2009-11-18, 22:12
Medlem
HandsomeGuyRs avatar
efter en liten tripp till egypten måste jag lovorda deras mat! trodde den skulle vara dålig men det var jätetgott och vällagat! mums mums på deras falafel, kyklinggrytor, biffar och såser!
Citera
2009-11-18, 22:25
Medlem
husseinbolts avatar
usa borde ligga högt endast sämsta sortens skräpmat
Citera
2009-11-18, 22:43
Medlem
cheeffs avatar
Min tid i Norge (4 år) fick mej att tycka att det landet hade absolut noll koll när det kommer till matkultur. Råvarorna som fanns kändes riktigt sunkiga och så hade dom köttmonopol så att få tag i riktigt fina köttvaror var nästan en omöjlighet. Ja allt när det kom till mat kändes bara så fruktansvärt tråkigt och smaklöst.

Man fick förlita sej på invandrarna och deras shoppar för att få tag i bra saker. Nu är jag inte själv veggo men ett par kompisar som är det hade det riktigt svårt att få tag i mat. Rätt många resturanger hade inget vegetariskt alternativ och handla vegetariskt i affärerna handlade mest om grönsaker.
Citera
2009-11-19, 09:38
Medlem
paradoxalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheeff
Min tid i Norge (4 år) fick mej att tycka att det landet hade absolut noll koll när det kommer till matkultur. Råvarorna som fanns kändes riktigt sunkiga och så hade dom köttmonopol så att få tag i riktigt fina köttvaror var nästan en omöjlighet. Ja allt när det kom till mat kändes bara så fruktansvärt tråkigt och smaklöst.

Man fick förlita sej på invandrarna och deras shoppar för att få tag i bra saker. Nu är jag inte själv veggo men ett par kompisar som är det hade det riktigt svårt att få tag i mat. Rätt många resturanger hade inget vegetariskt alternativ och handla vegetariskt i affärerna handlade mest om grönsaker.

Jag håller inte med. Dock är det dyrt så inåt helvete. Plus att de bara äter mackor till lunch.

Så, förresten, lite håller jag nog med ändå

Men jag är delvis uppvuxen på fantastisk, norsk husmanskost. Men den stöter man nog inte på överallt.
Citera
2009-11-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av husseinbolt
usa borde ligga högt endast sämsta sortens skräpmat

Har du varit i USA? Där kan du äta på den billigaste snabbmatskedjan till världens bästa restaranger. Dom har allt.

För övrigt tycker jag att Danmark har världens sämsta mat. Kassa råvaror, kockar som misslyckas och menyerna var fräscha på 80-talet i sverige.
Har ni försökt få en blodig biff i Danmark? Det är omöjligt.

Och smörrebröd, WTF det är ju en macka med 2-3 ingridienser, big deal. Och danskt rågbröd är värdelöst, finskt surdegsråg är mkt godare.
Citera
2009-11-19, 14:49
Medlem
433-s avatar
Bulgarien var den värsta mat jag käkat.

Spelade ingen roll vad du åt, allt var smaklöst och om jag inte minns fel så fick man ketchup till allt?

Det fanns en bra resturang där i alla fall, det var den på vårat hotell, dom hade faktiskt en godkänd buffé.
Citera
2009-11-19, 16:22
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 433-
Bulgarien var den värsta mat jag käkat.

Spelade ingen roll vad du åt, allt var smaklöst och om jag inte minns fel så fick man ketchup till allt?

Det fanns en bra resturang där i alla fall, det var den på vårat hotell, dom hade faktiskt en godkänd buffé.

Sunny beach?
Citera
2009-11-19, 20:30
Medlem
Dr.Krollspells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Har Kanada några egna rätter överhuvudtaget?

Vet inte om det nämts, men Quebecs nationalrätt poutine är ju bara för kul! Pommes med smält riven ost och brunsås. I mycket stora portioner, sväljes med Molson eller annan blasköl. Sen kan man gå ut i -40 C och hugga ned träd eller jaga moose hela dan kan jag lova.
Citera
2009-11-19, 20:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krollspell
Vet inte om det nämts, men Quebecs nationalrätt poutine är ju bara för kul! Pommes med smält riven ost och brunsås. I mycket stora portioner, sväljes med Molson eller annan blasköl. Sen kan man gå ut i -40 C och hugga ned träd eller jaga moose hela dan kan jag lova.
Låter helt kanon ....... vidrigt.

~Paul~
Citera
2009-11-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Polen måste väl toppa ligan tillsammans med Mongoliet....

Polsk mat har jag inga större erfarenheter av men hört av många att det ska vara väldigt gott om än lite speciell. Mongolisk mat är bland det godaste som finns tycker jag.

Många klagar på mat från Storbritannien och USA men jag tycker de också har mycket god mat att erbjuda. En fin gryta på en sunkig pub en kall höstdag eller en fet BBQ i staterna med 10 olika sorters kött och olika såser är inget jag klagar på. Sen att olika stor andel av landets befolkning har dåliga matvanor är en annan femma!
Citera
2009-11-19, 23:43
Medlem
HyVlarNPoWs avatar
England tar nog fan nog priset på den tråkigaste maten genom tiderna. Jävla friterad skit är det ända man kan få tag på .
Citera
2009-11-20, 00:07
Medlem
Bagarens avatar
Alltså tittar man på restaurang finns det super och botten i de felsta länder. Även fast kanske England ligger lite efter generellt.
Mer intressant är att titta på vad befolkningen själva kan tillreda, alltså matkulturen på individnivå.

Då ligger ju England som en spya över plats nummer 1.
Men även svenskar är ganska kassa på mat, generellt vad jag upplevt.
Skillnad är det på Italienare, fransmän och indier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in