fråga om finsk senap också. Som estninsk och riktigt stark, finmalen?
Citera
2019-10-27, 00:43
Medlem
Jaha? Svensk, finsk och norsk mat är ungefär lika menlös.

Smakar inget speciellt, mycket kål, lite rökt fisk, köttbullar, gröt osv.

Absolut inte äcklig, bara ganska änt.

Skånsk och dansk mat knockar övriga norden av banan när det gäller mat. Fläskstek, äggakaga, gås och svartsoppa. Gott.

Men ska man ge svensk mat något så är er klassiska konditoritradition toppen, trist att alla konditorier går i kånken för att svensken vill handla överprisade feta amerikanska jättemuffins på Starbucks.
Senast redigerad av Afghan-frisyr 2019-10-27 kl. 00:46.
Citera
2019-10-27, 00:43
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Varför är finsk mat så jävla vidrig och varför så är finsk mat så mkt sämre än vad svensk, dansk eller norsk mat är?
Jag tycker du skall ringa BRIS. Tänk vad de stackars finska barnen måste stå ut med.

Kan du komma med något mer kontret vad du i hela fridens namn pratar om?
Citera
2019-10-27, 00:45
Avstängd
BallaKlavas avatar
Citat:
Varför gav du då det onödiga svaret att du inte har en aning för att du är svensk? Varifrån du kommer har väl uppenbart, eftersom du nu plötsligt har lite kunskap, om just din kunskap inom matkultur.

Däremot tyder dina svar på en möjlig brist på intelligens.

Ditt svar är rätt osammanhängande. Näst sista meningen. Kul du spelar allan och skriver som ett särbarn.
Citera
2019-10-27, 00:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Ditt svar är rätt osammanhängande. Näst sista meningen. Kul du spelar allan och skriver som ett särbarn.
Då får du gärna berätta om vad i min text som var osammanhängande, vad som var svårt att förstå, och vad som skulle vara som om det var skrivet som av ett spädbarn. Om du gör det så kanske jag kan förstå vad du inte förstår, och förtydliga.
Citera
2019-10-27, 00:50
Avstängd
BallaKlavas avatar
Citat:
Då får du gärna berätta om vad i min text som var osammanhängande, vad som var svårt att förstå, och vad som skulle vara som om det var skrivet som av ett spädbarn. Om du gör det så kanske jag kan förstå vad du inte förstår, och förtydliga.

Det kan nog alla andra läsa själva.
Citera
2019-10-27, 00:50
Medlem
Citat:
På vilket sätt menar du att man kan jämföra surströmming med ädelost, och handlar de rätterna om traditionell finländsk matkultur?

Jag vet inte om surströmming ingår i traditionell finländsk matkultur. .. men jämförelsen med ädelost är klockren....

Citat:
Ursprungligen postat av JulietsBleeding
Det menar jag. Någon tidigare nämnde en hel del annat jag nästan glömt.
Finsk mat är nästan mustigare än svensk. Norsk har jag inte riktigt fått kläm på.

Spekemat gäller i Norge, dvs torkat ,saltat, rökt..

Citera
2019-10-27, 00:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Jag vet inte om surströmming ingår i traditionell finländsk matkultur. .. men jämförelsen med ädelost är klockren....
På vilket sätt då? Anser du att smaken är lika, processen att tillverka, hur man äter, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in